Gå til innhold

Anemi og blodoverføring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som har hatt så store blødninger at de måtte få blodoverføring? 

Hva var blodprosenten?

Hvordan var det å få blodoverføring?

Tok det lang tid før du kom deg igjen (og blodprosenten ble normal)?

Anonymkode: 76945...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved anemi får du ikke blodoverføring. Da blir du satt på ferritin-tabletter. Men ved stort blodtap kan du få blodoverføring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 6.9 i Hb. Fikk blodoverføring for de fikk ikke kontakt med meg etter tredje dagen og jeg klarte ikke holde øynene eller kroppen oppe lenger. Blodoverføring gikk fort, og blodprosenten steg til 7.noe; jeg husker ikke eksakt nå. Gikk på jerntabletter etter det, en pille hver dag, og følte meg normal først etter 3 måneder. 

Anonymkode: c67dc...555

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg lå på rundt 7, men gikk nok en del på almenntilstand. De prøvde først å gi meg jern og så blodoverføring. Føltes bare som vanlig veneflon, men ble veldig pigg igjen da.

Anonymkode: 98ce3...3cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (11 minutter siden):

Ved anemi får du ikke blodoverføring. Da blir du satt på ferritin-tabletter. Men ved stort blodtap kan du få blodoverføring. 

Vi har pasienter med anemi som kommer inn for å få SAG (blod) så det stemmer ikke helt

Anonymkode: 0691a...8a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (1 time siden):

Hvorfor uttale seg når du åpenbart ikke har peiling?! 

Det finnes pasienter som kommer inn i poliklinikker på sykehusene for å få blodoverføring. Ikke pga. blødning, men pga ulike sykdommer som gjør at man blir anemisk. 

Anonymkode: 4c14b...098

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor uttale seg når du åpenbart ikke har peiling?! 

Det finnes pasienter som kommer inn i poliklinikker på sykehusene for å få blodoverføring. Ikke pga. blødning, men pga ulike sykdommer som gjør at man blir anemisk. 

Anonymkode: 4c14b...098

Helt enig - men likevel er det ikke noe enhver normal person får for vanlig anemi. Dette er jo spesielle tilfeller

Anonymkode: c67dc...555

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (16 timer siden):

Jeg tror kanskje du skal lese nasjonal veileder i transfusjonsmedisin før du uttaler deg neste gang. 

Anonymkode: da95a...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 7,7 på det laveste, men fallende, ikke drastisk fallende. Fikk først en overføring uten at de ble fornøyd med blodprøven, så en til. Etter andre overføring hadde jeg ca 9 i Hb. Da var de fornøyd. Måtte gå på jernbehandling i flere måneder etterpå. Men formen var ok igjen dagen etter siste blodoverføring, da kunne jeg reise meg igjen uten å være redd for å gå i bakken.

Anonymkode: 7c98a...1b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg hadde, mistet halvannen liter blod etter en mageoperasjon, fikk blod, og var oppe i 11 i HB etterpå 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt under 8 etter akutt blødning. Følte meg helt fin en ukes tid etter overføring. En annen gang fikk jeg kun jern intravenøst. Da hadde jeg 8 i HB og ble gradvis bedre på tre uker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hb på 7, fikk blodoverføring. Var svimmel, kvalm, kaldsvett og hjertebank. Tror grensen var på rundt 7

Anonymkode: ff86d...626

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en del blodoverføringer. 

Ene gangen hadde jeg 4.7 i HB. Da var jeg ganske så sliten og kom meg ikke før etter mange måneder. Men da hører det også til at jeg 2 uker etter blodoverføring ble lagt inn på sykehuset med sepsis. 

Andre gang hadde jeg 6.5. Følte meg egentlig ganske fin hele veien. Litt lettere andpusten men ellers helt grei. 

Så hadde jeg 6.9. Samme som ovennevnte. Ble raskt mye bedre. 

Fjerde gang hadde jeg 5 ett eller annet. Da følte jeg meg ganske jævlig igjen. 

Ellers ber jeg alltid om pose med jern hvis jeg kommer inn og har mellom 7 og 8. Tar ikke like lang tid og er ikke like ekkelt å få. Jeg syns det kalde blodet føles så rart. Hele hånda blir kald og rar, på en måte. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...