Gå til innhold

Kålrotstappe - det være gulrot og/eller poteter i?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kålrot, gulrot , salt og smør blir perfekt rotmos som jeg liker best. Syns bare kålrot blir meir tam og er avhengig av søt kålrot. 

Anonymkode: 8f93f...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lager kålrotstappe en gang i året, og  ser på oppskrifter at det skal (?) være gulrøtter i. Vi spiser omtrent ikke gulrøtter, så å kjøpe en hel pakke for stappe, virker unødvendig. Må det være gulrøtter i stappen?

(Og før noen spør - jo, vi spiser grønnsaker, men stort sett frosne, eller slike som ikke må kokes, f eks tomater, sukkererter, salat osv)

Anonymkode: 8ad7a...dbf

Det er veldig vanlig å bruke en liten andel gulerøtter i stappen. Både for sødmen og fargen.

Det er også veldig vanlig å bruke en liten andel potet i stappen. Dette er for å få en mer kremet og mindre vannete konsistens. 

Mange bruker også litt kraft fra pinnekjøttet, revet muskat og litt hvit saus i stappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hakke opp resten av gulrota og fryse den da. 

Jeg lager min med gulrot, fløte 

, salt og pepper 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Lager kålrotstappe en gang i året, og  ser på oppskrifter at det skal (?) være gulrøtter i. Vi spiser omtrent ikke gulrøtter, så å kjøpe en hel pakke for stappe, virker unødvendig. Må det være gulrøtter i stappen?

(Og før noen spør - jo, vi spiser grønnsaker, men stort sett frosne, eller slike som ikke må kokes, f eks tomater, sukkererter, salat osv)

Anonymkode: 8ad7a...dbf

Sukkererter skal du alltid koke. Kjipt å være uheldig å få salmonella. Står tilogmed på pakka😬😬😬

Men til ditt spørsmål: vi har begge deler i.

Anonymkode: c7968...3d2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Hannabanna said:

Jeg lager litt gjevning av rinnefettet og hvetemel og runder av med fløte. Knallgodt!

Helt enig! Men nå ha to av ungene fått cøliaki, så bruker maisenna i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sukkererter skal du alltid koke. Kjipt å være uheldig å få salmonella. Står tilogmed på pakka😬😬😬

Men til ditt spørsmål: vi har begge deler i.

Dette visste jeg ikke. Måtte sjekke i kjøleskapet. Og du har rett😵‍💫😅😂 Står på pakka!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...