Gå til innhold

Bør man skjule psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått bipolar lidelse, det er en diagnose jeg har levd med i mange år, jeg er fortsatt meg. Men er skeptisk til å dele til de rundt meg, og arbeidsgiver. 
Samtidig som arbeidsgiver har visse helsekrav så har jeg egentlig plikt til det. 
Jeg tenkte jeg skulle være åpen om lidelsen, men mer jeg leser om dette rundt og hvor misforstått denne diagnosen er så har jeg blitt litt redd for å dele med andre enn min helt nære familie. 
Dere som har erfaring med psykiske lidelser hva er erfaringen deres? Burde det skjules eller kan man dele? 

Anonymkode: 4dc0e...4b4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg heller litt mot å ikke dele. Mulig jeg har vært litt uheldig, men ved konflikter har jeg fått det slengt i trynet om jeg har "glemt å ta pilla mi" og liknende. Det er jo disse menneskene som sier slikt som det feiler noe, ikke meg, men likevel.

Anonymkode: d16c1...39e

• Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke delt mer enn absolutt nødvendig mtp psykiske lidelser. Det slår definitivt tilbake på deg. 

Anonymkode: 32a8f...1a0

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har delt med de jeg jobber med, men så er det gode og flotte folk.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har schizofreni, og ville aldri delt diagnosen med arbeidsgiver.

Anonymkode: 28def...0f1

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Folk har en tendens til å bruke svakhetene de vet om, mot en. Kanskje ubevisst.

Anonymkode: ac282...e03

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor har du plikt til det? Hva slags helsekrav er det? 

Anonymkode: 2f687...1a5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De har faktisk ikke noe med det. Uansett. Eneste krav som er lov å stille ang. helseopplysninger er de som er en risiko for deg selv eller andre. F.eks allergier, alvorlige sykdommer eller der man kan risikere å gå i psykose. Ved bipolar lidelse er risikoen for dette minimal og arbeidsgiver har ikke krav på å få slik informasjon. Jeg ville ikke delt dette... Jeg har blandet personlighetsforstyrrelse selv og har ingen plan om å dele dette til hverken arbeidsgiver eller andre enn de aller nærmeste fordi jeg ikke utgjør noen som helst risiko for meg selv eller andre ved å ha det.

Anonymkode: 7f7bc...06f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor har du plikt til det? Hva slags helsekrav er det? 

Flere yrker som har helsekrav, jeg hadde ikke fått jobben min i dag pga denne lidelsen. 
Jeg mister den ikke om jeg søker disp, men veldig usikker på hva jeg skal gjøre her :( 
Sykdommen er jo der som den alltid har vært, usikker på da om jeg skal dele eller skjule. 
Samtidig synes jeg det er så synd at det skal skjules, jeg skjuler jo ikke min fysiske sykdom og alle forstår den 🥺

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere yrker som har helsekrav, jeg hadde ikke fått jobben min i dag pga denne lidelsen. 
Jeg mister den ikke om jeg søker disp, men veldig usikker på hva jeg skal gjøre her :( 
Sykdommen er jo der som den alltid har vært, usikker på da om jeg skal dele eller skjule. 
Samtidig synes jeg det er så synd at det skal skjules, jeg skjuler jo ikke min fysiske sykdom og alle forstår den 🥺

ts

Jeg forstår hva helsekrav er, men jeg spør om hvorfor - som i hvorfor du har plikt å opplyse om den, og hva kan skje. Er du pilot som kan få en mani og krasje et fly som utgjør fare for andre? Eller du kan ikke være depressiv fordi og Y arbeidsoppgave. Jeg tenker det er litt relevant for om du burde fortelle det. Om de finner ut du har det, kan du miste jobben, men hvis du søker, er alt på det rene?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår hva helsekrav er, men jeg spør om hvorfor - som i hvorfor du har plikt å opplyse om den, og hva kan skje. Er du pilot som kan få en mani og krasje et fly som utgjør fare for andre? Eller du kan ikke være depressiv fordi og Y arbeidsoppgave. Jeg tenker det er litt relevant for om du burde fortelle det. Om de finner ut du har det, kan du miste jobben, men hvis du søker, er alt på det rene?

Kan ikke dele dette, da er jeg ikke anonym lenger dessverre. 
Ja kan miste jobben om det blir oppdaget og da spesielt om jeg bruker medisiner og det ikke er delt og prøvd ut i samråd med lege i bedriften.

Samtidig så er ikke jeg til en fare slik siden jeg fungerer veldig greit og har god kontroll.
Hatt samme jobb i 20 år så takker yrke mitt godt. Likevel en alvorlig diagnose som blir sett på som at du ikke fungerer normalt. 

ts

• Hjerte 2
Skrevet

Har du noe å vinne/tjene på å fortelle arbeidsgiver det? Hvis ikke, så hadde jeg droppet det. Det eneste du sitter igjen med da, er risikoen for at noen kan bruke det mot deg. 

Anonymkode: 8e5f8...b46

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan ikke dele dette, da er jeg ikke anonym lenger dessverre. 
Ja kan miste jobben om det blir oppdaget og da spesielt om jeg bruker medisiner og det ikke er delt og prøvd ut i samråd med lege i bedriften.

Samtidig så er ikke jeg til en fare slik siden jeg fungerer veldig greit og har god kontroll.
Hatt samme jobb i 20 år så takker yrke mitt godt. Likevel en alvorlig diagnose som blir sett på som at du ikke fungerer normalt. 

ts

Du burde informere arbeidsgiver. 

Anonymkode: dcce3...2b7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke del. 😊

Anonymkode: 58a0c...b07

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver trenger ikke vite dette, så lenge du fungerer fint på jobb. Er du dårlig så er du jo sykmeldt. Jeg jobber med barn og har en kollega som har bipolar lidelse, sjefen vet ikke noe om dette, hun har vært stabil i årevis, og bruker ikke medisiner heller. 
hadde du hatt diabetes hadde det vært svært viktig å si fra, men bipolar? Nei, hadde ikke sagt noe om det hvis du fungerer fint. 
Hadde delt med familien og få venner bare. Ikke noe andre trenger å vite, da det ikke påvirker de på noen måte 

Anonymkode: 0a1d6...d5a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 20 års erfaring som bipolar og vil absolutt IKKE anbefale å være åpen. Hvis du sier høyt at du er bipolar, sier du at du er sinnssyk. Da brenner du bruer.

Anonymkode: b51c9...732

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville ikke sagt noe i en normal jobb, men er litt bekymret for hva konsekvensene kan bli om det er pliktig og du ikke gjør det.

Om du uansett får sparken hvis du sier det, så kanskje det er best å bare si opp uten å si noe så du i det minste kan få en god referanse og noen kontakter hvis du skal prøve å finne deg en ny jobb? Men kanskje det kan være lurt å involvere NAV, og heller la dem sparke deg, slik at du eventuelt kan få støtte mens du får ny utdanning, eller iallfall får en høyere sats som ufør? Tenker bare litt høyt, ikke ta dette som råd, men det kan være flere ting å tenke på og finne ut av.

Anonymkode: a18f3...fbc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har k-Ptsd med sekundær dissosiativ lidelse, kronisk anoreksi,tung ocd og adhd og jeg er åpen. Det som opprettholder myter/tabuer/fordommer er uvitenhet, hemmelighold og så videre.

Anonymkode: 8dce8...f5c

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville ikke sagt noe i en normal jobb, men er litt bekymret for hva konsekvensene kan bli om det er pliktig og du ikke gjør det.

Pliktig? Når er du pliktig til å opplyse om helsetilstanden?

Anonymkode: b51c9...732

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har k-Ptsd med sekundær dissosiativ lidelse, kronisk anoreksi,tung ocd og adhd og jeg er åpen. Det som opprettholder myter/tabuer/fordommer er uvitenhet, hemmelighold og så videre.

Anonymkode: 8dce8...f5c

Enig med deg.

Det burde ikke være verre å fortelle folk at man har en depresjon/angstlidelse osv enn å fortelle om psoriasisen sin eller den stive hofta;)

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...