Gå til innhold

Dummet meg ut angående bilkjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Situasjonen er at jeg trenger en varebil en stund fremover, men bare sporadisk, så derfor bestemte jeg meg for å kjøpe en varebil jeg også kan leie ut mellom at jeg trenger den. Jeg begynte med å søke i nærområdet, så jeg kan undersøke og prøve bilen, men på grunn av dårlig utvalg etter mine nødvendige kriterier kom jeg etterhvert til at jeg måtte søke videre, selv om det innebar å kjøpe bil jeg ikke har sett og prøvd. 

Kriterier var lasterom på over 2m, hengerfeste, gått under 1500000, EU godkjent nylig, se bra ut og i tillegg være maks 2014 modell og ha to nøkler, fordi da kan jeg leie ut de to årene jeg trenger den og det kreves to nøkler for at man kan leie ut. Så skulle den ikke være for dyr.

Jeg fant en bil med blackfriday- tilbud som gjorde den veldig økonomisk gunstig, og den innfridde krav, samt hadde hele to års gode garantier. Jeg slo til. Deretter begynte problemene. 

Bilen kom opp som 2013 modell på statens vegvesen. Etter litt diskusjoner på dette vakre jeg likevel å akseptere kjøpet. (Fikk 2000 kr i avslag.) 

I dag fikk jeg levert bilen, og den viser seg å ha kjørt 10000 km mer enn oppgitt (oppgitt skriftlig), og ble levert med kun en nøkkel (jeg fikk bekreftelse på at det var to muntlig). Det er også oppgitt at det er Bluetooth på bilen (skriftlig), hvilket jeg tenkte at da var det ok at den ikke hadde dab- radio, men den har ingen Bluetooth. 

Jeg har vært en idiot som kjøpte bil levert fra annen by ja, det trenger ingen å fortelle meg, men hva mener dere om disse avvikene og hva jeg bør gjøre med dette? Jeg er oppgitt og lei av dialog med selskapet allerede (Jo det er en 14- modell selv om den ble registrert i 2013, slikt opplyser vi ikke om, samt "Skal levere da, nei ikke da likevel, da, nei ikke da likevel..."

Jeg håpet nå å bare få bilen, sette det med årsmodell på tabbekonto, og være fornøyd med kjøpet, men så... kjørt 10000 km mer enn oppgitt, bare en nøkkel og ingen Bluetooth... og hva mer dukker nå opp? Det er ingen tillit til seriøsitet lenger. Jeg må antagelig sjekke absolutt alt de har hevdet, for å tro det er sant...

Hva ville du gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: 81f5f...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting. 

Har du kjøpt en bil usett så har du kjøpt en bil usett... 

Slik jeg forstå dette er det snakk om en 2013 mod ( førstegangs reg i norge 2014) kjør nært 150 000, kjøpt uten at bilen har vært besittet? 

10 000 km fra eller til på en så gammel bil som er kjørt så langt i utgangspunktet spiller ingen rolle, pris messig er det snakk om hundrelapper om det i det heletatt gir utslag. 

Høres rart ut at en bil etter 2010 ikke har bluetooth, sikker på at du bare ikke finner ut av det? Eller har de i ettertid bekreftet at den ikke har det? 

Alt dette er jo bagateller å det er en eldre bil som er kjørt langt. Dine forpliktelser som kjøper er jo å sjekke opp at alt stemmer før du gjennomfører kjøpet, hvis du ikke har gjort det og det dreier seg om bagateller ville jeg bare latt det være. 

Tips til neste gang; 

Biler må besittes og prøvekjøres, samt at selger/kjøper går over bilen i lag. 

10 år gamle biler er 10 år gamle biler, senk forventningene. Ekstra nøkkel kan forskaffes, skifte spiller eller sette i en fm sender m/bluetooth i sigaretttenneren.

Anonymkode: bef05...cdf

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ingenting. 

Slik jeg forstå dette er det snakk om en 2013 mod ( førstegangs reg i norge 2014) kjør nært 150 000, kjøpt uten at bilen har vært besittet? 

10 000 km fra eller til på en så gammel bil som er kjørt så langt i utgangspunktet spiller ingen rolle, pris messig er det snakk om hundrelapper om det i det heletatt gir utslag. 

Høres rart ut at en bil etter 2010 ikke har bluetooth, sikker på at du bare ikke finner ut av det? Eller har de i ettertid bekreftet at den ikke har det? 

Alt dette er jo bagateller å det er en eldre bil som er kjørt langt. Dine forpliktelser som kjøper er jo å sjekke opp at alt stemmer før du gjennomfører kjøpet, hvis du ikke har gjort det og det dreier seg om bagateller ville jeg bare latt det være. 

Tips til neste gang; 

10 år gamle biler er 10 år gamle biler, senk forventningene. Ekstra nøkkel kan forskaffes, skifte spiller eller sette i en fm sender m/bluetooth i sigaretttenneren.

Ja ser den, men likevel føler jeg at det ble vel mye skurr her. 10000 km er nesten et års kjøring for min del, så jeg synes ikke det er ingenting at den er kjørt 10000 mer enn oppgitt. 2000 hadde jeg nok latt gå uten å reagere på det, men 10000 er mye! Jeg måtte bestille forsiktig før de leverte, og må selvsagt snakke med dem i morgen, for jeg skrev selvsagt inn det de oppga av kilometerstand, registrerte at jeg skal kjære 12000 km året, og har nå bare 2000 km igjen til det forsiktig da også antar at er 12000. 

Som nevnt har jeg absolutt vært dum her, men tror ikke andre bransjer hadde sluppet lile enkelt unna med løgn og bedrageri. Dette er et ganske stort firma, så å drive på slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ingenting. 

Tips til neste gang; 

Selges som den står gjelder eldre biler, men det betyr ikke at det er lovlig å lyve. Ts fikk oppgitt skriftlige opplysninger. Det skal ikke være nødvendig å dobbeltsjekke om de skriftlige opplysningene var løgn. 

Er det et firma så gå via forbrukerrådet. Det er enklere å få frem sak der enn man tror. Dokumenter og bevis løgnene og gjenta deg selv til det kjedsommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (2 minutter siden):

Selges som den står gjelder eldre biler, men det betyr ikke at det er lovlig å lyve. Ts fikk oppgitt skriftlige opplysninger. Det skal ikke være nødvendig å dobbeltsjekke om de skriftlige opplysningene var løgn. 

Er det et firma så gå via forbrukerrådet. Det er enklere å få frem sak der enn man tror. Dokumenter og bevis løgnene og gjenta deg selv til det kjedsommelige.

Takk! Er dette jeg mener også. Ja jeg dummet meg ut ved å kjøpe usett, men det som er både muntlig og skriftlig oppgitt bør jo også angående bilkjøp være slik det skal være. 

Bilen ser ut og kjører helt greit, men den er kjørt 10000 km over oppgitt, har kun en nøkkel (jeg påpekte hvor viktig to var), og om det er bluetooth... skal sjekke mer, men pleier ikke være helt idiot angående slikt. Det er FM radio og cd spiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Totalt antall kilometer kjørt står dessuten og blinker. En venn av meg mener det indikerer at de har forsøkt å endre på kilometerstanden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er forøvrig ikke markedsført eller solgt med "solgt som den er", men med "denne bilen er i så god stad og så velholdt at her gir vi deg vår beste garanti på 24 måneder...". Det var derfor valget falt på den. Omfattende garanti på såpass eldre bil er jo gull verdt. Trodde jeg. 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (21 minutter siden):

Joa for all del, poenget er jo at man sannsynligvis ikke har betalt 500 000 + for en 10 år gammel varebil. Og når det da er snakk om bagateller som koster begrenset å fikse opp i så hadde i hvertfall ikke jeg prioritert å gått til sak mot firmaet. Det koster jo potensielt mere og skal kreve inn pengene fra firmaet om de i det heletatt har penger enn hva det koster å sette inn en bluetooth sender og få en ny nøkkel. 

Hehehe for og si det sånn. Kjøpe bil, usett, på blackfriday deal. Jo da er det selvfølgelig nødvendig å dobbeltsjekke, all den tid det logiske er at det er oppskriften på muffens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk! Er dette jeg mener også. Ja jeg dummet meg ut ved å kjøpe usett, men det som er både muntlig og skriftlig oppgitt bør jo også angående bilkjøp være slik det skal være. 

Bilen ser ut og kjører helt greit, men den er kjørt 10000 km over oppgitt, har kun en nøkkel (jeg påpekte hvor viktig to var), og om det er bluetooth... skal sjekke mer, men pleier ikke være helt idiot angående slikt. Det er FM radio og cd spiller. 

På min 2010 mod har jeg fm radio, cd spiller, aux og Bluetooth. Jeg tipper du har bluetooth men at det ikke er type multimedia. Eller at det er begrenset til en type tlf, vet mim bare funker på iPhone for eksempel. 

Hvilken bil er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja ser den, men likevel føler jeg at det ble vel mye skurr her. 10000 km er nesten et års kjøring for min del, så jeg synes ikke det er ingenting at den er kjørt 10000 mer enn oppgitt. 2000 hadde jeg nok latt gå uten å reagere på det, men 10000 er mye! Jeg måtte bestille forsiktig før de leverte, og må selvsagt snakke med dem i morgen, for jeg skrev selvsagt inn det de oppga av kilometerstand, registrerte at jeg skal kjære 12000 km året, og har nå bare 2000 km igjen til det forsiktig da også antar at er 12000. 

Som nevnt har jeg absolutt vært dum her, men tror ikke andre bransjer hadde sluppet lile enkelt unna med løgn og bedrageri. Dette er et ganske stort firma, så å drive på slik? 

Dette er helt uproblematisk ifht forsikring, du må bare betale mellomlegget fra det du oppgitte som kmstand først til det som viser seg å vær kmstand. Ettersom bilen kun har vært forsikret i kort tid på deg/med den forsikringen så er det jo da altså max snakk om noen få kronestykker typ 0-5kr. Videre beholder du jo bare kjørelengden som du tenker du trenger.

Husk og informere forsikringsselskapet om at du skal bruke bilen i utleie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vegvesen.no kan man av og til finne km stand på biler på hver eu kontroll. Kommer an på hvor ofte det har blitt lagt inn i systemet. 

At du har kjøpt bilen usett er irrelevant når selger har løyet om opplysninger, du hadde jo kanskje ikke kjøpt denne bilen hvis du hadde visst om disse tingene før du kjøpte. Jeg hadde hevet kjøpet. 

Du må krangle mer, henvis til lovverket og gi tydelige tegn på at du vil ta det videre, mange selgere prøver å prate ting bort. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (43 minutter siden):

På vegvesen.no kan man av og til finne km stand på biler på hver eu kontroll. Kommer an på hvor ofte det har blitt lagt inn i systemet. 

At du har kjøpt bilen usett er irrelevant når selger har løyet om opplysninger, du hadde jo kanskje ikke kjøpt denne bilen hvis du hadde visst om disse tingene før du kjøpte. Jeg hadde hevet kjøpet. 

Du må krangle mer, henvis til lovverket og gi tydelige tegn på at du vil ta det videre, mange selgere prøver å prate ting bort. 

Ja jeg mener også at det bør være urelevant at jeg var så dum at jeg kjøpte usett når selger har løyet om diverse. Det som jeg skriftlig har fått oppgitt om bilen burde det ikke bli noe "Obs, det var visst ikke slik.". At det var to nøkler var dessverre muntlig informasjon, men siden dette var viktig for meg var det en av de tingene jeg spurte spesifikt om, og nei jeg hadde ikke kjøpt bilen om det bare var en nøkkel. Jeg har strøket mange biler fra lista på grunn av bare en nøkkel. Nøkler koster såpass mye at det var en unødvendig ekstrautgifter å få når det var tilsvarende biler til salgs med to nøkler. 

Jeg hadde heller ikke kjøpt dersom det hadde blitt oppgitt at det ifølge vegvesen er en 2013 modell. Jeg har en gang tidligere kjøpt en bil som hadde utstyrsnivå til kommende års modell, men da ble det oppgitt at det var registrert som året før oppgitt modell. Her er jeg troende til å skylde på meg selv og min dumhet, men at den har gått hele 10000 mer enn oppgitt og ikke har to nøkler kan jeg ikke skylde på meg selv for. Jeg spurte spesifikt om det ene, og det andre er skriftlig oppgitt. Bluetooth får jeg få også andre til å sjekke. Jeg mener jeg har trykket på alt som er, men det kan jo hende jeg har oversett noe. Jeg sa også til selger "Siden det er Bluetooth er det ikke så farlig at det ikke er dab- radio". Dab- radio sto også på ønskelista, men vi bruker normalt mest Bluetooth, så derfor var det noe vi pratet om. 

Jeg er forferdelig forbanna på meg selv for å kjøpe bil usett at jeg har høyde for litt avvik, at det er min egen skyld, men jeg synes dette er for drøyt til at jeg bare skal la det gå. 10000 km er nesten det jeg kjører på et år, og to nøkler var viktig, og uttalt viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle uriktige opplysninger kan være gjenstand for reklamasjon. Det er du som bestemmer hvor viktig disse avvikene er for deg. 10kkm ekstra er et vesentlig avvik, uten tvil.

Anonymkode: d471a...c3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å he om avslag i pris. Nøkkel koster fort 2000,-, fratrekk for kilometer etc. Send et skriftlig dokumentert krav med henvisninger til avtalene før kjøp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsmodell og registreringsår er ikke det samme, det er helt vanlig at neste års modell kommer for salg året før. Hvis jeg vil kjøpe en 2025 modell så er det mulig å få den levert andre i andre halvdel av 2024, registreringsåret vil da bli 2024 selv om det er den nye 2025 modellen.

Når det gjelder kilometerstand og forsikringsselskap så er det bare å ta kontakt med forsikringsselskapet og forklare situasjonen så ordener de opp.

For de andre feilene så må du rette krav til selgeren, be om at de dekker kostnad for ny nøkkel og radio med BT. Du kan også be om avslag p.ga. den ekstra kilometerstanden eller ordne avtale om de tar kostnaden for neste service.

Hvis det er en seriøs forhandler som følger norske regler så gjør de opp for seg, er det derimot "Ali's billigbiler på hjørnet" så kan det bli veldig vanskelig. 

Anonymkode: c1939...f70

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har undersøkt bilen før kjøp så har du mindre rettigheter. Sett det på konto for læring.

Anonymkode: b461c...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Situasjonen er at jeg trenger en varebil en stund fremover, men bare sporadisk, så derfor bestemte jeg meg for å kjøpe en varebil jeg også kan leie ut mellom at jeg trenger den. Jeg begynte med å søke i nærområdet, så jeg kan undersøke og prøve bilen, men på grunn av dårlig utvalg etter mine nødvendige kriterier kom jeg etterhvert til at jeg måtte søke videre, selv om det innebar å kjøpe bil jeg ikke har sett og prøvd. 

Kriterier var lasterom på over 2m, hengerfeste, gått under 1500000, EU godkjent nylig, se bra ut og i tillegg være maks 2014 modell og ha to nøkler, fordi da kan jeg leie ut de to årene jeg trenger den og det kreves to nøkler for at man kan leie ut. Så skulle den ikke være for dyr.

Jeg fant en bil med blackfriday- tilbud som gjorde den veldig økonomisk gunstig, og den innfridde krav, samt hadde hele to års gode garantier. Jeg slo til. Deretter begynte problemene. 

Bilen kom opp som 2013 modell på statens vegvesen. Etter litt diskusjoner på dette vakre jeg likevel å akseptere kjøpet. (Fikk 2000 kr i avslag.) 

I dag fikk jeg levert bilen, og den viser seg å ha kjørt 10000 km mer enn oppgitt (oppgitt skriftlig), og ble levert med kun en nøkkel (jeg fikk bekreftelse på at det var to muntlig). Det er også oppgitt at det er Bluetooth på bilen (skriftlig), hvilket jeg tenkte at da var det ok at den ikke hadde dab- radio, men den har ingen Bluetooth. 

Jeg har vært en idiot som kjøpte bil levert fra annen by ja, det trenger ingen å fortelle meg, men hva mener dere om disse avvikene og hva jeg bør gjøre med dette? Jeg er oppgitt og lei av dialog med selskapet allerede (Jo det er en 14- modell selv om den ble registrert i 2013, slikt opplyser vi ikke om, samt "Skal levere da, nei ikke da likevel, da, nei ikke da likevel..."

Jeg håpet nå å bare få bilen, sette det med årsmodell på tabbekonto, og være fornøyd med kjøpet, men så... kjørt 10000 km mer enn oppgitt, bare en nøkkel og ingen Bluetooth... og hva mer dukker nå opp? Det er ingen tillit til seriøsitet lenger. Jeg må antagelig sjekke absolutt alt de har hevdet, for å tro det er sant...

Hva ville du gjort i denne situasjonen?

Ikke store problemer dette her da. En ny radio ca 3-4000 kr. Og det er helt riktig at en 2014 modell kan være registrert i 2013 om det er siste halvdel av året. Har selv hatt noen sånne. Årstallet sier noe om karosseri type og modell., mer enn årstallet drn er registrert. 

At den står registrert 1000km lavere enn det som står på telleren kan være et litt annet problem. Men når det er så lite, så er det av liten betydning.  Skulle kjøpe bil engang, der sto det på service at den hadde gått 100.000km mer enn det som sto på telleren. Og da har noen jukset her. Så ville iallefall ha spurt om hvorfor den viser 1000 km feil. Fordi det er en årsak. 

Anonymkode: 61590...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville brydd meg om et kalenderår (ikke modellår) og noen ekstra kilometer på en eldrende bil. Antall nøkler osv må inn i kontrakten, ellers må du ta det du får. Lei den ut og kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...