AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #21 Skrevet 22. desember 2023 Nei, jeg hadde ikke gitt forskudd på arv til den ene. Det et ingen menneskerett å kjøpe leilighet i Oslo etter endt utdanning. Jeg synes det er direkte frekt å be foreldre om en halv million. Det er noe annet med foreldre som uoppfordret tilbyr det. Unge mennesker har godt av å spare og streve litt for å oppnå ønsker. Det finnes jobber og rimeligere husvære alle andre steder i landet enn Oslo. Hvis man ikke har råd til å bo i Oslo, start et annet sted. Hvis dere har tenkt å gi bort oppspart kapital, gi en kvart til hver. Her i blokka måtte en eldre dame flytte fordi hun ikke hadde råd til å bo her lenger. Hun hadde solgt en enebolig og gitt forskudd på arv i sine barn. Så gikk felleskostnader og strøm opp og pensjonen strakk ikke til. Jeg gråter nesten når jeg tenker på det, hun var så hyggelig, skikkelig og altfor snill. Vasket og stelte og pyntet til alles glede, nå bor hun i en gulvkald, stusselig leilighet mens de voksne barna koser seg i hovedstaden. Anonymkode: f1cd8...b3a 17 7 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #22 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vår sønn på snart 29 år har spurt om forskudd på arv for å kjøpe seg leilighet i Oslo. Han er ferdig utdannet og i full jobb, har en samboer som også jobber og er ferdig med som utdanning. Mannen vil gjerne hjelpe, men jeg vil ikke av flere grunner: 1. Eldste mann som er 4 år eldre fikk ingenting av oss, han spurte heller ikke om hjelp. Han valgte å jobbe 2-3 år etter endt utdanning og sparte opp til egen leilighet sammen med samboer. Det eneste de to har fått av oss er en litt fin sofa som innflytningsgave. Nå som de er gravide har vi valgt å kjøpe en barnevogn til dem. Begge gavene har vi ønsket å gi selv, de har aldri spurt om noen ting. 2. Vi har pengene, men samtidig blir vi begge pensjonister om få år. Vi trenger pengene våre til å leve behagelige liv også etter at vi er ute av arbeidsmarkedet og en verdig alderdom koster penger. 3. Begge barna våre har veldig selvstendige liv og har lite med oss å gjøre i hverdagen. Dette er vi egentlig glad for, da vi ikke vil trenge oss innpå. Vi sees stort sett annenhver jul og 3-4 ganger i året utenom dette, selvom vi bor 30-40 minutter fra hverandre. Begge barna har egne samboere, venner og andre bekjentskaper som de bruker mesteparten av tiden på. Og sånn er det gjerne når man er ung. Så jeg har aldri ansett det som unormalt eller ugreit. Men opplever at det er litt ugreit at yngstemann «bare» tar kontakt for å be om forskudd på arv. 4. Gir vi til yngstemann så må vi nok gi til eldstemann også, hvis ikke vil vi ødelegge forholdet til begge barna våre. Og jeg har ikke 1 million å gi bort, i såfall sitter vi begge igjen med absolutt ingenting. Og det er sårbart når man er gammel og snart pensjonist. Hva tenker dere? Mannen mener at vi bør hjelpe ungene mer og at vi har vært veldig tilbakeholdne i forhold til andre på vår alder som nesten har sponset barna inn på boligmarkedet. Mens jeg føler at vi har gjort nok med å oppdra og stå på slik vi gjorde gjennom barndommen, vi har betalt både førerkort og gitt dem starthjelp når de flytta ut. Dessuten har de alle forutsetninger til å greie seg selv med gode jobber og god utdanning begge to. Jeg hadde med glede gitt dem mer hvis de var mer trengende enn det de er nå. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 8fbcc...a96 Hadde jeg hatt 500K på konto øike før en pensjonist tilværelse, så hadde jeg sagt nei. Og iallefall om jeg ikke hadde kunnet gi det samme til begge to. Man blir ikke akkurat fet på pensjon i Norge, og er dere i form og kan reise litt eller gjøre andre ting enn å sitte å spise suppe, så anbefaler jeg det. Kunne sagt de fikk 50k hver. Og begrunnet det med å gi mer blir skev fordeling og går utover deres livskvalitet. Siden de ikke er en del av deres hverdag, og dere ikke kan forvente hjelp når dere blir gamle å trenger det. Så er det fint å ha penger på konto, så dere kan betale for tjenester dere evnt ikke klarer selv. Anonymkode: a3286...3da 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #23 Skrevet 22. desember 2023 Jeg synes forskudd på arv kun burde brukes ved «krise» og man ikke har mulighet til å gi de andre søsken tilsvarende. Ellers tenker jeg det er bedre å gi en like stor pengegave til alle barna. Jeg ville heller gitt 250tusen til hver av guttene nå, enn 500tusen til den ene. Som du sier så trenger eldste også pengene, han har bare ikke vært frekk nok til å spørre. Anonymkode: c76b6...e5e 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #24 Skrevet 22. desember 2023 I all verden. 500k er ikke allverden i et langt løp for et par i 20-årene i full jobb. Men det er jammen mye penger for dere om det er det dere har i bakhånd for pensjonstiden. Vet sønnen din som spør om dette hva dere ofrer, og at dere blakker dere om dere skal gi bort penger dere egentlig har spart til egen pensjonstilværelse? Anonymkode: 73760...003 5
Blåttvann Skrevet 22. desember 2023 #25 Skrevet 22. desember 2023 Jeg synes virkelig ikke det er greit å bare gi til yngste og ikke til eldste selv om han eldste skulle bli kompensert i testamentet. Vi vet ingenting om fremtiden, 500k kan være smuler om 30år når den siste av dere dør. Han er også i etableringsfasen og trenger sikkert også penger selv om han ikke spør. Man gir likt, med mindre den ene har sinnsykt god økonomi, titalls millioner. Så får dere finne ut av om dere har 250k å gi til hver eller om dere heller kan være kausjonister. Boligprisene har ikke steget nevneverdig siden eldste kom seg inn på boligmarkedet for 4 år siden, så det er ikke urettferdig om yngste ikke får hjelp. Den yngste kan gjøre et realt kupp i disse dager med økende rente og haugevis av folk mister boligene sine i tvangssalg. Jeg synes det er frekt å spørre om forskudd på arv, men samtidig så er han vel kanskje nødt for å kjøpe noe? Skal han jobbe i 3 år vet ingen om boligprisene har steget eller sunket. Men jeg hadde først foreslått å være kausjonist, hvis dere stoler på han. Deretter må dere vurdere hvor mye dere kan gi til yngste fordi dere også må gi samme sum til eldste. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #26 Skrevet 22. desember 2023 Hvis dere gir, så gi likt til begge. Eldste har helt sikkert bruk for penger når de etter hvert skal ha større bolig. Jeg fikk ikke noen gave da jeg kjøpte, men søstera mi trengte både lån og gave da hun skulle kjøpe. Da gav foreldrene oss likt beløp, inkludert min yngste søster som ikke skulle kjøpe leilighet på mange år. Eneste måte å gjøre det på uten å lage gnisninger i familien. Anonymkode: bbed7...00b 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #27 Skrevet 22. desember 2023 Lik sum til begge sønnene, hadde forresten ikke gitt vekk så mye penger siden du skriver dere sikkert trenger de5 selv. Er vel en fin gave å få kr 100 •000? Anonymkode: ddee3...792
Trolltunge Skrevet 22. desember 2023 #28 Skrevet 22. desember 2023 Hva med å gi 500000 i forskudd på arv, men dele det på begge? Si ærlig at 1 mill har dere ikke råd til, og likt må være likt, så gir dere til ene må dere også gi til andre. Som også er i etableringsfasen, selv om kommet inn på boligmarkedet. Å få barn er også en økonomisk belastning. Å få 250000 kr hjelper bedre enn å få nei, og med det blir det også et kompromiss mellom deg og din mann, samt ikke urettferdig ovenfor eldste sønn. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #29 Skrevet 22. desember 2023 Jeg hadde ikke gitt forskudd på arv. Arven kommer den dagen jeg er borte. Jeg har jobbet, spart og slitt for mine egne penger. Jeg forventer at barna mine gjør det samme. Arven, det er bonusen som blir igjen, når jeg er borte, men jeg akter ikke å snu på krona frem til jeg går bort. Anonymkode: 91e46...14d 6 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #30 Skrevet 22. desember 2023 De skal få dele arven fra sine besteforeldre med meg når den tid kommer. Vi er mange søsken, så det blir nok "bare" 1 mill, 250 000 til hvert barn og meg. Mine penger får de ikke, men jeg hjelper dem å spare litt hver måned. Anonymkode: 89626...bfe
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #31 Skrevet 22. desember 2023 Dine barn kommer til å få det mye tøffere enn deg, når det kommer til å komme seg inn på boligmarkedet, pensjonsordninger, generell kjøpekraft, mulighet for å reise osv. Generasjonen før deg spinket og sparte og levde svært sparsommelig for å kunne gi noe videre til sine barn. Jeg har nettopp fått barn og som mange andre i min situasjon, skjønner jeg at barnet mitt vil være prisgitt all den hjelpen jeg kan gi henne. Du tilhører den mest bortskjemte generasjonen som noen gang har levd på denne planeten. Anonymkode: 1862a...a4b 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #32 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 4. Gir vi til yngstemann så må vi nok gi til eldstemann også, hvis ikke vil vi ødelegge forholdet til begge barna våre. Og jeg har ikke 1 million å gi bort, i såfall sitter vi begge igjen med absolutt ingenting. Og det er sårbart når man er gammel og snart pensjonist. Gi 250k til begge dere skal gi noe. Anonymkode: 74819...c0c 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #33 Skrevet 22. desember 2023 Kunne strekt meg til å gi de kr 100.000,- hver. Anonymkode: e33f1...386 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #34 Skrevet 22. desember 2023 Jeg hadde aldri funnet det i meg selv p be om forskudd på arv. Arv er en bonus, hvis det er noe igjen etter foreldrene. Jeg antar at mone foreldre skal leve for sine egne, oppsparte midler, og tar det ikke for gitt at det er noe arv igjen å snakke om i det hele tatt. Jeg synes i det hele tatt dette er veldig merkelig. Jeg, som mange andre, fikk ikke hjelp av mamma og pappa, men måtte fint vente til jeg hadde spart nok. Det er faktisk en del av det å bli voksen, å ta ansvar for sitt eget, og leve med at penger må man jobbe for og forvalte, se kommer ikke dalende fra intet når man plutselig trenger det. Mine foreldre har også spart seg opp penger til en anstendig pensjonstilværelse, og en anstendig tilværelse har jeg også et behov for å vite at de har. Jeg synes du på mange måter gir svaret selv, i dine tanker i HI. Og svaret er nei. Anonymkode: bcd07...b50 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #35 Skrevet 22. desember 2023 Tenk å be sine levende foreldre om en halv million i arv? 😳 Jeg forstår ikke voksne folk som føler de har rett på foreldrenes penger. Anonymkode: 0427a...8fc 6 14
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #36 Skrevet 22. desember 2023 Din manns argument med at 'alle andre på deres alder' er ikke et argument å bruke. Minn han på hva dere sa når ungene kom hjem og sa 'alle de andre får lov til ..... ' Anonymkode: 74819...c0c 6
Fant80 Skrevet 22. desember 2023 #37 Skrevet 22. desember 2023 At det kan være litt problematisk å gi en halv mill kan jeg jo forstå mtp broren osv. Men grunnlaget her er syltynt. "Vi skal leve som kakser" så fuck off. Med andre ord,dere skal svi av hele formuen pga høy sigarføring i pensjonsalder. Hvorfor fikk dere unger i det hele tatt? Her er det jeg,meg og mitt.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #38 Skrevet 22. desember 2023 Så frekke de er. Anonymkode: 47c2d...844 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #39 Skrevet 22. desember 2023 Fant80 skrev (1 minutt siden): At det kan være litt problematisk å gi en halv mill kan jeg jo forstå mtp broren osv. Men grunnlaget her er syltynt. "Vi skal leve som kakser" så fuck off. Med andre ord,dere skal svi av hele formuen pga høy sigarføring i pensjonsalder. Hvorfor fikk dere unger i det hele tatt? Her er det jeg,meg og mitt. De er jo ikke unger lenger. De er voksne. Hvor lenge skal man ha økonomisk ansvar for voksne mennesker tenker du? Anonymkode: 0427a...8fc 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #40 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg hadde ikke gitt forskudd på arv til den ene. Det et ingen menneskerett å kjøpe leilighet i Oslo etter endt utdanning. Jeg synes det er direkte frekt å be foreldre om en halv million. Det er noe annet med foreldre som uoppfordret tilbyr det. Unge mennesker har godt av å spare og streve litt for å oppnå ønsker. Det finnes jobber og rimeligere husvære alle andre steder i landet enn Oslo. Hvis man ikke har råd til å bo i Oslo, start et annet sted. Hvis dere har tenkt å gi bort oppspart kapital, gi en kvart til hver. Anonymkode: f1cd8...b3a Dette. Jeg er overrasket over flere av de andre svarene du får her inne TS, jeg synes det er superfrekt å be egne foreldre om å få så stor sum penger. Så frekt at jeg mangler ord egentlig. Hadde aldri i verden fått meg til å be foreldrene mine om penger selv om jeg vet at de har mye mer enn meg. Måtte selv vente med å kjøpe bolig til jeg var over 35 år og det gikk helt fint. Å dersom dere velger å gi penger, så må dere gi likt. Det er ikke gitt at barn lever lenger enn foreldrene sine, så argumentet om at dette utjevnes når dere dør er jo latterlig. Jeg hadde sagt nei, uten noen som helst tvil. Anonymkode: 47486...941 9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå