Gå til innhold

Pålegg i jula …

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som opplever at julefrokosten blir litt kjipere som gravid? Ingen spekemat, sylte, røkelaks eller mye oster … Blir sittende med litt kokt kalkunfilet og eggerøre liksom😅 eller er det noe godt julepålegg jeg har glemt at man kan spise? 

Anonymkode: f32be...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig ikke; det er jo masse godt man kan spise. Gravet eller røkt fisk? Eggesalat? God kokt juleskinke? Ekstra vellagret gulost? Ridder og Port Salut? Italiensk salat? Kavli smøreost med spekeskinke? Kavli smøreost med blåmuggost?

Anonymkode: 94ad4...426

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flere som opplever at julefrokosten blir litt kjipere som gravid? Ingen spekemat, sylte, røkelaks eller mye oster … Blir sittende med litt kokt kalkunfilet og eggerøre liksom😅 eller er det noe godt julepålegg jeg har glemt at man kan spise? 

Jaa 😩. Blir julepølse på lompe og eggerøre her. Er mest vant med røkelaks og sylte pluss de andre tingene 🥲. Er egentlig mer glad i julefrokosten enn middagen. 

Anonymkode: a5905...ace

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkelaks går vel om den er nyåpnet. Eller har de endret rådene igjen?

Jeg koste meg med kabaret i tillegg til det andre har nevnt.

Anonymkode: 7227d...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sylte, rull og andre lignede kjøttpålegg er da kokt, og kan fint spises som gravid. Røkelaks går også bra, så lenge den er godt innenfor dato. Sild er også innafor.

De fleste oster bortsett fra myke muggoster går også bra - og selv muggoster går bra om du varmebehandler dem, så lag innbakt brie til julefrokosten om det er det som er høydepunktet. (Samme gjelder spekemat, om kanskje ikke til frokost så lag en pizza med spekeskinke, muggost og fiken f.eks en gang i jula. Godt og gravidvennlig!)

Anonymkode: b5bdf...963

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ribberull, sylte, eggsalat, Waldorf-salat, Edamer/Gräddost

Anonymkode: 2f4a3...c97

Man skal vel ikke spise ribberull eller sylte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Egentlig ikke; det er jo masse godt man kan spise. Gravet eller røkt fisk? Eggesalat? God kokt juleskinke? Ekstra vellagret gulost? Ridder og Port Salut? Italiensk salat? Kavli smøreost med spekeskinke? Kavli smøreost med blåmuggost?

Ikke anbefalt å spise røkelaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går helt fint å spise både røket laks og gravet laks så lenge den er nyåpnet så ingen fare 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 7227d...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kokt kjøttpålegg kan spises om det ikke er dårlig dato på det. Det er rått kjøtt man skal unngå, som spekemat og roastbiff.

Anonymkode: 7ab1b...1d3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Begge deler er kokt, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviser til Helsedirektoratet: https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

Der ser man:

- unngå rått kjøtt som spekemat og roastbiff. Varmebehandlede kjøttpålegg (kokt skinke, sylte, rull osv) går fint. Helst nyåpnet og godt innenfor holdbarhetsdato.

- Røkt og gravet fisk går bra, også godt innenfor holdbarhetsdato. (Rakfisk skal man derimot unngå.)

- unngå muggoster og kittoster. Samt oster av upasteurisert melk (bortsett fra harde oster). All ost kan spises så lenge den er varmebehandlet, dog. 

Sånn! Da håper jeg folk kan slutte å spre feilinformasjon, og ønsker alle gravide en god julefrokost 😊

Anonymkode: b5bdf...963

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser røkelaks med den beste samvittighet! Har også lest rådene på helseNorge som henvist til over her😉

Anonymkode: 8d582...a5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jenta1983 skrev (1 time siden):

Går helt fint å spise både røket laks og gravet laks så lenge den er nyåpnet så ingen fare 

Det har vært ekstremt mange funn av listeria i laks i år. Det viser seg også at fabrikkene ikke melder inn funn. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begge deler er kokt, så hvorfor ikke?

Man skal vise forsiktighet ifg NHI og i jula vet man aldri hvor lenge det har ligget fremme. Ser også i butikk når jeg jobbet der hvor mange som ombestemmer seg slik at kjøttpålegg har ligget fremme i romtemperatur lenge før det blir ryddet på plass. 

Anonymkode: a5905...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Alt du har uthevet går helt fint og er innenfor anbefalingene. Det går helt fint med røkt laks så lenge den er nylig åpnet. Smøreost med spekeskinke og blåmuggost går også bra. Den stekes ved så høye tempeaturer. Du kan spise «forbudte oster» på pizza for eksempel. Alle Kavli smøreoster er trygge også.

https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan spise vegansk julesylte som gravid?

jeg lager den selv hjemme, men vet det går an å få kjøpt ferdig i butikk også.

Anonymkode: 2d500...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...