AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Barnefar og jeg har høyt konfliktnivå etter samlivsbrudd for 5 måneder siden og foreldrene til barnefar har tatt våre felles barns pass. Passene har vært borte i 5 måneder. Hvilke konsekvenser vil dette gi besteforeldrene og barnefaren? Jeg er ikke fra utlandet så har ingen tanker om å rømme landet, men nå syns jeg at dem har gått for langt. Har etterspurt passet flere ganger. Barna har 70/30 samvær med fast bosted hos meg. Er riktig vei å gå via Politiet? Noen med lignende historier? Anonymkode: 62b65...044
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnefar og jeg har høyt konfliktnivå etter samlivsbrudd for 5 måneder siden og foreldrene til barnefar har tatt våre felles barns pass. Passene har vært borte i 5 måneder. Hvilke konsekvenser vil dette gi besteforeldrene og barnefaren? Jeg er ikke fra utlandet så har ingen tanker om å rømme landet, men nå syns jeg at dem har gått for langt. Har etterspurt passet flere ganger. Barna har 70/30 samvær med fast bosted hos meg. Er riktig vei å gå via Politiet? Noen med lignende historier? Anonymkode: 62b65...044 Ja du må gå til politiet for de planlegger høyst sannsynlig en bortføring for å få barna bort fra mor på permanent basis og la barnet vokse opp i et annet land, kultur og miljø med alt som medfølger. Ta tak før noe alvorlig skjer og IKKE nevn disse tankene til barnefar/familien hans da de kan gjøre fortgang i prosessen. Anonymkode: 76d71...52a 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Ring politiet. Det de har gjort er ikke ok. Politiet kan bistå deg i å få returnert passene. Anonymkode: f2ef7...1fa 11 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 Jeg ville kontaktet politiet. Det høres litt sykt ut å gjemme unna pass på den måten. Er du sikker på at det er besteforeldrene som hat tatt dem? Jeg ville vært bekymret for at de planla å stikke av med barna… Anonymkode: 6da30...b85 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 Dere godtok begge samtykke da dere fikk pass til barn. Faren har fult lov til å ha passet til sin egen unge. Men om det er mistanke om bortføring så kan du ta det med advokat. Politiet vill ikke gjøre noe. Anonymkode: 7cc7f...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 POLITIET - Mistet passet eller ID-kortet Hvem som har tatt det eller ei så meld det som mistet sånn at det blir alarmer som går dersom de prøver å bruke dem. Anonymkode: 76d71...52a 7 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 Hvis du kontakter politiet og forklarer situasjonen, og melder disse passene som stjålet / mistet eller noe. Kan barnefaren og disse besteforeldrene bli stoppet på flyplassen, hvis de forsøker å komme seg ut av landet og bruke disse passene for barna deres? Anonymkode: 32b3e...ada 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 Har du mistet eller blitt frastjålet passet eller ID-kortet ditt? Hvis du har mistet eller blitt frastjålet passet eller det nasjonale ID-kortet ditt, må du melde fra til politiet så snart som mulig. Du må møte opp personlig. Du kan ikke melde det på telefon eller e-post. Du kan møte opp på alle politistasjoner. Du trenger ikke bestille time før du møter opp for å melde passet eller ID-kortet frastjålet eller mistet POLITIET - Mistet passet eller ID-kortet Anonymkode: 76d71...52a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 Ja politiet er rett innsats. Alternativter for hvordan det ender ; Politiet får tak i passene og returnerer de. Passene kan meldes stjålet, nye pass får en påtegning. Det kan bestemmes grunnet situasjon at far ikke får noe informasjon om pass eller tilgang på disse. Reiseforbud i endel land. Anonymkode: 0de9d...1d6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: POLITIET - Mistet passet eller ID-kortet Hvem som har tatt det eller ei så meld det som mistet sånn at det blir alarmer som går dersom de prøver å bruke dem. Anonymkode: 76d71...52a Men er jo ikke mistet om faren har passet. Anonymkode: 7cc7f...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja politiet er rett innsats. Alternativter for hvordan det ender ; Politiet får tak i passene og returnerer de. Passene kan meldes stjålet, nye pass får en påtegning. Det kan bestemmes grunnet situasjon at far ikke får noe informasjon om pass eller tilgang på disse. Reiseforbud i endel land. Anonymkode: 0de9d...1d6 Nei, politi kan ikke ta passene om dem undertegnet begge for samtykke da dem fikk passet. Faren har da fult rett til å ha passet. Anonymkode: 7cc7f...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er jo ikke mistet om faren har passet. Anonymkode: 7cc7f...b1f Faren er ikke hovedforsørger bare helgepappa, moren er hovedforsørger og moren er den som skal oppbevare passene av samme årsak. Når de har hatt passene i 5mnd og nekter og refundere dem så er det som tyveri og anse. Passene er ikke noe besteforeldrene eier og heller ikke faren det er noe barna eier og som hovedforsørger skal ha ansvar for. Anonymkode: 76d71...52a 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men er jo ikke mistet om faren har passet. Anonymkode: 7cc7f...b1f Faren har ikke passene, det er hans foreldre. Anonymkode: 37a5c...76c 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Faren er ikke hovedforsørger bare helgepappa, moren er hovedforsørger og moren er den som skal oppbevare passene av samme årsak. Når de har hatt passene i 5mnd og nekter og refundere dem så er det som tyveri og anse. Passene er ikke noe besteforeldrene eier og heller ikke faren det er noe barna eier og som hovedforsørger skal ha ansvar for. Anonymkode: 76d71...52a Nei, ikke om dem begge skrev under samtykke da dem skulle ha passet. Da hjelper det ikke om mor eller far har dem 20%. Anonymkode: 7cc7f...b1f 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du mistet eller blitt frastjålet passet eller ID-kortet ditt? Hvis du har mistet eller blitt frastjålet passet eller det nasjonale ID-kortet ditt, må du melde fra til politiet så snart som mulig. Du må møte opp personlig. Du kan ikke melde det på telefon eller e-post. Du kan møte opp på alle politistasjoner. Du trenger ikke bestille time før du møter opp for å melde passet eller ID-kortet frastjålet eller mistet POLITIET - Mistet passet eller ID-kortet Anonymkode: 76d71...52a meld de stjålet, da blir passene de har ugyldige. Nye pass kan skaffes senere. Anonymkode: 37a5c...76c 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Barnefar og jeg har høyt konfliktnivå etter samlivsbrudd for 5 måneder siden og foreldrene til barnefar har tatt våre felles barns pass. Passene har vært borte i 5 måneder. Hvilke konsekvenser vil dette gi besteforeldrene og barnefaren? Jeg er ikke fra utlandet så har ingen tanker om å rømme landet, men nå syns jeg at dem har gått for langt. Har etterspurt passet flere ganger. Barna har 70/30 samvær med fast bosted hos meg. Er riktig vei å gå via Politiet? Noen med lignende historier? Anonymkode: 62b65...044 Hei TS har dere delt foreldreansvar? Utstedelse av pass Anonymkode: 76d71...52a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Faren har ikke passene, det er hans foreldre. Anonymkode: 37a5c...76c Da er det noe annet. Men om det hadde vært faren så hadde han ikke gjort noe galt. Men besteforeldrene skal ikke ha dem nei. Anonymkode: 7cc7f...b1f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #18 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ikke om dem begge skrev under samtykke da dem skulle ha passet. Da hjelper det ikke om mor eller far har dem 20%. Anonymkode: 7cc7f...b1f Om de har delt foreldreansvar, er hovedregelen at begge må signere uansett. Anonymkode: 37a5c...76c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, politi kan ikke ta passene om dem undertegnet begge for samtykke da dem fikk passet. Faren har da fult rett til å ha passet. Anonymkode: 7cc7f...b1f Det er farmornog farfar som har passene, noe de ikke har rett til! Anonymkode: 5b36c...e97 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, politi kan ikke ta passene om dem undertegnet begge for samtykke da dem fikk passet. Faren har da fult rett til å ha passet. Anonymkode: 7cc7f...b1f Les hi igjen. Foreldrene til barnefar har ingen rett til å gjemme bort pass til ts barn. Uansett er politiet rett innstans, passene er pr nå borte. Og situasjon rundt ts og barnefar kan i aller høyeste grad være utslagsgivende for hvordan pass skal håndteres. Skjer støtt og stadig at man er nødt til å "gå rundt" en av foreldrene for å sørge for at pass er forsvarlig. Det er særdeles relevant hvis det foreligger eb fare for at barn kan bli bortført. Men brukes også i mere " normale" tilfeller hvor mor og far ikke samarbeider. Ts - kontakt politiet så får du videre hjelp. Anonymkode: 0de9d...1d6 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå