Gå til innhold

Når begynner dere å vanne ut pinnekjøttet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg la kjøttet i vann når vi stod opp i dag.. Planlegger å bytte vann en gang i kveld og starte damping rundt kl 13-14 i morgen. Da får det ca 30 timer i vann og damping i ca 4 timer. Pleier å gi et godt resultat. I år ble det Gilde sitt pinnekjøtt (røkt naturligvis).

Annonse

24t kan være for mye. Du må se hva produsenten anbefaler, siste jeg kjøpte stod det 8-10t. Vannet 12t med et vannbytte etter 2t.....da var det på grensen til for mye vannet. Kunne fint tatt 10t tenker jeg der. Dette var urøkt.

Så er ikke noe fasitsvar, sjekk hva de anbefaler!

Anonymkode: c901a...824

Snart 40 års erfaring med (urøykt) pinnekjøtt.  Legges i vann kvelden før nårt jeg kjøper butikkpinnekjøtt. Bytter vann før jeg legger meg og på morgenen. Ca 16-18 timer vanning uavhengig av hva som står på pakken. Vannes det mer ut blir det smakløst. Dampes alltid lengre enn det står på pakken. Minst 4 timer, nærmere 5.

Anonymkode: 1b6e8...98e

Jeg tviler på om det er noen vits i å tilsette ekstra salt. Jeg liker også at pinnekjøttet er godt salt og det jeg pleier å gjøre er å ikke bytte ut vannet det vannes ut i. Vanner det vel ut i 18-24 timer, varierer litt. Mørt får du det ved å dampe det til kjøttet begynner å slippe beinet, men ikke damp det så lenge at alt faller fra hverandre! Følg med og smak :nikke: Og så må du jo ha bra kjøtt i utgangspunktet så klart :jepp:

Endret av Rumle

Legger i vann på formiddag lille julaften og bytter ikke vann, synest det blir for lite salt da. Damper også lenge, minst 5 timer og griller noen minutter i ovnen rett før servering og serveres på varme tallerkner. 

Anonymkode: bb2aa...cc2

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mannen kjøpte pinnekjøtt som ikke skal vannes ut. Aldri prøvd det før. Hvordan smaker det?

Anonymkode: 630ef...c64

Det kan funke, men han har jo betalt dyrt for vann😊

Anonymkode: 8a7e2...356

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...