Gå til innhold

Gravid og overstimulert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 6+0 og fant i dag ut at jeg er overstimulert. Veldig overraskende da de bare tok ut 4 egg og jeg hadde ingenting tegn til overstimulering. Men jeg har hatt smerter i en uke og fikk endelig svar på hvorfor. 

Var visst ikke væske i buken, men begge eggstokkene er forstørret. Jeg våkner av sterke smerter hver natt og er bekymret for at dette bare blir verre ettersom HCG-en stiger.

Noen andre her som har opplevd å være gravid og overstimulert? Noen råd?

Anonymkode: 43630...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Ttcnummer2 said:

Feil tråd kanskje?.. vi er prøvere 

Beklager, men flere her inne har jo blitt gravid IVF og har erfaring med overstimulering.

Moderator får flytte tråden hvis det ble feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ttcnummer2 skrev (2 timer siden):

Er jo ikke feil tråd når hun søker råd hos andre ivf prøvere.. Flere av dem her enn i gravid forumet.  Og hvorfor ikke bare svare på spørsmålet istedenfor å svare sånn? 

Anonymkode: ee92c...1c4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er jo ikke feil tråd når hun søker råd hos andre ivf prøvere.. Flere av dem her enn i gravid forumet.  Og hvorfor ikke bare svare på spørsmålet istedenfor å svare sånn? 

Fordi hun er allerede gravid og spør om råd fra folk som er gravide. Da synes jeg tråden skal være et annet sted enn her. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ttcnummer2 skrev (1 time siden):

Fordi hun er allerede gravid og spør om råd fra folk som er gravide. Da synes jeg tråden skal være et annet sted enn her. 

Det er ganske mange andre nylig gravide som poster her inne.. Og en del av de trådene er flyttet fra gravidforum og inn hit fordi de i gravidforum mener det tilhører her pga ivf delen.. 

Man er prøver selv om man nylig er gravid - og fremdeles gjerne ufrivilligbarnløs selv om man er nylig gravid.. 

Helt ok at langt ut i graviditeten så bør man holde seg til gravid forumet, men å en enkel tråd om et ivf relatert spørsmål på et forum hvor det er mange innen ivf bør være innafor. Man kommer langt med litt raushet og omtanke for andre mennesker. 

Forumene her er ikke skrevet i stein og har strenge regler. Om du ser hva tråder som blir flyttet hit og dit så ser man det veldig tydelig. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ttcnummer2 skrev (1 time siden):

Hun spør jo spesifikt om råd i forhold til ivf. Folk som blir naturlig gravid får selvsagt ikke overstimulering. 

Anonymkode: 907ca...fc8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 6+0 og fant i dag ut at jeg er overstimulert. Veldig overraskende da de bare tok ut 4 egg og jeg hadde ingenting tegn til overstimulering. Men jeg har hatt smerter i en uke og fikk endelig svar på hvorfor. 

Var visst ikke væske i buken, men begge eggstokkene er forstørret. Jeg våkner av sterke smerter hver natt og er bekymret for at dette bare blir verre ettersom HCG-en stiger.

Noen andre her som har opplevd å være gravid og overstimulert? Noen råd?

Ser ikke ut som det var så mange her nå med erfaring - vet det har vært snakk om det her inne tidligere.. Men inne på BabyVerden finner du nok muligens noen inne på assistert befruktning forumet :)

Aldri opplevd det selv, kun hørt andre fortelle så er annenhånds kjennskap bare.. 

For noen blir det verre, for andre ikke, men jeg vil nok tro de vil følge deg nøye opp videre da det regnes som en av de mer alvorlige bivirkningene man kan få under prøverør. 

Masse lykke til 🤞🌹

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble i grenseland overstimulert ved siste forsøk, og de måtte bremse det før de kunne vurdere innsett. Fikk innsett samme syklus som uttak, da østradiolen var halvert, men var fremdeles preget av symptomene til lett overstimulering. Hadde væske i buken samt forstørrete eggstokker, men væsken ville de ikke tappe, heller se an om det forsvant av seg selv (var ikke så grådig store mengder). Men, jeg hadde spent og hoven mage i flere uker etter innsett og positiv test - føltes som luftsmerter. Gikk gradvis over for min del :) Forsøkte på lett aktivitet som turer og forsiktig styrketrening, det gikk fint. Smertene mine ble ikke verre med hcg-stigningen, bare forsvant gradvis av seg selv :) 

Anonymkode: f467e...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hun spør jo spesifikt om råd i forhold til ivf. Folk som blir naturlig gravid får selvsagt ikke overstimulering. 

Anonymkode: 907ca...fc8

Nettopp. Hvor mange blir overstimulert ved å ha naturlig sex og bli gravide? Ingen. Hvorfor skal noen bestemme hva slags innlegg man skal ha her? At man har en spire som sitter; betyr ikke IVF er vellykket i seg selv. Syns folk er altfor hårsåre. Å ta IVF er å være prøver. 

Anonymkode: b8f4c...86c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde flere store cyster etter stimulering og var gravid. Legen mente på det ikke var farlig, bare vanskelig å komme til og se fosteret på UL dersom det var væske. Det beste er bare å se om de krymper av seg selv. Legene vil nok følge med på dette. (Jeg mistet, men hadde ingenting med cystene å gjøre)

Anonymkode: aa12a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ble kraftig overstimulert pga ivf da jeg ble gravid etter ferskforsøk. 

Det virker som du heldigvis bare er mildt rammet, og min erfaring var at det eskalerte raskt med en gang hcg kom i gang. Så at du har kommet til uke 6 uten å bli innlagt eller ha væske i buken kan helt sikkert tas som et godt tegn! 

Ha jevnlig kontakt med klinikk/sykehus og ta kontakt med en gang hvis du opplever forverring av symptomene dine. Litt smerter og oppblåsthet må man nok regne med en stund, for min del gikk det over tre måneder før eggstokkene var tilbake igjen i normal størrelse - men igjen jeg var veldig hardt rammet. Generelt tar der lang tid for ting å gå helt tilbake igjen ved svangerskap fordi det er hcg som du sier som vedlikeholder det.

Noen mener det hjelper med mye væskeinntak og mye proteiner, men vet ikke om det virkelig er noe i det 🤔 

Bare følg med og krev oppfølging av sykehus og klinikk så skal nok dette gå helt fint ❤️

Jeg fikk vite at overstimulering heldigvis ikke påvirker fosteret!

Gratulerer med graviditet og masse lykke til videre 🌟❄️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, Ttcnummer2 said:

Å herregud. Hvis du ble så trigget av dette så la vær å trykke deg inn da 🙄 I stedet for å skylde på omgivelsene så ta ansvar for dine egne traumer og følelser.

dine følelser er ikke andres ansvar.

Det er større sannsynlighet for å treffe på ivf-ere i dette forumet enn andre, så jeg reagerte ikke på det. Og OM jeg hadde det så ville jeg heller gått i meg selv 🤷🏼‍♀️

Du får unngå å lese det som trigger deg da… ærlig talt. Snowflake

Anonymkode: 9ad3b...848

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å herregud. Hvis du ble så trigget av dette så la vær å trykke deg inn da 🙄 I stedet for å skylde på omgivelsene så ta ansvar for dine egne traumer og følelser.

dine følelser er ikke andres ansvar.

Det er større sannsynlighet for å treffe på ivf-ere i dette forumet enn andre, så jeg reagerte ikke på det. Og OM jeg hadde det så ville jeg heller gått i meg selv 🤷🏼‍♀️

Du får unngå å lese det som trigger deg da… ærlig talt. Snowflake

Anonymkode: 9ad3b...848

Virker som du ble litt mer trigga enn meg gitt. Jeg satt et spørsmålstegn om dette kanskje var i en feil tråd. Jeg ønsker jo at trådstarter skal få mest mulig repons. De fleste som er gravide og har hatt vellykket ivf har som regel byttet tråd til den andre. 

Jeg bryr meg svært lite om hvor trådene ligger så nei. Jeg ble ikke trigget 😂 

Endret av Ttcnummer2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for alle svar. Jeg var litt redd og veldig sliten i går, så det var fint å se litt mer støttende meldinger i dag.

Jeg har forsøkt å bli gravid i flere år og når noe sånt skjer som er IVF-relatert er det ikke mange steder å henvende seg. Fastlegen min kan ingenting om IVF og sa flere ting som var direkte feil. 

Har det allerede bedre i dag enn i går og har fått sove en ordentlig natt for første gang på over 2 uker. Så jeg tror jeg allerede er på bedringens vei og det hjelper å hvile og drikke.

Tenker også tråden kan være viktig for dere som muligens er på vei til å bli overstimulert og gjør ferskforsøk. Jeg var oppblåst i magen etter uttak og hadde en vond eggstokk ved innsett. Men fordi jeg hadde kort protokoll og ikke så høye hormondoser var det nok ingen på klinikken som tenkte jeg var i fare for å bli overstimulert. Men jeg har nokså lav BMI og relativt lav alder, og har forstått at det er risikofaktorer.

Mine symptomer på overstimulering var vondt i mage og korsrygg fra positiv test, til dels ganske sterke smerter. Det var ingen som foreslo overstimulering før gynekolog så det på UL. Da hadde jeg hatt smerter av og på i 3 uker og nesten konstant siste uka. Mange kan nok tro det er livmor som strekker seg, men jeg tror disse smertene er ganske mye mer intense. 

Vil absolutt ikke skremme noen som driver med IVF nå, men tenker det er lurt man er obs hvis man sliter med stor mage og vonde eggstokker etter uttak, og det er planlagt ferskforsøk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei, tusen takk for alle svar. Jeg var litt redd og veldig sliten i går, så det var fint å se litt mer støttende meldinger i dag.

Jeg har forsøkt å bli gravid i flere år og når noe sånt skjer som er IVF-relatert er det ikke mange steder å henvende seg. Fastlegen min kan ingenting om IVF og sa flere ting som var direkte feil. 

Har det allerede bedre i dag enn i går og har fått sove en ordentlig natt for første gang på over 2 uker. Så jeg tror jeg allerede er på bedringens vei og det hjelper å hvile og drikke.

Tenker også tråden kan være viktig for dere som muligens er på vei til å bli overstimulert og gjør ferskforsøk. Jeg var oppblåst i magen etter uttak og hadde en vond eggstokk ved innsett. Men fordi jeg hadde kort protokoll og ikke så høye hormondoser var det nok ingen på klinikken som tenkte jeg var i fare for å bli overstimulert. Men jeg har nokså lav BMI og relativt lav alder, og har forstått at det er risikofaktorer.

Mine symptomer på overstimulering var vondt i mage og korsrygg fra positiv test, til dels ganske sterke smerter. Det var ingen som foreslo overstimulering før gynekolog så det på UL. Da hadde jeg hatt smerter av og på i 3 uker og nesten konstant siste uka. Mange kan nok tro det er livmor som strekker seg, men jeg tror disse smertene er ganske mye mer intense. 

Vil absolutt ikke skremme noen som driver med IVF nå, men tenker det er lurt man er obs hvis man sliter med stor mage og vonde eggstokker etter uttak, og det er planlagt ferskforsøk. 

Baby Verden sitt assistert befruktningforum er veldig bra også. Litt varierende aktivitet, men mye ulike gruppeforum hvor man finner mange i samme situasjon - uansett om man prøver naturlig, ivf, donor, mister, overstimulering etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ttcnummer2 said:

Virker som du ble litt mer trigga enn meg gitt. Jeg satt et spørsmålstegn om dette kanskje var i en feil tråd. Jeg ønsker jo at trådstarter skal få mest mulig repons. De fleste som er gravide og har hatt vellykket ivf har som regel byttet tråd til den andre. 

Jeg bryr meg svært lite om hvor trådene ligger så nei. Jeg ble ikke trigget 😂 

De fleste prøvere som blir gravide hopper ikke umiddelbart over til nytt forum nei. Å være «normalt» gravid og ha vært prøver (ofte langvarig) som blir gravid er faktisk to vidt forskjellige ting. 

Anonymkode: b8f4c...86c

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...