Gå til innhold

Hvor lenge lever omgangssykevirus på overflater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mottok et julekort i dag fra noen som jeg vet hadde det da kortet ble sendt for 3-4 dager siden. Det har jo vært igjennom postgang og sikkert minusgrader å sånn… men likevel. Kjenner jeg er livredd for å ta det inn.

Har emetofobi. Skrekken er høyst reell for meg. Ikke le 🙈

Anonymkode: ff272...2bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norovirus kan overleve i flere uker

Anonymkode: fc11e...c71

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mottok et julekort i dag fra noen som jeg vet hadde det da kortet ble sendt for 3-4 dager siden. Det har jo vært igjennom postgang og sikkert minusgrader å sånn… men likevel. Kjenner jeg er livredd for å ta det inn.

Har emetofobi. Skrekken er høyst reell for meg. Ikke le 🙈

Er vel bare å la det bli liggende til etter nyttår det vel? Norovirus klarer seg i minusgrader, så jeg hadde venta med å ta det inn. Emetofobi her også😝

Anonymkode: 53091...b2b

• Liker 1
Skrevet

Har ikke emetofobi men vil ikke ha slikt inn i hus før jul. Så jeg ville nok åpnet det ute med hansker og oppbevart det i garasjen noen uker. Norovirus tåler både frost og kulde og kan overleve i mange uker.

Anonymkode: 58fb2...3a9

Skrevet

Svarene er som fryktet! 😱 Jeg hadde på meg vanlige skinnhansker da jeg åpnet det ute (heldig at jeg åpnet det ute og oppdaget at det var fra de). 

Hva gjør jeg nå med hanskene? Brenner dem?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Svarene er som fryktet! 😱 Jeg hadde på meg vanlige skinnhansker da jeg åpnet det ute (heldig at jeg åpnet det ute og oppdaget at det var fra de). 

Hva gjør jeg nå med hanskene? Brenner dem?

Bare legg dem i karantene :) 

Anonymkode: bfa21...9f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare legg dem i karantene :) 

2 uker? 

Kan man forresten bli smittet av å åpne konvolutten ute? Redd for om noe har «flydd opp» i det jeg åpnet den? (Hadde den i normal avstand til ansiktet)

Igjen, emetofobi, får helt noia her 😂

• Hjerte 1
Skrevet

Hva skjer med verden. Skremmende utvikling. Hvordan bli så bekymret for et virus. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

2 uker? 

Kan man forresten bli smittet av å åpne konvolutten ute? Redd for om noe har «flydd opp» i det jeg åpnet den? (Hadde den i normal avstand til ansiktet)

Igjen, emetofobi, får helt noia her 😂

Sannsynligheten er jo lav, men siden du frykter det så mye: de sier det kan overleve i opptil 2 uker. Gå for 3 uker du :D 

Skrevet
1 minutt siden, Trøndere1 said:

Hva skjer med verden. Skremmende utvikling. Hvordan bli så bekymret for et virus. 

Det er ikke frykten for viruset i seg selv. :) 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke frykten for viruset i seg selv. :) 

Hysteri er det uansett. 

Skrevet
Just now, Trøndere1 said:

Hysteri er det uansett. 

Kaller du all frykt for hysteri? Spesielt. 

• Liker 3
Skrevet
Trøndere1 skrev (8 minutter siden):

Hun har fobi mot å spy. Nå tror jeg de fleste frykter virus som gir omgangssyken. Ikke fordi det er så farlig, men fordi ingen har lyst til å spy eller å ha renneræv i et par døgn. Særlig i jula.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kaller du all frykt for hysteri? Spesielt. 

Det er langt fra normalt og ha en slik frykt. Man bør hvertfall ikke mate disse tankene. Det er urasjonelt og begrenser eget liv. 

Skrevet
Svartfugl skrev (3 minutter siden):

Hun har fobi mot å spy. Nå tror jeg de fleste frykter virus som gir omgangssyken. Ikke fordi det er så farlig, men fordi ingen har lyst til å spy eller å ha renneræv i et par døgn. Særlig i jula.  

De fleste har ikke slik frykt for et brev i posten. Har man det kan man  ikke ha et normalt liv. 

Skrevet

Hvis brevsender hadde spydd på brevet og den som åpna brevet hadde slikket i seg innholdet, tenker jeg det ville vært en teoretisk mulighet for å bli sjuk. 
Helt enig med @Trøndere1, dette er ikke sunne tanker som gir livskvalitet. 

Anonymkode: 29332...9c5

Skrevet
Svartfugl skrev (2 minutter siden):

Takk for forståelsen ❤️ Spesielt ekstra krise akkurat til jul ja! Tok ferie 1 uke tidligere og har hatt barnet mitt hjemme fra bhg for å unngå smitte, helt uaktuelt å få hele den innsatsen og kostnaden i feriedager ødelagt av et julekort! 

Trøndere1 skrev (1 minutt siden):

Det er langt fra normalt og ha en slik frykt. Man bør hvertfall ikke mate disse tankene. Det er urasjonelt og begrenser eget liv. 

Nei, begrenser det livet mitt? Sier du det? Kan det være derfor jeg er ufør og har vært inn og ut av terapi i 15 år tro? 🤔

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
3 minutter siden, Trøndere1 said:

De fleste har ikke slik frykt for et brev i posten. Har man det kan man  ikke ha et normalt liv. 

Jeg har ikke noen frykt som ts, men jeg hadde isolert det brevet lett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Trøndere1 skrev (14 minutter siden):

Jeg prøvde å forklare deg dette på en enkel måte. Ingen har sagt noe om hvor vidt dette er normalt, eller om man kan ha et normalt liv. Det var ikke temaet her. Men som du sikkert kan tenke deg, så kan visse fobier komme i konflikt med det å leve et normalt liv, ja. 

Skrevet

Kjære TS, ikke bry deg noe om de som sier det er tull å være redd for dette. Jeg har selv emetofobi og har full forståelse for at man vil unngå det. Det tror jeg de som ikke har emetofobi også vil unngå, iallefall de fleste oppegående folk.

Det er veeeeeldig usannsynlig at man blir smittet gjennom at det flyger av kortet, gjennom lufta, og opp i ansiktet ditt. Det tror jeg du ikke trenger å tenke på. Sannsynligheten er mye større, hvis det skulle fly opp av kortet, at det flyr andre steder enn ansiktet ditt. Prøv å ikke kast bort på å tenke på det.

Det du kan gjøre i stedet, som heller kanskje har noe for seg, er å legge både kort og hansker i karantene i noen uker. Unngå minusgrader, da (hvis jeg har fortsått det rett) virus kan gå i dvale når det er for kaldt og dermed ikke dø etter de ukene, bare våkne igjen når det blir varmt. Legg det er sted med ok temperatur, gjerne romtemperatur, og la det ligge så lenge du orker. :) F.eks. oppå ei hylle du aldri er borti/ikke ser. Kortet kan kanskje settes oppå ei hylle sånn at man ser det, samtidig som at du ikke trenger å ta i det?

Og dette vet du sikkert fra før, men husk å vaske over dørhåndtak o.l. du kan ha tatt på med hanskene/lagt fra deg kortet. Bruk mikrofiber (som suger til seg alt av virus og bakterier) og en såpe, som i tillegg bryter i stykker virus/bakterier sånn at det ikke kan smitte deg,

Gjør du det er du nok trygg, og kan senke skuldrene i jula. :) 

Og husk at man viser som oftest symptomer relativt fort. Om du ikke har fått noen symptomer innen rimelig tid, er du trygg!

Anonymkode: e3980...d01

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...