Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en sokkelleilighet med delt inngang og delt vaskerom med huseier. Da jeg kom tilbake fra ferie i dag etter å ha vært borte i nesten 2 uker, stod det et tørkestativ med huseiers klær til tørk på badet mitt. (Døra til badet mitt er fra det felles vaskerommet). Er dette innafor? Hvordan bør jeg evt gå frem her?

Anonymkode: f51c9...1ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Like innafor som at du hadde tørket klær i boligen til huseier. Rett og slett ikke greit, med mindre noe var avtalt.

Anonymkode: 67698...4df

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei, det er uttafor. Du får ta det opp med huseier at dette er ugreit. 

• Liker 6
Skrevet

Ta det opp med huseier på en "hyggelig" måte og finn ut hva han/hun/de sier

• Liker 1
Skrevet

Nå er det vel huseiers bad, men allikevel er det utenfor ja.. Siden du leier det.

Anonymkode: 79a2c...a62

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå er det vel huseiers bad, men allikevel er det utenfor ja.. Siden du leier det.

Når huseier leier ut badet kan han selvsagt ikke bruke det selv. Eierskap og disposisjonsrett er to vidt forskjellige ting. 

Anonymkode: 23169...512

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg leier en sokkelleilighet med delt inngang og delt vaskerom med huseier. Da jeg kom tilbake fra ferie i dag etter å ha vært borte i nesten 2 uker, stod det et tørkestativ med huseiers klær til tørk på badet mitt. (Døra til badet mitt er fra det felles vaskerommet). Er dette innafor? Hvordan bør jeg evt gå frem her?

Anonymkode: f51c9...1ea

NEI! Sett det ut i det felles vaskerommet. Skjønner vel overtrampet når de kommer å ser at det er satt ut. 

Endret av Fighter83
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Oj, det er ikke innafor. Var døren inn til badet låst? 

(Det er ikke innafor selv om døren hadde stått på vidt gap, jeg er bare nysgjerrig på hvor stor umake denne huseigeren har hatt for å få tilgang til badet)

Anonymkode: 20c9c...b80

• Liker 2
Skrevet

+ Husk å låse døra!! 

• Liker 1
Skrevet

Huseier har aldri lov til å gå inn på den delen du leier med mindre han har sagt i fra på forhånd. Mange huseiere driter i dette, hadde selv en creepy gammel gubbe som hele tiden gikk inn på hybelen jeg leide når jeg var ung, flyttet på møbler, flyttet på gulvtepper, o.l. Det jeg ikke visste da er at det er rett og slett ulovlig.

Om dere deler vaskerom er det helt innafor for han å bruke vaskerommet. Men ikke badet ditt. (Ja, det telles som "ditt" bad når du leier det, Du betaler faktisk for det.) Tipper han gjorde dette pga. at du var borte, og hadde håpet at du aldri merket det. Enten kom du hjem tidliger enn han trodde, eller så glemte han av det. Om mulig, bør du sette klærne hans i vaskerommet så han ser du har oppdaget det og flyttet på det, pluss låse døra til badet (hvis du kan) de neste dagene/ukene når du ikke er der bare for å poengtere at du vet det skjedde og ikke gir han lov til å gå inn på badet.

Om du ønsker å ta det opp med ham muntlig - det er jo alltid det beste - er det helt, helt innafor for deg å gjøre det. Det er absolutt ikke greit av ham å gå inn i din leilighet (den du betaler for å ha i fred) uten at det er grunn til det og at han har sagt ifra på forhånd. Din leilighet, som han selv har valgt å leie ut, er ikke hans lagringssted når du ikke er tilstede.

Anonymkode: 08173...9ee

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

I utgangspunktet - nei, det er ikke innafor. Men hvis dette er den eneste gangen du har opplevd noe som likner på et overtramp og for øvrig har et godt forhold til utleier, ville jeg bare satt tørkestativet ut på vaskerommet og latt det ligge (og heller låst dør til badet neste gang jeg reiste bort). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ikke huseieres bad i perioden det leies ut. Huseier har midlertidig solgt bruksretten til badet, og da har huseier absolutt ingen rettigheter til å disponere rommet.

Hva tror huseiere de tar betalt for egentlig? Man kan ikke få i pose og sekk.

Anonymkode: a25fd...654

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke innafor. Du må låse døra inn til vanskerommet!

Skrevet

Selvsagt ikke greit! Jeg hadde en huseier som brukte mitt kjøleskap (som sto inne på soverommet mitt!) til å oppbevare pølser i, og de laget syltetøy på MITT kjøkken! Uten å si noe som helst! Jeg flyttet selvsagt. 

Anonymkode: 5c9a3...3fb

Skrevet

Vil det si at de kan komme inn på badet ditt fra egen bopel? Jeg hadde aldri følt meg trygg mens jeg dusja. Eller satt på do!

Anonymkode: c11fa...ce0

• Liker 4
Skrevet
Daria skrev (5 timer siden):

I utgangspunktet - nei, det er ikke innafor. Men hvis dette er den eneste gangen du har opplevd noe som likner på et overtramp og for øvrig har et godt forhold til utleier, ville jeg bare satt tørkestativet ut på vaskerommet og latt det ligge (og heller låst dør til badet neste gang jeg reiste bort). 

Helt uenig. Ikke bare er det huseier gjør ulovlig - det er også viktig at ts sier fra. Selv om hun ikke var hjemme så er det brudd på privatlivets fred. Ts betaler for å ha et sted å bo og få lov til å være i fred. Enn om det lå sexleketøy fremme på badet der? Medisinbokser, sånn at huseier ser evnt sykdommer eller diagnoser hun har? Kanskje ts hadde hastverk før hun reiste vekk og brukte truser lå vrengt på gulvet der huseier hadde tenkt til å sette tørkestativet sitt? Nei vettuhva.. dette er så langt fra ok som det går an å komme. Og sier hun ikke fra så tar huseier det som at det bare er å kjøre på videre. Neste gang hun kanskje kommer hjem til at huseier ligger å sover i senga hennes?? 

Anonymkode: 6edbe...0ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...