Gå til innhold

Tar du med vertinnegave når du skal i middagsbesøk til svigers?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det uhøflig å komme uten en oppmerksomhet selv om det er nær familie? Jeg tar ikke med noe når vi skal til mine foreldre, men når vi skal til hans, gjør jeg det. Føler det er forventet. Men det er litt styr. Hva er vanlig? Burde jeg begynne med det til mine foreldre også?

Anonymkode: d30df...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På julaften ville jeg gjort det, er mye styr med juelmiddag. Kan være en flaske vin, ferdig blomsterbukett eller god sjokolade og kaffe. . 

Anonymkode: c8d8c...273

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar med både til Svigerfamilien og min familie. Det er ikke forventet men synest det er koselig å vise vi setter pris på at de inviterer.

Anonymkode: 06386...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike vertinnegaver er en uting slik det har utviklet seg. Det virker antisosialt og det gjør at mange ikke har råd til sosialt samvær som før var naturlig. Mye bedre å be vertskapet tilbake på en middag eller lignende en annen gang.

Er det mer spesielle anledninger, da der det naturlig å ta med noe, men ikke ellers.

Anonymkode: 9231e...699

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes slike vertinnegaver er en uting slik det har utviklet seg. Det virker antisosialt og det gjør at mange ikke har råd til sosialt samvær som før var naturlig. Mye bedre å be vertskapet tilbake på en middag eller lignende en annen gang.

Er det mer spesielle anledninger, da der det naturlig å ta med noe, men ikke ellers.

Trenger ikke være allverdens. En liten blomst, noe hjemmelaget eller en pakke sjokolade. Det er en måte å vise sin takknemlighet til den som har invitert deg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysestake skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke være allverdens. En liten blomst, noe hjemmelaget eller en pakke sjokolade. Det er en måte å vise sin takknemlighet til den som har invitert deg. 

Å vise takknemlighet kan man vise på mange andre måter, hvorfor må det alltid gjøres med materielle ting?

Og som sagt, mange blir utelukket fra sosiale samlinger nettopp pga. dette gavepresset.

I den tiden vi lever i nå, både økonomisk og miljømessig er det meningsløst at man skal måtte kjøpe gaver hele tiden.

Som sagt, det er mange måter man kan viser mer oppriktig takknemlighet på enn å kjøpe en gave...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å vise takknemlighet kan man vise på mange andre måter, hvorfor må det alltid gjøres med materielle ting?

Og som sagt, mange blir utelukket fra sosiale samlinger nettopp pga. dette gavepresset.

I den tiden vi lever i nå, både økonomisk og miljømessig er det meningsløst at man skal måtte kjøpe gaver hele tiden.

Som sagt, det er mange måter man kan viser mer oppriktig takknemlighet på enn å kjøpe en gave...

Det er nå bare tull.

Dårlig råd selv, og vil aldri bli innenfor min økonomi å invitere til juleaften, nyttårsaften for mange.

Det er utrolig mye billigere å ta med en flaske vin, en pose twist eller noen tulipaner.

Anonymkode: da45a...8e5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Antisosialt faktisk..🤨 Sorry altså men å denge folk og finne glede i å plage de er ikke sidestilt med en blomst til svigers😄

Ja, tar alltid med noe. Sjokolade hun liker, eller blomst eller vin☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det gjør jeg aldri. For man bytter på å ha selskap. Så det styret dem lager. Har jeg selv når jeg skal ha selvskapt. 

Anonymkode: b7b8f...b76

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Trenger ikke koste allverden. Noen hjemmebakte kjeks kan være vel så koselig å få som noe en har kjøpt på butikken. Viktigste er å vise en setter pris på de som ordner og styrer for å lage besøk.

Anonymkode: 15d1e...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig glad for at vi ikke trenger å kjøpe noe for å dra på besøk til våre foreldre. Enda mer glad for å ikke få noe når de kommer hit, ærlig talt.

Å takke for maten er alt jeg ønsker meg. Eventuelt kan gjestene ta med noe drikke hvis de vil.

Men jeg har noen venner som forventer å få gaver når de inviterer til selskap. Jeg synes det er helt tullete, men må jo bare gi gaver da.

Ikke be til middag hvis gjestene må betale for å få mat sier jeg bare.

Nå er jeg anti-materialist da, synes man skal tenke litt på miljøet. Blomster er for eksempel noe av det dummeste. Å gi potteplanter til folk uten at de ønsker seg det er no-go, så handler ikke om holdbarhet.

Jeg tar av og til med noe mat, drikke, dessert, snop eller lignende, men ikke som vertinnegave for å ha noe å gi men for å hjelpe verten hvis jeg vet det settes pris på.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke koste allverden. Noen hjemmebakte kjeks kan være vel så koselig å få som noe en har kjøpt på butikken. Viktigste er å vise en setter pris på de som ordner og styrer for å lage besøk.

Anonymkode: 15d1e...6f3

"Tusen takk for at vi fikk komme, det var veldig koselig å være sammen med dere i kveld. Maten var fortreffelig og den sausen kunne jeg drukket rett fra nebbet. Kunne jeg fått oppskriften? Håper dere har lyst til å komme til oss siste helgen i januar. Tusen takk for oss."

Så enkelt kan det gjøres.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å ta med vertinnegave er en mye mindre investering ( tid, penger) enn å invitere til selskap. 

Jeg tar alltid med noe for å vise takknemlighet. Trenger ikke å være noe stort eller dyrt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av avstand er vi alltid der på helgebesøk. Han har aldri tatt med noe som helst hjem, så ser ikke helt grunnen til å plutselig begynne med det. Med det sagt så hadde vi tatt med noe til vertskapet dersom vi feiret jul der, og vi kjøpte med en kurv (les: papirpose) med øl, lokalmat og div til mine foreldre nå som vi er her. Mamma og pappa er flinkere til å ta med blomster osv når de besøker svigers. Samboer kommer liksom bare hjem. 

Anonymkode: 0aa62...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...