AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #1 Skrevet 23. desember 2023 Hei alle dere, Jeg har blitt fortalt av lege og krisesenter at min eksmann utøvde psykisk og fysisk vold mot meg i 7 år... Nå føler jeg på mye skam, men samtidig begynner jeg å lure på om jeg har utøvd psykisk vold tilbake? Alt var alltid min feil, jeg unnskyldte meg for alt og ville alltid fikse opp. Han respekterte meg aldri, og løy utrolig mye. Sa jeg var kontrollerende og manipulerende, men følte aldri dette selv. Spurte flere ganger hvorfor han fortsatte ekteskapet dersom jeg virkelig var så forferdelig som han mente.. Jeg har alltid fått dårlig samvittighet dersom jeg har blitt sur på ham, men jeg tror det skyldes at jeg er skuffet og ikke føler meg respektert da han gjentatte ganger lyver.. Plutselig ble jeg redd han skulle være utro, noe jeg aldri har vært redd for med tidligere partnere. Jeg tok motet til meg og dro da han var ufin mot gutten vår på 5 år. Han lo og hånet ham. Da vi var på fvk lo han av meg, lagde grimaser til alt jeg sa og mente at jeg løy. I følge ham er jeg sinnsyk, utilregnlig og må legges inn. Dette har ført til at jeg tviler på egen selvinnsikt. Jeg blir møtt av støtte, og dersom det han sa var sant ville nok ikke fvk tatt mitt parti, men det er gjerne hva psykisk vold er. Å få meg til å tvile på meg selv. Kan jeg etter flere år med psykisk vold ha utøvd det selv? Anonymkode: 98c6d...a90 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #2 Skrevet 23. desember 2023 Hvis det stemmer som du sier at du har vært kontrollerende og manipulerende, så er dere nok 2 om å utøve psykisk vold Anonymkode: 03a04...ee6
Virrevirrevapp Skrevet 23. desember 2023 #3 Skrevet 23. desember 2023 Still deg dette spørsmålet: sitter han og lurer på om han har vært slem mot deg OG barnet deres? 4
Trolltunge Skrevet 23. desember 2023 #4 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det stemmer som du sier at du har vært kontrollerende og manipulerende, så er dere nok 2 om å utøve psykisk vold Anonymkode: 03a04...ee6 Hun sier ikke det. Hennes tanker er helt vanlige når man er utsatt for psykisk vold, som akkurat går ut på å bryte ned troen på seg selv og sine vurderinger. 10 4
Andro Skrevet 23. desember 2023 #5 Skrevet 23. desember 2023 Nei, du har ikke utøvd psykisk vold, og det vet du godt etter å ha snakket med folk i hjelpeapparatet. Du har blitt utsatt for gaslighting; voldsmannen fordreier virkeligheten for å vri skylden over på den han utøver vold mot. Alle med narsissistiske trekk bruker den metoden, for å slippe unna med psykisk misbruk av dem rundt seg. Symptomene etter å ha levd i slik misbruk er like dem man ser på personer med PTSD-diagnose. At voldsutøvere legger skylden på ofrene er vanlig. Det er vanlig at de klandrer ofrene for å reagere på å bli uakseptabelt behandlet, heller enn å se på seg selv. 5 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #6 Skrevet 23. desember 2023 Dette er vanlige tanker fra noen som har blitt utsatt for vold, men det betyr ikke at du faktisk også har utøvd det. Mulig han har fått deg til å tro det selv men slike tanker er det bare å legge bort❤️ Anonymkode: dd979...4b8 3 3
Grüner Skrevet 23. desember 2023 #7 Skrevet 23. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det stemmer som du sier at du har vært kontrollerende og manipulerende, så er dere nok 2 om å utøve psykisk vold Anonymkode: 03a04...ee6 Det var mannen som det da, og det er jo klassisk for den typen mennesker å skylde på andre. Endret 23. desember 2023 av Grüner 2
Blåjojo Skrevet 23. desember 2023 #8 Skrevet 23. desember 2023 Nei, du har ikke det. Men det er jo helt normalt å tvile på seg selv etter å ha levd med psykisk mishandling i flere år, så din reaksjon nå er helt naturlig. 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #9 Skrevet 23. desember 2023 Det er helt vanlig å kjefte eller å bli kontrollerende når man lever med en ond partner som bryter en ned og ikke er til å stole på. Nei du drev ikke psykisk vold, du hadde en normal reaksjon på psykisk vold og tillittsbrudd. Det er desverre vanlig å føle at man er den som har gjort noe galt, når man er i et voldelig forhold. Det er fordi voldsmannen manipulerer og gaslighter en så mye at man ikke lenger klarer å bedømme hva som er virkeligheten. Du trenger terapi og tett oppfølging ❤️ Det er ikke du som var den slemme. Få hjelp til å legge ansvaret og skylden der den hører hjemme - på han og ikke på deg. Anonymkode: 01e8c...a66 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #10 Skrevet 23. desember 2023 Nei det har du ikke. Men deg er helt vanlig å lure på dette etter år sammen med en som bryter deg ned/skylder på deg for all dårlig oppførsel han har. Anbefaler deg en god psykolog som hjelp videre. Anonymkode: e56dd...5d1 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #11 Skrevet 23. desember 2023 Evnen din til å reflektere rundt dette viser ganske langt på vei at du ikke har gjort det samme som han. Det er veldig normalt å kjenne seg forvirret og usikker på hva som er sannheten etter å ha levd i frykt og usikkerhet lenge. Anonymkode: 10275...2e0 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #12 Skrevet 24. desember 2023 Det er normalt å tvile på seg selv, når han hele tiden legger skylden på deg. Og får man nok dritt over seg, så er det helt normalt (selv om det er "dumt") å eksplodere og kaste dritt tilbake. Anonymkode: 392b9...f5f
Ubulu Skrevet 24. desember 2023 #13 Skrevet 24. desember 2023 Du virker jo litt usikker på egne tanker. Hva med å skrive ned hva som skjedde? Fjerne alle følelser fra det, og få en slags sannhet (ser nå at mens jeg skriver dette, så er det jo det du gjør i denne tråden) Mange fæle folk der ute, men man må være sterk nok til å ikke bli rammet av de Tror virkelig ikke du bedrev noe psykisk vold mot din mann, han virker fæl
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #14 Skrevet 24. desember 2023 Det høres ut som en helt normal reaksjon på psykisk vold. Jeg har vert der, 20 år siden og jeg kan fortsatt kjenne på det av og til. Når man brytes ned vil man forsøke å gjøre motstand, det skal du ikke skamme deg over. Anonymkode: fc763...d13
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #15 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis det stemmer som du sier at du har vært kontrollerende og manipulerende, så er dere nok 2 om å utøve psykisk vold Anonymkode: 03a04...ee6 Dummeste jeg har hørt! HUN er blitt manipulert til å tro av HAN at hun er "gal" og slikt kan henge igjen lenge etter psykisk vold. Jeg ble utsatt for psykisk vold. Han mente jeg var utilregnelig og gal fordi jeg sint og sur veldig mye på han,og fyrte løs med gloser! Hvorfor? Når en person er jævlig mot deg,håner deg og vrir på alle ordene dine,så kan du bli så sint og sur! Deretter får du høre at DU er den sprø. Når sannheten er at HAN gjør deg så sint fordi det er fortvilelse av maktesløshet og det å ikke bli forstått Jeg er nå i et fantastisk forhold der jeg aldri er sint eller sur. Han får frem den jeg er. Min eks fikk frem bare sinne og trishet i meg,hvor igjen det var meg det var noe galt med🙈 Bullshit. Hersketeknikk og manipulering. Stå på ts. Du er et offer. Det var HAN som manipulerte deg. Ikke du. Anonymkode: 7c857...a8f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå