AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #101 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er nok noe yngre enn TS (rundt 50), men i min generasjon har jeg inntrykk av at de fleste ser det som en selvfølge at man sparer penger til barna for å hjelpe dem inn på boligmarkedet om man kan. Vi har selv vært heldige og fått med oss en formidabel verdiøkning på bolig, så det skulle bare mangle om vi ikke hjelper de som kommer etter oss. En ting er om man genuint ikke kan, men sparing til barna prioriteres langt over designmøbler, sydenferier, nytt kjøkken og sånt her i hvertfall. Jeg tenker på dette som en utgift som kommer med det å ha barn. Anonymkode: ee324...e86 Men hvis barna er egoistiske og bare forventer det, hadde du fortsatt hjulpet dem? Anonymkode: dbc41...043 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #102 Skrevet 23. desember 2023 Mine foreldre har stabil og god økonomi og vi fikk tilskudd ved boligkjøp fra sparekontoer hvor deler av barnetrygd rundt år 2000. Da strakk 120 tusen langt. Men, de hadde ikke hatt mulighet til summer på halv million ol. Mitt søsken var nylig gjennom samlivsbrudd og spurte da om mulighet for forskudd av arv for å beholde hjemmet. Våre foreldre har tatt opp seniorlån på nedbetalt bolig, som ikke skal betales før arven en dag skal gjøres opp. Dette er en mulighet man har når man er pensjonist og har store verdier i egen bolig, men når man fortsatt er yrkesaktiv og er forholdsvis ung vil jeg si det er skummelt å gi bort cash til sine barn. Anonymkode: e584f...61a 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #103 Skrevet 24. desember 2023 Dette ville jeg virkelig diskutert med det andre «barnet» før jeg gjennomførte og hørt hva han tenkte, fordi det kan skape veldig dårlig stemning selv om de ikke har spurt om det. Anonymkode: 3407a...e31 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #104 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fordi alle gamle har det som hobby å si at de yngre ikke har "rett" til å bo nær/i byen, at de ikke kan forvente noe av ok standard som første bolig, at de må spare selv og leve nøkternt for å få råd til å bo, så kan man jo si det samme til pensjonistene. Det er ingen menneskerett å bo i bra bolig som gammel. De yngre skal gjerne ha barn og trenger en bra bolig mer enn gamle folk som bare sitter i Stresslessen og gomler Twist. Anonymkode: fff19...0ba Du er jo helt på jordet. Pensjonistene har jobbet og spart i et helt liv og skal vi snakke om menneskeretter så er det vel en at man ikke blir fratatt sparepengene sine. Ingen har vondt av å snu på krona i et par år og å lære seg prioritering. Det var svært få i pensjonistgenerasjonen som levde slik unge gjør nå, med reiser, restaurantbesøk, eide boliger av nyeste sort, bugnende klesskap, biler og telefoner. De kunne nok klart å finansiere mye uten foreldrehjelp bare ved å leve som foreldrene selv gjorde da de var på deres alder. Hvorfor skal foreldrene fortsette å snu på skillingen så barna aldri skal måtte oppleve det? (nei, jeg er ikke pensjonist) Anonymkode: 9682a...be2 7 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #105 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 14.32): Jeg er nok noe yngre enn TS (rundt 50), men i min generasjon har jeg inntrykk av at de fleste ser det som en selvfølge at man sparer penger til barna for å hjelpe dem inn på boligmarkedet om man kan. Vi har selv vært heldige og fått med oss en formidabel verdiøkning på bolig, så det skulle bare mangle om vi ikke hjelper de som kommer etter oss. En ting er om man genuint ikke kan, men sparing til barna prioriteres langt over designmøbler, sydenferier, nytt kjøkken og sånt her i hvertfall. Jeg tenker på dette som en utgift som kommer med det å ha barn. Anonymkode: ee324...e86 Men når pensjonistene må snu på krona for å hjelpe barn inn på boligmarkedet, og barna så skal ha nytt kjøkken, designermøbler og dyre ferier, blir det helt vanvittig feil for meg. Anonymkode: 73760...003 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #106 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 13.09): Fordi alle gamle har det som hobby å si at de yngre ikke har "rett" til å bo nær/i byen, at de ikke kan forvente noe av ok standard som første bolig, at de må spare selv og leve nøkternt for å få råd til å bo, så kan man jo si det samme til pensjonistene. Det er ingen menneskerett å bo i bra bolig som gammel. De yngre skal gjerne ha barn og trenger en bra bolig mer enn gamle folk som bare sitter i Stresslessen og gomler Twist. Anonymkode: fff19...0ba Det er jo ganske greit å bo i en bolig med tett tak, da, selv om man er gammel. Og hvis foreldrene ikke kan hjelpe med egenkapital, må barna spare selv. Det er ingen menneskerett å få penger til egenkapital av foreldrene sine. Anonymkode: cb2c7...9af 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #107 Skrevet 26. desember 2023 Dette bør sønn og samboer fint klare selv. Med den inntekten, så bør de spare mer selv, og endre forventningen sin til hvor de kan bo. Jeg synes det er sylfrekt å be om forskudd på arv, og enda frekkere når det foreldre man knapt ser. Arvingene bør leve det livet de har økonomi til, og dere bør beholde pengene deres til pensjonstiden. Arv kommer, når dere er borte. jeg har tilbrakt masse tid i alle år med foreldrene mine - tross at jeg bodde 50mil unna. I leid leilighet i hovedstaden, med trang økonomi fikk jeg en 500lapp til mat i ny og ned - og de betalte gladelig flybilletten min hjem slik at vi kunne ses med jevne mellomrom. Da hjalp jeg ofte til med vedlikehold på gården, som maling og fiksing, av egen fri vilje - men også litt for å takke for at de hjalp meg hjem. De takket alltid så veldig for hjelpen, noe jeg synes var absurd - da det var en selvfølgelighet. Når jeg skulle kjøpe min første bolig for få år siden, stilte de som kausjonist - noe som muligjorde kjøp for meg. Det var aldri spørsmål om forskudd på arv, men etter jeg kjøpte bolig ville de gjerne stå for dok.avgiften. jeg gråt av takknemlighet - for det var høyst uventet. 100.000kr mindre i lån! Og muligheten til å endelig eie egen bolig. Mine foreldre jobbet til de gikk i grava (nylig). Og jeg er litt forbannet på de for at de hadde to millioner på sparekonto, som de burde brukt på å reise og leve det gode liv når de kunne. De var gjeldfrie, omtenksomme, og utslitte. La barna deres jobbe for å nå målene sine, og høst fruktene for at dere har nådd målene deres. Det som er igjen, vil barna uansett arve når den dagen kommer. forskudd på arv er et Oslofenomen i min vennekrets. Alle som bor her og kommer fra bygdeNorge har på mirakuløst vis klarte å komme seg inn på boligmarkedet på egen hånd, kanskje med kausjonist, men først og fremst ved å være realistisk i hvor man har råd til å bo i denne byen som er større enn ring 2. Anonymkode: e966c...76f 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #108 Skrevet 26. desember 2023 Nei, det ville jeg ikke gjort, med mindre jeg hadde godt over 500000 til overs. Jeg hadde heller ALDRI spurt mine foreldre om forskudd på arv. Jeg unner de hver eneste krone de har. Og håper de bruker alt de har oppspart på å nyte livet som pensjonister. Anonymkode: 9f22c...7db 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #109 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 15.06): Det oppleves nok veldig urettferdig likevel. Eldste skal jo bli far nå, sannsynligvis trenger de en større bolig om få år. Anonymkode: 3b230...752 Spør? Lillesøsteren min fikk forskudd på arv , men jeg ble spurt først. selvsagt ønsket jeg at hun skulle få hjelp til og komme inn på boligmarkedet, men var ryddig av pappa og spørre meg først. eventuelt kan de jo gi likt, om det er fakta at eldstes trenger det like mye og opplever det som urettferdig. Boligmarkedet og lånebetingelsene har endret seg, så det urettferdige er jo og ikke være født først. Anonymkode: 5cf3e...9e5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #110 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 15.27): Nei, jeg hadde ikke gitt forskudd på arv til den ene. Det et ingen menneskerett å kjøpe leilighet i Oslo etter endt utdanning. Jeg synes det er direkte frekt å be foreldre om en halv million. Det er noe annet med foreldre som uoppfordret tilbyr det. Unge mennesker har godt av å spare og streve litt for å oppnå ønsker. Det finnes jobber og rimeligere husvære alle andre steder i landet enn Oslo. Hvis man ikke har råd til å bo i Oslo, start et annet sted. Hvis dere har tenkt å gi bort oppspart kapital, gi en kvart til hver. Her i blokka måtte en eldre dame flytte fordi hun ikke hadde råd til å bo her lenger. Hun hadde solgt en enebolig og gitt forskudd på arv i sine barn. Så gikk felleskostnader og strøm opp og pensjonen strakk ikke til. Jeg gråter nesten når jeg tenker på det, hun var så hyggelig, skikkelig og altfor snill. Vasket og stelte og pyntet til alles glede, nå bor hun i en gulvkald, stusselig leilighet mens de voksne barna koser seg i hovedstaden. Anonymkode: f1cd8...b3a Det er vel ingen menneskerett og ta utdanning heller. Det er veldig lite som er en menneskerett. Kanskje de jobber i Oslo ? Hva skal de jobbe med der det er rimeligere husvære andre steder i landet? Nei, det er ingen menneskerett og arve, bo i Oslo eller ha jobb, det er snakk om om en vil hjelpe barna og investere lurt om en har mulighet til det. den historien med den eldre damen i blokken din høres veldig rar ut , hvorfor fikk hun ikke strømstøtte og bostøtte, og evt supplerende sosialhjelp? Hun må jo ha mye penger nå da, hvis hun solgte i Oslo og leier noe gulvkaldt og stusselig. En må selvsagt ikke gi bort penger en ikke har, forskudd på arv er hyggelig hjelp hvis en faktisk har råd til det. Anonymkode: 5cf3e...9e5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #111 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 15.49): I all verden. 500k er ikke allverden i et langt løp for et par i 20-årene i full jobb. Men det er jammen mye penger for dere om det er det dere har i bakhånd for pensjonstiden. Vet sønnen din som spør om dette hva dere ofrer, og at dere blakker dere om dere skal gi bort penger dere egentlig har spart til egen pensjonstilværelse? Anonymkode: 73760...003 Problemet er at prisene øker raskere enn en klarer og spare, derfor blir 500k veldig mye, innen man har 500k er det jo 700 k man trenger. Hva med og låne de pengene? Anonymkode: 5cf3e...9e5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #112 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 15.22): " Vi sees stort sett annenhver jul og 3-4 ganger i året utenom dette, selvom vi bor 30-40 minutter fra hverandre." herregud og dette synes du ikke er unormalt? bør være forhåpentligfull om de i så fall ser dere 1 gang når dere blir gamle og bor på gamlehjem. ncnc Anonymkode: a992f...ae5 Enig. Meget spesielt og unormalt. Pluss bli Besteforeldre snart.. Anonymkode: 54662...dbe
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #113 Skrevet 26. desember 2023 Gi likt til begge i alle fall. Det er ikke slik at det er sikkert yngste har større behov om eldste, han har bare lavere terskel for å la andre bidra til sine behov fremfor å jobbe for dem selv. Sannsynligvis hadde eldste hatt like stor bruk for beløpet, men valgte å ta jobben med å spare egenkapital selv. Nå skal ha han bli far og innen noen år har de sannsynligvis behov for større bolig. Anonymkode: 5611e...265 2
Sansx Skrevet 26. desember 2023 #114 Skrevet 26. desember 2023 Nei det ville jeg ikke gjort. Dere trenger pengene selv fremover. Det må være lov å nyte pengene sine selv. Voksne barn må forsørge seg selv. Synes det er frekt og be om forskudd på arv. Det er ingen selvfølge at det er noe igjen og arve heller. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #115 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men når pensjonistene må snu på krona for å hjelpe barn inn på boligmarkedet, og barna så skal ha nytt kjøkken, designermøbler og dyre ferier, blir det helt vanvittig feil for meg. Anonymkode: 73760...003 Hvis det hadde vært sånn ja, men i virkeligheten har de som er på min alder og eldre langt bedre økonomi enn de som skal etablere seg nå. Det er en smal sak for meg å sette av en tusenlapp eller to per barn i måneden, jeg har nesten nedbetalt bolig (kjøpt billig for 15 år siden) og jeg har jo selv valgt å få barn. De pengene kommer til å gjøre en mye større forskjell for dem enn for meg. Anonymkode: ee324...e86 1
PM75 Skrevet 27. desember 2023 #116 Skrevet 27. desember 2023 Jeg ville ikke ha gitt forskudd på arv, slik du beskriver deres situasjon. En av mine foreldre døde før pensjonsalder og da var det virkelig bra at de hadde noe oppsparte midler som gjenlevende kunne bruke. Det er kostbart å gå fra to til en. Og man vet aldri hvordan livet blir.
Rucula Skrevet 27. desember 2023 #117 Skrevet 27. desember 2023 Vi har akkurat vært i samme situasjon Min yngre bror spurte min mor om å få hjelp til å komme inn på boligmarkedet i Oslo. Jeg har spart opp alt selv (ikke Oslo) Mamma og Pappa vurderte mange måter å ordne det på, men fant ingen rettferdig måte. Derfor endte hun opp med endte opp med å gi oss 350 000 hver. Istedenfor 700 til min bror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå