Gå til innhold

Beinet har sovnet totalt, går ikke over igjen som det pleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt venstre bein har sovet nå siden 06:30, vanligvis går det vekk etter et par minutter når jeg beveger meg, men ikke i dag.

jeg fikk det når jeg hadde litt løs mage og jeg satt på toalettet, såvidt jeg kom meg ut i en stol i gangen hvor jeg sitter nå. Prøver å bevege tærne osv men de er totalt bedøv/har millioner av maur inni seg. 
Begynner å få panikk, kan jeg ringe 113 for dette eller vil det ikke være alvorlig nok og at de mener jeg tar opp ønødvendig tid? Bør beg heller ringe legevakten? Har ikke noe annet feil med kroppen enn venstre bein, ikke svimmel eller uvel osv men er veldig redd for om noe er alvorlig galt

Anonymkode: ebea1...ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakten, men ikke 113.

Anonymkode: 1fa05...eb8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Om hele beinet plutselig dovner bort uten at du har sittet eller sovet feil ville jeg faktisk ringt 113 for å spørre. Kan være akutt blodpropp. Er du noe bedre nå?

Anonymkode: c3154...d1d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring legevakten, men ikke 113.

Anonymkode: 1fa05...eb8

Da gjør jeg det, takk 

Skrevet

Ring 113. Er nok nerver i klem er sted. Så får en håpe det tar tak i det

Anonymkode: 9a067...26f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om hele beinet plutselig dovner bort uten at du har sittet eller sovet feil ville jeg faktisk ringt 113 for å spørre. Kan være akutt blodpropp. Er du noe bedre nå?

Det dovnet bort etter jeg satt ca 10 min på toalettet, prøvde å bevege tærne osv da jeg satt der for at det skulle gå over men hjalp ikke. Gikk heller ikke bort da jeg reiste meg og ristet på benet, fikk karret meg ut i stolen i gangen. Nei ikke bedre enda, akkuratt samme

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er bare så redd de skal tro det er mye mer alvorlig enn det kanskje er, vil ikke ta tid bort fra andre som trenger akutt hjelp hvis det viser seg å ikke være farlig. Hvordan bør jeg si det da om jeg tør ringe 113? Vil ikke at det skal høres mer alvorlig ut enn det kanskje er 

Skrevet

Ring legevakt, de tar en vurdering på om det krever øyeblikkelig hjelp eller ikke.

Anonymkode: ecbd5...bfc

• Liker 1
Skrevet

Kan du bevege beinet? Plutselige lammelser som oppstår er noe man skal ringe 113 for. Du må uansett ringe noen snarest! Jeg tenker det er lov å ringe 113 i ditt tilfelle.

Du sier. Hei. Jeg heter det og det. Jeg var på do for ti min og mens jeg satt der sovnet beinet mitt bort. Det er fortsatt dovnet og det prikker og er smertefullt.

De på nødsentralen stiller deg uansett spørsmålene du trenger å svare på. 

• Liker 1
Skrevet

Ring 113. Om det er feil henviser de til legevakten. Det kan høres alvorlig ut. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gikk det?❤️

Skrevet

Hei TS. Går det bra med deg?

Anonymkode: 6a749...cfb

Skrevet

Hvorfor satte du deg ned, i stedet for å prøve å gå litt rundt? 
Men i alle fall, god bedring og god jul

Anonymkode: a82b1...862

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er helt for å ringe 113 hvis man tror det er akutt. Men hvis man tror det er nerver i klem? NEI. 

Anonymkode: 8b1f5...6c4

• Liker 1
Skrevet

Håper det gikk bra med deg! 

Og til de som evt leser dette : det som er så fint med 113 er at det er fagfolk som svarer, de tar vurderingene for deg. Så ring om du er i tvil istedenfor å lure på om dine symptomer er alvorlig nok. 

Anonymkode: 4901e...ed6

• Liker 1
Skrevet

113 kan man ringe for råd også. Det er de som vurderer ambulanse. Ikke tenk på det. 

Anonymkode: 7ae8f...8e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være dropfot.

Jeg fikk det etter slankeoperasjon, benet 'sov" i 1 år...😵‍💫plutselig en dag var det normalt igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 8.08):

Mitt venstre bein har sovet nå siden 06:30, vanligvis går det vekk etter et par minutter når jeg beveger meg, men ikke i dag.

jeg fikk det når jeg hadde litt løs mage og jeg satt på toalettet, såvidt jeg kom meg ut i en stol i gangen hvor jeg sitter nå. Prøver å bevege tærne osv men de er totalt bedøv/har millioner av maur inni seg. 
Begynner å få panikk, kan jeg ringe 113 for dette eller vil det ikke være alvorlig nok og at de mener jeg tar opp ønødvendig tid? Bør beg heller ringe legevakten? Har ikke noe annet feil med kroppen enn venstre bein, ikke svimmel eller uvel osv men er veldig redd for om noe er alvorlig galt

Kan også være prolaps som klemmer på isjias nerven

Skrevet

Kan også være akutt blodpropp og da står det om tid. 113 er helt greit å ringe. De vil uansett kunne gi bedre råd enn KG. Kjenner en som hadde så vondt i hodet plutselig, men ville ikke være til bry og ta verdifull tid fra andre innringere. Han dro til legevakten dagen etter, og da sendte de ham rett til akutten. Dyrekjøpt lærepenge. Han holdt på å dø.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...