Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

NB! Tråden handler om alle som skal plassere pengene sine langsiktig og som ønsker å bygge formue utenom bolig.

I år ble renten hevet en god del og Norges Bank sin styringsrente er 4,5% i skrivende stund. Mange har flyttet pengene sine fra aksjefond til sparekontoer med fastrente, pengemarkedfond eller obligasjonsfond. Men har dette vært lønnsomt egentlig?

Mange fikk gjerne 5% på fastrenten sin i 2023. For å kunne si noko om lønnsomheten så må vi se på realavkastningen. Det gjør vi ved å trekke fra inflasjon. Ifølge SSB har inflasjonen fra nov'22 til nov'23 (KPI) vært på hele 4,8%. Matvarer og alkoholfrie drikkevarer fikk en inflasjon på hele 9,1%. Fastrente på 5% minus en inflasjon på 4,8% er lik en realavkastning på 0,2%. Det vil jeg påstå er ganske lite om en ønsker å formuebygge.

DNB Likviditet f.eks. har fått rundt 5,1% avkastning så langt i år. DNB High Yield med mer risiko ligger på rundt 7,8%. Realavkastningen har vært 0,3% og 3%. Det virker fremdeles relativt lav.

Ser vi på en globak indeksfond derimot, f.eks. DNB Global Indeks, så har avkastningen vært på 28,3% så langt i år. Realavkastningen ligger dermed på 23,5%. Dette var jo lekkert. Selvsagt er dette påvirket av valutakursen, men målt i euro så snakker vi rundt 12%. Dette året var absolutt ikke et dårlig det.

Jeg skjønner at det kan være spennende å redusere risiko ved å flytte penger fra aksjefond til sparekonto eller et pengemarkedfond for de som har kort horisont og ønsker å trappe ned. Men de som fremdeles har en lang horisont så gir det ikke mening. Om langsiktige investorer sitter stille i båten, så viser det seg tydelig at globale indeksfond vinner. Ønsker du avkastning, så må du gå risiko. Uansett.

Nå til deg!

Har du flyttet pengene over til "sikrere" assets selv om du sitter langsiktig?

Schmuhu

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tenker som deg. Å flytte penger over til rentefond eller høyrentekonto - med mindre man snart skal bruke pengene - er å forsøke å time markedet. Og all forskning viser at folk flest ikke klarer å time markedet. Fondsforvaltere klarer det jo ikke engang. 

Anonymkode: 11013...cdc

Skrevet

I tillegg: Med en så svak og ustabil krone ser jeg stor verdi i å ha pengene i utlandet (USD/EUR). Jeg har allerede lønn, hus og hytte i NOK, så jeg er allerede sterkt eksponert for svingningene i en svak valuta. Da er jeg glad jeg i alle fall kan plassere «overskuddspengene» i utlandet. 

Skrevet

Nei, har ikke flyttet.

Men jeg frem til nå betalt hardt ned på boliglånet. Boliglånet er nå på 25% og i 2024 skal jeg investere 20 000 i mnd i fond 8 000 i mnd enkeltaksjer

Anonymkode: c538b...c63

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med en så svak og ustabil krone ser jeg stor verdi i å ha pengene i utlandet (USD/EUR). Anonymkode: 11013...cdc

Men blir det ikke litt saldo baldo om man har pengene i ett fond som ikke er valutasikret, men likevel hvor brorparten av verdiene er plassert i us? 

Anonymkode: b11a3...06d

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men blir det ikke litt saldo baldo om man har pengene i ett fond som ikke er valutasikret, men likevel hvor brorparten av verdiene er plassert i us? 

Det må sies at valutasikring har lite effekt om du sitter langsiktig.

Schmuhu

Skrevet

Jeg låner ut pengene og får altfea 13% til 16% på summen

Skatter kapitalrenteskatt 22%

Anonymkode: 18bd8...647

Skrevet

Selv med 12% er det ikke mye mht prisstigning.

Anonymkode: 91041...b91

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Saldo baldo? Skjønte ikke hva det betyr… Har ikke valutasikring, nei. Ekspertene jeg har lest anbefaler gjennomgående å ikke ha valutasikring. Poenget mitt var at pengene er i EUR/USD (hovedsakelig), og den underliggende verdien av aksjene i fondene er den samme, uavhengig av hvilke krumspring krona tar. 

Skrevet (endret)

Mye av grunnen til at utenlandske fond tilsynelatende har gitt stor avkastning har vært elendig kronekurs. Mine fond gikk ned umiddelbart da kronen styrket seg.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke gjort noen endringer i år. Jeg har en spareavtale fordelt på et par globale og nordiske index-fond som rusler og går hver mnd, kjøper altså fondsandeler for samme sum hver mnd, og har gjort det i årevis. Dette er pensjonssparingen min og det er fortsatt 20 år til jeg blir pensjonist, så jeg sitter stille i båten i all slags vær.

Enig i at globale fond, evt asiatiske fond er lurt. Når Norge går på snørra, du mister jobben og brød og melk koster skjorta, så er det greit å ikke ha alle eggene i samme norske kurv.

K45

Anonymkode: fb28a...549

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Mye av grunnen til at utenlandske fond tilsynelatende har gitt stor avkastning har vært elendig kronekurs. Mine fond gikk ned umiddelbart da kronen styrket seg.

Schmuhu skriver jo om dette i HI. Det er et godt år selv om man regner med svekkelsen av krona. 

Skrevet (endret)

Jeg har fremdeles ca. 500.000 kr plassert i utenlandske fond/aksjer med overvekt i USA og jeg rører de ikke.

Men Jeg tror 2024 blir en tid med mange konkurser i USA da små zombie selskaper kanskje går under pga. høye renter på lån de ikke klarer å betjene lenger. Det er også mye ustabilitet bl.a. kan det hende Trump vinner valget i 2024. Det er generelt ustabilitet i flere land, så jeg er veldig fristet til å ta ut avkastningen og betale ned på boliglånet...

Folk har kanskje glemt det, men eiendom i Kina er enda i zomie-tilstand og de store gjeldstyngde eiendomsutviklere søker om konkursbeskyttelse i USA. Evergrande som du sikkert har hørt om for lenge siden søkte endelig chapter 15 i august i år.

For ikke å snakke store globale USA-selskaper treffes av nye internasjonale skatteavtaler for multinasjonale selskaper og antitrust-søksmål. FTC søksmålet mot Amazon sitt monopol på netthandel, Google som er dømt til store bøter og må betale tilbake penger til alle som kjøpte apper til for høy pris samt fjerne mange av deres fordeler over Android (se: https://apnews.com/article/google-android-play-store-apps-antitrust-settlement-e4e2f422baa846c66deac90c7866c5fd) og Apple ser ut til å kanskje gå på lignende smell med sin App Store og må åpne opp betaling som før var kun Apple Pay. Husk at app store + betaling på mobiltelefoner er nærmest en pengemaskin for disse aktørene og nå svekkes markant.

Jeg vil ikke si at disse endringene er negativt for meg som forbruker, men som en med mye penger plassert i slike selskaper er det jo alltids noe å tenke på mtp. inntjeningen deres og verdsettinen av aksjene. Foreløpig ser alt stabilt ut for kursene da :) 

Endret av Gjest5656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...