Gå til innhold

Er ribba ødelagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ribbe som ligger på salt i en form med plast og aluminiumsfolie over i kjøleskapet.

På morgenen i dag så jeg at kjøleskapsdøren sto på gløtt. Den har da stått på gløtt fra 2200 til 0420.

Jeg trenger litt betryggelse om at ribba er helt fin og at jeg ikke må ut på let etter ny ribbe og starte prosessen på nytt😂

Jeg kjente med hånden i kjøleskapet og det var definitvt ikke like kaldt lenger, men håper på at formen, plast og folie har hjulpet med å holde gradene nede😅

Noen som har gjort det samme? Evt erfaringer settes pris på❤

Skrevet

Mest sannsynlig er det gått helt fint🙂

Anonymkode: c3320...fa9

• Liker 4
Skrevet

Så lenge kjøttet lukter som det skal er det ingen fare.

Anonymkode: 55387...d35

• Liker 4
Skrevet

Tro meg, du hadde lukta helt uti gangen om ribba hadde blitt dårlig

Anonymkode: afa47...a99

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tro meg, du hadde lukta helt uti gangen om ribba hadde blitt dårlig

Selv etter så kort tid? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge kjøttet lukter som det skal er det ingen fare.

Anonymkode: 55387...d35

Skal lukte på det når jeg kommer hjem😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mest sannsynlig er det gått helt fint🙂

Anonymkode: c3320...fa9

Krysser fingra! Takk for betryggelsen😅

Skrevet
Iridium skrev (1 minutt siden):

Selv etter så kort tid? 

Ja, jeg glemte en ribbe på kjøkkenbenken og den surnet, dy faen det tok et par dager å få lukta ut, kasta nesten opp i senga da jeg våknet. Kunne lukte det i nesten hele leiligheten 🤢 når den lå i en form med salt, plast, og alu folie så er jeg ganske sikker på at det har gått greit, det minner meg på at jeg bør vel få ut fingeren og fikse min egen snart 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg glemte en ribbe på kjøkkenbenken og den surnet, dy faen det tok et par dager å få lukta ut, kasta nesten opp i senga da jeg våknet. Kunne lukte det i nesten hele leiligheten 🤢 når den lå i en form med salt, plast, og alu folie så er jeg ganske sikker på at det har gått greit, det minner meg på at jeg bør vel få ut fingeren og fikse min egen snart 😅

Åhh da tror jeg det heldigvis har gått bra -det var nemlig ingen lukt😅

Ja, julaften nærmer seg med stormskritt🎄😀

Skrevet

Går helt bra, kjøleskapet har bare brukt mye mer strøm for å holde temperaturen nede.

Anonymkode: 423f2...1a9

• Liker 1
Skrevet

Går helt bra, kjøleskapet har bare brukt mye mer strøm for å holde temperaturen nede.

Lærer noe nytt hver dag😊

• Liker 1
Skrevet
Iridium skrev (19 minutter siden):

Lærer noe nytt hver dag😊

Ja med andre ord er det bare den neste strømregningen som tar en minimal støyt og heldigvis ikke julaften 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja med andre ord er det bare den neste strømregningen som tar en minimal støyt og heldigvis ikke julaften 😅

Det skal jeg overleve heldigvis😂

Skrevet

Skjønner ikke hbordan folk kan være så distre at de ikke ser til at kjøleskapet er lukket… Det kan ha gått bra, og det kan ha gått dårlig. Kommer helt an på temperaturen du har i kjøleskapet til vanlig. Har du det innstilt på 1-2 grader slik at gjennomsnittstemperaturen aldri overstiger 4 grader og motoren fungerer har det nok neppe blitt over 7-8 grader inni forma ila natten. Har du derimot 7-8 grader i kjøleskapet til vanlig, noe ganske mange har, ville jeg ikke vært like sikker. At du har plast over den problematiserer det faktisk litt, da det lettere surner i plast. Men regner med du har saltet den og det vil nok kanskje øke holdbarheten. Se, lukt, kjenn, smak er nok det du må gjøre. 

Anonymkode: 67316...4b8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hbordan folk kan være så distre at de ikke ser til at kjøleskapet er lukket… Det kan ha gått bra, og det kan ha gått dårlig. Kommer helt an på temperaturen du har i kjøleskapet til vanlig. Har du det innstilt på 1-2 grader slik at gjennomsnittstemperaturen aldri overstiger 4 grader og motoren fungerer har det nok neppe blitt over 7-8 grader inni forma ila natten. Har du derimot 7-8 grader i kjøleskapet til vanlig, noe ganske mange har, ville jeg ikke vært like sikker. At du har plast over den problematiserer det faktisk litt, da det lettere surner i plast. Men regner med du har saltet den og det vil nok kanskje øke holdbarheten. Se, lukt, kjenn, smak er nok det du må gjøre. 

Det siste jeg gjorde før jeg la meg var å sette noe i kjøleskapet, så jeg var ikke på kjøkkenet igjen før jeg sto opp😊

Jeg er usikker på temperaturen i kjøleskapet til vanlig faktisk.

Ribba ligger på et lag med salt i bunnen av formen i tillegg til å være saltet😊

Jeg skal se og lukte skikkelig når jeg kommer hjem igjen😁

Endret av Iridium
Skrevet

Er det vanlig å ha 7-8 grader altså? Tror ikke jeg kjenner noen som har det faktisk

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det vanlig å ha 7-8 grader altså? Tror ikke jeg kjenner noen som har det faktisk

Da har du et gammelt defket kjøleskap som burde vært byttet for mange år siden.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Iridium skrev (1 time siden):

Jeg har en ribbe som ligger på salt i en form med plast og aluminiumsfolie over i kjøleskapet.

På morgenen i dag så jeg at kjøleskapsdøren sto på gløtt. Den har da stått på gløtt fra 2200 til 0420.

Jeg trenger litt betryggelse om at ribba er helt fin og at jeg ikke må ut på let etter ny ribbe og starte prosessen på nytt😂

Jeg kjente med hånden i kjøleskapet og det var definitvt ikke like kaldt lenger, men håper på at formen, plast og folie har hjulpet med å holde gradene nede😅

Noen som har gjort det samme? Evt erfaringer settes pris på❤

Det har mest sannsynlig gått helt fint. Den har kanskje ligget på salt en stund også, og saltet fungerer som et konserveringsmiddel. Før folk hadde kjøleskap og fryseboks, var det vanlig å legge kjøtt i salt for å få det til å holde seg. Det er trolig derfra tradisjonen med spekemat, salt ribbe, salt pinnekjøtt, salt sild mm. kommer fra. 

• Liker 2
Skrevet
aksase skrev (Akkurat nå):

Det har mest sannsynlig gått helt fint. Den har kanskje ligget på salt en stund også, og saltet fungerer som et konserveringsmiddel. Før folk hadde kjøleskap og fryseboks, var det vanlig å legge kjøtt i salt for å få det til å holde seg. Det er trolig derfra tradisjonen med spekemat, salt ribbe, salt pinnekjøtt, salt sild mm. kommer fra. 

Den har ligget på salt i 2 døgn!

Ja, der har du et veldig godt poeng!😁

Jeg håper bare at lukt avslører om den er dårlig eller ikke, sånn at jeg ikke blir overrasket når maten først skal spises😅

Skrevet
Iridium skrev (Akkurat nå):

Den har ligget på salt i 2 døgn!

Ja, der har du et veldig godt poeng!😁

Jeg håper bare at lukt avslører om den er dårlig eller ikke, sånn at jeg ikke blir overrasket når maten først skal spises😅

Har den ligget slik i to døgn kjølig? Da er den sikkert fortsatt kald under folien 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...