Gjest Middelmådig Skrevet 22. desember 2023 #41 Skrevet 22. desember 2023 Sykt frekt av din yngste sønn! Jeg hadde aldri kommet på å spørre om noe slikt til mine foreldre. Be om å få deres penger, fordi jeg ikke klarer å vente til de dør, liksom?! Fyfan. Her hadde jeg følt at de var åtseletere og blitt veldig skuffet. Akkurat som om de ikke unnet meg, som faktisk har tatt vare på dem etter beste evne og gitt dem en god start på livet, å ha det bra når jeg ble pensjonist… dette er jo penger jeg har eventuelt spart til pensjonisttilværelsen, hvorfor skal ikke de, voksne menneskene spare sine egne penger?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #42 Skrevet 22. desember 2023 Ikke gjør forskjell, og ikke gi penger dere egentlig ikke har. Dere kan jo f.eks si at hvis han sparer 250.000 kr i egenkapital, så kan dere gi forskudd på arv til tilsvarende sum. Da må han gjøre en liten innsats selv også, og lærer at det ikke er for enkelt å bare «få». Så gir dere selvsagt tilsvarende sum til andre barnet også Anonymkode: 821b1...c1b 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #43 Skrevet 22. desember 2023 Fant80 skrev (19 minutter siden): At det kan være litt problematisk å gi en halv mill kan jeg jo forstå mtp broren osv. Men grunnlaget her er syltynt. "Vi skal leve som kakser" så fuck off. Med andre ord,dere skal svi av hele formuen pga høy sigarføring i pensjonsalder. Hvorfor fikk dere unger i det hele tatt? Her er det jeg,meg og mitt. Der er foreldrenes penger. Det er opp til de selv hva de skal bruke på de. Anonymkode: 74819...c0c 10 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #44 Skrevet 22. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Vår sønn på snart 29 år har spurt om forskudd på arv for å kjøpe seg leilighet i Oslo. Han er ferdig utdannet og i full jobb, har en samboer som også jobber og er ferdig med som utdanning. Mannen vil gjerne hjelpe, men jeg vil ikke av flere grunner: 1. Eldste mann som er 4 år eldre fikk ingenting av oss, han spurte heller ikke om hjelp. Han valgte å jobbe 2-3 år etter endt utdanning og sparte opp til egen leilighet sammen med samboer. Det eneste de to har fått av oss er en litt fin sofa som innflytningsgave. Nå som de er gravide har vi valgt å kjøpe en barnevogn til dem. Begge gavene har vi ønsket å gi selv, de har aldri spurt om noen ting. 2. Vi har pengene, men samtidig blir vi begge pensjonister om få år. Vi trenger pengene våre til å leve behagelige liv også etter at vi er ute av arbeidsmarkedet og en verdig alderdom koster penger. 3. Begge barna våre har veldig selvstendige liv og har lite med oss å gjøre i hverdagen. Dette er vi egentlig glad for, da vi ikke vil trenge oss innpå. Vi sees stort sett annenhver jul og 3-4 ganger i året utenom dette, selvom vi bor 30-40 minutter fra hverandre. Begge barna har egne samboere, venner og andre bekjentskaper som de bruker mesteparten av tiden på. Og sånn er det gjerne når man er ung. Så jeg har aldri ansett det som unormalt eller ugreit. Men opplever at det er litt ugreit at yngstemann «bare» tar kontakt for å be om forskudd på arv. 4. Gir vi til yngstemann så må vi nok gi til eldstemann også, hvis ikke vil vi ødelegge forholdet til begge barna våre. Og jeg har ikke 1 million å gi bort, i såfall sitter vi begge igjen med absolutt ingenting. Og det er sårbart når man er gammel og snart pensjonist. Hva tenker dere? Mannen mener at vi bør hjelpe ungene mer og at vi har vært veldig tilbakeholdne i forhold til andre på vår alder som nesten har sponset barna inn på boligmarkedet. Mens jeg føler at vi har gjort nok med å oppdra og stå på slik vi gjorde gjennom barndommen, vi har betalt både førerkort og gitt dem starthjelp når de flytta ut. Dessuten har de alle forutsetninger til å greie seg selv med gode jobber og god utdanning begge to. Jeg hadde med glede gitt dem mer hvis de var mer trengende enn det de er nå. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 8fbcc...a96 Ikke gi han noe. Hvorfor skal folk hele tiden kreve, kreve og kreve? Særlig rikdommer de ikke har gjort noe for? Pengene er deres bruk de på dere selv. Jeg har sagt til mine egne foreldre at de skal nyte livet, leve det. Ha det bra som pensjonister og bruke opp alt de eier. De har jobbet for det, ikke jeg. Anonymkode: 5ec7b...51d 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #45 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dine barn kommer til å få det mye tøffere enn deg, når det kommer til å komme seg inn på boligmarkedet, pensjonsordninger, generell kjøpekraft, mulighet for å reise osv. Generasjonen før deg spinket og sparte og levde svært sparsommelig for å kunne gi noe videre til sine barn. Jeg har nettopp fått barn og som mange andre i min situasjon, skjønner jeg at barnet mitt vil være prisgitt all den hjelpen jeg kan gi henne. Du tilhører den mest bortskjemte generasjonen som noen gang har levd på denne planeten. Anonymkode: 1862a...a4b Dette. Enkelte fra dessertgenerasjonen vil aldri innrømme at de har fått veldig mye gratis og de vil aldri forstå hvordan det er for generasjonen(e) under dem. Dagens pensjonister får pensjon til å leve av, de etter får mye mindre, kanskje ingenting. De yngre må spare til egen pensjon selv og også betale for dagens eldres pensjon (hurra for hvordan pensjonssystemet er bygget opp). Dagens pensjonister kan gå av tidlig, barn født før 1955(?) kunne gå av med gullpensjon som 63-åring. Dagens unge vil aldri få samme eventyrlige prisoppgang på sin bolig som dessertgenerasjonen. Dagens pensjonister opplevde synkende rente, dagens unge har ikke bare måttet betale det hvite ut av øyet for små boliger, de opplever også økte renter. Renten stiger, dessertgenerasjonen har nedbetalt boliglån og merker bare økte priser ellers i samfunnet. Dagens unge som har skyhøyt lån og får slengt økt rente på toppen. Før kunne en sykepleier kjøpe 1 av 9 boliger i Oslo, i dag kan en sykepleier kjøpe mindre enn 1 av 100 boliger. Det er IKKE synd på dagens pensjonister, de har råd til bolig, mat og strøm. Dagens unge vil nok sulte når det blir deres tur. Anonymkode: fff19...0ba 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #46 Skrevet 22. desember 2023 Min søster er også frekk. Hun ønsket seg en julegave som koster 20 000 kr i år. Og selvfølgelig får hum det hun ønsker seg Anonymkode: 47c2d...844
Hannah80 Skrevet 22. desember 2023 #47 Skrevet 22. desember 2023 Middelmådig skrev (17 minutter siden): Sykt frekt av din yngste sønn! Jeg hadde aldri kommet på å spørre om noe slikt til mine foreldre. Be om å få deres penger, fordi jeg ikke klarer å vente til de dør, liksom?! Fyfan. Her hadde jeg følt at de var åtseletere og blitt veldig skuffet. Akkurat som om de ikke unnet meg, som faktisk har tatt vare på dem etter beste evne og gitt dem en god start på livet, å ha det bra når jeg ble pensjonist… dette er jo penger jeg har eventuelt spart til pensjonisttilværelsen, hvorfor skal ikke de, voksne menneskene spare sine egne penger? Syns ikke det er frekt å spørre egne foreldre om forskudd på arv eller lån til egenkapital, hvis man sliter med å komme inn på boligmarkedet. Hvis man ikke kan spørre egne foreldre, så hvem i all verden kan man spørre da? Jeg vet at foreldrene mine har ræva full av penger, og jeg fikk en god slump med penger som forskudd på arv, da jeg ble skilt og trengte nytt bosted. Som de selv sier, jeg trengte ikke pengene om 10/20 år. Men NÅ. 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #48 Skrevet 22. desember 2023 Du hørtes ut som en dritkjipt mor helt uavhengig av denne arvesaken. Anonymkode: 88091...947 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #49 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du hørtes ut som en dritkjipt mor helt uavhengig av denne arvesaken. Anonymkode: 88091...947 Og du høres kjempehyggelig ut... Anonymkode: 1f48d...0bc 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #50 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenk å be sine levende foreldre om en halv million i arv? 😳 Jeg forstår ikke voksne folk som føler de har rett på foreldrenes penger. Anonymkode: 0427a...8fc Hvorfor ikke? Det er bare et spørsmål. De 500 000 kommer jo mest sannsynlig til å gå til barna uansett, jo tidligere foreldre kan gi arv jo bedre. Jeg skjønner ikke folk som har råd, men velger å gi 0 til barna. kanskje det er fordi jeg vir i Oslo, men for meg er det en selvfølge at vi skal hjelpe barna inn på boligmarkedet. Anonymkode: 88091...947 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #51 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og du høres kjempehyggelig ut... Anonymkode: 1f48d...0bc Jeg har i alle fall barn som ønsker å ha kontakt med meg, så noe riktig må jeg ha gjort. ☺️ Anonymkode: 88091...947 2 1
Fant80 Skrevet 22. desember 2023 #52 Skrevet 22. desember 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Der er foreldrenes penger. Det er opp til de selv hva de skal bruke på de. Anonymkode: 74819...c0c Provoserende å svi av alt pga man har høy sigarføring etter min mening. Men faktum er jo riktig som du sier. Man har rett å bruke pengene på hva man vil.. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #53 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke? Det er bare et spørsmål. De 500 000 kommer jo mest sannsynlig til å gå til barna uansett, jo tidligere foreldre kan gi arv jo bedre. Jeg skjønner ikke folk som har råd, men velger å gi 0 til barna. kanskje det er fordi jeg vir i Oslo, men for meg er det en selvfølge at vi skal hjelpe barna inn på boligmarkedet. Anonymkode: 88091...947 Forskudd på arv er vel et relativt nytt begrep. Født i 1966, og har ikke hørt om det før de siste par årene. Et tåpelig påfunn, syns nå jeg da. Med mindre foreldre har masse millioner i banken. De unge forventer forskudd på arv før foreldrene fyller 60. Da kan man leve 30 år til, og aner ikke hva som kan oppstå. Huset kan trenge masse jobb, som man ikke klarer selv lenger og må leie folk til. Ny bil kan trenges et par ganger. Mindre inntekt som pensjonister. Kanskje man blir enke/enkemann osv. Om man bare har 500.000 - 1.000.000,-, så bør man faktisk beholde dem. Da er det bedre å stille kausjon, om man stoler 100% på barna. For meg er arv noe som kommer etter dødsfall. Anonymkode: b690e...7fc 1 1 4
Brunello Skrevet 22. desember 2023 #54 Skrevet 22. desember 2023 Hannah80 skrev (3 timer siden): Selvfølgelig trenger du ikke å gi lik sum til det andre barnet. Det er forskudd på arv! Det blir jo likt fordelt uansett, når den tid kommer. Det er feil. Forskuddet skal trekkes ut nominelt. Siden ts ikke er pensjonist, må vi regne med at hun lever i 30-30 år til. Da blir 500 000 antakelig ganske lite. 1 1
Brunello Skrevet 22. desember 2023 #55 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forskudd på arv er vel et relativt nytt begrep. Født i 1966, og har ikke hørt om det før de siste par årene. Et tåpelig påfunn, syns nå jeg da. Med mindre foreldre har masse millioner i banken. De unge forventer forskudd på arv før foreldrene fyller 60. Da kan man leve 30 år til, og aner ikke hva som kan oppstå. Huset kan trenge masse jobb, som man ikke klarer selv lenger og må leie folk til. Ny bil kan trenges et par ganger. Mindre inntekt som pensjonister. Kanskje man blir enke/enkemann osv. Om man bare har 500.000 - 1.000.000,-, så bør man faktisk beholde dem. Da er det bedre å stille kausjon, om man stoler 100% på barna. For meg er arv noe som kommer etter dødsfall. Anonymkode: b690e...7fc Forskudd på arv er ikke nytt. Folk med penger har drevet med det lenge. Har man en del, er det idiotisk å ikke gi videre til yngre generasjoner når de trenger det. Når man dør er forhåpentlig vis barna eteblerte. 2 2
Brunello Skrevet 22. desember 2023 #56 Skrevet 22. desember 2023 (endret) Hannah80 skrev (36 minutter siden): Syns ikke det er frekt å spørre egne foreldre om forskudd på arv eller lån til egenkapital, hvis man sliter med å komme inn på boligmarkedet. Hvis man ikke kan spørre egne foreldre, så hvem i all verden kan man spørre da? Jeg vet at foreldrene mine har ræva full av penger, og jeg fikk en god slump med penger som forskudd på arv, da jeg ble skilt og trengte nytt bosted. Som de selv sier, jeg trengte ikke pengene om 10/20 år. Men NÅ. Det er litt mer taktisk å be om et rimelig lån. Så kan foreldrene selv finne ut at de vil gi forskudd eller redusere lånet. Ellers er jeg enig. Det er innafor å be foreldre om hjelp når man vet de har råd. Endret 22. desember 2023 av Brunello 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #57 Skrevet 22. desember 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Forskudd på arv er ikke nytt. Folk med penger har drevet med det lenge. Har man en del, er det idiotisk å ikke gi videre til yngre generasjoner når de trenger det. Når man dør er forhåpentlig vis barna eteblerte. Hvis man har mye ja. 500.000 - 1.000.000,- er ikke mye om man har 30 år igjen å leve. Anonymkode: b690e...7fc 3 2
Fant80 Skrevet 22. desember 2023 #58 Skrevet 22. desember 2023 3 minutter siden, Brunello said: Det er litt mer taktisk å be om et rimelig lån. Så kan foreldrene selv finne ut at de vil gi forskudd eller redusere lånet. Ellers er jeg enig. Det er innafor å be foreldre om hjelp når man vet de har råd. Enig. Ville gjort seg bedre å forhøre seg om et eventuellt lån.
XaoS Skrevet 22. desember 2023 #59 Skrevet 22. desember 2023 Her hadde jeg blankt sagt nei. Kravstore barn altså 🫤🔨 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #60 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Forskudd på arv er vel et relativt nytt begrep. Født i 1966, og har ikke hørt om det før de siste par årene. Et tåpelig påfunn, syns nå jeg da. Med mindre foreldre har masse millioner i banken. De unge forventer forskudd på arv før foreldrene fyller 60. Da kan man leve 30 år til, og aner ikke hva som kan oppstå. Huset kan trenge masse jobb, som man ikke klarer selv lenger og må leie folk til. Ny bil kan trenges et par ganger. Mindre inntekt som pensjonister. Kanskje man blir enke/enkemann osv. Om man bare har 500.000 - 1.000.000,-, så bør man faktisk beholde dem. Da er det bedre å stille kausjon, om man stoler 100% på barna. For meg er arv noe som kommer etter dødsfall. Anonymkode: b690e...7fc Det forklarer jo alt. Din generasjon trengte ikke forskudd på arv for å komme inn på boligmarkedet. Tidene har endret seg. med 500 000 til overs kan ts lett kausjonere for begge barna om hun ønsker, uten å løfte en finger. Anonymkode: 88091...947 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå