Gå til innhold

Hvordan kjenne igjen en autist? (barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av mange grunner så skal jeg ikke legge ut en masse om sønnen min her, men vi er på vei for å utrede sønnen vår for litt div. Han er straks 4 år. 

En av tingene vi mistenker er autisme. Velfungerende vel og merke, ihvertfall til en viss grad. Han er utrolig smart, men sliter med det sosiale. Store raseriutbrudd, og soner ut ofte. Det er selvfølgelig mye mer enn dette, men dette er noe grove trekk fra en komplisert situasjon.

Når dere utredet deres små for det samme, hva fikk dere til å tenke autisme? Å hva er barna deres kjennetegn når det kommer til diagnosen?

Anonymkode: 8dda6...3f9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manglende evne til sosialisering med andre annet enn om det er knyttet til egne personlige behov, og typ interesser. Vansker med abstrakt tankegang og oppgaver, det å sette i gang med enkle ting uten en «oppskrift». Raskt sliten, sensitiv for ting i omgivelsene, lys, lyd, det visuelle rundt.. mye inntrykk. Blir raskt overstimulert. Takler dårlig endringer i rutiner. Har faste måter å gjøre ting på, rigid. Tar ting veldig bokstavelig. Var det jeg kom på i farta :) lykke til med utredning!

Anonymkode: 23729...d06

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Lest meg opp og sett filmer om andre i samme situasjon. Min 4åring er godt igang med utredning for adhd/autisme. Orker ikke nevne alt, men akkurat det du beskriver om barnet ditt, enser ikke farer, tåler ikke forandringer og om noe nytt skjer, sosialt engstelig/forstår ikke sosiale koder osvosv. Er veldig ekstremt, farlige situasjoner hver dag, ekstremt unormalt hyper, voldelig i vanskelige perioder, men igjen - orker ikke skrive absolutt alt. Var legen som nevnte aspergers i tillegg til adhd (noe det ikke heter lenger, som nå går under autisme) 

Anonymkode: 431c2...38a

• Hjerte 1
Skrevet

Har kun ett barn med adhd, dog med samme type utfordringer som ditt + mer. Men magefølelsen min var ikke på autisme (selv om sosialiseringen m andre barn var dårlig)  fordi han hadde god blikk kontakt hele tiden med meg fra fødsel av, kunne «lese» andres følelser, god på humor med oss voksne, iikke altfor rigid. Og ingen skikkelige  «faste rigide repetative mønstre» 

Anonymkode: d604d...d77

Skrevet

Høres ut som et normal barn på den alderen. 😕 Barn er barn vi må slutte å vare på opphengt å diagnoser barna våre så tidlig! 

Oh nei. Ole har raserianfall klarer ikke å stoppe han må ha ADHD xD  Dette er snakk om en 4 åring! de er slik. 

Anonymkode: e4f06...2ed

• Liker 1
Skrevet

- Nedsmelting av brott i rutiner og endring i planar.

- Lite interessert i andre barn.

- Ensidige interesser.

- Fikling og lydar.

- Selektiv augekontakt 

- Atypisk utvikling som likevel går framover. 

Anonymkode: 31bf6...0c7

Skrevet

veldig stereotypiske tegn som

stiming (med hendene, med kroppen),

rastløs løping med å lage zoome-lyd, spesielt når de er overstimulert

spesifikk lek der de blir veldig opphengt i å gjenta en ting, en bevegelse - f.eks. kan stå og slå av og på en lysbryter i mange minutter, og se på lyset gå av og på. Slik lek blir istedenfor mer sosial lek, der du engasjerer andre til å være med.

spesifikk språk. Ikke konstante "mamma, hvorfor det, og hvorfor det" men heller en direkte gjenfortelling av hva de ser og observerer -  "det er et fly. det er en bil. bil kjører, fly flyr." osv. Nevrotypisk fireåring ville bare MÅTTE engasjere mamma eller pappa i denne kommunikasjonen, på et eller annet måte. 

Anonymkode: f9795...6c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Høres ut som et normal barn på den alderen. 😕 Barn er barn vi må slutte å vare på opphengt å diagnoser barna våre så tidlig! 

Oh nei. Ole har raserianfall klarer ikke å stoppe han må ha ADHD xD  Dette er snakk om en 4 åring! de er slik. 

Tanken er sikkert god MEN Høres ut som du ikke har barn som store utfordringer i hverdagen. Når man har barn som ikke kan være sammen med- eller klarer å mestre helt normale ting som andre jevngamle gjør, så er det fint med hjelp og et faglig grunnlag på hvorfor det er sånn. Hilsen en adhd mor til 2.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jepp ADHD barn reagerer på helt vanlige ting som normale barn gjør. Det er bare å gange dette med 100, først da blir det et skikkelig problem først og fremst for barnet selv, men sykt slitsomt og stigmatisk for alle rundt. Ergo diagnosegrunnlag. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...