Gå til innhold

Hvordan slutter deltids-samsoving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ikke kuppe noen av de mange andre trådene om samsoving og alenesoving, så stiller mitt spørsmål her: 

4,5 åringen har hatt denne soverutinen i mange år: en av oss legger henne i hennes egne seng og blir hos henne til hun har sovnet. Midt på natten våkner hun og kommer inn til oss og sover der resten av natten. 

Dette fungerer for oss alle nå, men håper jo ikke at det varer for evig. Så jeg spør dere med større barn som har hatt tilsvarende leggerutiner - hva er den naturlige slutten på deltids-samsovingen? 

Anonymkode: cd043...2c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her: så det ikke kom helt klart frem i innlegget- men jeg mener hva er den naturlige slutten på deltidssamsovingen hvis vi foreldre ikke gjør noen tiltak men bare fortsetter som nå. 

Anonymkode: cd043...2c6

Skrevet

Da slutter det kanskje når kjæresten til datteren din vil sove med henne i fred, uten svigerforeldrene😂😜 

En venninne syntes det bare var koselig at sønnen kom inn midt på natta hver natt. Han kom inn med sin dyne, pappaen tok med dyna si og la seg på et annet rom. Dette skjedde visst hver natt. Gutten var 14 da moren fortalte meg det. 

Jeg tenker alle får en roligere natt og bedre søvnkvalitet uten dette styret. Barnet kan sove lettere fordi det har en forventning om å gå inn til deg når hun våkner. 

Anonymkode: d8c9e...821

• Liker 1
Skrevet

Det varierer nok fra barn til barn vil jeg tro. Min begynte å sove hele natta i egen seng da hun var 5. Hun sover fortsatt med meg når  hun er syk, og det er helt greit. Hun er 7 nå.

Anonymkode: 3b13f...fa2

• Liker 1
Skrevet

Det glir liksom sakte over. Lenger tid i sin egen tid, flere dager mellom hver gang barnet kommer inn på rommet. Ikke stress med det. Barnet på 7 år kommer en gang i blant fortsatt, men kan gå ukesvis mellom hver gang. Barnet på 11 kommer ikke mer 🤣👍

Anonymkode: fe34b...1df

Skrevet

* lenger tid i sin egen seng

Anonymkode: fe34b...1df

Skrevet

Min 4.5 åring gjør også dette. Det varierer nok veldig hvordan dette slutter naturlig. Storebror sluttet av seg selv da han var 4-5 år. Jeg har på følelsen at lillesøster ikke kommer til å slutte med det første. 😅 Hun har et stort nærhetsbehov på natta. 

Jeg sluttet av meg selv da jeg var 4-5 år, så jeg håååper jo at lillesøster snart er der hun også. 

Skrevet

Hadde egentlig helt lik leggerutine, bare at hun alltid måtte legges på sitt rom, ikke vårt (med mindre hun var syk feks). Nå er hun 5 år og sover natta gjennom, med unntak av en natt annenhver uke kanskje. Vi bytta nettopp til halvhøy seng "som mamma og pappa ikke kommer seg opp i" så nå er det ikke samsoving ved innsovning heller lenger. 

Anonymkode: b2acd...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...