Gå til innhold

Økonomi og pålegg - hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en diskusjon med mannen min og lurer på hvem som har rett i forhold til pålegg:

Jeg er vant med fra barndommen av at man tar 1 skive med salami eller skinke, eller et tynt lag med leverpostei / smøreost på brødskiva / knekkebrødet. Da holder pålegget lengre og man får nok pålegg på brødskive / knekkebrød (i hvertfall hvis man topper med agurk / løk / salat osv). Man får smaken av pålegget men sitter ikke å tygger pålegg istedenfor brød.

Mannen min derimot liker å spise pålegg med brød/knekkebrød under. Gjerne en halv boks leverpostei på en skive, eller 4-5 salamiskiver på en brødskive som selvsagt blir dyrt i lengden. En boks leverpostei som jeg kunne hatt i 1-2 uker blir borte på 2 brødskiver. En boks med rekesalat forsvinner også på 2 skiver. 

Hvem har rett her? Er det jeg som er sær eller er det normalt å spise så mye pålegg?  Vi har felles økonomi og jeg ser at vi kunne spart ekstremt mye på pålegg, mens han liker å kose seg med pålegg + brød, mens jeg foretrekker å få pålegget til å vare så lenge som mulig. Samtidig så koser han seg veldig med å spise pålegg med brød, så jeg lurer på om jeg er for rigid her.

Innspill?

Anonymkode: 00011...ba0

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen eller begge, ikke noe objektivt rett eller galt.  Du har selvsagt rett i at det koster penger, så dere kan diskutere hvor stort matbudsjett dere skal ha. Mulig deg er sndre matvarer du vil ha som er kostbare. 

Jeg tilhører de som spiser lite brød, så gjerne en boks makrell i tomat til en brødskive. Men det blir bare en skive per dag.

Anonymkode: 1da00...7ad

• Liker 14
Skrevet

Ingen av dere har vel «rett», sånn sett. Du bruker pålegget for å få litt smak på kjedelig knekkebrød/brød. Han bruker knekkebrødet som en transportør for alt det gode pålegget. Jeg er lik din mann, jeg spiser for å kose meg, ikke bare for å overleve. Så sant økonomien tillater det da, selvsagt. 

Anonymkode: 814be...377

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg holder med din mann. Hvorfor spare på pålegget om det ikke er nødvendig? Pålegg er mye bedre enn brød og jeg synes alle brødskiver bør se ut som et dansk "smørrebrød".

Anonymkode: 0146b...788

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Ernæriingsmessig ville jeg gått for mye pålegg og mindre andel brød. Økonomomessig derimot ...

Husk at egg også funker som pålegg, gjerne sammen med EN bit skinke. Da får en mer mat uten å bruke opp all kjøttet 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Lill3My skrev (21 minutter siden):

Ernæriingsmessig ville jeg gått for mye pålegg og mindre andel brød. Økonomomessig derimot ...

Husk at egg også funker som pålegg, gjerne sammen med EN bit skinke. Da får en mer mat uten å bruke opp all kjøttet 

Støtter at det kan være bedre ernæringsmessig, under forutsetning av at man reduserer antall skiver. De fleste av oss får i oss mer enn nok energi.

Anonymkode: 1da00...7ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette spørsmålet blir jo akkurat like åndssvakt som hvilken side av knekkebrødet som er fremsiden/baksiden. 

Tenker ihvertfall at om din mann har full jobb og trenger å fylle på med energi så trenger du ikke å legge deg borti det. 

Kvinner trenger heller ikke like mye energi som menn av biologiske årsaker. En som ikke arbeider trenger mindre påfyll av energi, selvfølgelig etter hvor fysisk arbeid det dreier seg om. Du høres ut som en nokså nøktern person som foretrekker å leve spartansk men det betyr da ikke at din mann også må gjøre det samme?! For meg virker det som du er den sære her.

Jeg spiser relativt sjelden, så når jeg først spiser så dunker jeg nedpå et solid lass, ikke noe pirking med pålegget her. Har jeg først åpnet noe, prøver jeg å spise det opp raskt mens det fortsatt er ferskt. Det er forøvrig det samme med snop, jeg spiser opp alt med det samme. Jeg tror det er smartere å fortære det med det samme enn å fordele det over flere dager og uker. 

Ta f.eks leverpostei, den smaker veldig bra med en gang den er åpnet, men blir dårlig smak på ganske kjapt. Det gidder jeg ikke, da spiser jeg heller opp hel boksen med det samme. Samme prinsippet med makrell i tomat og mye annet pålegg.

Om du skal rasjonalisere dette utifra din barndom og hva du er vant med, vel det spørs hvor mange det var om beinet da.

• Liker 2
Skrevet

Vel.. Jeg har vokst opp som deg, mens min samboer tar gjerne to skinker+ ost på skiva. Ble overrasket da jeg aldri har gjort det. Synes nå det er «gøy» å unne meg med to skinke-skiver.

Hvis det ikke er trangt økonomisk tenker jeg dere bare må handle inn mer da. Hvis ikke får dere bli enige om en mellomting. Kanskje ikke 5 salami-skiver, men 3.

Skrevet

Jeg spiser mye pålegg og generelt annen mat enn bare brød. En ting er at jeg ikke er så glad i brød, men hovedårsaken er jo ernæring. Proteiner er viktig! Spiser en boks makrell i tomat eller leverpostei til ett måltid, eller 2-3 egg, men med noe hjemmebakt brød for karbohydrater og fiber. Så lenge man ikke kjøper rådyrt pålegg og baker brødet selv så er det ikke så sinnssykt dyrt, og verdt det å spise ordentlig, synes jeg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke du skal pålegge samboeren din dette strenge regimet dersom han ønsker mer pålegg enn deg. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvem har rett? I et skjønnsmessig spørsmål? Personlig ligger jeg vel noe i mellomsjiktet av dere to, men det betyr ikke at jeg har rett heller.

Anonymkode: f59d6...e83

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar nok pålegg til at det dekker brødskiven 🙂. En salamiskive blir for lite da. Men tar ikke flere lag med pålegg.

I gamle dager kalte de det skyvepølse om den ikke dekket hele skiva 🙂

Anonymkode: b3787...d28

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vokst opp på samme måte som deg. Det er jo litt kjipt med én salami eller to førepølser på en skive da. Etter jeg begynte å kjøpe pålegg selv, så tar jeg tre fårepølser og to salami, f.eks. 

Ingen av dere har vel "rett", men dere har ulike preferanser. Jeg synes det høres ut som om du tar litt for lite pålegg på og din mann tar litt for mye. Om det faktisk belaster økonomien veldig mye, så må du jo være tydelig på det, kanskje et sted på midten er rett for økonomien? Tenker kanskje at økonomien deres er "svaret" på mengden pålegg. I barndommen fikk vi ikke ta mer pålegg, for da var det ikke pålegg til hele mnd. Så da var det økomien som avgjorde det

Anonymkode: 66d6d...ce7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hatt en diskusjon med mannen min og lurer på hvem som har rett i forhold til pålegg:

Jeg er vant med fra barndommen av at man tar 1 skive med salami eller skinke, eller et tynt lag med leverpostei / smøreost på brødskiva / knekkebrødet. Da holder pålegget lengre og man får nok pålegg på brødskive / knekkebrød (i hvertfall hvis man topper med agurk / løk / salat osv). Man får smaken av pålegget men sitter ikke å tygger pålegg istedenfor brød.

Mannen min derimot liker å spise pålegg med brød/knekkebrød under. Gjerne en halv boks leverpostei på en skive, eller 4-5 salamiskiver på en brødskive som selvsagt blir dyrt i lengden. En boks leverpostei som jeg kunne hatt i 1-2 uker blir borte på 2 brødskiver. En boks med rekesalat forsvinner også på 2 skiver. 

Hvem har rett her? Er det jeg som er sær eller er det normalt å spise så mye pålegg?  Vi har felles økonomi og jeg ser at vi kunne spart ekstremt mye på pålegg, mens han liker å kose seg med pålegg + brød, mens jeg foretrekker å få pålegget til å vare så lenge som mulig. Samtidig så koser han seg veldig med å spise pålegg med brød, så jeg lurer på om jeg er for rigid her.

Innspill?

Anonymkode: 00011...ba0

Det første jeg tenker er hvor mye kalorier og fett det er i en skive med 4-5 salami skiver oppå. Deretter tenker jeg at det nå være helt unødvendig og veldig dyrt. 

• Liker 2
Skrevet

Her synes jeg at det ernæringsmessige burde telle mest egentlig. Pålegget du nevner inneholder mye fett og salt . Og proteinmengden til hvert måltid bør vel være minst 20gram. Så du får regne litt mer på dette. Jeg foretrekker proteinbrød.

Anonymkode: 16925...fdf

• Liker 1
Skrevet

Enig i noen av dem over her. Ingen av dere har rett, men dere må se over økonomien sammen og se hva det koster, også hadde jeg sett om det de ulike påleggene inneholder er bra å spise mye av. 
Kan godt være at TS hadde trengt å øke litt på si skinka for mer protein, men det ser dere om dere går over det med både øyne for det økonomiske og det ernæringsmessige. 

Dette handler om preferanser og ingen her på KG kan si hvem av dere som har rett, det må dere snakke om sammen, men interessant diskusjon da. 

Skrevet

Jeg holder med din mann. Brød er ernæringsmessig ikke det sunneste å spise. Pålegg, sålenge det ikke er syltetøy og nugatti er mye bedre for kroppen. Vi også spiser pålegg med brød og ikke motsatt. Ja, det er selvfølgelig dyrere, men det er mye god helse i riktig mat så det prioriterer vi. La mannen spise det han vil.

Anonymkode: 4f61b...17a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Lill3My skrev (4 timer siden):

Enig, jeg vokste opp med tykke blingser og skyvepølse selv om vi ikke hadde dårlig råd. Det var bare sånn man skulle. Men dersom man ikke har veldig dårlig økonomi, så mener jeg at det ikke er rett. Jeg skjærer nå tynne brødskiver og har på mye pålegg. Men da er det snakk om sunt pålegg, og ikke salami. Så her blir det jo et snakk om helse også, han bør jo ikke kaste i seg så mye dårlig kjøtt.

• Liker 2
Skrevet

Dette handler om hva hver av dere synes smaker godt (eller godt nok), enn hva som er rett og galt. Hva er best til frokost, kaffe eller te liksom.....

Personlig er jeg veldig glad i pålegg. Tar nok for mye på hver skive, og tenker ofte (daglig) at jeg nok ikke burde gjøre det. Aner ikke hvor mange kilo ost jeg kjøper iløpet av ett år, men det blir mange. Kunne sikkert spart meg noen kilo hvis jeg kuttet ned på antall osteskiver på brødskiven. Men så er jeg "flink" til å spare eller. Bruker aktivt tilbud, disker med nedsatte varer, handler i bruktbutikk osv. Så "mye pålegg", er min lille hverdagsluksus. Kanskje mannen din er økonomisk på andre områder der du ikke er like flink? Å slå av lys, ikke bruke diverse husholdningmaskiner samtidig, følge med på tilbud osv?

Hvis det ikke er slik at dere må spinke og spare, men lever godt nok, ville jeg latt han kose seg. Det kan fort få en bakside at du er etter han for dette: han kan kritisere deg for noe du ikke er så flink til å spare på, men liker, og kreve at du sparer inn der....

Anonymkode: e7233...41e

• Liker 3
Skrevet

Hvis slike spørsmål fører til krangel, anbefaler jeg separat økonomi og pålegg :) 

Og hvis forholdet skal preges av «hvem har rett», kommer dette til å bli veldig lite trivelig. 

Anonymkode: a7f59...002

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...