Gå til innhold

Skattekortet, legge inn gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Men begge deler er jo «riktig»? Det har jo tidligere stått kun på han, uten at noe har vært feil av den grunn. Nå endrer hun sitt, så da må han også endre sitt, hvis ikke får han skattesmell? Hvorfor er det hennes endring som plutselig er «fasit»?

(Spør ikke for å være vrang altså, syns oppriktig dette skattegreiene er vanskelig)

Anonymkode: a2076...230

Samboere skal sette fradrag ut ifra hva som faktisk betales. Gifte kam sjonglere som de ønsker 

Anonymkode: 0d880...71a

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men begge deler er jo «riktig»? Det har jo tidligere stått kun på han, uten at noe har vært feil av den grunn. Nå endrer hun sitt, så da må han også endre sitt, hvis ikke får han skattesmell? Hvorfor er det hennes endring som plutselig er «fasit»?

(Spør ikke for å være vrang altså, syns oppriktig dette skattegreiene er vanskelig)

De er samboere, og kan derfor ikke selv velge hvordan dette skal gjøres. Ektepar kan. Derfor skal hennes del av renter og gjeld/formue, føres i hennes skattemelding, og da tas hensyn til i hennes skattekort.

Vi har valgt hvert vårt lån, så da blir det rapportert riktig fra banken.

Anonymkode: 614a2...8a6

• Nyttig 1
Skrevet

Forskjellen mellom tabell 7102 og 7108 er at det er lagt inn 80'000 i fradrag på sistnevnte tabell, og 20'000 på 7102. 

Dette igjen medfører et omtrentlig skattefradrag på 13'200 kroner (22% av 60'000) fradrag. Det er da penger som "tas" fra potten til samboer, som han da vil få i baksmell. 

Dette er penger du har krav på iht. skatteloven. Skjønner meg ikke på de som driver og gjør opp privat fremfor å gjøre ting skikkelig på skattemeldingen. Den er rimelig enkel når det kommer til slike ting, det er gode forklaringer, skatteetaten har stands flere steder rundt omkring man kan gå innom og spørre når det nærmer seg innleveringsfrist, samt at de har en hjelpetelefon. Ringer du første uka etter at du får skattemeldingen slipper man mye ventetid. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Forskjellen mellom tabell 7102 og 7108 er at det er lagt inn 80'000 i fradrag på sistnevnte tabell, og 20'000 på 7102. 

Dette igjen medfører et omtrentlig skattefradrag på 13'200 kroner (22% av 60'000) fradrag. Det er da penger som "tas" fra potten til samboer, som han da vil få i baksmell. 

Dette er penger du har krav på iht. skatteloven. Skjønner meg ikke på de som driver og gjør opp privat fremfor å gjøre ting skikkelig på skattemeldingen. Den er rimelig enkel når det kommer til slike ting, det er gode forklaringer, skatteetaten har stands flere steder rundt omkring man kan gå innom og spørre når det nærmer seg innleveringsfrist, samt at de har en hjelpetelefon. Ringer du første uka etter at du får skattemeldingen slipper man mye ventetid. 

Vil han få baksmell uansett om han endrer sitt eget skattekort nå eller ikke? Det er jo litt trist. Men egentlig har han nok fått baksmell begge de siste to årene, for han har, med alt fradrag på seg, fått igjen rundt 3-4000 kroner. Da har mine penger forsvunnet i hans "dragsug".. 🙈 

Anonymkode: 06efe...12c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vil han få baksmell uansett om han endrer sitt eget skattekort nå eller ikke? Det er jo litt trist. Men egentlig har han nok fått baksmell begge de siste to årene, for han har, med alt fradrag på seg, fått igjen rundt 3-4000 kroner. Da har mine penger forsvunnet i hans "dragsug".. 🙈 

Om han ikke endrer vil han nok få baksmell, siden du nå får halvparten av rentefradraget. Men det er både rett og rimelig det

Anonymkode: f374c...3fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om dere ikke vil ha baksmell må dere justere skattekortet riktig.

Anonymkode: f6cb0...51c

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvis du er i skikkelig godt julehumør og ønsker deg en skikkelig fin julegave går du inn og endrer skattemeldingen for 2020, 2021 og 2022 også idag. Da får du skattefradraget for alle de tre årene :)

Samboer må også endre skattemeldingen sin da, og får da tilsvarende i baksmell i romjula. Venter du til etter nyttår forsvinner muligheten for å justere skatten for 2020

Om dere har barn har du ytteligere 25'000 du kan slenge på i fradrag

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei. Jeg eier hus sammen med samboeren. All gjelden hat pleid å stå på ham, men det tenkte jeg å endre nå. Jeg la derfor inn halvparten av gjelden på mitt skattekort, og skrev inn halvparten av rentene for 2024 inn der det sto. Høres dette riktig ut? Jeg er VELDIG dårlig på dette. 

Jeg fikk da nytt tabelltrekk, fra 7102 til 7108. Betyr dette at jeg kommer til å betale mer skatt fra januar av? (Ikke le av meg, dette er jeg på dårlig for og jeg vet det). 

Takknemlig for svar, og god jul! 😊

Husk at du på den kommende skattemeldingen (for 2023) kan legge inn rentene for dette året som du har betalt. Det må ikke ligge inne på skattekortet :)

Anonymkode: a6d43...4de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husk at du på den kommende skattemeldingen (for 2023) kan legge inn rentene for dette året som du har betalt. Det må ikke ligge inne på skattekortet :)

Takk :) Er det dette jeg må gjøre for å få mine "egne" skattepenger til våren? Eller er det nok med at jeg har gjort den justeringen nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk :) Er det dette jeg må gjøre for å få mine "egne" skattepenger til våren? Eller er det nok med at jeg har gjort den justeringen nå? 

Du må gjøre det på skattemeldingen. Det er den som avgjør hva du skal betale i skatt for 2023, at du har endret skattekortet for 2024 har ingenting med skattemeldingen å gjøre. 

Anonymkode: 5c935...a8f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må gjøre det på skattemeldinge. Og som nevnt et annet sted i tråden har du fortsatt muligheten til å endre 2020-2022.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvordan vet Skatteetaten at det er hennes endring som er fasit? 😅

De gjør ikke det, det som står på hans er "riktig" for skatteetaten da kontoen lånet betales fra står i hans navn. 

Det betyr at han MÅ endre i sin skattemelding for at TS skal få halvparten av rentefradraget. 

Anonymkode: 2b148...4d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De gjør ikke det, det som står på hans er "riktig" for skatteetaten da kontoen lånet betales fra står i hans navn. 

Det betyr at han MÅ endre i sin skattemelding for at TS skal få halvparten av rentefradraget. 

Anonymkode: 2b148...4d0

Er det virkelig sånn? Hva hvis han hadde nektet å gjøre det da? 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver detaljer i skattemeldingen, at du har betalt halvparten og kan dokumentere det. Skriv ned hans navn og personnummer så justerer de det. 

Slik gjorde jeg det. Samboer nekta å endre, så da gjorde skattetaten det for han 🤣

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver detaljer i skattemeldingen, at du har betalt halvparten og kan dokumentere det. Skriv ned hans navn og personnummer så justerer de det. 

Slik gjorde jeg det. Samboer nekta å endre, så da gjorde skattetaten det for han 🤣

Ok, takk 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvis han nekter, må de dokumentere avtalen. Samtidig ville jeg vurdert om det var en person å dele livet med.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 22.03):

Hvis han nekter, må de dokumentere avtalen. Samtidig ville jeg vurdert om det var en person å dele livet med.

Jeg bare lurer, holder det da at jeg legger ved kontoutskrift som viser at mine penger har gått inn på kontoen som lånet trekkes fra hver eneste måned? Eller er det noe mer dokumentasjon som må til? 

Et annet spørsmål; når min skatteklasse nå er endret til en som er mer fordelaktig, så vil jo det si at jeg egentlig har betalt litt mye skatt i 2023. Er det noe jeg vil få tilbake denne våren, eller er det skipet seilt? Og hvis samboer ikke tar seg tid til å endte hverken skattekort eller skattemeldingen når så langt kommer (har allerede minnet ham på det flere ganger men han "glemmer" det likevel) hva skjer egentlig da? 

Skrevet

Staten skal ha skattepengene sine. Lånet er registeret på han. Du er medlåntaker. 
Ulempen din er at restskatten er registrert på deg, og du må hente fradraget fra hans skattemelding. Litt usikker på hva som skjer om dere ikke blir enig, men tror ikke Skatteetaten fungerer som meklingsmann mellom to kjærester som burde bli enige om å følge skatteloven sammen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg bare lurer, holder det da at jeg legger ved kontoutskrift som viser at mine penger har gått inn på kontoen som lånet trekkes fra hver eneste måned? Eller er det noe mer dokumentasjon som må til? 

Et annet spørsmål; når min skatteklasse nå er endret til en som er mer fordelaktig, så vil jo det si at jeg egentlig har betalt litt mye skatt i 2023. Er det noe jeg vil få tilbake denne våren, eller er det skipet seilt? Og hvis samboer ikke tar seg tid til å endte hverken skattekort eller skattemeldingen når så langt kommer (har allerede minnet ham på det flere ganger men han "glemmer" det likevel) hva skjer egentlig da? 

Det holder at du fyller ut korrekt. Dokumentasjon er kun nødvendig om det etterspørres. 

Anonymkode: d250d...70f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det holder at du fyller ut korrekt. Dokumentasjon er kun nødvendig om det etterspørres. 

Anonymkode: d250d...70f

Takk, men hvis det etterspørres, holder da den dokumentasjonen jeg nevnte, kontoutskrift? 

newman01 skrev (1 time siden):

Staten skal ha skattepengene sine. Lånet er registeret på han. Du er medlåntaker. 
Ulempen din er at restskatten er registrert på deg, og du må hente fradraget fra hans skattemelding. Litt usikker på hva som skjer om dere ikke blir enig, men tror ikke Skatteetaten fungerer som meklingsmann mellom to kjærester som burde bli enige om å følge skatteloven sammen

Er jeg virkelig bare medlåntaker? Bare fordi han signerte øverst på bankens papirer? Jeg eier boligen like mye som han gjør, og betaler jo like mye på den. 

Føler at svarene spriker her. Kanskje jeg må ringe skatteetaten på mandag 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...