AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #1 Skrevet 22. desember 2023 Gutten min på 1,5 kastet opp i 23tiden natt til torsdag. Han var i grei form hele dagen i går og fikk i seg både mat og drikke. Vi trodde han hadde kommet seg, men kastet opp igjen i 2tiden i natt igjen. Planen var egentlig å kjøre en biltur på ca 5 timer nå i morgest, men dette ble selvsagt utsatt. Planen er å feire jul hvor vi tenker å reise. De vi skal ligge til har allerede hatt omgangssyken og sier det ikke har noe å si om vi kommer med smitte. I tillegg har mini hatt en diaré bleie i morgest, men humøret er bra og han har både matlyst og drikker vann. Vi vurderer å se an til i morgen eller evt. i kveld hvis det ikke kommer flere bleier/oppkast, men er veldig usikker på hva som blir riktig å gjøre her. Hvis vi ikke får dratt blir vi å feire jul alene oss 3 hjemme, og vi har ikke forberedt noe som helst til det. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 46475...77b
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gutten min på 1,5 kastet opp i 23tiden natt til torsdag. Han var i grei form hele dagen i går og fikk i seg både mat og drikke. Vi trodde han hadde kommet seg, men kastet opp igjen i 2tiden i natt igjen. Planen var egentlig å kjøre en biltur på ca 5 timer nå i morgest, men dette ble selvsagt utsatt. Planen er å feire jul hvor vi tenker å reise. De vi skal ligge til har allerede hatt omgangssyken og sier det ikke har noe å si om vi kommer med smitte. I tillegg har mini hatt en diaré bleie i morgest, men humøret er bra og han har både matlyst og drikker vann. Vi vurderer å se an til i morgen eller evt. i kveld hvis det ikke kommer flere bleier/oppkast, men er veldig usikker på hva som blir riktig å gjøre her. Hvis vi ikke får dratt blir vi å feire jul alene oss 3 hjemme, og vi har ikke forberedt noe som helst til det. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 46475...77b 5 timers biltur høres ut som et mareritt med en frisk 1.5-åring. Anonymkode: 9954b...b2a 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #3 Skrevet 22. desember 2023 Jeg tipper omgangssjuken. Hadde reist tidligst i morgen kveld, men helst reist på formiddagen på julaften, det går an det også. Orker ikke tanken på unge med omgangssjuke, bil i mange timer og så skulle være hos andre… Kjøp inn litt julemat i dag i tilfelle ungen fortsatt er dårlig på julaften Anonymkode: eacd9...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 Jeg hadde ikke reist. Dere står i fare for å bli smittet selv, og er mest sannsynlig det - og at de har hatt omgangssyke har ingen betydning. Det er derfor det heter omgangsyke. Man kan smitte hverandre igjen og igjen. Høres ut som et mareritt-opphold for meg. Det er fremdeles 2 dager til julaften - man rekker kjøpe mat og pynte litt. Anonymkode: 68dd2...7e2 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 Hadde ikke reist, og om jeg skulle reist hadde det blitt tidligst julaften. Omgangssyken kan man smittes av igjen og igjen så vertskapet kan blir syke på nytt om dere har med smitte i bagasjen. Anonymkode: 26db3...f48 2
Julie97 Skrevet 22. desember 2023 #6 Skrevet 22. desember 2023 (endret) . Endret 22. desember 2023 av Julie97
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #7 Skrevet 22. desember 2023 Just now, Julie97 said: Glemte å si at jeg og pappaen hadde det for noen uker siden, og han fikk det ikke da, så kan godt hende vi allerede har hatt det. Gutten vår er veldig god på å sitte i bil ved lange turer, så 5 timer med et friskt barn er absolutt ikke et mareritt, spesielt ikke hvis vi får en dupp inn i der 😊 Men dere kan få det igjen. Vi hadde det i to omganger her på en måned. Anonymkode: 68dd2...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 Så lenge dere og barnet er i ok form så hadde jeg reist. Spesielt også siden vertskapet sa det er greit. Men dere kan jo bli syke. Men ikke nødvendigvis slik som noen her over skriver. Jeg har aldri blitt smittet av min barnehagegutt med omgangssyke. Anonymkode: 75ca6...1bd 1
Luckiness Skrevet 22. desember 2023 #9 Skrevet 22. desember 2023 Jeg tenker dere må vurdere ut i fra om barnet pleier å trives greit i bil eller ikke. Og så bør dere være forberedt på å snu hvis dere tidlig ser at dette ikke går. Eller ta inn på hotell på veien, selv om det bare skulle være et par timer igjen. Alt av hensyn til barnet. Mange barn sover jo mye når de er syk, så det kan jo hende dere er heldig og at barnet sover en del i løpet av turen. Et alternativ er å kjøre på natten så det blir en naturlig del av nattesøvnen. Vær imidlertidig obs på at det finnes mange virus som forårsaker omgangssyke. Så selv om de dere skal til har hatt det, så kan det være ulike virus. Dermed kan de bli smittet. Husk også at dere foreldre fort blir smittet nå, så plutselig sitter dere som gjester på julaften med både oppkast og diaré. Verken hyggelig for dere eller de dere skal bo med. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #10 Skrevet 22. desember 2023 Som andre sier, omgangssyken bygger man ikke opp immunitet mot! Noro smitter jo veldig fort, men det er et annet virus som bruker mye lengre tid på å bryte ut. Jeg hadde ikke ønsket å ligge dårlig hos noen, så hadde utsatt reisen til imorgen (lille julaften). Om barnet mitt da hadde vært uten oppkast natt til lørdag, vi voksne vært friske, så hadde vi dratt så lenge det var ok for vertsskapet. En på 1,5 år vil jo ha en topp julaften også hjemme med de voksne. Litt gaver, godteri og kvalitetstid med foreldre er jo nok til full fest. Om dere voksne blir dårlige så frister vel ikke julemat uansett, men ribbe kan jo fås kjøpt i varmmatdisken, evt pinnekjøtt har jo god holdbarhet så bare å kjøpe en pakke. Butikkene selger ferdig kålrotstappe fra Bama som er kjempe god, poteter er enkelt… så mulig å raskt slenge sammen mat som smaker godt uten å bruke mye tid om dere ender med å bli hjemme. Men håper dere får dratt 😊 Anonymkode: d2364...0e9 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #11 Skrevet 22. desember 2023 Hvis dere vanligvis synes det er greit å kjøre så langt med en så liten unge så ville jeg dratt (Ikke at det er galt å kjøre langt, men det hadde vært et mareritt med mitt barn hun er ikke glad i å sitte lenge i bil) Høres jo ikke ut som at han er så veldig syk. Små barn kan også kaste opp av virusinfeksjon som ikke er omgangssyke. Anonymkode: 82b51...1c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå