Gå til innhold

Muligens gravid igjen for fort - opptjening til permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan hende jeg er gravid igjen, med en baby på 5 mnd. Det ville jo vært koselig, men er stresset for om jeg rekker å tjene opp rett til foreldrepenger. 

Hvis jeg er gravid har jeg termin 2. september ifølge preglife. Jeg skal egentlig begynne å jobbe igjen 15. januar men forlenger med 2 mnd. ulønnet og to ferieuker. Lest meg opp til at man må ha inntekt 6 av 10 mnd. før permisjonen starter. Har jeg fortsått det riktig i at min nåværende permisjon gir grunnlag for en ny runde med foreldrepenger? For hvis ikke rekker jeg jo ikke å jobbe 6 mnd. før ny permisjon. Men hvis nåværende permisjon teller har jeg vel 8 mnd. inntekt de siste 10 mnd (november-august når permisjonen starter, med to mnd. ulønnet inni der)?

For første gang håper jeg det er omgangssyke jeg brygger på😅 

Anonymkode: db392...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permisjon gir opptjening, så det  ordner seg:) Gratulerer, om det viser seg at du venter en liten en:) 

Anonymkode: 8ca10...c0c

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan hende jeg er gravid igjen, med en baby på 5 mnd. Det ville jo vært koselig, men er stresset for om jeg rekker å tjene opp rett til foreldrepenger. 

Hvis jeg er gravid har jeg termin 2. september ifølge preglife. Jeg skal egentlig begynne å jobbe igjen 15. januar men forlenger med 2 mnd. ulønnet og to ferieuker. Lest meg opp til at man må ha inntekt 6 av 10 mnd. før permisjonen starter. Har jeg fortsått det riktig i at min nåværende permisjon gir grunnlag for en ny runde med foreldrepenger? For hvis ikke rekker jeg jo ikke å jobbe 6 mnd. før ny permisjon. Men hvis nåværende permisjon teller har jeg vel 8 mnd. inntekt de siste 10 mnd (november-august når permisjonen starter, med to mnd. ulønnet inni der)?

For første gang håper jeg det er omgangssyke jeg brygger på😅 

Det står på Nav sine sider: For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet med inntekt eller fått utbetalinger fra NAV i minst 6 av de 10 siste månedene før du starter å ta ut foreldrepenger.

Jeg ville endret permisjonen til å ha den delen ulønnet permisjon nå / før. 

Anonymkode: d1be2...922

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jepp. Permisjon gir opptjening til ny permisjon. Du kan teknisk sett gå fra permisjon til permisjon nesten. Men som nevnt over, pass på den ulønnede. Selv om det da skal mye til at den skyver deg ut av 6/10 mnd..

Endret av KaraThrace
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Permisjon gir opptjening, så det  ordner seg:) Gratulerer, om det viser seg at du venter en liten en:) 

Anonymkode: 8ca10...c0c

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står på Nav sine sider: For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet med inntekt eller fått utbetalinger fra NAV i minst 6 av de 10 siste månedene før du starter å ta ut foreldrepenger.

Jeg ville endret permisjonen til å ha den delen ulønnet permisjon nå / før. 

KaraThrace skrev (Akkurat nå):

Jepp. Permisjon gir opptjening til ny permisjon. Du kan teknisk sett gå fra permisjon til permisjon nesten. 

Puh, takk for svar😅 isåfall håper jeg ikke det er omgangssyken likevel, men baby😅 regnes ferieuker som inntektsgivende også? For jeg må ta ut tre uker ferie i sommer også, i tillegg til de to i forlengelse av ulønnet permisjon🙈

Skrevet
2 minutter siden, KaraThrace said:

Jepp. Permisjon gir opptjening til ny permisjon. Du kan teknisk sett gå fra permisjon til permisjon nesten. Men som nevnt over, pass på den ulønnede. Selv om det da skal mye til at den skyver deg ut av 6/10 mnd..

Den tipper det nok ikke over til å ha rett til permisjonspenger, men mange utbetalinger beregnes det inntekt av de tre siste månedene - også ror eksempel at det skjer noe som gjør at man går rett over i sykepenger eller pleiepenger, så får man utbetalt mindre for det beregnes av siste månedens inntekter. 

• Liker 1
Skrevet

Permisjon lønnet, gir opptjeningsgrunnlag. Den ulønnede gjør ikke det. 

Når det er sagt så, om du er gravid, så kan det jo være at du heller ikke hadde vært i stand til å jobbe. Du står i mye,  kroppen er gravid, og du har en liten baby. Det er klart at å gå på jobb, og så hjem til baby,kan være krevende. 

Akkurat i din situasjon tror jeg at jeg hadde sykemeldt meg, om formen var dårlig. 

Anonymkode: 5beed...d2e

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Permisjon lønnet, gir opptjeningsgrunnlag. Den ulønnede gjør ikke det. 

Når det er sagt så, om du er gravid, så kan det jo være at du heller ikke hadde vært i stand til å jobbe. Du står i mye,  kroppen er gravid, og du har en liten baby. Det er klart at å gå på jobb, og så hjem til baby,kan være krevende. 

Akkurat i din situasjon tror jeg at jeg hadde sykemeldt meg, om formen var dårlig. 

Det har ingen betydning for permisjonen. Den fortsetter å løpe om man er sykemeldt, med mindre man ikke kan ta vare på barnet man har allerede og far må overta permisjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle innspill! Sykmelding gir inntektsgrunnlag ja, men etter ulønnet må man jo ha jobbet en stund for å ha rett på det og jeg krysser fingrene for et like bra svangerskap som sist så jeg kan jobbe helt frem til permisjonstart🤞🏼

men er det noen som vet om ferieuker gir inntektsgrunnlag? Ts :) 

Skrevet

Det samme skjedde meg. Jeg fikk nesten rett fra permisjon til å jobbe noen måneder og inn i ny permisjon. Det er genialt med to tette dessuten. 

Jeg husker ikke hvordan det var med ferieuker. 

Anonymkode: de321...06c

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for alle innspill! Sykmelding gir inntektsgrunnlag ja, men etter ulønnet må man jo ha jobbet en stund for å ha rett på det og jeg krysser fingrene for et like bra svangerskap som sist så jeg kan jobbe helt frem til permisjonstart🤞🏼

Det er likestilt med å være i jobb, så ja. Du blir jo trukket for feriepenger. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men i denne situasjonen tenkte jeg at mor kunne gå rett fra lønnet permisjon, til sykemelding? Hun er jo gravid, og det kan i noen tilfeller være nødvendig med sykemelding da.

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Puh, takk for svar😅 isåfall håper jeg ikke det er omgangssyken likevel, men baby😅 regnes ferieuker som inntektsgivende også? For jeg må ta ut tre uker ferie i sommer også, i tillegg til de to i forlengelse av ulønnet permisjon🙈

Ikke forleng ulønnet med ferie. Det er dumt på alle måter.

Anonymkode: 3afcd...91a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men i denne situasjonen tenkte jeg at mor kunne gå rett fra lønnet permisjon, til sykemelding? Hun er jo gravid, og det kan i noen tilfeller være nødvendig med sykemelding da.

Du skriver veldig riktig - i noen tilfeller. Det er bedre å bruke opp nåværende permisjon enn å begynne på sykemeldingsperioden for ellers mister du permisjonen fra nåværende barn. Man må bruke opp alt før neste barns permisjon starter. Det er mye bedre å ha sykemeldingsperioden i backup. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du skriver veldig riktig - i noen tilfeller. Det er bedre å bruke opp nåværende permisjon enn å begynne på sykemeldingsperioden for ellers mister du permisjonen fra nåværende barn. Man må bruke opp alt før neste barns permisjon starter. Det er mye bedre å ha sykemeldingsperioden i backup. 

Jeg tenker jo at hun kan bruke opp sin mødrekvote/foreldrekvote som hun skal ha.  Når far tar over, og mor i utgangspunktet skal tilbake i jobb,  så kan hun jo begynne, og så sykemelding. Jeg ser for meg at det ikke bare bare er å bli gravid så raskt igjen,  og at det trolig blir for tøft for henne å jobbe,  og derav sykemelding.  Sykemelding er jo også opptjeningsgrunnlag til neste barns foreldrepermisjon. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker jo at hun kan bruke opp sin mødrekvote/foreldrekvote som hun skal ha.  Når far tar over, og mor i utgangspunktet skal tilbake i jobb,  så kan hun jo begynne, og så sykemelding. Jeg ser for meg at det ikke bare bare er å bli gravid så raskt igjen,  og at det trolig blir for tøft for henne å jobbe,  og derav sykemelding.  Sykemelding er jo også opptjeningsgrunnlag til neste barns foreldrepermisjon. 

Om hun skal sykemeldes er jo noe hun må diskutere med legen sin om formen er dårlig på det tidspunktet. Helt idiotisk å planlegge å sykemelde seg.

Anonymkode: e0417...9e9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun skal selvfølgelig ikke sykemeldes hvis hun ikke er syk eller for dårlig til å jobbe. Man kan IKKE bestemme seg for å bli sykemeldt. Så hvis hun vet at hun må ha fri for å ta vare på babyen, må hun planlegge med ulønnet permisjon. Man kan ikke planlegge å bli sykemeldt i stedet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke forleng ulønnet med ferie. Det er dumt på alle måter.

Anonymkode: 3afcd...91a

Ts her :) hvorfor ikke? Det var lederen min som ønsket at jeg skulle ta ulønnet først, deretter ferie🙈

Skrevet

Husk at far må ta ut sin permisjon før 3 uker før din nye termin.

Anonymkode: b99d1...11d

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare viktig å huske at all permisjon fra nåværende barn må brukes før neste barn - også som vedkommende over påpeker. Fra NAV: Du må ta ut foreldrepengene før barnet fyller 3 år eller før du starter på foreldrepengeperiode for et nytt barn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...