Gå til innhold

Tror jeg har fått fissur. Hva hjelper??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føles ut som jeg driter glassbiter. Gruer meg hver eneste gang når jeg skal på do. Det er i tillegg en del blod i do.

Det svir og klør bak i der.  
Er det noen som har hatt det slikt før? Hva hjelper mot dette? Kan høres ut som jeg har fått fissur 

Anonymkode: 82aa6...0a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har analfissur. Det begynte med blod på papiret og i toalettet. Gikk til legen og legen undersøkte meg, Det ble også tatt avføringsprøve for å utelukke blod i avføring osv. Ble henvist til en spesialist. Mens jeg ventet på time hos spesialisten, så fikk jeg forstoppelse og det gjorde ekstremt vondt å gjøre nr 2. I tillegg kunne jeg oppleve smerte, svie og kløe. Jeg prøvde forskjellige avføringsmidler, men de hadde ikke noe særlig effekt. Når jeg kom til timen hos spesialisten, så tok det spesialisten kun et par minutter å finne ut hva problemet var. Jeg fikk resept på avføringsmiddel (Movicol som jeg tar 3-4 ganger daglig) og en krem som jeg må smøre meg med bak 2 ganger daglig. Det er litt bedre nå, men jeg kan oppleve blod på papiret innimellom ennå.

Movicol kan kjøpes reseptfritt på apotek, men for større pakker så trenger man resept. Første steg er uansett å gå til fastlegen. I mellomtiden ville jeg brukt Movicol 3-4 ganger daglig, Reseptfri Movicol selges i pakke med 20 doseposer. 

Endret av Kittykat
Skrevet

Tok operasjon for ett år siden, men fremdeles ikke bra. Passer på å spise fiberrik mat som grønnsaker til alle middager og drikker masse vann for å holde avføringen myk. De gangene den ikke er myk nok så kommer det blod.

Anonymkode: 897c6...822

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Føles ut som jeg driter glassbiter. Gruer meg hver eneste gang når jeg skal på do. Det er i tillegg en del blod i do.

Det svir og klør bak i der.  
Er det noen som har hatt det slikt før? Hva hjelper mot dette? Kan høres ut som jeg har fått fissur 

Viktig å holde avføringen helt flytende!

Fikk en dyr salve av fastlegen på resept. Den koster over 600 kr, og det er 10 år siden. Men den funka som bare det! Ingenting annet hjalp. Bare synd jeg ikke husker navnet på den.

Anonymkode: eaef7...e5b

Skrevet

Ingenting 🫠 jeg har hatt fissur i mange år, prøvd kremer, lakserende, botox injeksjon. Nada. Så lært meg å leve med den. Nå har jeg tre hemorider i tillegg etter fødsel :snurt:

Anonymkode: 62885...66e

Skrevet (endret)

Ville kontaktet lege uansett jeg da blod i avføring faktisk kan være tarmkreft og det er viktig å utelukke det. Ikke ment for å skremme deg altså, men det må man ta på alvor. Det er nok ikke tarmkreft, men legen vil nok be deg om å ta en avføringsprøve og ta noen blodprøver og lignende, ja og fysisk undersøke deg ved å stikke en finger oppi der (såkalt rektal eksplorasjon). Om legen mener du trenger koloskopi  eller andre mer kompliserte undersøkelser så vil du bli henvist videre  for det 

I mellomtiden, drikk masse vann, prøv Movicol, gjør en del fysisk aktivitet (dette er gunstig for tarmen, da fysisk aktivitet stimulerer perstialstikken i tarmsystemet). spis mye fiber osv også forsøker du å få en ledig time hos fastlegen ved neste anledning. Heldigvis tilbyr de fleste fastlegekontor å bestille time på nettet via HelseNorge eller lignende løsninger. 

Endret av William_S
Skrevet

Fikk en resept på rectogesic salve. Koster 600-700 kr, men er veldig god. 

Viktig å holde avføring myk, visiblin er reseptfritt og fungerer veldig bra. 

Kjøp xylocain salve, som du smører før du skal på do. 

Anonymkode: 261b8...7df

Skrevet
William_S skrev (3 timer siden):

Ville kontaktet lege uansett jeg da blod i avføring faktisk kan være tarmkreft og det er viktig å utelukke det. Ikke ment for å skremme deg altså, men det må man ta på alvor. Det er nok ikke tarmkreft, men legen vil nok be deg om å ta en avføringsprøve og ta noen blodprøver og lignende, ja og fysisk undersøke deg ved å stikke en finger oppi der (såkalt rektal eksplorasjon). Om legen mener du trenger koloskopi  eller andre mer kompliserte undersøkelser så vil du bli henvist videre  for det 

I mellomtiden, drikk masse vann, prøv Movicol, gjør en del fysisk aktivitet (dette er gunstig for tarmen, da fysisk aktivitet stimulerer perstialstikken i tarmsystemet). spis mye fiber osv også forsøker du å få en ledig time hos fastlegen ved neste anledning. Heldigvis tilbyr de fleste fastlegekontor å bestille time på nettet via HelseNorge eller lignende løsninger. 

Skjønner hva du mener! Bestilt en time hos legen den 4. Greit å få det utelukket :) 

ts

Skrevet

Som allerede nevnt er førstelinjebehandling for fissur Rectogesic (gjerne over flere uker-måneder). Avføringen må holdes myk, feks med Vi-siblin. Vi-siblin er et naturmiddel (skall av loppefrø) og fås reseptfritt. Det bruker ofte litt tid på å fungere og man må ha godt væskeinntak for å oppnå effekt.

Hvis man ikke kommer i mål, kan botoxbehandling (mot interne sfinkter) være et alternativ, dette gjøres hos spesialist i gastrokirurgi. Lykke til!

Anonymkode: 7521f...a11

Skrevet

mosjon er kjempeviktig ! gå lange turer ! jogg hvis du er fit for det😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

mosjon er kjempeviktig ! gå lange turer ! jogg hvis du er fit for det😄

Burde begrave meg ja! Har ikke gjort på en god stund :) 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Burde begrave meg ja! Har ikke gjort på en god stund :) 

ts 

Å kjære guuud det skulle stå bevege hahahahah😂

ts. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...