Gå til innhold

Kontaktspenning i lampe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Er der noen med god kunnskap innen elektro her? 

Jeg har flyttet inn i nytt rekkehus. Elektriker var her for noen uker siden for å henge opp en led-pendel over spisebordet. Han oppdaget da at det er kontaktspenning mellom chassiset som er festet i taket og selve lampen. Den målte 72volt som er over lovlig grense. 

Jeg reklamerte på lampen. Lampeprodusent sa at det må være fabrikkfeil på lampe. De sendte oss en ny. Men det er samme kontaktspenning på den nye også. 

I spesifikasjonen til lampen står det 220v-240v. Jeg fikk nå vite at det er målt opp til 251v spenning i huset vårt. Kan denne overskridelsen av spenning gjøre at kretskort eller liknende, i lampen, får for mye spenning og derfor får denne feilen?

(til info er lampen fra Danmark og føres av norske forhandlere) 

På forhånd takk for hjelpen! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spenningen i huset skal være 230 V +/- 10%, dvs. mellom 207 og 253 V så det er innenfor, det tyder jo på en produksjonsfeil siden lampa "lekker" til jord, ikke bare kan det være farlig men det gir ofte høye strømregninger også.

• Nyttig 1
Skrevet
bvp skrev (9 minutter siden):

Spenningen i huset skal være 230 V +/- 10%, dvs. mellom 207 og 253 V så det er innenfor, det tyder jo på en produksjonsfeil siden lampa "lekker" til jord, ikke bare kan det være farlig men det gir ofte høye strømregninger også.

Tusen takk for info! Veldig nyttig

Skrevet
Hawk1 skrev (28 minutter siden):

Tusen takk for info! Veldig nyttig

En ting til bvp! Jeg kan ingenting om dette, og lurer derfor på en ting til. Vi har jordspenningsvern, men den slo ikke inn selv om lampen tydeligvis overgår det som skal til for å utløse den. Hva kan grunnen til det være? 

Skrevet
bvp skrev (På 22.12.2023 den 11.27):

Hei igjen bvp! Jeg kan ingenting om dette, og lurer derfor på en ting til. Vi har jordspenningsvern, men den slo ikke inn selv om lampen tydeligvis overgår det som skal til for å utløse den. Hva kan grunnen til det være? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...