Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Grunnet hets, sletter jeg innholdet. 

Endret av Emmenie
  • Hjerte 20
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Emmenie skrev (7 minutter siden):

Jeg har grunnet organtransplantasjon ekstremt lavt immunforsvar. Dette er noe jeg må leve med. Jeg bruker munnbind, antibac og går unna hostende personer. Er på vakt om det igjen dukker opp stor smittefare i samfunnet.

Har et snart to år langt forhold til en allmennpraktiserende lege. Vi bor ikke sammen. Begge er godt voksne.

Det gjentagende problemet er at han viser en ekstrem liten støtte, når det gjelder tiltak for å begrense at jeg unngår smitte. I går spurte jeg ham om han kunne bruke munnbind de to siste arbeidsdagene, før han reiser til meg på juleferie. 

I dag fant jeg et bilde på hans arbeidsplass Facebook-side, hvor han og 20 av hans kollegaer er samlet til foto. 21 mennesker på omlag 5 kvadratmeter. Ingen av de 21 har munnbind. Julesamling med gaver og mat. 

Jeg forsøkte etter jobb å ta opp med ham problemet dette skaper for meg.  Fikk da beskjed at han ikke bryr seg om å kjøre 55 mil, for å se meg med munnbind i to dager. Jeg har ikke tillit til ham. Han skulle være her til over nyttår. Han blir nå hjemme. 

Han har tidligere også satt spørsmålstegn ved hva spesialister ber meg gjøre/ikke gjøre. Han vet tydeligvis bedre enn noen. 

Her er noe av det han sa til meg i kveld:

«Du har irrelevant frykt for smitte»

«Legg av deg offerkoften», sa han da jeg fortalte at jeg ble så lei meg da jeg så bildet av de ansatte samlet uten munnbind, at jeg gråt.

«Om du tror du skal få detaljestyre mitt liv, er svaret: Nei!» 

«Du holder på med et krig du aldri kommer til å vinne. Var det meningen med dine organtransplantasjoner, at du skulle begynne å leve — eller at du bare forsøker å overleve»  (Jeg reiser, møter folk og har det bra. Lever som et hvilket som helst annet menneske, men når smitten øker i samfunnet, trekker jeg meg noe tilbake. Så — det stemmer ikke det han påstår. Jeg har imidlertid en frykt for å bli så syk, at jeg kobles til maskiner. Har vært mye syk — og alvorlig syk — fra jeg var tenåring). 

Nylig var jeg gjennom en stor operasjon. Helsepersonell som gikk inn på mitt enerom, tok alltid på seg munnbind. Da jeg påpekte dette for kjæresten i kveld, sa han: «Ja, jag tror at de ofte velger den letteste løsningen når det gjelder deg».

Nyoperert og en alvorlig tilstand i bunnen — et virus ville fått begeret helt til å renne over hos meg. Jeg orker ikke mer, rett og slett. 

«Jag tenker ikke reise 55 mil for å feire jul og nyttår med noen som har utviklet en patologisk uro for smitte … for det har du gjort. Husker du Michael Jacksons patologiske uro? Du begynner å nærme deg…» 

Jeg har kun vært syk av virus to ganger de siste to årene. Begge gangene har kjæresten smittet meg. En gang med et sommervirus, andre gang med Omikron. Begge ganger tok det fire-fem ganger så lang tid for meg å bli frisk. 

Når han kommer til meg har han potensielt med seg smitte fra hans siste dagers pasienter og kollegaer. Jeg skal ikke få lov til å bruke munnbind i et par dager, til han er friskmeldt av coronatester jeg har hjemme — fordi det irriterer ham. 

Nå i kveld er det slutt mellom oss. Hvis jeg ikke er mer verdt enn at jeg i eget hjem skal kunne bruke munnbind i to dager — kan han ikke være mye glad i meg. Jeg kan ikke leve resten av livet med at den største faren for smitte, er via kjæresten min. 

Overreagerer jeg? 

Hvorfor ble han lege? Empati og forståelse står i hvert fall ikke i høysetet her...

Og du, du overreagerer ikke..

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Vi som vasser i smitte på jobb, har barn og andres barn på besøk, går på butikken og treningsenter , håndhilser og må trygge både pasienter/pårørende  og egne og andres barn med nærkontakt og en klem, ja vi får immunforsvar deretter  og det munnbindet hjelper så lite. Helsepersonell bruker nå munnbind ved egen snufsing/hosting og ved dokumentert smitte. 
Skjønner kjæresten din jeg og det beste er nok at du holder deg hjemme. Det munnbindet hjelper ikke en døyt på noro viruset som herjer i landet heller forresten…

Anonymkode: 21781...b0d

• Liker 24
Skrevet

Du velger helt selv om dette er en mann du ønsker å fortsette et forhold med. Du kan ikke endre han, han er som han er. Om han er empatiløs eller ikke, som vedkommende over meg hevder, er helt umulig å si noe om uten å ha snakket med han. Vi har kun hørt din historie her. Derfor er det også veldig vanskelig å gi noen råd, bortsett fra at om du ikke har det bra i et forhold, om du føler at partneren ikke gir deg god nok omsorg og forståelse, så kan du velge forholdet bort. Du må ikke være sammen med han, om du opplever at han ikke bryr seg om det som er viktige behov for deg.

Anonymkode: dd793...7c6

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Emmenie skrev (14 minutter siden):

Jeg har grunnet organtransplantasjon ekstremt lavt immunforsvar. Dette er noe jeg må leve med. Jeg bruker munnbind, antibac og går unna hostende personer. Er på vakt om det igjen dukker opp stor smittefare i samfunnet.

Har et snart to år langt forhold til en allmennpraktiserende lege. Vi bor ikke sammen. Begge er godt voksne.

Det gjentagende problemet er at han viser en ekstrem liten støtte, når det gjelder tiltak for å begrense at jeg unngår smitte. I går spurte jeg ham om han kunne bruke munnbind de to siste arbeidsdagene, før han reiser til meg på juleferie. 

I dag fant jeg et bilde på hans arbeidsplass Facebook-side, hvor han og 20 av hans kollegaer er samlet til foto. 21 mennesker på omlag 5 kvadratmeter. Ingen av de 21 har munnbind. Julesamling med gaver og mat. 

Jeg forsøkte etter jobb å ta opp med ham problemet dette skaper for meg.  Fikk da beskjed at han ikke bryr seg om å kjøre 55 mil, for å se meg med munnbind i to dager. Jeg har ikke tillit til ham. Han skulle være her til over nyttår. Han blir nå hjemme. 

Han har tidligere også satt spørsmålstegn ved hva spesialister ber meg gjøre/ikke gjøre. Han vet tydeligvis bedre enn noen. 

Her er noe av det han sa til meg i kveld:

«Du har irrelevant frykt for smitte»

«Legg av deg offerkoften», sa han da jeg fortalte at jeg ble så lei meg da jeg så bildet av de ansatte samlet uten munnbind, at jeg gråt.

«Om du tror du skal få detaljestyre mitt liv, er svaret: Nei!» 

«Du holder på med et krig du aldri kommer til å vinne. Var det meningen med dine organtransplantasjoner, at du skulle begynne å leve — eller at du bare forsøker å overleve»  (Jeg reiser, møter folk og har det bra. Lever som et hvilket som helst annet menneske, men når smitten øker i samfunnet, trekker jeg meg noe tilbake. Så — det stemmer ikke det han påstår. Jeg har imidlertid en frykt for å bli så syk, at jeg kobles til maskiner. Har vært mye syk — og alvorlig syk — fra jeg var tenåring). 

Nylig var jeg gjennom en stor operasjon. Helsepersonell som gikk inn på mitt enerom, tok alltid på seg munnbind. Da jeg påpekte dette for kjæresten i kveld, sa han: «Ja, jag tror at de ofte velger den letteste løsningen når det gjelder deg».

Nyoperert og en alvorlig tilstand i bunnen — et virus ville fått begeret helt til å renne over hos meg. Jeg orker ikke mer, rett og slett. 

«Jag tenker ikke reise 55 mil for å feire jul og nyttår med noen som har utviklet en patologisk uro for smitte … for det har du gjort. Husker du Michael Jacksons patologiske uro? Du begynner å nærme deg…» 

Jeg har kun vært syk av virus to ganger de siste to årene. Begge gangene har kjæresten smittet meg. En gang med et sommervirus, andre gang med Omikron. Begge ganger tok det fire-fem ganger så lang tid for meg å bli frisk. 

Når han kommer til meg har han potensielt med seg smitte fra hans siste dagers pasienter og kollegaer. Jeg skal ikke få lov til å bruke munnbind i et par dager, til han er friskmeldt av coronatester jeg har hjemme — fordi det irriterer ham. 

Nå i kveld er det slutt mellom oss. Hvis jeg ikke er mer verdt enn at jeg i eget hjem skal kunne bruke munnbind i to dager — kan han ikke være mye glad i meg. Jeg kan ikke leve resten av livet med at den største faren for smitte, er via kjæresten min. 

Overreagerer jeg? 

Nei, jeg syns ikke du overreagerer. Jeg er alvorlig kronisk syk selv, og kjæresten har tatt covid - vaksinen og influensavaksinen utelukkende for min skyld, da han er lærer og er den som vil dra virus inn i huset. (Jeg går nesten aldri ut blant folk). Vi vet jo at det er en risiko, men han er veldig omtenksom på det, og beskytter meg så godt det lar seg gjøre ut fra forutsetningene. 

Han kjæresten din virker veldig arrogant og selvopptatt, og helt ærlig så tror jeg du vil få det bedre uten han :)

Anonymkode: 48e81...522

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg syns dette er litt vanskelig. Jeg forstår deg veldig godt. Jeg leser alt du skriver og kjenner det er vondt i hjertet. Du har bare lyst å være frisk. Frisk nok til et vanlig liv hvor du slipper ligge i senga av en liten forkjølelse son kunne vært unngått. Samtidig forstår jeg også han veldig godt også. Dette er ikke et liv han vil leve. Han har dessverre et valg. Han vil ikke få kjeft for å ha vært helt vanlig person på jobb og tatt er julebilde. Han vil detaljstyres om han kan gjøre ditt eller datt, hver eneste dag. Han føler dere ikke har et forhold sammen for å leve, men en hverdag hvor du bare prøver å overleve. Når det er såpass kort tid siden dere ble sammen, to år er ingenting, har han innsett at dette livet blir for ekstremt for han. Jeg tror det er enklere å takle hvis man er sammen med noen lenge før slikt skjer, dessverre også. Jeg føler du ikke er urimelig, men jeg føler han dessverre ikke er glad nok i deg til å omstille livet sitt til dette. 

Anonymkode: 69083...cab

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg syns dette er litt vanskelig. Jeg forstår deg veldig godt. Jeg leser alt du skriver og kjenner det er vondt i hjertet. Du har bare lyst å være frisk. Frisk nok til et vanlig liv hvor du slipper ligge i senga av en liten forkjølelse son kunne vært unngått. Samtidig forstår jeg også han veldig godt også. Dette er ikke et liv han vil leve. Han har dessverre et valg. Han vil ikke få kjeft for å ha vært helt vanlig person på jobb og tatt er julebilde. Han vil detaljstyres om han kan gjøre ditt eller datt, hver eneste dag. Han føler dere ikke har et forhold sammen for å leve, men en hverdag hvor du bare prøver å overleve. Når det er såpass kort tid siden dere ble sammen, to år er ingenting, har han innsett at dette livet blir for ekstremt for han. Jeg tror det er enklere å takle hvis man er sammen med noen lenge før slikt skjer, dessverre også. Jeg føler du ikke er urimelig, men jeg føler han dessverre ikke er glad nok i deg til å omstille livet sitt til dette. 

Jeg er enig i mye her. Det jeg reagerer på er måten EKSEN snakker til henne på. Det vitner om null empati og gaslighting. Ts, du gjør det helt riktig å gjøre slutt ❤️

Anonymkode: d0c1d...584

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig i mye her. Det jeg reagerer på er måten EKSEN snakker til henne på. Det vitner om null empati og gaslighting. Ts, du gjør det helt riktig å gjøre slutt ❤️

Anonymkode: d0c1d...584

Jeg er enig det er ufint; jeg hadde gjort det slutt selv. Jeg prøvde bare se det fra begge sider. Det kan være han føler seg bedre ved at hun gjør det slutt og avslutter også, og derfor har oppført seg som en idiot. 

• Liker 5
Skrevet

Men altså, alle kan ikke tilpasse seg deg. Du må tilpasse deg din situasjon. Du kan bruke munnbind selv når du møter han/andre. Dessuten har flere sykdommer mer enn 2 dagers inkubasjonsdager, så du kan enda bli smittet. 

Anonymkode: 0bb68...084

• Liker 6
Skrevet

Bare 1 ting å gjøre: Gjør det slutt med ham!  Finn noen som viser forståelse! og bor litt nærmere?

Anonymkode: 3b488...7fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Trådstarter her: Kan legge til at jeg tar årlige influensavaksiner og har tatt til sammen 10 — ti — Covid-vaksiner. Antistoffene jeg danner av vaksinene, er ute av kroppen igjen fire til seks uker etter. (Mot cirka åtte måneder for en frisk person). Ergo — jeg er ufrivillig uvaksinert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men altså, alle kan ikke tilpasse seg deg. Du må tilpasse deg din situasjon. Du kan bruke munnbind selv når du møter han/andre. Dessuten har flere sykdommer mer enn 2 dagers inkubasjonsdager, så du kan enda bli smittet. 

Jeg har aldri bedt «alle om å tilpasse seg meg».  Det er min partner — som har valgt meg og sier han elsker meg. Fra første stund har jeg fortalt hvordan situasjonen min er. Har ikke lurt ham inn i noen situasjon.
Sommerhalvåret er det ikke store problemet. Vinterne, med smittebølger, kan være utfordrende.  
Og jeg tror ikke du forstår hva jeg skrev: Han vil ikke kjøre 55 mil for å være sammen i julen, fordi jeg vil bruke munnbind et par dager. Et par dager. Jeg  har vært gjennom en stor operasjon av annen grunn for 14 dager siden, og hadde trengt ham her både for hjelp og trivsel. Men han svikter. Fordi jeg må bruke munnbind, som mine spesialister råder meg til, noen få dager. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Bakerens barn får aldri brød. 

Jeg er selv lege, og sykdomssnakk hos min familie har jeg utrolig lav toleranse for . Får rett og slett nok. Du må enten akseptere det eller gjøre det slutt.

Anonymkode: b5495...38b

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Emmenie skrev (23 minutter siden):

Jeg har aldri bedt «alle om å tilpasse seg meg».  Det er min partner — som har valgt meg og sier han elsker meg. Fra første stund har jeg fortalt hvordan situasjonen min er. Har ikke lurt ham inn i noen situasjon.
Sommerhalvåret er det ikke store problemet. Vinterne, med smittebølger, kan være utfordrende.  
Og jeg tror ikke du forstår hva jeg skrev: Han vil ikke kjøre 55 mil for å være sammen i julen, fordi jeg vil bruke munnbind et par dager. Et par dager. Jeg  har vært gjennom en stor operasjon av annen grunn for 14 dager siden, og hadde trengt ham her både for hjelp og trivsel. Men han svikter. Fordi jeg må bruke munnbind, som mine spesialister råder meg til, noen få dager. 

Så du ønsker å koke dette bruddet ned til at det KUN er fordi han ikke orket at du bruker munnbind i 2 dager i julen mens han besøker deg. Altså, du høres jo ganske dramatisk ut. Og han er tydeligvis piss lei alle restriksjonene han må forholde seg til for å være sammen med deg. Han snakker til deg på en veldig respektløs måte og fremstår overhodet ikke som en person som klarer å være sammen med en kronisk syk partner. Veldig greit at forholdet nå har tatt slutt, dere passet jo ikke sammen.

Anonymkode: fee77...726

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Emmenie skrev (39 minutter siden):

Så hva skulle dere gjort i jula da? Sittet med munnbind på med 3 meters avstand og snakka? Kan jo like godt ta det over telefon da, hvis jeg skulle kjørt 55 mil for å være med kjæresten ville jeg hatt noen form for fysisk nærhet liksom. 

Uansett, kondolerer for et liv der du ikke lever, kun eksisterer i påvente av å dø av en infeksjon. Det høres ekstremt trist ut. Og 10 vaksiner, jeg er imponert over at du ikke har strøket med bare av det. 😬

Anonymkode: f4388...7f8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
PITTY skrev (5 timer siden):

Hvorfor ble han lege? Empati og forståelse står i hvert fall ikke i høysetet her...

Og du, du overreagerer ikke..

Mange leger har ikke høy emosjonell intelligens eller empati, jeg er kronisk syk og har vært inn og ut av helsevesenet i årevis, er ikke mange leger med nærkontakt med følelsene sine som jeg har møtt. Men ts sin type er rett ut kontrollerende og slem, og nedlatende. Jeg ville slått opp med ham. 

Anonymkode: 8bc21...f8e

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange leger har ikke høy emosjonell intelligens eller empati, jeg er kronisk syk og har vært inn og ut av helsevesenet i årevis, er ikke mange leger med nærkontakt med følelsene sine som jeg har møtt. Men ts sin type er rett ut kontrollerende og slem, og nedlatende. Jeg ville slått opp med ham. 

Ja han fremstår som piss lei og oppgitt. Mange klarer ikke å leve med en kronisk syk partner og begrensningene det fører med seg, og denne fyren er åpenbart en av dem. Ufint av ham å behandle henne respektløst fremfor å bare gjøre det slutt. Men nå er det over, ser det ut til.

Anonymkode: fee77...726

• Liker 2
Skrevet
Emmenie skrev (49 minutter siden):

Han er lege. Det tar seg ikke ut å bruke munnbind foran pasientene hvis ikke han er begynnende forkjølet. Munnbind bidrar til en avstand også, spesielt mtp kommunikasjon/ansiktsuttrykk. 

• Liker 10
Skrevet
50 minutter siden, Emmenie said:

Du har nok fortalt han hvordan det er, og du har ikke lurt han, men det er nok mye mer ekstremt enn han så for seg - når han får beskjed dere får bruke munnbind et par dager dere treffes. Dette er ikke vanlig kjæresteoppførsel. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener de skal ha nærkontakt med følelsene sine mens de behandler deg som pasient? Jeg ser ikke relevansen. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...