Hmmmmmm Skrevet 22. desember 2023 #1 Del Skrevet 22. desember 2023 Hei. Jeg ønsker mørt kjøtt, men samtidig saltsmaken. Tenker å vanne ut i 24 timer, men tilsette salt siste timen i håp at det kan hjelpe. Hva gjør de av dere som skal ha pinnekjøtt julekvelden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Del Skrevet 22. desember 2023 Legger det i vann kvelden før, bytter vann en, kanskje to ganger før jeg legger meg. 18 timer? Det ville nok vært tidsnok å legge det i vann tidlig den 24., men da måtte jeg byttet vann oftere. Og ikke minst, husket det i deg jeg stod opp. For lite utvannet kjøtt eg tørt og lite godt. Anonymkode: 22299...182 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 22. desember 2023 #3 Del Skrevet 22. desember 2023 Hmmmmmm skrev (54 minutter siden): Hei. Jeg ønsker mørt kjøtt, men samtidig saltsmaken. Tenker å vanne ut i 24 timer, men tilsette salt siste timen i håp at det kan hjelpe. Hva gjør de av dere som skal ha pinnekjøtt julekvelden? Mye bedre å vanne ut for mye (som nesten er umulig) enn for lite... 24t er nesten et minimum, selv med flere bytter av vann . Salt kan du tilsette når du har smakt på det som ferdig tilberedt, men ikke motsatt... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 23. desember 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker 42 skrev (7 timer siden): Mye bedre å vanne ut for mye (som nesten er umulig) enn for lite... 24t er nesten et minimum, selv med flere bytter av vann . Salt kan du tilsette når du har smakt på det som ferdig tilberedt, men ikke motsatt... men hvis alt av saltet forsvinner fra kjøttet så syns jeg ofte det ikke er like godt. Men hva hvis jeg dropper å skifte ut vannet, vil jeg fortsatt få mørt kjøtt med saltsmak? Har før vannet det ut kun 12 timer. Saltet er perfekt da, men savner mørere kjøtt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #5 Del Skrevet 23. desember 2023 Hmmmmmm skrev (Akkurat nå): men hvis alt av saltet forsvinner fra kjøttet så syns jeg ofte det ikke er like godt. Men hva hvis jeg dropper å skifte ut vannet, vil jeg fortsatt få mørt kjøtt med saltsmak? Har før vannet det ut kun 12 timer. Saltet er perfekt da, men savner mørere kjøtt. Vann ut lenge, skift vann, og du går mørt kjøtt. Tilsett heller salt når du tilbereder. Anonymkode: 22299...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 23. desember 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Legger det i vann kvelden før, bytter vann en, kanskje to ganger før jeg legger meg. 18 timer? Det ville nok vært tidsnok å legge det i vann tidlig den 24., men da måtte jeg byttet vann oftere. Og ikke minst, husket det i deg jeg stod opp. For lite utvannet kjøtt eg tørt og lite godt. Anonymkode: 22299...182 Hvordan er saltsmaken på kjøttet da? Er det omtrent borte når su skifter vann to gange? Jeg vurderer å ikke skifte vann i det helle tatt nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 23. desember 2023 #7 Del Skrevet 23. desember 2023 Hmmmmmm skrev (1 minutt siden): men hvis alt av saltet forsvinner fra kjøttet så syns jeg ofte det ikke er like godt. Men hva hvis jeg dropper å skifte ut vannet, vil jeg fortsatt få mørt kjøtt med saltsmak? Har før vannet det ut kun 12 timer. Saltet er perfekt da, men savner mørere kjøtt. Jeg kjører 12-14 timer vanning uten bytte av vann. Mørt kjøtt får du gjennom å øke tilberedingstiden. Jeg lar det gjerne stå å putre i 5-6 timer.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 23. desember 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 23. desember 2023 Grandidosa83 skrev (1 minutt siden): Jeg kjører 12-14 timer vanning uten bytte av vann. Mørt kjøtt får du gjennom å øke tilberedingstiden. Jeg lar det gjerne stå å putre i 5-6 timer.. Ok. Har ikke tenkte på at det kan være en løsning. Takk🧑🏽🎄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #9 Del Skrevet 23. desember 2023 Vanner ut i 36 timer omtrent, damper i minimum 4 timer. Kanskje lenger iår...? Tilsetter ikke salt Anonymkode: cc885...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #10 Del Skrevet 23. desember 2023 30 timer. Har satt det i vann allerede. Anonymkode: 11757...821 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 23. desember 2023 #11 Del Skrevet 23. desember 2023 Hmmmmmm skrev (14 minutter siden): Ok. Har ikke tenkte på at det kan være en løsning. Takk🧑🏽🎄 Bare hyggelig Nå vet jeg at «alle» har egne juletradisjoner rundt pinnekjøtt, så her vil du få svar i alle retninger. Tanken bak min måte å gjøre det på er: 1. i all annen matlaging er tilberedningstid måten man får mørt kjøtt, så hvorfor vanning skal være det for pinnekjøtt er for meg uklart. 2. Lang tilberedningstid bidrar også til å trekke noe salt ut av kjøttet. 3. hele hensikten med poteter og kålrabistappe er, etter min mening, å regulere pinnekjøttet. Altså; er kjøttet noe salt spiser man heller litt mer av tilbehøret per bit. Må man ettersalte pinnekjøtt, har man )etter mitt syn) bommet litt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #12 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker 42 skrev (9 timer siden): Mye bedre å vanne ut for mye (som nesten er umulig) enn for lite... 24t er nesten et minimum, selv med flere bytter av vann . Salt kan du tilsette når du har smakt på det som ferdig tilberedt, men ikke motsatt... Helt enig i dette. Vi vanner ut 36 timer, bytter vann en gang. Har aldri opplevd at det ikke har vært salt nok. Og er det ikke salt nok er det null problem å salte på bordet. Er det for salt er julemiddagen ødelagt. Anonymkode: 71c22...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #13 Del Skrevet 23. desember 2023 Vanner ikke Anonymkode: f01b1...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #14 Del Skrevet 23. desember 2023 Jeg pleier å følge det som står på pakken. Står det 12, blir det minst 12, står det 24, blir det minst 24. Jeg opplever også at å la det dampe lengre enn det som står på pakken, gjør det mørere. På årets pakke står det ca 3 t. Da blir det nok minst 4t damping her tenker jeg 😊 Anonymkode: 9271f...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #15 Del Skrevet 23. desember 2023 Hmmmmmm skrev (2 timer siden): men hvis alt av saltet forsvinner fra kjøttet så syns jeg ofte det ikke er like godt. Men hva hvis jeg dropper å skifte ut vannet, vil jeg fortsatt få mørt kjøtt med saltsmak? Har før vannet det ut kun 12 timer. Saltet er perfekt da, men savner mørere kjøtt. For mye salt er jo det som gir tørt kjøtt.. jeg vanner alltid ut 24 timer og bytter vann en gang, har alltid mørt og godt pinnekjøtt med nok saltsmak, sier alle. Anonymkode: 52390...f26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #16 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg pleier å følge det som står på pakken. Står det 12, blir det minst 12, står det 24, blir det minst 24. Jeg opplever også at å la det dampe lengre enn det som står på pakken, gjør det mørere. På årets pakke står det ca 3 t. Da blir det nok minst 4t damping her tenker jeg 😊 Anonymkode: 9271f...e7d Ja enig, damper som regel 1-1,5 time lenger Anonymkode: 52390...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 23. desember 2023 Forfatter #17 Del Skrevet 23. desember 2023 Jeg har nok innsett at man må sørge for at kjøttet må vannes ut en god stund for å få tilbake sin opprinnelig form og saftighet. Så må det bare gå litt utover salt smaken. Et år så fikk jeg pinnekjøtt som ikke smakte salt i det hele tatt, og det var ikke så godt syns jeg. Men håper på å bevare en del av saltet ved å ikke skifte vann. Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 23. desember 2023 #18 Del Skrevet 23. desember 2023 Legges i vann i kveld her. Er på jobb idag og i morgen så det får holde. Så første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem i morgen er å sette det på damping😋 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet 23. desember 2023 #19 Del Skrevet 23. desember 2023 La i vann igår morges, og damper i dampovn i morgen. Deretter i grill så det får litt crispy overflate. Blir knall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 23. desember 2023 Forfatter #20 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vanner ikke Anonymkode: f01b1...ec1 Blir det ikke for salt da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå