Iridium Skrevet 22. desember 2023 Forfatter #21 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har den ligget slik i to døgn kjølig? Da er den sikkert fortsatt kald under folien 😅 Anonymkode: afa47...a99 Ja, det har den😁 Er det jeg krysser fingra på🤞
aksase Skrevet 22. desember 2023 #22 Skrevet 22. desember 2023 Iridium skrev (23 minutter siden): Den har ligget på salt i 2 døgn! Ja, der har du et veldig godt poeng!😁 Jeg håper bare at lukt avslører om den er dårlig eller ikke, sånn at jeg ikke blir overrasket når maten først skal spises😅 Du får skjære av en liten bit og steke og prøvesmake, hvis du er usikker. Ribba vår ligger helt nedgravd i flere kilo salt i minst fire uker. 🙂 Fjerner saltet ca. 18. desember og legger kjøttet i vann som byttes et par ganger rom dagen for å trekke ut litt av saltet igjen før den tilberedes og spises. 🙂
Iridium Skrevet 22. desember 2023 Forfatter #23 Skrevet 22. desember 2023 aksase skrev (1 minutt siden): Du får skjære av en liten bit og steke og prøvesmake, hvis du er usikker. Ribba vår ligger helt nedgravd i flere kilo salt i minst fire uker. 🙂 Fjerner saltet ca. 18. desember og legger kjøttet i vann som byttes et par ganger rom dagen for å trekke ut litt av saltet igjen før den tilberedes og spises. 🙂 Åh, det er en variant jeg ikke har hørt om før😀 Jeg har bare laget ribbe 1 gang tidligere, så har ikke så mye erfaringer med kjøttstykket enda. Nå blir jeg jo en erfaring rikere når det gjelder om det overlevde natten eller ikke, hehe.
aksase Skrevet 22. desember 2023 #24 Skrevet 22. desember 2023 Iridium skrev (10 minutter siden): Åh, det er en variant jeg ikke har hørt om før😀 Jeg har bare laget ribbe 1 gang tidligere, så har ikke så mye erfaringer med kjøttstykket enda. Nå blir jeg jo en erfaring rikere når det gjelder om det overlevde natten eller ikke, hehe. Her er litt om tradisjonen vi følger. Vi har vår egen variant av denne, hvor vi beholder fett og svor på, helt fram til tallerkenen, og vi steker ikke i stekepanne, men i langpanne i stekeovnen. Oppskriften er nedarvet fra min oldemor, og kanskje enda lenger tilbake. Mine forfedre kommer fra Lågendalen som er omtalt i artikkelen under. https://www.op.no/elsas-salte-juleribbe/s/5-36-1922 1
Blåttvann Skrevet 22. desember 2023 #25 Skrevet 22. desember 2023 (endret) Når skal ribben stekes? Du merker ikke i dag om den har blitt dårlig, men om et par dager (julaften). Stekes den i dag så er det hele OK uansett, bakterier trenger tid til å utvikle seg. Endret 22. desember 2023 av Blåttvann
Iridium Skrevet 28. desember 2023 Forfatter #26 Skrevet 28. desember 2023 Ribba ble ikke ødelagt og smakte heeelt nydelig🤩 Svoren ble også perfekt -bortsett fra den delen som ble sort etter et forsøk på å poppe litt svor med håndbrenneren😂 Smakte heldigvis ikke brent😂👌 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå