AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #1 Skrevet 22. desember 2023 Jeg er kusine til ei jente i 9 klasse som ikke kan ta bussen, fordi hennes mor og bonusfar mener at hun må kjøres. Bussturen tar mellom 10 til 15 minutter og det går 5-6 busser i timen, så jeg forstår ikke problemet. Jenta er frisk og rask men vant til at både skole og fritidstilbud ligger i området der hun bor. Jeg tenker det er toppen på å være bortskjemt og å sy store puter under armene. Vi kan aldri lage en spontan avtale fordi hun må alltid kjøres, og nei det er ikke jenta som ønsker dette, men hennes mor og stefar. Jeg er ett år eldre, og tar bussen og trikken frem og tilbake hver dag og forstår ikke problemet. Anonymkode: b94e7...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Skrevet 22. desember 2023 Mine tok enten buss eller sykkel. De ble ikke kjørt rundt. Anonymkode: 45984...562 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 De oppdrar en unge til å bli uselvstendig og engstelig. Må hun rapportere om hvor hun er hele tiden..hun kan da vel bare hoppe på bussen? Anonymkode: 2da48...a1c 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 Enorme puter under armene ja.. Ville spurt kusinen din om det ikke er litt flaut at hun ikke får lov til å ta bussen som om hun er et barn. Kanskje hun bør snakke med foreldrene sine om det. Jeg har ikke tenåringer, men min eldste er 10 og har tatt buss til og fra skolen (10 min) siden hen var 7. Må også gå til trening (10 min) og har gjort det også siden 2. klasse. Går eller sykler til venner, vi kjører bare hvis været er helt grusomt eller tiden løp fra oss (og bare hvis det er oss voksne sin feil at hen blir sein). Vi bor i en større bygd. Anonymkode: d076b...3ed 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #6 Skrevet 22. desember 2023 14-åringen min kommer seg rundt med buss de aller fleste steder og har ofte spontane avtaler med venner. Synes det er viktig at barn blir selvstendige og finner ut av transport selv. Anonymkode: 17380...822 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #7 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er kusine til ei jente i 9 klasse som ikke kan ta bussen, fordi hennes mor og bonusfar mener at hun må kjøres. Bussturen tar mellom 10 til 15 minutter og det går 5-6 busser i timen, så jeg forstår ikke problemet. Jenta er frisk og rask men vant til at både skole og fritidstilbud ligger i området der hun bor. Jeg tenker det er toppen på å være bortskjemt og å sy store puter under armene. Vi kan aldri lage en spontan avtale fordi hun må alltid kjøres, og nei det er ikke jenta som ønsker dette, men hennes mor og stefar. Jeg er ett år eldre, og tar bussen og trikken frem og tilbake hver dag og forstår ikke problemet. Anonymkode: b94e7...4cb Både og her hjemme, noen ganger kjører vi andre ganger tar hun bussen. Hun tar bussen til og fra skolen feks. Jeg ser på det og kjøre som tid jeg kan bruke på min 15 åring, hun er jo mere ute med venner så tiden vi har er jo mindre nå en før. Om jeg tenker det er tryggest og hente/kjøre gjør jeg det også. Men kan ikke jenta si i fra da? Om man blir for overbeskyttende og ikke kan gjøre noe fordi foreldrene ikke tilater ungdommen noe uten at dem må kjøre blir det vedlig overbeskyttende. Kan jo være grunner her vi ikke vet som gjør at ting er som det er også, og du heller ikke vet Anonymkode: 16c19...4d2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Både og her hjemme, noen ganger kjører vi andre ganger tar hun bussen. Hun tar bussen til og fra skolen feks. Jeg ser på det og kjøre som tid jeg kan bruke på min 15 åring, hun er jo mere ute med venner så tiden vi har er jo mindre nå en før. Om jeg tenker det er tryggest og hente/kjøre gjør jeg det også. Men kan ikke jenta si i fra da? Om man blir for overbeskyttende og ikke kan gjøre noe fordi foreldrene ikke tilater ungdommen noe uten at dem må kjøre blir det vedlig overbeskyttende. Kan jo være grunner her vi ikke vet som gjør at ting er som det er også, og du heller ikke vet Anonymkode: 16c19...4d2 Hun har tatt bussen et par år men nå har tante og hennes samboer sagt at de skal kjøre henne. Min kusine er veldig overbeskyttet og umoden for å være 14 og et halvt år. Da jeg var på hennes alder hadde jeg allerede vært full en gang og klint med flere gutter. Ts Anonymkode: b94e7...4cb
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #9 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hun har tatt bussen et par år men nå har tante og hennes samboer sagt at de skal kjøre henne. Min kusine er veldig overbeskyttet og umoden for å være 14 og et halvt år. Da jeg var på hennes alder hadde jeg allerede vært full en gang og klint med flere gutter. Ts Anonymkode: b94e7...4cb Akkurat dét argumentet taler ikke akkurat til din fordel. Anonymkode: 78006...fc8 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #10 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da jeg var på hennes alder hadde jeg allerede vært full en gang og klint med flere gutter. Ts Anonymkode: b94e7...4cb Det er ikke akkurat noe å være stolt over. Hun blir kanskje overbeskyttet, men du tar valg som tyder på at du helt klart ikke er så moden som du tror du er. Anonymkode: fdd14...1c2 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #11 Skrevet 22. desember 2023 Ingen av delene, de går og sykler. Anonymkode: 44de2...119
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #12 Skrevet 22. desember 2023 Kjøres og vi lever heit fint med det, han kan ta buss, han jobber og er greit oppegående selv om han kjøres Anonymkode: 1e207...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #13 Skrevet 22. desember 2023 Buss/trikk eller sykkel. Etter førsteklasse må de, som utgangspunkt, selv komme seg til venner og aktiviteter. Vi kan kjøre eller hente hvis det er spesielle grunner til det, som for kort tid mellom to avtaler. Anonymkode: 6d8f8...9d5 2
Rogadame Skrevet 22. desember 2023 #14 Skrevet 22. desember 2023 (endret) Kjører tenåringen kun om det er etter et visst klokkeslett og det ryktes om bråk i den gata ferden går. Eller om det er utenfor kollektiv trafikk.. Ellers får tenåringen sykle/ sparke/ta buss.Det måtte pigadø jeg gjøre. Er oppdratt med at bensin koster penger og friske ungdom kan bruke beina. Endret 22. desember 2023 av Rogadame 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #15 Skrevet 22. desember 2023 Mine tar buss eller banen dit de skal. Henter om det blir veldig sent. Anonymkode: a8908...554
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er kusine til ei jente i 9 klasse som ikke kan ta bussen, fordi hennes mor og bonusfar mener at hun må kjøres. Bussturen tar mellom 10 til 15 minutter og det går 5-6 busser i timen, så jeg forstår ikke problemet. Jenta er frisk og rask men vant til at både skole og fritidstilbud ligger i området der hun bor. Jeg tenker det er toppen på å være bortskjemt og å sy store puter under armene. Vi kan aldri lage en spontan avtale fordi hun må alltid kjøres, og nei det er ikke jenta som ønsker dette, men hennes mor og stefar. Jeg er ett år eldre, og tar bussen og trikken frem og tilbake hver dag og forstår ikke problemet. Anonymkode: b94e7...4cb Å ta buss eller sykle gir selvstendighet. Det gir også muligheten til selv å ta ansvar for å komme avgårde i tiden. Jeg syntes de frarøvet henne muligheten til selvstendighet. Anonymkode: 9c522...92a 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #17 Skrevet 22. desember 2023 Her må alle ta bussen så langt det lar seg gjøre. De har godt av å lære å klare seg selv og planlegge litt osv. Anonymkode: 80ede...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #18 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kjøres og vi lever heit fint med det, han kan ta buss, han jobber og er greit oppegående selv om han kjøres Anonymkode: 1e207...7c2 Ja, men han lærer at dere stiller opp hele tiden og ofrer deres egen tid for å kjøre ham. Synes det er merkelig at foreldre bruker fritid til å serve andre unødvendig. Vi kan også kjøre våre overalt, men velger å lære barna å planlegge og komme seg litt rundt selv Anonymkode: 80ede...ecd 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #19 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke akkurat noe å være stolt over. Hun blir kanskje overbeskyttet, men du tar valg som tyder på at du helt klart ikke er så moden som du tror du er. Anonymkode: fdd14...1c2 Skal jeg skjemmes over at jeg har kysset to- tre gutter? Jeg er 15 og et halvt år og det er HELT normalt. Jeg ble sjenket full under juleballet av noen gutter fra vgs som hadde kjøpt cider til noen jenter i klassen, men likte det ikke. Hvis dere tror at jenter i 10 klasse er helt uskyldige så får dere tro om igjen. Halvparten av alle jentene i klassen min har hatt sex og det har ikke jeg hatt, og de aller fleste har smakt på alkohol og fire jenter i klassen min har drukket regelmessig alkohol siden 8 klasse, så dere foreldre må våkne opp! Ts Anonymkode: b94e7...4cb
Hedda-78 Skrevet 22. desember 2023 #20 Skrevet 22. desember 2023 Min er 15 og et halvt. Hvorvidt han har kysset noen vet jeg jo ikke, men tviler. Ikke at det hadde vært noen krise, akkurat. Men han drakk i allefall ikke alkohol på juleballet. Det varierer om vi kjører eller han tar buss, kommer jo an på hvor han skal og når. Men etter hvert som han blir eldre/begynner å feste og være ute sent mener jeg at det er viktig at ungdommen vet at han kan ringe meg og bli hentet, og den tilliten bygger jeg jo opp nå, ved å velvillig bringe/hente når han spør om det. Men situasjonen du beskriver er jo motsatt. Det er forskjell på at foreldrene kjører hvis ungdommen spør, og at foreldrene insisterer på å kjøre. Jenta blir jo nektet å ta buss, det er litt spesielt. Det kan hende det er mer til historien enn du vet. Hvis hun har tendenser til å henge med feil folk på feil sted til feil tid, skjønner jeg at foreldrene vil ha mer kontroll. Det ville likevel vært logisk at hun tok bussen TIL kinoen, men at foreldrene hentet etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå