AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Vi skal feire jul med svigers. De bor et lite stykke unna så vi skal overnatte. Vi er over 15 personer i alderen 1 til 80 år, og vi skal bo sammen med noen av de andre i familien hjemme hos svigerforeldrene. Det blir med andre ord veldig tett. Vi har også planer om å møte venner som bor der gjennom romjula. Vi fikk vårt første barn i fjor. Barnet er nå halvannet år og går i barnehage. Det har vært opp og ned med forkjølelser, av og til noen netter med lett feber. Normale greier, med andre ord, slik jeg har forstått det på andre småbarnsforeldre. Vi ble nettopp friske - men i natt hadde barnet lett feber igjen. Barnet hadde litt forhøyet temperatur i kveld. Helt fin allmenntilstand utover det - blid og fornøyd. Selv begynner jeg å kjenne det litt i halsen. Vi begynner derfor å bli litt urolige for jula. Tenker jo at dersom vi blir veldig dårlige til lørdag, så bør vi bli hjemme på julaften. Men så begynte jeg å lure litt på hvordan andre småbarnsfamilier gjør det? Det må jo være veldig mange som blir syke rett før jul - dropper dere julefeiring med annen familie og lignende? Vil gjerne høre hva andre tenker. Anonymkode: 98b42...f3d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Vi drar ikke på besøk til andre om vi er syke. Hverken feber, sår hals eller noe i den duren, spesielt som er nyoppståtte symptomer, selv om allmentilstanden kan være ok. Spesielt barn kan være bedre på dagen og krasje på kvelden. Da er vi hjemme og feirer alene Anonymkode: 6eb3a...db9 11
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi skal feire jul med svigers. De bor et lite stykke unna så vi skal overnatte. Vi er over 15 personer i alderen 1 til 80 år, og vi skal bo sammen med noen av de andre i familien hjemme hos svigerforeldrene. Det blir med andre ord veldig tett. Vi har også planer om å møte venner som bor der gjennom romjula. Vi fikk vårt første barn i fjor. Barnet er nå halvannet år og går i barnehage. Det har vært opp og ned med forkjølelser, av og til noen netter med lett feber. Normale greier, med andre ord, slik jeg har forstått det på andre småbarnsforeldre. Vi ble nettopp friske - men i natt hadde barnet lett feber igjen. Barnet hadde litt forhøyet temperatur i kveld. Helt fin allmenntilstand utover det - blid og fornøyd. Selv begynner jeg å kjenne det litt i halsen. Vi begynner derfor å bli litt urolige for jula. Tenker jo at dersom vi blir veldig dårlige til lørdag, så bør vi bli hjemme på julaften. Men så begynte jeg å lure litt på hvordan andre småbarnsfamilier gjør det? Det må jo være veldig mange som blir syke rett før jul - dropper dere julefeiring med annen familie og lignende? Vil gjerne høre hva andre tenker. Anonymkode: 98b42...f3d Reiser selvsagt ikke på besøk til andre i julen eller ellers på året om barna eller vi er syke... Feber så er det ofte underliggende sykdom som kroppen jobber med! Dvs ofte smittsom..! Vær hjemme om barnet ikke blir bedre! Vi har sykdom selv her og de vi skulle være med ble dritsur, men det driter jeg i. Sykdom er sykdom! Men i motsetning til andre så klarer vi fint å feire hjemme alene! Anonymkode: 9eaa2...b1e 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Reiser selvsagt ikke på besøk til andre i julen eller ellers på året om barna eller vi er syke... Feber så er det ofte underliggende sykdom som kroppen jobber med! Dvs ofte smittsom..! Vær hjemme om barnet ikke blir bedre! Vi har sykdom selv her og de vi skulle være med ble dritsur, men det driter jeg i. Sykdom er sykdom! Men i motsetning til andre så klarer vi fint å feire hjemme alene! Anonymkode: 9eaa2...b1e En ting er om de blir smittet; det er opp til dem å ta den risikoen, men det er ganske kjedelig å være syk borte på en dag som er lang og knyttet mye forventninger til! Anonymkode: 6eb3a...db9 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 Vår er nesten 2 og tenkte på det samme i dag siden vi har vært mye syke i det siste. Jeg tenker vi drar på julefeiring uannsett med mindre vi spyr. Vi har dog liten familie og ikke så mange som skal bo der som du skisserer at dere skal. Ingen som er så gamle og svake heller og ingen andre barn. Tenker og at om de vi skulle til (barnets besteforeldre) ikke ønsket det ville vi blitt hjemme men jeg vet de vil vi skal komme nesten uannsett. Jeg har forsåvidt vært syk mange julaftener før barn og har alltid vært med å feiret likevel. Men før 2020 var man jo ikke så opptatt av smitte og å holde seg unna folk når man var syk? Iallfall nær familie føler jeg vi var ikke så veldig forsiktige. Kan aldri huske at de andre ble smittet selv om jeg ofte var syk (jeg har litt dårlig immunforsvar) Anonymkode: 3276a...d70 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En ting er om de blir smittet; det er opp til dem å ta den risikoen, men det er ganske kjedelig å være syk borte på en dag som er lang og knyttet mye forventninger til! Anonymkode: 6eb3a...db9 Ja det blir en lang tung dag, spesielt for den lille og foreldre (evt for andre tilstede som ikke har lyst å bli syk, spesielt da de eldre på 80år som det stod skulle være der). Mye influensa osv no. Anonymkode: 9eaa2...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vår er nesten 2 og tenkte på det samme i dag siden vi har vært mye syke i det siste. Jeg tenker vi drar på julefeiring uannsett med mindre vi spyr. Vi har dog liten familie og ikke så mange som skal bo der som du skisserer at dere skal. Ingen som er så gamle og svake heller og ingen andre barn. Tenker og at om de vi skulle til (barnets besteforeldre) ikke ønsket det ville vi blitt hjemme men jeg vet de vil vi skal komme nesten uannsett. Jeg har forsåvidt vært syk mange julaftener før barn og har alltid vært med å feiret likevel. Men før 2020 var man jo ikke så opptatt av smitte og å holde seg unna folk når man var syk? Iallfall nær familie føler jeg vi var ikke så veldig forsiktige. Kan aldri huske at de andre ble smittet selv om jeg ofte var syk (jeg har litt dårlig immunforsvar) Anonymkode: 3276a...d70 Så lenge de du feirer med syns det er helt greit så er det jo greit. Men jeg hadde ikke likt om folk kom syke til meg, spesielt ikke i julen når du gjerne skal ha litt besøk eller skal på litt besøk. Kanskje har fri fra jobb og hjemme med barn, ikke lyst å bli syk! Er desverre i risikosonen for div så da må jeg være litt forsiktig! Dumt når folk går rundt og ikke bryr seg om andre! Anonymkode: 9eaa2...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Så lenge de du feirer med syns det er helt greit så er det jo greit. Men jeg hadde ikke likt om folk kom syke til meg, spesielt ikke i julen når du gjerne skal ha litt besøk eller skal på litt besøk. Kanskje har fri fra jobb og hjemme med barn, ikke lyst å bli syk! Er desverre i risikosonen for div så da må jeg være litt forsiktig! Dumt når folk går rundt og ikke bryr seg om andre! Anonymkode: 9eaa2...b1e Ofte er man kanskje mer tilbøyelig til å si ja til sykt besøk hvis et julebesøk kommer med «selvfølgelig, hvis det er i orden for dere» for man har planlagt så mye rundt julaften og vil ikke skuffe noen. De syke gjestene syns jo det er greit, så kanskje man føler seg frekk med å si nei. Personlig hadde jeg blitt hjemme og ikke foreslått besøk engang. Anonymkode: 6eb3a...db9 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 Vi har en toåring i barnehage og en baby på 10 måneder hjemme. Vi har vært syke i tur og orden i 8 uker nå. Her er det vi som står for julefeiringen, og det angrer jeg veldig på nå. Først og fremst er vi passe utslitte av å enten være syke, eller å ta oss av syke barn, da alle fire ikke har vært friske samtidig før nå. Har ikke kommet i mål med handling, og huset er bomba. Må ta et skippertak. I tillegg er jeg litt redd for at en eller to plutselig er syke på julaften, og da føler jeg på det å avlyse på tampen. Hva gjør vi da, sender ribba til svigermor og håper alle andre kan reise dit?😅 Jeg ville nok ikke tatt med syke barn bort på julaften, men vet ikke om jeg hadde droppet å reise bort hvis noen sa at en av gjestene hadde feber. Kanskje dere kan kjøpe inn ekstra julemat i tilfelle dere må bli hjemme? Anonymkode: cd44f...edc 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi har en toåring i barnehage og en baby på 10 måneder hjemme. Vi har vært syke i tur og orden i 8 uker nå. Her er det vi som står for julefeiringen, og det angrer jeg veldig på nå. Først og fremst er vi passe utslitte av å enten være syke, eller å ta oss av syke barn, da alle fire ikke har vært friske samtidig før nå. Har ikke kommet i mål med handling, og huset er bomba. Må ta et skippertak. I tillegg er jeg litt redd for at en eller to plutselig er syke på julaften, og da føler jeg på det å avlyse på tampen. Hva gjør vi da, sender ribba til svigermor og håper alle andre kan reise dit?😅 Jeg ville nok ikke tatt med syke barn bort på julaften, men vet ikke om jeg hadde droppet å reise bort hvis noen sa at en av gjestene hadde feber. Kanskje dere kan kjøpe inn ekstra julemat i tilfelle dere må bli hjemme? Anonymkode: cd44f...edc Det høres jo ut som en bra backup plan! Anonymkode: 6eb3a...db9 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 Vi har to barn på 1 og 6, og har vært syke i flere uker med alt mulig rart. Vi skal ha julefeiring med storfamilien så vi blir 20 stykk her. Alderen 1-84. Bekymret meg masse for hva vi skal gjøre om vi blir syke rett før. Føler ikke helt vi kan avlyse rett når vi sitter på all mat. Men da får de andre velge hva de vil gjøre. Anonymkode: c8f8a...6c9 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 Her tenker vi litt at om man ikke kan være normalt sosial med forkjølelse/hoste/snørr mens man har små barn, så blir det et rimelig stusslig liv de neste årene. Min erfaring er også at de små kan få litt feber uten at de nødvendigvis er så syke og at det typisk ikke smitter oss voksne som har vært gjennom mer greier. Ser heller mer an allmenntilstanden til barnet. Om de er skikkelig dårlige, eller det er omgangssyke som man vet smitter lett så blir vi hjemme. En god del annet får man nesten leve med. Anonymkode: 51c2f...f05 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 Tenker det kommer an på allmenntilstand og om flere av dere blir syke... Vi skulle reist til andre delen av landet i dag, men jeg ligger rett ut med feber, etter at vi fikk det som viste seg være covid, en etter en, etter at barnehagebarnet ble syk. Så her blir det hjemme-jul, og kanskje nyttårsfeiring med besteforeldrene i stedet. (Med tanke på uværet er det egentlig helt greit vi ikke er på veiene i dag.) Anonymkode: 48613...314 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Her tenker vi litt at om man ikke kan være normalt sosial med forkjølelse/hoste/snørr mens man har små barn, så blir det et rimelig stusslig liv de neste årene. Min erfaring er også at de små kan få litt feber uten at de nødvendigvis er så syke og at det typisk ikke smitter oss voksne som har vært gjennom mer greier. Ser heller mer an allmenntilstanden til barnet. Om de er skikkelig dårlige, eller det er omgangssyke som man vet smitter lett så blir vi hjemme. En god del annet får man nesten leve med. Anonymkode: 51c2f...f05 Men feber er ikke bare forkjølelse, hoste eller snørr. Alle er snørrete og hoster, få friske barn har feber. Spesielt ikke når en av de voksne begynner kjenne det i halsen, så er det heller ikke kun barnet. Anonymkode: 6eb3a...db9 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Skrevet 22. desember 2023 Takk for svar, alle sammen! Fint å få høre litt hva andre tenker og hadde/har gjort i samme situasjon. Jeg tenker at vi må se an allmenntilstanden (på alle som eventuelt viser tegn til å være syke - i vårt tilfelle nå så er det meg og barnet), hvorvidt det er noe som smitter lett (som f.eks omgangssyken. Det er dog ikke tilfellet denne gangen, men det er helt klart noe som smitter siden både barnet og jeg viser tegn til sykdom), og om noen av de vi skal feire med er i en spesielt utsatt situasjon (f.eks. eldre, folk med kronisk sykdom og lignende). Jeg mener i utgangspunktet at dersom vi skal isolere oss hver gang det er tegn til sykdom i huset (sett bort fra dårlig allmenntilstand, svært smittsom sykdom og eventuelt folk som er spesielt utsatte, som nevnt ovenfor), så kommer ikke vi til å se folk før barnet er langt ute i skolealder. Men det må selvsagt også settes opp mot konsekvensene for eventuell smitte av andre. Vi har f.eks. med min familie for ikke så lenge siden, hvor en av oss da var veldig forkjølet. Da var det ingen av de som brydde seg - de var allerede halvveis forkjølet nesten hele gjengen. Det var én person der som var litt utsatt, men vedkommende var allerede syk og insisterte på å være med oss (de hadde full mulighet til å holde seg unna, men valgte selv å være med oss). Så hva folk mener (og situasjonen) vil variere. Vi har uansett landet på at vi handler inn i tilfelle det blir julaften hjemme, og så ser vi det an på lørdag. Har målt tempen til barnet gjennom natta nå, og den stabiliserte seg veldig kjapt etter at det la seg. Men siden det er jul og siden vi skal være så mange folk, så har vi lav terskel for å bli hjemme. Vi kan alltids dra dit noen dager ut i romjula slik at barnet får være med besteforeldrene, dersom vi er bedre. Utrolig kjipt, spesielt for mannen som hadde gledet seg til at barnet skulle få feire jul med storfamilien - men enda kjipere dersom barnet blir helt utslitt av det, eller at vi smitter alle inn i romjula. - ts Anonymkode: 98b42...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #17 Skrevet 22. desember 2023 Med feber ville jeg holdt meg hjemme. Det handler om at selv om barnet viser grei allmenntilstand hjemme, vet vi jo at feber gjør sitt med kroppen likevel. Derfor kan allmenntilstanden bli mye verre når det er snakk om så stor feiring sammen med masse mennesker. Også vil jeg jo tro at disse menneskene dere skal feire sammen med, har varierende grad av immunforsvar. Men la barnet få hvile og ro, og så er alt forhåpentligvis mye bedre på lørdag😊 I fjor måtte jeg og datteren min være hjemme på nyttårsaften pga sykdom, men vi koste oss likevel. Det tipper jeg dere også vil gjøre, om dere klarer å legge skuffelsen til side. Selv om jeg selvsagt skjønner skuffelsen når man har gledet seg til noe så lenge❤️ Uansett hva som skjer, så håper jeg dere får en fin jul. Anonymkode: 50d34...04c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #18 Skrevet 22. desember 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar, alle sammen! Fint å få høre litt hva andre tenker og hadde/har gjort i samme situasjon. Jeg tenker at vi må se an allmenntilstanden (på alle som eventuelt viser tegn til å være syke - i vårt tilfelle nå så er det meg og barnet), hvorvidt det er noe som smitter lett (som f.eks omgangssyken. Det er dog ikke tilfellet denne gangen, men det er helt klart noe som smitter siden både barnet og jeg viser tegn til sykdom), og om noen av de vi skal feire med er i en spesielt utsatt situasjon (f.eks. eldre, folk med kronisk sykdom og lignende). Jeg mener i utgangspunktet at dersom vi skal isolere oss hver gang det er tegn til sykdom i huset (sett bort fra dårlig allmenntilstand, svært smittsom sykdom og eventuelt folk som er spesielt utsatte, som nevnt ovenfor), så kommer ikke vi til å se folk før barnet er langt ute i skolealder. Men det må selvsagt også settes opp mot konsekvensene for eventuell smitte av andre. Vi har f.eks. med min familie for ikke så lenge siden, hvor en av oss da var veldig forkjølet. Da var det ingen av de som brydde seg - de var allerede halvveis forkjølet nesten hele gjengen. Det var én person der som var litt utsatt, men vedkommende var allerede syk og insisterte på å være med oss (de hadde full mulighet til å holde seg unna, men valgte selv å være med oss). Så hva folk mener (og situasjonen) vil variere. Vi har uansett landet på at vi handler inn i tilfelle det blir julaften hjemme, og så ser vi det an på lørdag. Har målt tempen til barnet gjennom natta nå, og den stabiliserte seg veldig kjapt etter at det la seg. Men siden det er jul og siden vi skal være så mange folk, så har vi lav terskel for å bli hjemme. Vi kan alltids dra dit noen dager ut i romjula slik at barnet får være med besteforeldrene, dersom vi er bedre. Utrolig kjipt, spesielt for mannen som hadde gledet seg til at barnet skulle få feire jul med storfamilien - men enda kjipere dersom barnet blir helt utslitt av det, eller at vi smitter alle inn i romjula. - ts Anonymkode: 98b42...f3d Det er fremdeles noen dager igjen! Og det kan hende dere alle er bra, eller tydelig dårlige. Det må man bare se an. Tenker uansett det er bra med en backup plan, og maten kan man spise en annen gang hvis dere drar bort Anonymkode: 6eb3a...db9 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #19 Skrevet 22. desember 2023 De siste fire årene har vi måttet avlyse julebesøk og feiret alene tre av årene pga sykdom og jammen fikk vi ikke korona nå så vi blir alene i år også. Vi reiser ikke bort hvis noen er syke, de vi egentlig skal til vil ikke ha besøk ved sykdom heller. Føler at vi har hatt maks uflaks, men det er kanskje slik man må regne med med flere småbarn. Litt trist da, og blir som noen sier lite sosial omgang, men vi kan ikke velge å unngå sykdom og da treffer vi ingen når de vi egentlig skal treffe ikke vil bli smittet. Anonymkode: 081cd...f11 1 1
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 22. desember 2023 #20 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi skal feire jul med svigers. De bor et lite stykke unna så vi skal overnatte. Vi er over 15 personer i alderen 1 til 80 år, og vi skal bo sammen med noen av de andre i familien hjemme hos svigerforeldrene. Det blir med andre ord veldig tett. Vi har også planer om å møte venner som bor der gjennom romjula. Vi fikk vårt første barn i fjor. Barnet er nå halvannet år og går i barnehage. Det har vært opp og ned med forkjølelser, av og til noen netter med lett feber. Normale greier, med andre ord, slik jeg har forstått det på andre småbarnsforeldre. Vi ble nettopp friske - men i natt hadde barnet lett feber igjen. Barnet hadde litt forhøyet temperatur i kveld. Helt fin allmenntilstand utover det - blid og fornøyd. Selv begynner jeg å kjenne det litt i halsen. Vi begynner derfor å bli litt urolige for jula. Tenker jo at dersom vi blir veldig dårlige til lørdag, så bør vi bli hjemme på julaften. Men så begynte jeg å lure litt på hvordan andre småbarnsfamilier gjør det? Det må jo være veldig mange som blir syke rett før jul - dropper dere julefeiring med annen familie og lignende? Vil gjerne høre hva andre tenker. Anonymkode: 98b42...f3d Jeg hadde ringt og spurt de andre om de synes det er ok. HVIS du ser/vet barnet tåler å være på besøk med litt feber. Vårt barn tåler det uten problem, mens andre tåler det ikke. Mammapolitiet klikker nok nå, men det får så være. ps: min beste julaften som barn var den jeg hadde infuensa, i full lykkerus av feber og paracet, i pysj. Med huset fullt av tanter, søskenbarn, besteforeldre osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå