AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg følger flere Hjelpe gruppe på Facebook. Jule hjelpen, opprør mot fattigdom og så videre. Det er jo veldig mange som er desperat etter penger og hjelp. Jeg har forsøkt å gi bort leker og klær til barn her, men får ikke en eneste henvendelse. Dette er også helt fine brukbare leker og varme klær uten hull. Helt ny Hotweels bane verd 800 kr vi vi fikk dobbelt opp av, jeg vil gi den bort. Ullluer, votter . Men får ingen henvendelser. Hvis man sliter med pengene hvorfor vil du ikke da ha gratis klær og leker for eksempel? Hvorfor er det kun penger de vil ha? Er det mange som later som at de er fattige, og kun vil ha penger? Det får meg til å bli litt skeptisk i allefall. Jeg har også donert penger til flere saker, men begynner å tvile på at Alice sliter med tanke på at ting folk gi bort alle bare hvis det er interesse for Anonymkode: ffd07...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Del Skrevet 21. desember 2023 Hvorfor skal noen ha bruk for leker når det er mat og penger til strømregning de trenger? Her må du reflektere over ditt eget saviourcomplex. Du vil føle deg viktig ved å gi bort leker å klær og tenker mere på ditt eget behov for å bli takket og beundret og å bety noe, enn på deres behov som fattig og hva de faktisk mangler og trenger. Anonymkode: 76031...c2a 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg tror det er maaaange luringer som ikke har noe problem med å stakkarsliggjøre seg og ta mot penger fra fremmede dessverre. Her jeg bor så jeg et juletre på et hotell der man kunne legge gaver under, og så skrive f.eks. "Til gutt 5 år" på. Kanskje det finnes noe slikt? I utgangspunktet tenker jeg at dette er noe av det fineste man kan gjøre i julen, å hjelpe andre, men det er fryktelig trist om folk utnytter andres godhet.... Anonymkode: b2824...3a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor skal noen ha bruk for leker når det er mat og penger til strømregning de trenger? Her må du reflektere over ditt eget saviourcomplex. Du vil føle deg viktig ved å gi bort leker å klær og tenker mere på ditt eget behov for å bli takket og beundret og å bety noe, enn på deres behov som fattig og hva de faktisk mangler og trenger. Anonymkode: 76031...c2a Av den grunn har jeg også hjulpet flere med det de trenger, penger. Strømregning , gavekort på Rema, spleis pengebidrag til juleutsgifter. vanligvis selger jeg brukte klær og leker men siden jeg så så mange som slet og skrev hjerteskjærende innlegg tenkte jeg at sikkert mange som blir glad for gratis ulltøy til barn og leker og prøvde å gi bort i samme grupper . Men å 0 intresserte . Og det overakset meg. Om man sliter med penger og har små barn som vokser fort, er ikke gratis ullklær da ønskelig ? Stor klespakke ull i 110-116 der jeg kun hadde plagg uten hull/merker/slitasje. Men ikke intressant for noen Anonymkode: ffd07...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 21. desember 2023 #5 Del Skrevet 21. desember 2023 Ting må treffe den riktige brukeren. Alle kan bruke penger, men ikke alle kan bruke ullklær i str 110-116, uansett hvor fine og hele de er. Gavekort på Rema blir også noe helt annet enn en pose med diverse matvarer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg har en annen opplevelse enn deg, ts. Gitt bort flere ting i de gruppene derog mottakerne er alltid takknemlige. Føler det er helt feil å dømme en hel gruppe mennesker bare fordi at du ikke fikk gitt bort noe. Anonymkode: c7132...cb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg gav en gang en person noe vedkommende virkelig trengte. Og vedkommende sa, jeg vet ikke engang hva jeg skal si. Jeg svarte, kjære deg, du trenger ikke si noe som helst. Jeg ser på hele deg hva dette betyr. Jeg synes ikke folk skal være evig takknemlige fordi de har fått hjelp. Og den som trenger hjelp vet hva de trenger, ikke alltid vi som kan gi. Kanskje var det ingen som trengte akkurat de tingene der og da? Når man gir synes jeg det er best når jeg vet hva vedkommende trenger, og jeg kan gi det. Og jeg trenger ikke noen ærbødig takk. Jeg gjør i alle fall ikke det. Og jeg blir heller ikke fornærmet om det jeg kunne hjelpe med ikke passet. Anonymkode: 2c318...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 21. desember 2023 #8 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skal noen ha bruk for leker når det er mat og penger til strømregning de trenger? Her må du reflektere over ditt eget saviourcomplex. Du vil føle deg viktig ved å gi bort leker å klær og tenker mere på ditt eget behov for å bli takket og beundret og å bety noe, enn på deres behov som fattig og hva de faktisk mangler og trenger. Anonymkode: 76031...c2a Jeg er selv medlem av noen av disse gruppene som ts refererer til i hovedinnlegget. Det som går igjen er mat, klær til barna, ønsker om julegaver til barna. Noen spør bare om penger, og sier det er fordi de ikke har mat, eller fordi de trenger klær/julegaver til barna. I en del tilfeller vil de ikke ha gjenstander/mat. Jeg tror En del dessverre ikke trenger hjelp i det hele tatt, men spiller på folk sin samvittighet så mye de kan. I noen innlegg så er det tydelig at vedkommende ikke har peiling på hva hun/han har krav på, eller ikke mottar det som de har krav på økonomisk. Feks har ikke barnetrygd selv om enslig foreldre, får ikke dobbel/ekstra barnetrygd som enslig, har ikke søkt om supplerende sosial stønad når hovedinntekten er for liten. Noen sjekker ikke at evt trekk på lønn/trygden er riktig osv. Jeg tenker at om man virkelig er fattig, så prøver man ut alt dette først før enn bare spør om hjelp fra fremmede. Enn burde være like takknemlig for gjenstander og mat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 21. desember 2023 #9 Del Skrevet 21. desember 2023 Folk liker ikke å motta almisser, sånn generelt. Istedet for å få en kasse klær i str 110-16 er det mer verdighet i å kjøpe den for en hundrings, og føle at man har gjort en god handel. Jeg legger ut ting på kjøp/salg-sider for en latterlig pris, og får solgt det. Men jeg får ikke gitt det bort. Det er ikke tilfeldig hvem som kjøper fine klær billig heller; det er oftest folk med dårlig råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #10 Del Skrevet 22. desember 2023 tussi84 skrev (18 timer siden): Jeg er selv medlem av noen av disse gruppene som ts refererer til i hovedinnlegget. Det som går igjen er mat, klær til barna, ønsker om julegaver til barna. Noen spør bare om penger, og sier det er fordi de ikke har mat, eller fordi de trenger klær/julegaver til barna. I en del tilfeller vil de ikke ha gjenstander/mat. Jeg tror En del dessverre ikke trenger hjelp i det hele tatt, men spiller på folk sin samvittighet så mye de kan. I noen innlegg så er det tydelig at vedkommende ikke har peiling på hva hun/han har krav på, eller ikke mottar det som de har krav på økonomisk. Feks har ikke barnetrygd selv om enslig foreldre, får ikke dobbel/ekstra barnetrygd som enslig, har ikke søkt om supplerende sosial stønad når hovedinntekten er for liten. Noen sjekker ikke at evt trekk på lønn/trygden er riktig osv. Jeg tenker at om man virkelig er fattig, så prøver man ut alt dette først før enn bare spør om hjelp fra fremmede. Enn burde være like takknemlig for gjenstander og mat. Det kan oppleves veldig infantiliserende og ydmykende at andre voksne mennesker handler matvarer til en. (Det vet jeg godt, for jeg trengte praktisk bistand fra kommunen til det når jeg var på mitt sykeste som 25 åring) Det kan være matvarer man ikke kan spise, og å levere en handleliste oppleves for de fleste som frekt og kravstort. Da er det naturligvis bedre å bare motta penger så man kan handle selv. Og når det kommer til systemet og rettigheter har mange syke blitt traumatisert og motarbeidet av systemet i mange år (jeg var på mitt mest suicidale pga det) at man ikke makter å forholde seg til det lenger. Du skriver også som om det bare er å ringe nav også dukker mange løsninger opp og sånn er det ikke. De fleste fattige har vært mange runder hos Nav og fått beskjed om at det ikke er mere de kan få av Nav. Syns det er veldig ufint og giftig av deg å anta at man ikke er "ordentlig fattig" bare fordi man ikke får mere hjelp fra nav. Du har lite erfaring med det systemet forstår jeg.. Anonymkode: 76031...c2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 22. desember 2023 #11 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan oppleves veldig infantiliserende og ydmykende at andre voksne mennesker handler matvarer til en. (Det vet jeg godt, for jeg trengte praktisk bistand fra kommunen til det når jeg var på mitt sykeste som 25 åring) Det kan være matvarer man ikke kan spise, og å levere en handleliste oppleves for de fleste som frekt og kravstort. Da er det naturligvis bedre å bare motta penger så man kan handle selv. Og når det kommer til systemet og rettigheter har mange syke blitt traumatisert og motarbeidet av systemet i mange år (jeg var på mitt mest suicidale pga det) at man ikke makter å forholde seg til det lenger. Du skriver også som om det bare er å ringe nav også dukker mange løsninger opp og sånn er det ikke. De fleste fattige har vært mange runder hos Nav og fått beskjed om at det ikke er mere de kan få av Nav. Syns det er veldig ufint og giftig av deg å anta at man ikke er "ordentlig fattig" bare fordi man ikke får mere hjelp fra nav. Du har lite erfaring med det systemet forstår jeg.. Anonymkode: 76031...c2a Totalt feil. Jeg har mye erfaring med systemet. Vært både innom sosialstønad engang i tiden ved et par anledninger (over flere mnd,), aap i 4 år og uføretrygd. Jeg mistet faktisk aap en periode også, og måtte klage på det via advokat. Vant saken, fikk tilbake aap. Fikk også avslag på uføregrad som ble søkt om fra nav lokalt, og klagde på det også. Vant saken etter 1,5 år klage gang, og fikk tilbakebetalt for perioden. Jeg har hatt mine runder med nav og systemet der, og ja det er lett å gi opp. Men gir man opp så vinner jo nav.. Pga alle de tingene jeg har vært i gjennom så har jeg satt meg grundig inn i hva slags rettigheter og ytelser man kan få i diverse situasjoner. Jeg har også satt meg inn i rettigheter jeg har som enslig mor, hvis Jeg og mannen en dag går fra hverandre. Det gjelder også at jeg har rett på bidrag fra nav om inntekten til mannen er for lav. Har satt meg inn i satser for sosial stønad, livsopphold ved trekk/gjeldsordning, dobbelt barnetrygd osv. Nei selvfølgelig kan jeg ikke alt, men jeg er opplyst når det kommer til mange rettigheter og ytelser som man kan få i diverse situasjoner. Også vet jeg at fattigdom kommer av forskjellige grunner. Bare se på noen programmer av luksus fellen folk påstår at de er fattig, men der det kommer fram at deltagerne har et overforbruk både i mat, shopping, fritid osv + de har masse forbrukslån. Da er det ikke inntekten som gjør at de er fattig, men forbruket. Vel, om du ikke har dyre forbruksvaner eller et overforbruk av mye unødvendig og har alle de ytelsene du kan få (i det minste søkt med avslag) og du all likevel er fattig, Vel ja da synes jeg synd på deg. Da er du fattig, og da er eneste løsning å øke inntekt. Noe som dessverre ikke går for mange på uføretrygd, noe jeg forstår. Da er det ikke så lett. Enn skal også være klar over at noen spiller på folk sin samvittighet så mye de kan, selv om de i utgangspunktet ikke trenger penger. Det forekommer over alt, og når jeg ser 10 innlegg av samme sorten hver dag så lurer jeg egentlig på om alle er reelt fattige, eller om noen forsøker å få noen kr de egentlig ikke har bruk for. Mange tårevåte historier... Nå har jeg forresten lest dette om hun som ville handle for en annen en på fb, eller være med å handle var det vel. Jeg er enig i at det er å gå for langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #12 Del Skrevet 22. desember 2023 Er så lei denne tiggingen om penger. Man trenger ikke gaver og dyr mat i jula om man ikke har råd. De som har dårlig råd får jo ekstra støtte til jul også Anonymkode: 9c7ee...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå