AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Jeg vet jeg burde ha gjort mer jevnt over hele desember, at jeg burde planlagt bedre og så videre. Men så var det sykdom i starten av måneden, barn som skulle på ditt og datt, og ikke snakk om hvor heftig det har vært på jobb, helt ferdig når arbeidsdagen er over (vet, vikarer i desember er nesten som å tro på julenissen). Så nå sitter jeg her, huset er svært rotete, ikke vasket, ikke pyntet. Halvparten av gavene er ikke pakket inn. Julekaker er ikke bakt. Julematen er ikke ferdig handlet (ribba er i kjøleskapet da). Skal på jobb i morgen, sikkert like sliten når jeg kommer hjem og huset ennå mer rotete når barn og ungdom har vært alene hjemme. Forstår ikke hvor jeg skal hente krefter.. Så, blir jeg ferdig? Hvordan kommer jeg i mål? Under 7 timer til jeg skal opp og på jobb, men kjenner julestresset holder meg søvnløs nå... Anonymkode: d8e98...40a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Du får gjort det du får gjort. Barna kan vel bidra? Men hvorfor vente til desember med alt? Anonymkode: c6f16...099 2
LilleMy1989 Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så nå sitter jeg her, huset er svært rotete, ikke pyntet. Halvparten av gavene er ikke pakket inn. Julematen er ikke ferdig handlet (ribba er i kjøleskapet da). Anonymkode: d8e98...40a Gjør bare det du må 😉
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 Vaskeliste til ungene som er hjemme. Stryk baking fra listen 😅 ingen spiser julekaker etter julaften uansett. ungene synes ofte det er mer gøy å pakke inn gaver enn oss voksne så det er også en jobb du kan delegere. så tar du siste innspurt med det som må gjøres (handle mat og eventuelt Tine ribba og sånn). En kjapp runde med støvsugeren så er huset ok? Anonymkode: c5876...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 Tenk: Hva er viktig for barna i julen? Hva er viktig for deg? For mine barn er det aller viktigste at det er noen gaver under juletreet, pinnekjøtt på julaften og julegrøt med mandel på lille julaften. Prøv å senk forventningene. For meg er det viktigste at barna har en god jul. Anonymkode: 021cc...bbb 1
Sinsiew Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 Når du skriver barn og ungdom, så regner jeg med at vi snakker barn 10+. De kan rydde etter seg selv. Ser ingen grunn til at det skal lempes på deg. Fordeling: du kjøper inn mat og eventuelt resten av gaver. Barn og ungdom har ferie. Det vil si at de kan rydde og vaske. Barnet kan brette klær, samt rydde. Ungdommen tørker støv og vasker. Pynte kan dere gjøre sammen.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg vet jeg burde ha gjort mer jevnt over hele desember, at jeg burde planlagt bedre og så videre. Men så var det sykdom i starten av måneden, barn som skulle på ditt og datt, og ikke snakk om hvor heftig det har vært på jobb, helt ferdig når arbeidsdagen er over (vet, vikarer i desember er nesten som å tro på julenissen). Så nå sitter jeg her, huset er svært rotete, ikke vasket, ikke pyntet. Halvparten av gavene er ikke pakket inn. Julekaker er ikke bakt. Julematen er ikke ferdig handlet (ribba er i kjøleskapet da). Skal på jobb i morgen, sikkert like sliten når jeg kommer hjem og huset ennå mer rotete når barn og ungdom har vært alene hjemme. Forstår ikke hvor jeg skal hente krefter.. Så, blir jeg ferdig? Hvordan kommer jeg i mål? Under 7 timer til jeg skal opp og på jobb, men kjenner julestresset holder meg søvnløs nå... Anonymkode: d8e98...40a Ungdommer og barn må bidra i det NØDVENDIGE av husvasken (å vaske inne i klesskap er unødvendig) og pyntingen. Julekaker kan kjøpes. Ungdom kan også være med å pakke inn julegaver. Da jeg var under 10 år var min jobb å julevaske og rydde rommet mitt. Da jeg var over 10 år vasket jeg bad, tørket støv, vasket vinduer, pusset sølv, støvsugde, ryddet etter middagen, hadde ansvar for kjæledyr, strykte klær, vasket kjøkkenet, pyntet (ikke alt på en gang, men dette var oppgaver jeg mestret helt alene eller gjorde sammen med mamma). Pust med magen og husk at jul blir det uansett! Anonymkode: ca87a...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du får gjort det du får gjort. Barna kan vel bidra? Men hvorfor vente til desember med alt? Anonymkode: c6f16...099 Ja, hvorfor ventet jeg til desember, hvorfor?.. Men hva kunne jeg gjort før? Glemte å nevne, juleaften feires her, vi blir ti personer, jeg står for maten, som både er ribbe, pølser, div tilbehør, pinnekjøtt og kalkunfilet(siste nytt for året pga ny svigersøster) Ts Anonymkode: d8e98...40a
Irja Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 Hvor gamle er barna? Er de i skolealder, så er det mye de kan bidra med! Rydding f.eks. Sett de i sving. Bor du alene, eller er du samboer/gift? Du skal ikke gjøre alt. Hva er viktig? Julegaver og julemat. Skriv liste og handle i morgen etter jobb. De andre kan pynte. Dropp julekaker, hvis ikke det er noe barna vil gjøre da. vask bad, rydd, støvsug og få shina kjøkkenet. Har du et rom som kan «sprerres av» og ikke trengs om dere får besøk, og tiden til rydding blir knapp? Få inn stæsj der midlertidig. Så kan dere fokusere på å få slappe av sammen. Det blir tid til å rydde resten i romjula, eller 1. januar f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vaskeliste til ungene som er hjemme. Stryk baking fra listen 😅 ingen spiser julekaker etter julaften uansett. ungene synes ofte det er mer gøy å pakke inn gaver enn oss voksne så det er også en jobb du kan delegere. så tar du siste innspurt med det som må gjøres (handle mat og eventuelt Tine ribba og sånn). En kjapp runde med støvsugeren så er huset ok? Anonymkode: c5876...bc9 Ja, ungene må hjelpe til, men drar så tidig på jobb, så vil ikke få satt de igang, å dermed blir nok ikke noe gjort før jeg kommer hjem (dog, er blitt lovet middag) Julekaker er ikke prioritert nei, kan spørre famile om å ta med, kan jeg ikke? En kjapp runde med støvsugeren holder ikke, alt er forsømt hele desember. Såvidt plass å spise på spisebordet da halvparten er fylt med div rot, pakkepapir, julekort, lekse ark, reklame osv. Gulvet er et evig kaos med pakket og pakkete gaver. Og kleshaugen på badet er såvidt jeg tørr å tenke på. Eller alle de rene klærne som ligg på tørkestativ og i tørketrommel ubrettet... Ts Anonymkode: d8e98...40a
cassio Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 Kjøp julekaker. Dytt rotet inn på et rom. Dra over med støvsuger, spray litt vaskemiddel ved dørkarmene like før gjestene kommer. Dempet belysning, og sørg for at toalett, vask og blandebatteri på badet er rent. Unger og ungdommer må selvfølgelig trå til de også! 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 Irja skrev (5 minutter siden): Hvor gamle er barna? Er de i skolealder, så er det mye de kan bidra med! Rydding f.eks. Sett de i sving. Bor du alene, eller er du samboer/gift? Du skal ikke gjøre alt. Hva er viktig? Julegaver og julemat. Skriv liste og handle i morgen etter jobb. De andre kan pynte. Dropp julekaker, hvis ikke det er noe barna vil gjøre da. vask bad, rydd, støvsug og få shina kjøkkenet. Har du et rom som kan «sprerres av» og ikke trengs om dere får besøk, og tiden til rydding blir knapp? Få inn stæsj der midlertidig. Så kan dere fokusere på å få slappe av sammen. Det blir tid til å rydde resten i romjula, eller 1. januar f.eks. De kan absolutt bidra, det er bare det at jeg må klare å sette de i sving (og følge opp) Ts Anonymkode: d8e98...40a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, hvorfor ventet jeg til desember, hvorfor?.. Men hva kunne jeg gjort før? Glemte å nevne, juleaften feires her, vi blir ti personer, jeg står for maten, som både er ribbe, pølser, div tilbehør, pinnekjøtt og kalkunfilet(siste nytt for året pga ny svigersøster) Ts Anonymkode: d8e98...40a Hva med mannen din, hvordan bidrar han (ref. Svigesøster, med mindre det er ditt søskens kjæreste?)? I verste fall så kaster du alt ræl (ink klesvask) inn på boden, vasker og rydder rommene dere skal oppholde dere i, og får barna til å hjelpe til med pakking og div. Så får du heller bruke romjulen til å rydde bod. Anonymkode: 8b8a8...817 1
Hmmmmmm Skrevet 22. desember 2023 #14 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet jeg burde ha gjort mer jevnt over hele desember, at jeg burde planlagt bedre og så videre. Men så var det sykdom i starten av måneden, barn som skulle på ditt og datt, og ikke snakk om hvor heftig det har vært på jobb, helt ferdig når arbeidsdagen er over (vet, vikarer i desember er nesten som å tro på julenissen). Så nå sitter jeg her, huset er svært rotete, ikke vasket, ikke pyntet. Halvparten av gavene er ikke pakket inn. Julekaker er ikke bakt. Julematen er ikke ferdig handlet (ribba er i kjøleskapet da). Skal på jobb i morgen, sikkert like sliten når jeg kommer hjem og huset ennå mer rotete når barn og ungdom har vært alene hjemme. Forstår ikke hvor jeg skal hente krefter.. Så, blir jeg ferdig? Hvordan kommer jeg i mål? Under 7 timer til jeg skal opp og på jobb, men kjenner julestresset holder meg søvnløs nå... Anonymkode: d8e98...40a Be barna rydde mens du er på jobb. Jeg bakte mandelknekk i dag, de var super enkle å lage. Havreknekk er like enkelt. Bare blande ingredienser i en kjele. Kjeksen Drømmer er like enkel. Man må bare gjøre det beste med det man har tid til
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #15 Skrevet 22. desember 2023 Rydd- ikke vask kjøp kaker - ikke bak kjøp gaveposer istedenfor gavepapir (enklere) la ungdommen pynte t jul- har du en mann? pust m magen og ha fokus på å gjøre det så lettvint du kan. Julen kommer uansett og det skal nok gå bra ❤️ Anonymkode: 6687a...66a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Skrevet 22. desember 2023 Alt under kontroll her. Vet ikke hva jeg skal gjøre på frem til jul. Anonymkode: def83...ff9
Petra200 Skrevet 22. desember 2023 #17 Skrevet 22. desember 2023 Da blir det et par timer etter jobb i dag, ungene hjelper til med å pakke inn gaver, robotstøvsugeren går mens du setter på en maskin og vasker over badene. Mannen handler (inkludert julekaker) for 16:30-18:30 er dere i mål hvis alle gjør en innsats, det er helt sjukt hvor mye man kan få rydda og vaska på et par timer hvis man er 4-6 hender. Så får dere heller krasjlande i sofaen med en pizza på døra i kveld, vel fortjent 🙂
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #18 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vet jeg burde ha gjort mer jevnt over hele desember, at jeg burde planlagt bedre og så videre. Men så var det sykdom i starten av måneden, barn som skulle på ditt og datt, og ikke snakk om hvor heftig det har vært på jobb, helt ferdig når arbeidsdagen er over (vet, vikarer i desember er nesten som å tro på julenissen). Så nå sitter jeg her, huset er svært rotete, ikke vasket, ikke pyntet. Halvparten av gavene er ikke pakket inn. Julekaker er ikke bakt. Julematen er ikke ferdig handlet (ribba er i kjøleskapet da). Skal på jobb i morgen, sikkert like sliten når jeg kommer hjem og huset ennå mer rotete når barn og ungdom har vært alene hjemme. Forstår ikke hvor jeg skal hente krefter.. Så, blir jeg ferdig? Hvordan kommer jeg i mål? Under 7 timer til jeg skal opp og på jobb, men kjenner julestresset holder meg søvnløs nå... Anonymkode: d8e98...40a Skal du ha gjester på julaften så alt må være i orden? Julegaver hadde jeg pakka inn i kveld og sendt pappaen i butikken. Også for å handle julekaker. Hadde droppet å bake selv. Lillejulaften: Det er utrolig mye man får gjort på noen timer hjemme om barna ikke er der. Vet ikke om du er alene med barna, men hvis ikke hadde jeg sendt barna med pappaen ut av huset i noen timer om de er så små at de ikke kan brukes til noe. Så hadde jeg satt i gang med rydding og vasking av huset. Ikke mer enn vanlig husarbeid. Jeg har ikke tatt noe ekstra siden det er jul, har virkelig ikke hatt tid. Pynting på kvelden med pappaen og etter barna er lags. Vipps ferdig. Anonymkode: a4774...027
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #19 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Alt under kontroll her. Vet ikke hva jeg skal gjøre på frem til jul. Anonymkode: def83...ff9 Skikkelig godt råd ja… Du kan jo dra og vaske og rydde huset til ts, om du har så lite å gjøre… Anonymkode: a37da...369
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #20 Skrevet 22. desember 2023 Jeg har det omtrent nøyaktig som deg, hvis det er noen trøst. Og i tillegg kommer det 5 overnattingsgjester i morgen. Jeg har ingen barn eller andre som kan hjelpe til. Men dette klarer vi! Min plan: Etter jobb i dag setter jeg på robotstøvsugeren i 1. etasje. Så begynner jeg med pepperkakene (deigen står i kjøleskapet). Mens kakene er i ovnen vasker jeg kjøkkenet og spisestua. Etterpå støvsuger jeg sofaen og setter opp juletreet (pynter det ikke). Så er det middag. Etter middag tar jeg støvsugeren med opp og lar den gå mens jeg ordner gjesterommene. Når alt er klart oppe tar jeg en liten pause før jeg setter på julemusikk eller en jule-podcast og pynter juletreet. I morgen vasker jeg badet før jeg drar på jobb. Forhåpentligvis kommer jeg hjem fra jobb før gjestene kommer, så jeg rekker å gå raskt over gulvene med en mopp. Hva jeg skal gjøre hvis det kommer mer snø, aner jeg ikke. Jeg har ikke kapasitet til å måke snø i tillegg, men gjestene må jo ha et sted å parkere. Det sitter langt inne å be om hjelp, men jeg tror jeg må be en av mannens kamerater om å ta seg en tur hit med traktoren (jeg betaler selvfølgelig). Anonymkode: b1db2...d9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå