Gå til innhold

Hvor kan jeg lese en kronikk, artikkel eller leserinnlegg som sier noe om at jula for ganske mange er kjip?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Normen i Norge er at jula er den herligste tiden på året. Og det er den sikkert for mange. 

Men for alle de som av ulike årsaker har dårlige og dysfunksjonelle familier, kan jula faktisk være verre enn hverdagen. Mye verre.

Bare tenk på alle problemer som finnes: Rus, vold, sosial kontroll, konflikter, skilsmisser, sorg, manglende empati og emosjonell forståelse, og generell ensomhet. Min hypotese er at iallfall noen titalls prosent - mange hundre tusen nordmenn - får traumer rippet opp i hver eneste julaften. 

Likevel har jeg aldri noensinne lest et innlegg eller avisartikkel som forteller om hvor mange og hvor mange ulike årsaker det er til at folk kan føle at jula er kjip.

Jeg tror mange føler at det store flertall har en fantastisk jul, og vi som ikke har det føler derfor skam fordi vi lider i det stille og tenker at nå koser alle andre seg, men ingen bryr seg om oss. 

Når det er sagt: Det er lov å ha en fantastisk jul med en harmonisk familie. Det unner jeg alle, og ønsker jeg meg selv. Men litt aksept og medfølelse med at mange ikke har det, skulle jeg gjerne sett.

Hilsen en som feirer jul sammen med søsterens familie fordi jeg ikke har min egen ennå - og jul hjemme med mamma og pappa handler om å skambelegges for alle måtene jeg ikke har levd opp til deres (først og fremst min mors) forventninger det siste året, mens vinflaskene går med i stadig større tempo, og pappa etter hvert tømmer på med spritflaska. 

Anonymkode: 7625b...a38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...