AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #1 Skrevet 22. desember 2023 Jeg blir seriøst så oppgitt! Jeg er en av de som hater å be om hjelp fra det offentlige og jeg syns det er et stort steg når jeg først gjør det og gir opp hvis jeg får motstand. Jeg har gått til fastlegen flere år på rad der jeg hver eneste gang blir avslått med det grunnlag at de mener at jeg ikke er syk nok for videre oppfølgning. Men venner av meg som det ikke kreves noe av i hverdagen i form av feks jobb kommer til i Spesialhelsetjenesten i hytt og pine og får diagnoser her og der. Det er så utrolig demotiverende og høre om all hjelpen de får og utredninger, mens jeg må kjempe med nebb og klør bare for å få en fot innenfor. Jeg syns det er litt tabu og hvertfall nå når «alle» får mye samme diagnosene. Jeg har kjempet hele livet for og være som alle andre velfungerende mennesker.. har ikke klart skolen noe bra, har aldri hatt 100% fast stilling, sliter med å holde på vennskap og sliter i hverdagslivet pga jeg føler meg så overstimulert heletiden. Jeg har aldri forstått hvorfor, før det ble fokus på kvinner og adhd/add. Det har vel alltid vært noe, men det slo kraftig ut på ungdomskolen… Da ble jeg satt i spesialklasse hele siste året pga læreren bekymret seg over konsentrasjonen min og mente jeg trengte ekstra oppfølgning, videregående gikk rett vest pga jeg ikke klarte å fokusere og sovnet i timene. Det endte med at jeg begynte å jobbe ganske ung pga jeg ikke følte jeg fikk til det teoretiske, men fikk ikke fast stilling før jeg var 28 år, og da var det kun 50% fast stilling jeg fikk pga manglende utdanning. Jeg fikk barn da jeg var 23 år, jeg var i mammaperm og begynte rett i jobb da barnet var 1 år. Jeg har alltid ønsket og være et godt forbilde for sønnen min. Men etter jeg fikk han ble jeg sendt til psykolog som mente jeg var deprimert og satt meg på antidepressiva over en periode, men egentlig følte jeg meg bare utrolig overstimulert. Klarte aldri og forklare skikkelig hvordan det føles for meg. Etter dette har jeg søkt hjelp via fastlegen år etter år hos psykolog men bare blitt avslått pga de mener jeg er for frisk. Ble vel kun «godtatt» den gang pga jeg nybakt mamma. Nå siste gangen jeg var hos legen dokumenterte ikke han timen jeg var på en gang. Jeg hadde med meg samboer og ville gjøre alvor i det denne gang da samboer er en av de som syns jeg har rett på utredning og hjelp da dette begrenser meg såpass mye i hverdagen. Ikke nok med at han ikke dokumenterte timen, han rotet vekk notatene mine på symptomer i tillegg. Dette var noe han ba meg ta med pga første henvisning ikke ble bra nok. Så jeg måtte skrive nye notater enda en gang og komme inn 4 måneder senere med nye notate. Notatene jeg leverte ble rotet vekk. Jeg spurte hvor henvisningen ble av i de 4 månedene uten noe vetig svar før jeg sendte E-konsultasjon melding til legen og han ringte meg og innrømte at han har gjort en stor feil. Så kom svaret etter alt strevet, avslått… som vanlig. Med begrunnelsen at henvisningen legen skrev ikke var begrunnet nok og som de mente det ikke inneholdt nok opplysninger. Nå har jeg skrevet klage og skal sende den i morgen. Syns bare det er utrolig demotiverende og nesten ødeleggende hvordan de bare avslår folk som «fungerer ok» hverdagen. Det må liksom gå så langt at man nesten er suicidal før man får hjelp! Jeg står i en livsituasjon som potensielt kan forandre hele min fremtid og trenger en psykolog å snakke med. Har også slitt hele livet før dette, men ingen har noengang tenkt tanken på å utrede meg for noe… hadde dette blitt gjort da jeg var barn hadde kanskje livet mitt sett annerledes ut i dag. Jeg har alltid trodd det er noe gale med meg som blir sliten av folk, lyder, lukter, sterke lys og mye bevegelser. Trodde dette var normalt og har kjempet meg gjennom livet likevel. Men sannheten er at jeg takler ikke livet slik jeg lever det. Samboeren min bruker en medisin for adhd som heter attentin, jeg vet det er strengt forbudt å bruke andre sin medisin. Men jeg prøvde hans medisin over en liten periode, aldri før har jeg følt meg så «normal» som når jeg testet ut disse medisinene. Hjernen min roer helt ned og jeg klarer faktisk å leve et normalt liv. Men så har du de som sier at alle reagerer likt på «amfetamin» i form av at hjernen blir mer fokusert og man «våkner til». Men det er virkelig et nytt liv for meg. Har levd et liv der jeg har følt meg overstimulert for hver minste ting til til å takle ting jeg før ikke klarte å takle på egenhånd. Føler meg bare veldig oversett i hele situasjonen og ikke tatt på alvor. Har noen vært igjennom dette og har noen gode råd? Føler alle i dag snakker om adhd og alle får diagnosen slik at det har blitt store fordommer mot det. Noe jeg forstår til en viss grad. Men føler virkelig jeg er en av de som har gått under raderen som ikke blir trodd pga «alle har det» i dag. Jeg er nærmest flau for å snakke om det til venner eller kolleger pga nettopp dette. Anonymkode: 1f27c...c7d
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Skrevet 22. desember 2023 Har du satt deg inn i prioriteringsveilederen og sett hvordan din situasjon prioriteres for hjelp/uteredning. Mange må gå privat for å få adhd utredning i voksen alder. Om klagen din ikke blir tatt til følge ville jeg begynt å spare til det. Om du har adhd er behandling medisin, ikke psykolog. Har du behov for noen å snakke med kan du bruke rask psykisk helsehjelp i kommunen evt? Anonymkode: 6705d...03f 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #3 Skrevet 22. desember 2023 Hvis du leser prioriteringsveilederen, så ser du at du ikke er i gruppen som blir prioritert i spesialhelsetjenesten. Men du kan søke hjelp i kommunen. Eventuelt be fastlegen din om å sende en henvisning til psykolog med refusjonsavtale. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/fagspesifikk-innledning-psykisk-helsevern-for-voksne Anonymkode: c01a8...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du satt deg inn i prioriteringsveilederen og sett hvordan din situasjon prioriteres for hjelp/uteredning. Mange må gå privat for å få adhd utredning i voksen alder. Om klagen din ikke blir tatt til følge ville jeg begynt å spare til det. Om du har adhd er behandling medisin, ikke psykolog. Har du behov for noen å snakke med kan du bruke rask psykisk helsehjelp i kommunen evt? Anonymkode: 6705d...03f Hvordan går jeg fram med rask psykisk helsehjelp? Bare fått høre at man går gjennom fastlegen.. takk for tips ❤️ Anonymkode: 1f27c...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan går jeg fram med rask psykisk helsehjelp? Bare fått høre at man går gjennom fastlegen.. takk for tips ❤️ Anonymkode: 1f27c...c7d Du kontakter dem selv. Info finner du på kommunens nettside, evt kan du ringe sentralbordet i kommunen så hjelper de deg. Anonymkode: 6705d...03f 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #6 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan går jeg fram med rask psykisk helsehjelp? Bare fått høre at man går gjennom fastlegen.. takk for tips ❤️ Anonymkode: 1f27c...c7d Du tar kontakt direkte. Alt står på hjemmesiden til kommunen, men hver kommune har ulike tilbud. Jeg tror ikke du blir prioritert for rask psykisk helsehjelp, men muligens enhet for psykisk helse og rus - som det heter her i byen. Anonymkode: c01a8...2ec
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #7 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du tar kontakt direkte. Alt står på hjemmesiden til kommunen, men hver kommune har ulike tilbud. Jeg tror ikke du blir prioritert for rask psykisk helsehjelp, men muligens enhet for psykisk helse og rus - som det heter her i byen. Anonymkode: c01a8...2ec Det kommer an på hvor hun bor. I min kommune hadde hun fått tilbud innen 2-3 uker. Men andre steder har lange ventelister eller tilbyr kun kurs. Anonymkode: 6705d...03f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 Jeg sier ikke at du ikke kan ha adhd, men å prøve medisiner for å se om de funker er basically som å ta en lakmustest. Det er ikke rart at medisinen fungerte for deg, for den ville fungert for de aller fleste. Og så sier du at du trenger en psykolog å snakke med. Kapasiteten i helsevesenet er ganske sprengt de fleste steder nå, så det er ikke sikkert du blir prioritert. MÅ du snakke med akkurat en psykolog da? Kan du ikke snakke med en (psykiatrisk) sykepleier, vernepleier eller lignende? Skal du utredes for ADHD, bør du være klar over at psykologer og psykiatere primært er der for å vurdere og evt stille en diagnose, og at det er rett ut igjen etterpå - rett og slett fordi det ikke finnes noen annen hjelp enn medisiner og et kurs for ADHD i dag. Hvis du trenger noen å snakke med, så tenker jeg at det må ikke nødvendigvis være en psykolog, men at det kan være hvilken som helst annen kompetent person. Anonymkode: 5b855...10c 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #9 Skrevet 23. desember 2023 Spesialisthelsetjenesten skal jobbe med moderat til alvorlig psykisk lidelse. Det inkluderer moderate til alvorlige tilfeller av ADHD. For å falle innenfor den boksen må det dokumentetes et pågående betydelig funksjonsfall på minst 2 livsområder (jobb, sosialt, hjemme osv). Det må også være dokumentert at det har vært et langvarig mønster siden barndom. Hvis du oppfyller disse kriteriene objektivt sett og får det frem i henvisning bør saken tas inn til vurdering. Anonymkode: 10ff9...47d 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #10 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spesialisthelsetjenesten skal jobbe med moderat til alvorlig psykisk lidelse. Det inkluderer moderate til alvorlige tilfeller av ADHD. For å falle innenfor den boksen må det dokumentetes et pågående betydelig funksjonsfall på minst 2 livsområder (jobb, sosialt, hjemme osv). Det må også være dokumentert at det har vært et langvarig mønster siden barndom. Hvis du oppfyller disse kriteriene objektivt sett og får det frem i henvisning bør saken tas inn til vurdering. Anonymkode: 10ff9...47d Dette. Meningsløst å være sint på spesialisthelsetjenesten og kritisere dem om du ikke faller innenfor inntakskriteriene deres. Da er det innlysende at du ikke blir vurdert og gitt behandling. Veldig mange voksne med adhd har gått privat for å få diagnose av samme grunn. De kan ikke vise til at plagene er så forstyrrende at det kan dokumenteres langt tilbake i tid (oppvekst) og de kan ikke peke på stort nok funksjonsfall i dag. Om du fungerer hjemme og på skole/jobb uten å ha vært mye sykemeldt i perioder og uten å et hjem som ikke holdes i orden innenfor normale rammer, så er du ikke moderat til alvorlig plaget av symptom på adhd og du må betale for hjelp, helt rimelig og rettferdig. Anonymkode: 2c8cb...06b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå