AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Del Skrevet 21. desember 2023 Vi endte "plutselig" opp med kattunge denne uka. (Katten vi hadde ble påkjørt, og det var full krise i heimen) Han kom hit mandag, var litt utrygg mandag og tirsdag, tødde opp i løpet av gårsdagen og har i dag vært utforskende og tøff i maska. Men vi skal feire julaften borte i år. Det er snakk om 5-6 minutters kjøretur, og vi blir kanskje borte fra rundt 15.00 til 21.00 tiden. Sånn ca. Han har "favorittstedet" sitt i buret han ble hentet i, bare at vi har tatt av "lokket". Der ligger han gjerne og sover. Tar vi han med oss, så tar vi med buret tenker jeg. Men er det bare mer stress for han å ta han med oss? Han er jo "alene" på natta, da han foreløpig er på stua på natta. (Har mat + kattekasse der om natta). Så er kanskje ikke så annerledes å være helt alene hjemme? Hilsen "hønemor" *ler* (Hunden skal jo uansett være med, så en fra eller til, tenker jeg. Men vil jo gjøre det beste for knøttet) Anonymkode: 048b4...197 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Del Skrevet 21. desember 2023 Selvfølgelig lar du katten bli hjemme. Han har akkurat blitt litt trygg på et nytt sted. Anonymkode: b450f...32b 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg ville latt ham vært hjemme hvis han allerede er alene på natta og dere derfor vet at dere har et trygt område for ham som han nå har blitt litt kjent med. Katter er mye mer vare på å flytte lokasjon enn hunder, hunder er gjerne trygge bare eier er der men katter er ikke sånn. Tenker det bare er stress for den å måtte kjøre bil og være ennå et nytt fremmed sted. Anonymkode: 62c67...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Del Skrevet 21. desember 2023 Er du seriøs? Anonymkode: 328f5...acf 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Del Skrevet 21. desember 2023 HI her. Ja, er det jeg tenker også nå som han begynner å bli mer "varm i trøya" her hjemme. På tirsdag så var det annerledes. Innen søndag så henger han vel i juletreet, haha. Anonymkode: 048b4...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du seriøs? Anonymkode: 328f5...acf Haha, ja faktisk. Og ungdommene er iallfall veldig seriøse på at han skal være med. Men jeg lander mer og mer på at han blir hjemme. Tror jeg har glemt litt hvordan kattunger er, i forhold til valper.. Anonymkode: 048b4...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg har en som har vært med bort siden han var kattunge. Det har gått bra 😀 Anonymkode: 32eee...12d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi endte "plutselig" opp med kattunge denne uka. (Katten vi hadde ble påkjørt, og det var full krise i heimen) Han kom hit mandag, var litt utrygg mandag og tirsdag, tødde opp i løpet av gårsdagen og har i dag vært utforskende og tøff i maska. Men vi skal feire julaften borte i år. Det er snakk om 5-6 minutters kjøretur, og vi blir kanskje borte fra rundt 15.00 til 21.00 tiden. Sånn ca. Han har "favorittstedet" sitt i buret han ble hentet i, bare at vi har tatt av "lokket". Der ligger han gjerne og sover. Tar vi han med oss, så tar vi med buret tenker jeg. Men er det bare mer stress for han å ta han med oss? Han er jo "alene" på natta, da han foreløpig er på stua på natta. (Har mat + kattekasse der om natta). Så er kanskje ikke så annerledes å være helt alene hjemme? Hilsen "hønemor" *ler* (Hunden skal jo uansett være med, så en fra eller til, tenker jeg. Men vil jo gjøre det beste for knøttet) Anonymkode: 048b4...197 Man ender ikke bare plutselig opp med et dyr. Og om det er en kattunge som nettopp har flyttet inn så er det ikke greit å etterlatt den alene i 5-6 timer. Anonymkode: 1ba2d...4d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 22. desember 2023 #9 Del Skrevet 22. desember 2023 Det er ikke lengre enn en arbeidsdag, så ser ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 22. desember 2023 #10 Del Skrevet 22. desember 2023 Katten blir hjemme. Helt klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #11 Del Skrevet 22. desember 2023 La katten være hjemme, dette går helt fint. Katter kan fint være alene noen timer, selv kattunger. Dere kommer jo hjem igjen. Jeg vil si at det nok heller blir mer stressende for katten å bli forflyttet til nok et nytt sted, enn å bli «forlatt» hjemme i noen timer. Anonymkode: 28615...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #12 Del Skrevet 22. desember 2023 skremmende hvor mange som sier at dette her går helt fint. Det er snakk om en kattunge som ikke har bodd i huset en uke en gang. https://www.hillspet.no/cat-care/new-pet-parent/leaving-a-cat-home-alone-safely «Hvor lenge du kan la en katt være hjemme avhenger virkelig av hver enkelt katt og forholdet mellom deg og kattevennen din. Hvis du nettopp har adoptert en ny katt, vil den trenge tid med deg hjemme for å bli vant med døgnrytmen din, komme inn i en daglig rutine og vite hvilken oppførsel som er passende i hjemmet ditt» «Katter som har vært i husholdningen din i noen måneder eller år kan være helt fornøyd med å være alene hjemme i 8 eller 10 timer» https://no.zooexperte.com/index.php?route=simple_blog/article/view&simple_blog_article_id=423 «Det sier seg selv at du ikke plutselig skal la en kattunge være alene i flere timer. Introduser heller kattungen gradvis for det. På den måten lærer de at det er normalt at du ikke alltid er i nærheten, og de stoler på at du alltid kommer tilbake» Anonymkode: 1ba2d...4d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #13 Del Skrevet 22. desember 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: skremmende hvor mange som sier at dette her går helt fint. Det er snakk om en kattunge som ikke har bodd i huset en uke en gang. https://www.hillspet.no/cat-care/new-pet-parent/leaving-a-cat-home-alone-safely «Hvor lenge du kan la en katt være hjemme avhenger virkelig av hver enkelt katt og forholdet mellom deg og kattevennen din. Hvis du nettopp har adoptert en ny katt, vil den trenge tid med deg hjemme for å bli vant med døgnrytmen din, komme inn i en daglig rutine og vite hvilken oppførsel som er passende i hjemmet ditt» «Katter som har vært i husholdningen din i noen måneder eller år kan være helt fornøyd med å være alene hjemme i 8 eller 10 timer» https://no.zooexperte.com/index.php?route=simple_blog/article/view&simple_blog_article_id=423 «Det sier seg selv at du ikke plutselig skal la en kattunge være alene i flere timer. Introduser heller kattungen gradvis for det. På den måten lærer de at det er normalt at du ikke alltid er i nærheten, og de stoler på at du alltid kommer tilbake» Anonymkode: 1ba2d...4d1 Katten er da "alene" på natten, når hele familien sover. Da kanskje i mer enn 6 timer. Det TS kan gjøre om ønskelig, er å kjøre hjem etter noen få timer for å sjekke at alt er i orden (og det er det mest sannsynlig) også kjøre tilbake igjen. Jeg er veldig for å ikke reise fra små kattunger (og valper) men 6 timer går nok helt greit. Anonymkode: 98b42...66b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #14 Del Skrevet 22. desember 2023 Tror den har det best hjemme. Blir sikkert mye folk og lyd dit dere skal. Nye omgivelser osv. Tipper den kommer til å sove mens dere er borte. Men jeg er også hønemor, så siden det er så nært ville jeg nok kjørt hjem en tur for å sjekke ståa 🙃 Anonymkode: c584c...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #15 Del Skrevet 22. desember 2023 Hadde det vært en overnattingstur hadde jeg anbefalt å ta med lillepusen, men når det bare er snakk om noen timer så tenker jeg at dere heller bør la den være hjemme. Sørg for at kattedoen(e) er rene, sett fram mat og vann, legg frem noen leker og sett radioen eller TVn på. Og selvsagt prøv å sørge for at huset er mest mulig kattungesikkert! Sett unna giftige planter og rydd vekk ledninger og kabler. Anonymkode: 6ac64...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Katten er da "alene" på natten, når hele familien sover. Da kanskje i mer enn 6 timer. Det TS kan gjøre om ønskelig, er å kjøre hjem etter noen få timer for å sjekke at alt er i orden (og det er det mest sannsynlig) også kjøre tilbake igjen. Jeg er veldig for å ikke reise fra små kattunger (og valper) men 6 timer går nok helt greit. Anonymkode: 98b42...66b Det virkelig ikke det samme katten senser at det er i hus, men så lenge du mener at det går greit så er det ikke noe problem da🙄 Anonymkode: 1ba2d...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 23. desember 2023 #17 Del Skrevet 23. desember 2023 Kjøp sele til pus og ta med pus. Det er genialt å ha muligheten til å ta med kattene, og tilvenning fra de er små er det beste. Våre katter kan tas med overalt og det er innmari praktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #18 Del Skrevet 23. desember 2023 Diamant20 skrev (8 timer siden): Kjøp sele til pus og ta med pus. Det er genialt å ha muligheten til å ta med kattene, og tilvenning fra de er små er det beste. Våre katter kan tas med overalt og det er innmari praktisk! Dette. Mine frøken er med over alt. Anonymkode: 1ba2d...4d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #19 Del Skrevet 23. desember 2023 Ville latt katten være hjemme. Mye mer stress for den å bli tatt med bort. Sørg for at den har mat,vann og do tilgjengelig. La ungene leke litt med den før dere drar,så kommer den nok til å sove en god stund. Er du veldig bekymret, tar du deg en tur hjemom ila kvelden, siden det er såpass nærme. Anonymkode: 9f0f9...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #20 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 15.56): Man ender ikke bare plutselig opp med et dyr. Og om det er en kattunge som nettopp har flyttet inn så er det ikke greit å etterlatt den alene i 5-6 timer. Anonymkode: 1ba2d...4d1 Vi endte plutselig opp med en hamster, vi fant den rett og slett utendørs. Tidligere har jeg endt opp med kattunge av samme grunn, veninna mi fant to kaniner ute i januar for noen år siden. Det dumpes enormt mange dyr så det å plutselig ende opp med ett er ikke overraskende. Anonymkode: 9454c...b5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå