AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Hei. Har en relativt ny og pen ovn jeg tenkte jeg skulle ta med meg når jeg flytter. Skal flytte inn i et splitter nytt hus. Ovnen jeg har nå har ikke mulighet for tilluft/friskluft/hva-du-nå-enn-vil-kalle-det. Men den brenner godt i huset jeg bor i nå, som er gammelt og langt fra tett. Har hørt litt forskjellig ang. det å bruke en ovn uten tilluft i et helt nytt hus. Noen sier det går bra så lenge man lar ovnsdøra stå litt på gløtt mens man tenner opp. Andre sier det blir umulig uten å ha et vindu åpent hele tiden det brenner i ovnen. Mens andre sider man må kjøpe ovn med mulighet for tilluft, punktum. Noen her inne med erfaring, som bor i et nytt og tett bygg, men likevel klarer å tenne opp i en ovn uten tilluft påkoblet? Anonymkode: 4af8e...161
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Skrevet 22. desember 2023 Kjøp ny ovn med tilluft. Anonymkode: 3f9ed...f92
tdm900 Skrevet 22. desember 2023 #3 Skrevet 22. desember 2023 Spør hos de som selger vedovner. De vet hva du trenger i din nye bolig. Men til-luft er nok sannsynlig du må ha, og det er ikke alle vedovner som har. Hvordan den skal brukes, leser du i brukermanualen på den Du kjøper. Det er garantert forskjellig hvordan man skal begynne med opptenning, etter merke og modell.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 Huh? Virker veldig snodig å ta med seg en peisovn, og ikke bare kjøpe ny til det nye huset 🤔 please please please si at det er en god grunn til at du gjør noe så rart 😜 Anonymkode: 50022...7e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Huh? Virker veldig snodig å ta med seg en peisovn, og ikke bare kjøpe ny til det nye huset 🤔 please please please si at det er en god grunn til at du gjør noe så rart 😜 Anonymkode: 50022...7e7 Den vedovnen jeg har nå synes jeg er kjempefin, og er bare et par år gammel. Å bruke 20 000 eller mer på noe jeg kanskje ikke strengt tatt trenger eller ønsker er dumt. - TS Anonymkode: 4af8e...161
smurfebuss Skrevet 22. desember 2023 #6 Skrevet 22. desember 2023 Men hva skal stå igjen til de nye eierne, da? 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #7 Skrevet 22. desember 2023 8 hours ago, tdm900 said: Spør hos de som selger vedovner. De vet hva du trenger i din nye bolig. Men til-luft er nok sannsynlig du må ha, og det er ikke alle vedovner som har. Hvordan den skal brukes, leser du i brukermanualen på den Du kjøper. Det er garantert forskjellig hvordan man skal begynne med opptenning, etter merke og modell. Tja, en ovn med tilkoblet tilluft fungerer vel ganske likt når det kommer til selve tilluften, gjør det ikke det da? Mener du det er forskjell fra merke/modell til merke/modell, hvor godt de ovnene uten tilluft fungerer i tette hjem? - TS Anonymkode: 4af8e...161
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 Just now, smurfebuss said: Men hva skal stå igjen til de nye eierne, da? Det gamle huset skal rives. Så ingenting. - TS Anonymkode: 4af8e...161 1
tdm900 Skrevet 23. desember 2023 #9 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tja, en ovn med tilkoblet tilluft fungerer vel ganske likt når det kommer til selve tilluften, gjør det ikke det da? Mener du det er forskjell fra merke/modell til merke/modell, hvor godt de ovnene uten tilluft fungerer i tette hjem? - TS Anonymkode: 4af8e...161 Opptenning. Les hva jeg skriver.
Enmanelskeråhate Skrevet 23. desember 2023 #10 Skrevet 23. desember 2023 Så lenge det kommer nok luft inn i rommet via lufteventiler så går det fint. Nye tette hus med balansert ventilasjon er det ‘’balanse’’ mellom luft inn/ut/gjenvinning, så nå vil du trekke mer luft ut enn tenkt fra rommet som da må fylles på fra ett eller annet sted
Enmanelskeråhate Skrevet 23. desember 2023 #11 Skrevet 23. desember 2023 Er vel en mulighet å stille ventilasjonen så den gir overtrykk også, men så vil jo kjøkkenventilator evt også spille inn her og skape ubalanse Ville sterkt vurdert å selge den ovnen og kjøpe en med tilluft, kjedelig å måtte ta nytt hull i pipe osv hvis det ikke funker noe særlig, en ovn til 15-20k er vel ikke krise i et hus til mange mill kanskje?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #12 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det gamle huset skal rives. Så ingenting. - TS Anonymkode: 4af8e...161 Takk, der var forklaringen jeg håpet fantes. For skulle du ha solgt huset hadde jeg virkelig stusset 😉 Anonymkode: 50022...7e7 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #13 Skrevet 23. desember 2023 Hvis ovnen er relativt ny, er det bare å ha døra på gløtt i 10 min mens du fyrer opp. Så lenge pipa og rør blir raskt varm blir trekken god i rentbrennende ovner. Legg kubber nederst, opptenningsved oppå og tenn opp fra toppen med brennposer. Mulig du må sette et vindu litt åpent, eller skru av kjøkkenvifta. Men har bodd i såkalt "tett hus" med vanlig ovn uten tilluft og det har gått fint å fyre med vanlig ovn. Anonymkode: 75a7d...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #14 Skrevet 23. desember 2023 Ovnsdøra på gløtt altså, til du hr fått ordentlig fyr. Anonymkode: 75a7d...7c0
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #15 Skrevet 23. desember 2023 Ved lavtrykk åpner jeg vinduet, ventiler og slår ned ventilasjonen til et minimum. Fyrer fra toppen med ovnsdøra på gløtt til det blir varmt nok til at det blir trekk i pipa. Viktig å fyre riktig - fra toppen. Anonymkode: 17ee0...201
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #16 Skrevet 23. desember 2023 3 hours ago, tdm900 said: Opptenning. Les hva jeg skriver. Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg spør om? "Alle" foreslår ovn med tilluft når jeg snakker med de som kan det, fordi det er mest enkelt i nye hus pga. hvor tett husene er i forhold til gamle hus. Så svaret på hva eksperter foreslår vet jeg allerede. Jeg ønsker å gå i mot det som ekspertene sier, og ha en ovn uten tilluft i et nytt bygg, og ønsker erfaringer på det, siden jeg har lest fra privatpersoner på nett at det kan løses ved å åpne vinduer, ventiler, osv. De fleste ovner jeg er interessert i har egentlig samme måte å tenne opp på, med eller uten friskluft. Jeg har allerede en ovn jeg kan å tenne opp i, som sagt. Den ønsker jeg å beholde. Det er løsningen på problemet mitt - at jeg ikke kan ha tilluft påkoblet (som er anbefalt) - jeg er interessert i å høre om. Jeg lurer bare på om man kan bruke en ovn uten tilluft fra pipa i et nytt og tett hus, og hvordan man gjør det, og erfaringer rundt det. That's it. - TS Anonymkode: 4af8e...161 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #17 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg spør om? "Alle" foreslår ovn med tilluft når jeg snakker med de som kan det, fordi det er mest enkelt i nye hus pga. hvor tett husene er i forhold til gamle hus. Så svaret på hva eksperter foreslår vet jeg allerede. Jeg ønsker å gå i mot det som ekspertene sier, og ha en ovn uten tilluft i et nytt bygg, og ønsker erfaringer på det, siden jeg har lest fra privatpersoner på nett at det kan løses ved å åpne vinduer, ventiler, osv. De fleste ovner jeg er interessert i har egentlig samme måte å tenne opp på, med eller uten friskluft. Jeg har allerede en ovn jeg kan å tenne opp i, som sagt. Den ønsker jeg å beholde. Det er løsningen på problemet mitt - at jeg ikke kan ha tilluft påkoblet (som er anbefalt) - jeg er interessert i å høre om. Jeg lurer bare på om man kan bruke en ovn uten tilluft fra pipa i et nytt og tett hus, og hvordan man gjør det, og erfaringer rundt det. That's it. - TS Anonymkode: 4af8e...161 Har hele tiden skjønt hva du er ute for svar, men de av oss som har lang erfaring med vedfyring nekter du å høre på. Og såpass vet jeg, at om det er ei vifte som konstant står og går for å trekke ut innelufta, må du ha MYE tilluft får å få nok luft inn i rommenene for at du i det hele tatt skal få en optimal forbrenning. Anonymkode: 67137...d70
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #18 Skrevet 23. desember 2023 3 hours ago, Enmanelskeråhate said: Så lenge det kommer nok luft inn i rommet via lufteventiler så går det fint. Nye tette hus med balansert ventilasjon er det ‘’balanse’’ mellom luft inn/ut/gjenvinning, så nå vil du trekke mer luft ut enn tenkt fra rommet som da må fylles på fra ett eller annet sted 3 hours ago, Enmanelskeråhate said: Er vel en mulighet å stille ventilasjonen så den gir overtrykk også, men så vil jo kjøkkenventilator evt også spille inn her og skape ubalanse Ville sterkt vurdert å selge den ovnen og kjøpe en med tilluft, kjedelig å måtte ta nytt hull i pipe osv hvis det ikke funker noe særlig, en ovn til 15-20k er vel ikke krise i et hus til mange mill kanskje? Takk for svar på det jeg spurte om! Det med ventilasjonen, er det noe jeg bare trenger å ha justert i opptenningsfasen, eller trenger jeg de samme instillingene etter at jeg har fått godt fyr i ovnen også? Vet du eller noen andre det? Jeg har allerede sett meg ut en erstatning for den "gamle" vedovnen jeg har, om jeg finner ut at det ikke fungerer. Den er ca. samme størrelse, og har tenkt å legge hullet inn til pipa sånn at jeg bare kan bytte til en ny ovn om den jeg har nå ikke får nok luft til å brenne. Den nye jeg har sett for meg koster rundt 28 000 mener jeg å huske, så det er ikke noe jeg kjøper med mindre jeg må. Budsjettet til huset er allerede sprengt, og vi har fått så mange ekstrakostnader at jeg er nødt til å holde tilbake der jeg kan. Vi monterer ovnen selv, så det koster ingenting, dermed tenker vi det er verdt å prøve. Anonymkode: 4af8e...161
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #19 Skrevet 23. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar på det jeg spurte om! Det med ventilasjonen, er det noe jeg bare trenger å ha justert i opptenningsfasen, eller trenger jeg de samme instillingene etter at jeg har fått godt fyr i ovnen også? Vet du eller noen andre det? Jeg har allerede sett meg ut en erstatning for den "gamle" vedovnen jeg har, om jeg finner ut at det ikke fungerer. Den er ca. samme størrelse, og har tenkt å legge hullet inn til pipa sånn at jeg bare kan bytte til en ny ovn om den jeg har nå ikke får nok luft til å brenne. Den nye jeg har sett for meg koster rundt 28 000 mener jeg å huske, så det er ikke noe jeg kjøper med mindre jeg må. Budsjettet til huset er allerede sprengt, og vi har fått så mange ekstrakostnader at jeg er nødt til å holde tilbake der jeg kan. Vi monterer ovnen selv, så det koster ingenting, dermed tenker vi det er verdt å prøve. Anonymkode: 4af8e...161 Bor du i en kommune som godtar at du kobler inn selv da? Anonymkode: 101e3...934
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #20 Skrevet 23. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har hele tiden skjønt hva du er ute for svar, men de av oss som har lang erfaring med vedfyring nekter du å høre på. Og såpass vet jeg, at om det er ei vifte som konstant står og går for å trekke ut innelufta, må du ha MYE tilluft får å få nok luft inn i rommenene for at du i det hele tatt skal få en optimal forbrenning. Anonymkode: 67137...d70 Hallo, ingen har da i det hele tatt svart på spørsmålet mitt om man kan/hvordan man kan trikse det til med vinduer, ventiler, ventilasjon før for 2 timer siden. Hva mener du med at jeg nekter å høre? 😂 At det anbefales ovner med tilluft i nye hus vet jeg. Men når det koster meg 0 kroner å prøve den gamle ønsker jeg det. Hvis du leser tittelen på tråden sammen med det siste spørsmålet i hovedinnlegget, ser du at jeg er ute etter erfaringer fra folk som har klart eller ikke klart å fyre med ovn uten tilluft i ny tett bolig. Ikke opptenning i forskjellige typer ovner. Det er irrelevant for meg akkurat nå. - TS Anonymkode: 4af8e...161
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå