AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Hei! Leier en leilighet i Oslo og i kontrakten står det at hverken jeg eller han jeg leier hos kan bryte avtalen det første året. Men pga jobb er jeg nødt Tim å flytte utenlands nå. Må jeg fortsatt betale leien…? Har snakket med han jeg leier hos og han sa «ja, du må betale meg da du avbryter avtalen» Anonymkode: d2a81...540
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Leier du gjennom et byrå? De er ofte strenge på oppsigelsestid nedfelt i kontrakten. Du må nok betale, eller skaffe noen andre som kan overta leieforholdet umiddelbart etter at du flytter. Anonymkode: ed3f9...476
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Hvis din arbeidsgiver beordrer deg utenlands, må de også ta kostnadene. Anonymkode: 6774f...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leier du gjennom et byrå? De er ofte strenge på oppsigelsestid nedfelt i kontrakten. Du må nok betale, eller skaffe noen andre som kan overta leieforholdet umiddelbart etter at du flytter. Anonymkode: ed3f9...476 Å! Er det sånn for alle? Anonymkode: d2a81...540
newman01 Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 Husleieloven åpner vel for fremleie om du ikke selv kan disponere boligen. Du kan også bryte leieavtalen, men da kan utleier kreve erstatning for tapte leieinntekter og kostnader ved å finne ny leietager. Utleier har imidlertid plikt til å begrense tapet ditt, så det finnes vel håp. Enkleste er vel å inngå en frivillig avtale dere imellom, hvor du f.eks. påtar deg ansvaret og kostnadene ved å finne en ny leietager som kan hoppe inn i din kontrakt. Men hva med arbeidsgiveren din? På hvilket grunnlag sender de deg utenlands for et år, og hva med bokostnader der? Om arbeidsgiver dekker bokostnader på ditt nye arbeidssted har du ikke merkostnader ifm. jobben, og kan beholde boligen ut kontraktstiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå