AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #1 Skrevet 22. desember 2023 Vår sønn på snart 29 år har spurt om forskudd på arv for å kjøpe seg leilighet i Oslo. Han er ferdig utdannet og i full jobb, har en samboer som også jobber og er ferdig med som utdanning. Mannen vil gjerne hjelpe, men jeg vil ikke av flere grunner: 1. Eldste mann som er 4 år eldre fikk ingenting av oss, han spurte heller ikke om hjelp. Han valgte å jobbe 2-3 år etter endt utdanning og sparte opp til egen leilighet sammen med samboer. Det eneste de to har fått av oss er en litt fin sofa som innflytningsgave. Nå som de er gravide har vi valgt å kjøpe en barnevogn til dem. Begge gavene har vi ønsket å gi selv, de har aldri spurt om noen ting. 2. Vi har pengene, men samtidig blir vi begge pensjonister om få år. Vi trenger pengene våre til å leve behagelige liv også etter at vi er ute av arbeidsmarkedet og en verdig alderdom koster penger. 3. Begge barna våre har veldig selvstendige liv og har lite med oss å gjøre i hverdagen. Dette er vi egentlig glad for, da vi ikke vil trenge oss innpå. Vi sees stort sett annenhver jul og 3-4 ganger i året utenom dette, selvom vi bor 30-40 minutter fra hverandre. Begge barna har egne samboere, venner og andre bekjentskaper som de bruker mesteparten av tiden på. Og sånn er det gjerne når man er ung. Så jeg har aldri ansett det som unormalt eller ugreit. Men opplever at det er litt ugreit at yngstemann «bare» tar kontakt for å be om forskudd på arv. 4. Gir vi til yngstemann så må vi nok gi til eldstemann også, hvis ikke vil vi ødelegge forholdet til begge barna våre. Og jeg har ikke 1 million å gi bort, i såfall sitter vi begge igjen med absolutt ingenting. Og det er sårbart når man er gammel og snart pensjonist. Hva tenker dere? Mannen mener at vi bør hjelpe ungene mer og at vi har vært veldig tilbakeholdne i forhold til andre på vår alder som nesten har sponset barna inn på boligmarkedet. Mens jeg føler at vi har gjort nok med å oppdra og stå på slik vi gjorde gjennom barndommen, vi har betalt både førerkort og gitt dem starthjelp når de flytta ut. Dessuten har de alle forutsetninger til å greie seg selv med gode jobber og god utdanning begge to. Jeg hadde med glede gitt dem mer hvis de var mer trengende enn det de er nå. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 8fbcc...a96 1 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Skrevet 22. desember 2023 Er dette tulleinnlegg eller er dere så kalde? Tenk å se barna sine så lite når man bor i nærheten. Dere kan jo gi han halvparten av det han ber om? Anonymkode: b7f7b...2d5 24 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #3 Skrevet 22. desember 2023 Å gi en million kroner som dere egentlig ikke har, er ikke greit. Jeg tenker dere må ha litt sparepenger å flyte på som pensjonister. Men jeg hadde uten tvil gitt forskudd på arv til mine barn, for å hjelpe inn på boligmarkedet hvis dette var et behov. Jeg fikk det av mine foreldre selv, og har generelt god lønn og god kontroll på økonomi i dag. Det må selvfølgelig være lik sum til begge to og absolutt ikke så mye som 500k hver. Anonymkode: cc5f8...1f9 33 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 Jeg hadde gitt mine barn dersom jeg hadde hatt økonomi til det. Nå er ikke mine barn voksne enda, men jeg sparer regelmessig i fond som er tiltenkt som bidrag til første boligkjøp. Viktig dersom dere gir, at dere gir likt til begge barna. Har dere eventuelt anledning til å stå kausjonist? Anonymkode: cf666...612 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 Kunne dere kausjonert for ham heller, om dere stoler 100% på ham? Syns ikke dere skal blakke dere før pensjonsalder. Og dere måtte ha gitt samme sum til det andre barnet, så da blir det jo en mill. Høres ikke ut som dere har noe nært forhold, når dere bare ses 4 - 5 ganger i året. Anonymkode: b690e...7fc 18
Hannah80 Skrevet 22. desember 2023 #6 Skrevet 22. desember 2023 Selvfølgelig trenger du ikke å gi lik sum til det andre barnet. Det er forskudd på arv! Det blir jo likt fordelt uansett, når den tid kommer. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #7 Skrevet 22. desember 2023 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig trenger du ikke å gi lik sum til det andre barnet. Det er forskudd på arv! Det blir jo likt fordelt uansett, når den tid kommer. Det oppleves nok veldig urettferdig likevel. Eldste skal jo bli far nå, sannsynligvis trenger de en større bolig om få år. Anonymkode: 3b230...752 34 9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 Jeg hadde ikke gitt forskudd på arv, med mindre jeg hadde mye penger, eller barnet satt i en vanskelig økonomisk knipe. Vanligvis har jo arv vært noe man etterlater seg, når man dør, men det er tydeligvis at mange nå begynner å kreve å få dette ? Jeg tenker at det er lurt å ha litt penger i bakhånd når man er pensjonist. Og det er heller ikke egoistisk å tenke slik. Innerst inne hører jo jeg at du ikke har så lyst, så jeg tenker at du skal lytte til deg selv. Å komme seg inn på boligmarkedet er noe de fleste må igjennom. De fleste klarer å finne en måte å komme inn på, gitt at de har jobb. Din sønn har en samboer, så da burde de være godt rustet. De må begynne ett sted, alt etter hva økonomien tillater. Jeg sparer til pensjon i fond nå, og det er fordi jeg vet at det vil komme godt med som pensjonist. Får vi høy inflasjon, er det pensjonister som vil få det vanskeligst. Anonymkode: d4659...8bd 9 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #9 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 4. Gir vi til yngstemann så må vi nok gi til eldstemann også, hvis ikke vil vi ødelegge forholdet til begge barna våre. Og jeg har ikke 1 million å gi bort, i såfall sitter vi begge igjen med absolutt ingenting. Og det er sårbart når man er gammel og snart pensjonist. Dere kan tilgodese eldste med skjevdeling i arven når den tid kommer. Eller dele summen på to og gi til begge. Uansett ville jeg snakket med begge om dette og gjort det man i felleskap kommer fram til er riktig. Dere skal i hvert fall ikke blakke dere! Anonymkode: c4313...d80 10
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #10 Skrevet 22. desember 2023 Du hadde gitt dem med glede hvis de trengte det mer, men har ikke penger å gi til begge to for du trenger pengene selv. Slutt å røre, bli enig med deg selv. Anonymkode: 2a728...cd3 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #11 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er dette tulleinnlegg eller er dere så kalde? Tenk å se barna sine så lite når man bor i nærheten. Dere kan jo gi han halvparten av det han ber om? Anonymkode: b7f7b...2d5 Altså, ser ikke svigerforeldrene særlig oftere vi heller. Og vi har et godt og hjertelig forhold, bor 15 min unna hverandre. Mine foreldre ser jeg enda mer sjeldent, men min far bort langt unna og min mor er særdeles hjemmekjær. Anonymkode: c4313...d80 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #12 Skrevet 22. desember 2023 Hvis du skal gi til den ene må du også gi likt til den andre, eller som minimum avklare at det er greit at bare den ene får. Så kan du evt få 250k hver. Men husk å ha penger i bakhånd som pensjonist, særlig om dere bor i hus/eierbolig og ikke borettslag. Plutselig må du fikse bad eller tak eller fuktproblemer, og Vipps var 500000 bortevekk. Anonymkode: bf1a7...663 10 5
Hedda-78 Skrevet 22. desember 2023 #13 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du hadde gitt dem med glede hvis de trengte det mer, men har ikke penger å gi til begge to for du trenger pengene selv. Slutt å røre, bli enig med deg selv. Anonymkode: 2a728...cd3 Dette er jo ikke rør. Som forelder er man villig til å ofre seg for sine barn til en viss grad. Har barna det godt fra før, prioriterer man ikke å blakke seg helt selv. Har barna det vanskelig, er man villig til å ofre mer av sin egen levestandard for at barna skal få det bedre. 7 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #14 Skrevet 22. desember 2023 De er i jobb begge to, og har ingen ekstraordinære utfordringer. Det er ingen grunn til at yngstemann skal få 500.000 rett i neven når eldstemann ikke har tatt en slik snarvei, ei heller har han vært frekk nok til å spørre. Anonymkode: 05347...68f 22 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #15 Skrevet 22. desember 2023 Hva med å gi 250.000kr til hver? Siden dere tydeligvis (i følge mannen din) har 500.000 til «overs»? Eller gi 100.000kr til hver. Dere bør ikke gi én og ikke den andre. Den andre skal ikke straffes for å ha klart seg selv, det er veldig ødeleggende (jeg har vært der). Anonymkode: 31b32...0e4 23 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Skrevet 22. desember 2023 Vi fikk privatliv av våre foreldre til egenkapital. Syns det var en fin løsning. Da en sum som gjorde at de også kunne gi tilsvarende lån til søsken som trengte det samtidig. Vi betalte tilbake med renter. Funka veldig fint! Forskudd på arv syns jeg kun dere skal gi om dere faktisk har veldig god råd. Det var en av grunnene til at jeg syns det var viktig å betale tilbake privatlivet vi fikk med renter, for dette var penger moren min egentlig hadde satt av til pensjonssparing. Så for at hu ikke skulle tape på å låne oss dem så fikk hun tilbake med renter. 500k syns jeg var veldig mye da. Vi fikk låne 150k av mine foreldre og tilsvarende av samboer sine. Dette er ca 5år siden. Alt er tilbakebetalt. Anonymkode: b78ba...671 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #17 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi fikk privatliv av våre foreldre til egenkapital. Syns det var en fin løsning. Da en sum som gjorde at de også kunne gi tilsvarende lån til søsken som trengte det samtidig. Vi betalte tilbake med renter. Funka veldig fint! Forskudd på arv syns jeg kun dere skal gi om dere faktisk har veldig god råd. Det var en av grunnene til at jeg syns det var viktig å betale tilbake privatlivet vi fikk med renter, for dette var penger moren min egentlig hadde satt av til pensjonssparing. Så for at hu ikke skulle tape på å låne oss dem så fikk hun tilbake med renter. 500k syns jeg var veldig mye da. Vi fikk låne 150k av mine foreldre og tilsvarende av samboer sine. Dette er ca 5år siden. Alt er tilbakebetalt. Anonymkode: b78ba...671 Privatlån skulle det stå* Anonymkode: b78ba...671
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #18 Skrevet 22. desember 2023 Jeg synes det høres ut som du vil «straffe» barnet for å ikke besøke dere oftere. Det er ikke greit. Har dere pengene, så hjelp han. Boligmarkedet i Oslo er ikke lett. Anonymkode: 17a64...7a2 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #19 Skrevet 22. desember 2023 Dere burde ha tatt stilling til hjelp i boligmarkedet tidligere og tatt kontroll. Dere må diskutere med eldste om han også trenger ifbm større bolig. Summen må da deles på to. Jeg ville kausjonert heller enn å betalt ut. Anonymkode: 0920b...fe9 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #20 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vår sønn på snart 29 år har spurt om forskudd på arv for å kjøpe seg leilighet i Oslo. Han er ferdig utdannet og i full jobb, har en samboer som også jobber og er ferdig med som utdanning. Mannen vil gjerne hjelpe, men jeg vil ikke av flere grunner: 1. Eldste mann som er 4 år eldre fikk ingenting av oss, han spurte heller ikke om hjelp. Han valgte å jobbe 2-3 år etter endt utdanning og sparte opp til egen leilighet sammen med samboer. Det eneste de to har fått av oss er en litt fin sofa som innflytningsgave. Nå som de er gravide har vi valgt å kjøpe en barnevogn til dem. Begge gavene har vi ønsket å gi selv, de har aldri spurt om noen ting. 2. Vi har pengene, men samtidig blir vi begge pensjonister om få år. Vi trenger pengene våre til å leve behagelige liv også etter at vi er ute av arbeidsmarkedet og en verdig alderdom koster penger. 3. Begge barna våre har veldig selvstendige liv og har lite med oss å gjøre i hverdagen. Dette er vi egentlig glad for, da vi ikke vil trenge oss innpå. Vi sees stort sett annenhver jul og 3-4 ganger i året utenom dette, selvom vi bor 30-40 minutter fra hverandre. Begge barna har egne samboere, venner og andre bekjentskaper som de bruker mesteparten av tiden på. Og sånn er det gjerne når man er ung. Så jeg har aldri ansett det som unormalt eller ugreit. Men opplever at det er litt ugreit at yngstemann «bare» tar kontakt for å be om forskudd på arv. 4. Gir vi til yngstemann så må vi nok gi til eldstemann også, hvis ikke vil vi ødelegge forholdet til begge barna våre. Og jeg har ikke 1 million å gi bort, i såfall sitter vi begge igjen med absolutt ingenting. Og det er sårbart når man er gammel og snart pensjonist. Hva tenker dere? Mannen mener at vi bør hjelpe ungene mer og at vi har vært veldig tilbakeholdne i forhold til andre på vår alder som nesten har sponset barna inn på boligmarkedet. Mens jeg føler at vi har gjort nok med å oppdra og stå på slik vi gjorde gjennom barndommen, vi har betalt både førerkort og gitt dem starthjelp når de flytta ut. Dessuten har de alle forutsetninger til å greie seg selv med gode jobber og god utdanning begge to. Jeg hadde med glede gitt dem mer hvis de var mer trengende enn det de er nå. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 8fbcc...a96 " Vi sees stort sett annenhver jul og 3-4 ganger i året utenom dette, selvom vi bor 30-40 minutter fra hverandre." herregud og dette synes du ikke er unormalt? bør være forhåpentligfull om de i så fall ser dere 1 gang når dere blir gamle og bor på gamlehjem. ncnc Anonymkode: a992f...ae5 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå