AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #1 Skrevet 22. desember 2023 Har vært så uheldig å fått halsbetennelse rett før jul. Jeg forstår så godt at legevakten må velge med omhu og avgjøre etter kapasitet, men jeg har hatt det så vondt med halsen. Det var noe usikkert om det var virus eller om det var en bakteriell forkjølelse. Symtomene jeg hadde var feber (39,8) nesten 40, oppkast av særlig vann, løs mage, hodepine, forkølelse og svie i halsen uten like. Halsen var så ille at jeg ikke kunne prate med legen i dag, så jeg brukte en prate app som sier det jeg skriver. Legevakten tok jeg konatkt med i går, og et par dager før det, og de nektet å ta meg inn. Det synes jeg er litt dårlig når jeg åpenbart var såpass dårlig form. Som jeg sier så er det mye ute å går nå, men er ikke legevakten pliktig til å gi forsvarlig helsehjelp når man har smerter? Det er ikke snakk om bare forkjøelse. Dette er jo smertene. som er problemet. 0 søvn, null martlys, og masse oppkast. Nå viste det seg at jeg hadde bakteriell forkjøelse og ikke virus, og alt dette tok kun 1 time. Jeg har tatt min første antibitoka, og jeg klarer å prate nå? det var liksom alt som skulle til? Anonymkode: fef06...d55 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Skrevet 22. desember 2023 Legevaktene er som du sier sprengt med pasienter, og særlig på denne tiden av året. Mange er syke og desperate fordi de skal hjem til jul å være med familiene sine, så de kontakter legevakten for slike ting. Det bør være rom for skjønn, men det er ikke alltid det lar seg gjøre, dessverre. Men bra for deg at du har fått antibiotika og at du allerede merker forbedring. God jul og god bedring Anonymkode: fef06...d55 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #3 Skrevet 22. desember 2023 Hvorfor brukte du ikke fastlegen først? En dør ikke av halsbetennelse, uansett hvor vondt det er. Så da kan det fint hende de hadde flere andre alvorlige syke eller skade som de heller måtte prioritere. Anonymkode: 89a13...ac9 33 15
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 Legevakten er for ting som må ha mer akutt hjelp. Ting som sannsynligvis vil føre til mer alvorlige sykdomsbilder om det ikke taes hånd om raskt. Antibiotika kunne mer eller mindre hvilkensomhelst lege skrive ut så det er ikke prioriteten til legevakt som seg hør og bør. Anonymkode: b107f...f35 26
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 Hadde skjønt det om du var et barn, og ei helg kanskje... Men hvorfor brukte du ikke fastlegekontoret? Er en vanlig fredag... Ikke alltid man får penicillin uansett heller. Anonymkode: 4f013...e5b 24 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #6 Skrevet 22. desember 2023 Du burde kontaktet fastlegen for akuttime, ikke legevakten. Og det er ingenting som heter bakteriell forkjølelse. Det er heller ingen som blir frisk av en antibiotikatablett, men placebo er en fin ting. Anonymkode: b2b87...507 29 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #7 Skrevet 22. desember 2023 Herregud, slapp av. Crp-en din er ikke akkurat dødelig... Anonymkode: debf8...103 27 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 Så du målte crp selv? Og hva er en bakteriell forkjølelse? Oppmerksomhetssyk much? Søk psykologhjelp. Anonymkode: c31b9...d9f 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #9 Skrevet 22. desember 2023 Du kunne vente til i dag, da er ikke legevakten stedet å oppsøke dessverre. Det var altså fullt forsvarlig av dem å ikke ta deg inn. Anonymkode: 451af...6e4 6 3
Mezzosoprena Skrevet 22. desember 2023 #10 Skrevet 22. desember 2023 Jada, det er utrolig ubehagelig med en skikkelig halsbetennelse, men farlig er det jo ikke. Hvis du tok kontakt med legevakten "et par dager før i går", skulle du tatt kontakt med fastlegen din på dagtid de to andre dagene. Legevakten er faktisk ikke for voksne mennesker med en normal halsbetennelse. 20 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #11 Skrevet 22. desember 2023 Irriterende med folk som deg. Du er ikke den eneste som trenger hjelp, og som noen andre allerede har skrevet, på denne tiden av året er det helt vanvittig med trøkk av pasienter. At du har smerter i halsen er definitivt ikke noe du trenger hjelp til akutt. Fatt at du ikke er den eneste. Er så mange folk som tenker "meg meg meg" når det kommer til helsesektoren. Anonymkode: d8527...5b2 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #12 Skrevet 22. desember 2023 Effekt etter første dose AB? Du er en medisinsk sensasjon Anonymkode: e3cd1...6db 15 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #13 Skrevet 22. desember 2023 Hvorfor tok du ikke kontakt med fastlege på dagtid mellom første kontakt med legevakt og i dag? Hvorfor ikke fastlege med en gang? Anonymkode: c46b9...7c2 5 1
Topsi Skrevet 22. desember 2023 #14 Skrevet 22. desember 2023 (endret) Jeg tenker lv har gjort det riktige her, dette er en fastlegeoppgave. Men synes ts får litt vel mye pes her, noen som går på lv for langt mindre enn dette Endret 22. desember 2023 av Topsi 9 1
Gjest Kanino Skrevet 22. desember 2023 #15 Skrevet 22. desember 2023 (endret) Det er riktig det de andre i kommentarfeltet skriver. Ingenting som heter bakteriell forkjølelse, men du kan ha streptokokker som gir utslag i halsen, altså bakteriell infeksjon. CRPen din er ikke faretruende høy. Nesten 40 i feber er heller ikke faretruende. Ta paracet og ibux og se om det har effekt. Fastlegen hadde vært den rette å oppsøke i dette tilfellet, etter det du har skrevet. Endret 22. desember 2023 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har vært så uheldig å fått halsbetennelse rett før jul. Jeg forstår så godt at legevakten må velge med omhu og avgjøre etter kapasitet, men jeg har hatt det så vondt med halsen. Det var noe usikkert om det var virus eller om det var en bakteriell forkjølelse. Symtomene jeg hadde var feber (39,8) nesten 40, oppkast av særlig vann, løs mage, hodepine, forkølelse og svie i halsen uten like. Halsen var så ille at jeg ikke kunne prate med legen i dag, så jeg brukte en prate app som sier det jeg skriver. Legevakten tok jeg konatkt med i går, og et par dager før det, og de nektet å ta meg inn. Det synes jeg er litt dårlig når jeg åpenbart var såpass dårlig form. Som jeg sier så er det mye ute å går nå, men er ikke legevakten pliktig til å gi forsvarlig helsehjelp når man har smerter? Det er ikke snakk om bare forkjøelse. Dette er jo smertene. som er problemet. 0 søvn, null martlys, og masse oppkast. Nå viste det seg at jeg hadde bakteriell forkjøelse og ikke virus, og alt dette tok kun 1 time. Jeg har tatt min første antibitoka, og jeg klarer å prate nå? det var liksom alt som skulle til? Anonymkode: fef06...d55 Legevakten er feil instans. Fastlegen er den du skal oppsøke. Anonymkode: b6e56...ee3 5 2
Eva-Lena Skrevet 22. desember 2023 #17 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har vært så uheldig å fått halsbetennelse rett før jul. Jeg forstår så godt at legevakten må velge med omhu og avgjøre etter kapasitet, men jeg har hatt det så vondt med halsen. Det var noe usikkert om det var virus eller om det var en bakteriell forkjølelse. Symtomene jeg hadde var feber (39,8) nesten 40, oppkast av særlig vann, løs mage, hodepine, forkølelse og svie i halsen uten like. Halsen var så ille at jeg ikke kunne prate med legen i dag, så jeg brukte en prate app som sier det jeg skriver. Legevakten tok jeg konatkt med i går, og et par dager før det, og de nektet å ta meg inn. Det synes jeg er litt dårlig når jeg åpenbart var såpass dårlig form. Som jeg sier så er det mye ute å går nå, men er ikke legevakten pliktig til å gi forsvarlig helsehjelp når man har smerter? Det er ikke snakk om bare forkjøelse. Dette er jo smertene. som er problemet. 0 søvn, null martlys, og masse oppkast. Nå viste det seg at jeg hadde bakteriell forkjøelse og ikke virus, og alt dette tok kun 1 time. Jeg har tatt min første antibitoka, og jeg klarer å prate nå? det var liksom alt som skulle til? Anonymkode: fef06...d55 Du blir ikke sånfort bra av én ab tablett altså. Du beviser faktisk hvor effektiv placebo effekten er og den kan være helt utrolig. Hvorfor bruker du ikke fastlege til sånt istede for legevakt? Er pokker meg ikke rart det er lange ventetider hos legevakta. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #18 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Legevaktene er som du sier sprengt med pasienter, og særlig på denne tiden av året. Mange er syke og desperate fordi de skal hjem til jul å være med familiene sine, så de kontakter legevakten for slike ting. Det bør være rom for skjønn, men det er ikke alltid det lar seg gjøre, dessverre. Men bra for deg at du har fått antibiotika og at du allerede merker forbedring. God jul og god bedring Anonymkode: fef06...d55 hvorfor svarer du deg selv?... Anonymkode: ad40e...857 11 12
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #19 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legevaktene er som du sier sprengt med pasienter, og særlig på denne tiden av året. Mange er syke og desperate fordi de skal hjem til jul å være med familiene sine, så de kontakter legevakten for slike ting. Det bør være rom for skjønn, men det er ikke alltid det lar seg gjøre, dessverre. Men bra for deg at du har fått antibiotika og at du allerede merker forbedring. God jul og god bedring Anonymkode: fef06...d55 Skjønte du at du gjorde noe feil eller noe siden du svarer deg selv ^ ? Anonymkode: e599e...0ff 13 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #20 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært så uheldig å fått halsbetennelse rett før jul. Jeg forstår så godt at legevakten må velge med omhu og avgjøre etter kapasitet, men jeg har hatt det så vondt med halsen. Det var noe usikkert om det var virus eller om det var en bakteriell forkjølelse. Symtomene jeg hadde var feber (39,8) nesten 40, oppkast av særlig vann, løs mage, hodepine, forkølelse og svie i halsen uten like. Halsen var så ille at jeg ikke kunne prate med legen i dag, så jeg brukte en prate app som sier det jeg skriver. Legevakten tok jeg konatkt med i går, og et par dager før det, og de nektet å ta meg inn. Det synes jeg er litt dårlig når jeg åpenbart var såpass dårlig form. Som jeg sier så er det mye ute å går nå, men er ikke legevakten pliktig til å gi forsvarlig helsehjelp når man har smerter? Det er ikke snakk om bare forkjøelse. Dette er jo smertene. som er problemet. 0 søvn, null martlys, og masse oppkast. Nå viste det seg at jeg hadde bakteriell forkjøelse og ikke virus, og alt dette tok kun 1 time. Jeg har tatt min første antibitoka, og jeg klarer å prate nå? det var liksom alt som skulle til? Anonymkode: fef06...d55 Takk god for at det er opp til helsevesenet om folk skal legges inn, og ikke opp til hver enkelt! Anonymkode: 8f1bd...be5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå