Gå til innhold

Ferdigkrydret ribbe - tilberedning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har greid å kjøpe ferdigkrydret ribbe... Jeg har aldri forsøkt det før. Ribba er fra Prima Jæren. 

Kan jeg behandle ribba som ellers? Legge svoren ned i salt noen dager før osv? Er det noe vits? Bør den krydres mer enn den er krydret fra før? 

Skal ikke ha ribba på julaften men i romjula. :)

Skrevet

Jeg hadde gjort som vanlig, det er ikke SÅ mye krydder på de at det gjør noe, er min erfaring med slike. 

Anonymkode: 82d33...5d7

Skrevet

Ribba er ferdig krydret, så den er klar til steking akkurat som den er. Det er bare å dampe den for få sprø svor og steke den som du kanskje har gjort før. 
Ikke noe ekstra du skal gjøre i det hele tatt. 

Skrevet
3 hours ago, Belima said:

Ribba er ferdig krydret, så den er klar til steking akkurat som den er. Det er bare å dampe den for få sprø svor og steke den som du kanskje har gjort før. 
Ikke noe ekstra du skal gjøre i det hele tatt. 

Spørsmålet er om jeg KAN gjøre noe annet, som jeg vanligvis gjør med ribbe? Har de siste par årene prøvd saltlake, eller å la ribba ligge med svoren nedi masse salt i et par dager. Funker det selv om ribba er krydret fra før? 

Skrevet (endret)
issoras skrev (19 minutter siden):

Spørsmålet er om jeg KAN gjøre noe annet, som jeg vanligvis gjør med ribbe? Har de siste par årene prøvd saltlake, eller å la ribba ligge med svoren nedi masse salt i et par dager. Funker det selv om ribba er krydret fra før? 

Funker som normalt. Håper den ferdigkrydete smaken ikke er for syntentisk da.

Jeg ville kastet noen kvarte løk, gulrøtter osv. nedi vannet rundt ribba. Når ribba er ferdig og grønnsakene er myke, moser du grønnsakene gjennom en sil og klemmer ut saften. Det danner en "grønnsakskraft" som supplerer ribbekraften.

Endret av totti_1
Skrevet
14 minutter siden, totti_1 said:

Funker som normalt. Håper den ferdigkrydete smaken ikke er for syntentisk da.

Jeg ville kastet noen kvarte løk, gulrøtter osv. nedi vannet rundt ribba. Når ribba er ferdig og grønnsakene er myke, moser du grønnsakene gjennom en sil og klemmer ut saften. Det danner en "grønnsakskraft" som supplerer ribbekraften.

Ja, det skal jeg gjøre. 😊

Skrevet
issoras skrev (23 timer siden):

Svoren er som regel ikke rutet, så det bare å behandle den som du ville behandlet en hvilken som helst annen ribbe.

Jeg har ekstra pepper på når jeg kjøper ferdigkrydret, lite som går gjennom svoren og ned i kjøttet før den er ferdig rutet,

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...