Gå til innhold

En nevø i endring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Min søster har en sønn på snart 4 år. Han er på mange måter den fineste og beste gutten in existence. Så utrolig kjærlig av seg, og viser hvor mye han elsker både foreldre, søster og andre familiemedlemmer. Den gleden han har i seg, og sprer om seg, er så utrolig fantastisk!

Den siste tiden har det dessverre vært litt endringer med han. Jeg vet at dette er normalt i denne alderen, men det føles av og til litt ekstremt. I barnehagen er det en annen gutt som slår de andre barna en del, i tillegg til at han slår min nevø. Det har heller blitt til at min nevø forteller sin mor i bilen en sjelden gang “I dag slo han meg ikke”, istedenfor en sjelden gang det motsatte. 

Nå har han også begynt å slå sin søster (6 år) ganske ofte, stjeler hennes ting (både leker og/eller f.eks godteri), og generelt fått en ganske så “ufordragelig” oppførsel. Min søster og svoger forteller at de ønsker hjelp fra profesjonelle om hvordan de kan håndtere dette, men begge deres sett med foreldre forteller at det vil gå over av seg selv. Nevøen min sier ofte også unnskyld når han får irettesettelse, men avslutte unnskyldningen med å slå atter en gang.

Jeg jobber selv med ungdom, og har sett MYE hvordan det går med barn som ikke får hjelp til å håndtere lignende utfordringer. Noen går det bra med, andre sliter mye også i tenårene med lik atferd. Jeg ønsker jo at min søster og ikke minst min nevø skal få rett hjelp/veiledning til at han slutter med dette. 

Jeg har tenkt litt på at de kan søke hjelp fra barnevernet og BUP, men usikker på om dette er riktig plass. Hva dette kommer av når det gjelder minn nevø, er jeg også usikker på, men han sier han har lært dette av barnet i barnehagen som slår han.

Har noen tips om hva jeg kan tipse min søster om? Eventuelle instanser, bøker, eller annet? 

Barna har det bra hjemme (så vidt jeg vet), med to foreldre som stiller opp både her og der, alltid middag på bordet, rutiner rundt både mat og søvn, i det minste ett sett med besteforeldre som stiller mye opp (usikker på min svigerbrors foreldre), en tante (meg) som elsker dem, og som gjerne også henter i barnehage og på skole av og til. Dette er grunnen til at jeg ikke mistenker at det er noe i hjemmet som har gjort noe med hans oppførsel nå, men heller de tingene han opplever i barnehagen. 

Jeg skal ikke være for naiv og si at det IKKE skjer noe i hjemmet, men ut i fra min oppfatning, mistenker jeg ikke det per dags dato.

Tar i mot alle tips dere har, både dersom du har hatt egne barn med slike utfordringer, eller jobber med barn med slike utfordringer. Ønsker at min nevø skal ha det best mulig både nå og i fremtiden. Så vidt jeg vet, har det ikke kommet noen meldinger fra barnehagen om at han slår eller noe lignende der. 

Anonymkode: a7e82...138

Skrevet

Hvor lenge har det pågått? Det høres ut som en helt vanlig 4-åring for meg. 

Anonymkode: 395ab...a41

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker jo at både barnevern og BUP er voldsomt overdrevet her. I tillegg synes jeg det er noe "creepy" ved måten du nevner mistanke til hjemmet (til tross for at du avfeier den pr dags dato). 

Krangling, stjeling og håndgemeng mellom søsken er svært vanlig. Dere rundt må vel bare håndtere det så godt dere kan, med veiledning, avledning og ved å være konsekvente. Det er jo fint at du bryr deg om nevøen din, da :)

Anonymkode: 7974a...202

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som en ungdom på vei ut skråplanet akkurat. Ikke noe som trenger barnevern og BUP. COS-kurs for foreldrene kan kanskje være noe? Selv om rutiner og alt praktisk er på plass så kan det være at de kan lære mer om hvordan å hjelpe barnet å håndtere følelsene sine, som jeg tror man lærer på COS-kurs (har ikke gått selv men venner har). De kan også snakke med barnehagen om dette da, bør jo det egentlig? Tenker at barnehagen må følge opp mer her.. skille barna mer, ha mer oppfølging på barn som jevnlig slår ++ Jeg ville iallfall tatt et møte med barnehagen om jeg var de foreldrene. 

Anonymkode: 514a6...af7

• Liker 1
Skrevet

Høres helt normalt ut. Mange ting som er helt normalt for en 4-åring å gjøre som ville vært alvorlig galt for en ungdom, så tenker du skal være forsiktig med å sammenligne.

Om noe, så får de snakke med barnehagen i første omgang. Der jobber det pedagoger som kjenner barnet og situasjonen.

Anonymkode: 65dd6...082

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker jo at både barnevern og BUP er voldsomt overdrevet her. I tillegg synes jeg det er noe "creepy" ved måten du nevner mistanke til hjemmet (til tross for at du avfeier den pr dags dato). 

Krangling, stjeling og håndgemeng mellom søsken er svært vanlig. Dere rundt må vel bare håndtere det så godt dere kan, med veiledning, avledning og ved å være konsekvente. Det er jo fint at du bryr deg om nevøen din, da :)

Hva mener du med “creepy” ved det? 

Nevner kun BUP og barnevern, da dette har blitt anbefalt av bekjent utenfor familien, for å få hjelp til situasjonen. Selv synes jeg det høres litt voldsomt ut, men ble påminnet om at “de er jo tross alt der for å hjelpe, og kan hjelpe med hvordan veilede barnet”? Derfor begynte jeg personlig å tenke i de tanker. Min søster vet ikke lenger hvordan hun skal håndtere dette, og prøver å hjelpe han med å sette ord på følelser, snakke rolig med han. Men igjen være konsekvent og streng når det skjer noe. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Høres helt normalt ut. Mange ting som er helt normalt for en 4-åring å gjøre som ville vært alvorlig galt for en ungdom, så tenker du skal være forsiktig med å sammenligne.

Om noe, så får de snakke med barnehagen i første omgang. Der jobber det pedagoger som kjenner barnet og situasjonen.

Det var ikke ment som sammenligning, men heller om ungdom som har vært lik min nevø i barndommen, og aldri fått den veiledningen de trenger den gang. Jeg håper jo for guds skyld, at dette bare er en “vanlig” 3/4-års fase, men min hans foreldre begynner virkelig å bli fortvilet over dette nå, da det plutselig oppstod. Og at det er så mye av det i tillegg. At han ikke gir seg etter irettesettelse, men heller avslutter en unnskyldning med å slå igjen? 🤷🏻‍♀️

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det var ikke ment som sammenligning, men heller om ungdom som har vært lik min nevø i barndommen, og aldri fått den veiledningen de trenger den gang. Jeg håper jo for guds skyld, at dette bare er en “vanlig” 3/4-års fase, men min hans foreldre begynner virkelig å bli fortvilet over dette nå, da det plutselig oppstod. Og at det er så mye av det i tillegg. At han ikke gir seg etter irettesettelse, men heller avslutter en unnskyldning med å slå igjen? 🤷🏻‍♀️

Det er også helt vanlig faktisk. Jeg tror du bruker din bakgrunn for mye og leser for mye inn i dette. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er også helt vanlig faktisk. Jeg tror du bruker din bakgrunn for mye og leser for mye inn i dette. 

Ja, det kan godt hende. Ønsket bare å se om det var noe jeg kunne hjelpe min søster med, da hun begynner å bli veldig frustrert over at dette ikke gir seg…

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, det kan godt hende. Ønsket bare å se om det var noe jeg kunne hjelpe min søster med, da hun begynner å bli veldig frustrert over at dette ikke gir seg…

Du skrev det oppstod plutselig, men du svarte ikke på hvor lenge det har vart?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!
Min søster har en sønn på snart 4 år. Han er på mange måter den fineste og beste gutten in existence. Så utrolig kjærlig av seg, og viser hvor mye han elsker både foreldre, søster og andre familiemedlemmer. Den gleden han har i seg, og sprer om seg, er så utrolig fantastisk!

Den siste tiden har det dessverre vært litt endringer med han. Jeg vet at dette er normalt i denne alderen, men det føles av og til litt ekstremt. I barnehagen er det en annen gutt som slår de andre barna en del, i tillegg til at han slår min nevø. Det har heller blitt til at min nevø forteller sin mor i bilen en sjelden gang “I dag slo han meg ikke”, istedenfor en sjelden gang det motsatte. 

Nå har han også begynt å slå sin søster (6 år) ganske ofte, stjeler hennes ting (både leker og/eller f.eks godteri), og generelt fått en ganske så “ufordragelig” oppførsel. Min søster og svoger forteller at de ønsker hjelp fra profesjonelle om hvordan de kan håndtere dette, men begge deres sett med foreldre forteller at det vil gå over av seg selv. Nevøen min sier ofte også unnskyld når han får irettesettelse, men avslutte unnskyldningen med å slå atter en gang.

Jeg jobber selv med ungdom, og har sett MYE hvordan det går med barn som ikke får hjelp til å håndtere lignende utfordringer. Noen går det bra med, andre sliter mye også i tenårene med lik atferd. Jeg ønsker jo at min søster og ikke minst min nevø skal få rett hjelp/veiledning til at han slutter med dette. 

Jeg har tenkt litt på at de kan søke hjelp fra barnevernet og BUP, men usikker på om dette er riktig plass. Hva dette kommer av når det gjelder minn nevø, er jeg også usikker på, men han sier han har lært dette av barnet i barnehagen som slår han.

Har noen tips om hva jeg kan tipse min søster om? Eventuelle instanser, bøker, eller annet? 

Barna har det bra hjemme (så vidt jeg vet), med to foreldre som stiller opp både her og der, alltid middag på bordet, rutiner rundt både mat og søvn, i det minste ett sett med besteforeldre som stiller mye opp (usikker på min svigerbrors foreldre), en tante (meg) som elsker dem, og som gjerne også henter i barnehage og på skole av og til. Dette er grunnen til at jeg ikke mistenker at det er noe i hjemmet som har gjort noe med hans oppførsel nå, men heller de tingene han opplever i barnehagen. 

Jeg skal ikke være for naiv og si at det IKKE skjer noe i hjemmet, men ut i fra min oppfatning, mistenker jeg ikke det per dags dato.

Tar i mot alle tips dere har, både dersom du har hatt egne barn med slike utfordringer, eller jobber med barn med slike utfordringer. Ønsker at min nevø skal ha det best mulig både nå og i fremtiden. Så vidt jeg vet, har det ikke kommet noen meldinger fra barnehagen om at han slår eller noe lignende der. 

Barnehagen må ta tak i rammer og rutiner. 

Anonymkode: fb84f...3a1

Skrevet

Hei!

Hjelpes, gutten er 4 år. Kanskje han slår seg litt vrang fordi en gutt er slem mot han i barnehagen? 
Sitter du å vurderer om din søster er skikket som mor fordi en 4 åring er trass og litt rebelsk? 
la meg gjette; du har ikke barn selv? 

Ro ned reka. Slutt å bland barnevern og bup inn i helt normale ting, unger krangler, unger kan være sinte, unger kan være rampete. Det er ikke noe problem! Hvis man skal tyde oppførsel til en 4 åring mot en ungdom/voksen, da må man finne seg en hobby. 

Anonymkode: ecefa...95c

• Liker 1
Skrevet

Men har de snakket med barnehagen? Tenker dette er noe som er godt innenfor deres rammer å håndtere, og at de kan snakke med dem både 1, 2og 10 ganger før man EVENTUELT vurdere å dra inn BUP. 

Barn lærer av andre barn i barnehagen. Både på godt og vondt (stort sett godt heldigvis). Syns det høres helt normalt ut det du beskriver. Og også helt normalt om det er slik at han har latt seg påvirke i bhg og så tester ut dette hjemme. Han er bare 4 år og har god tid til å utvikle mer modenhet og impulskontroll. En del ting lærer barn etter å ha fått beskjed om det 1 gang, men en god del ting lærer de først når de har fått beskjed om det 100 eller 1000 ganger.

Uansett veldig koselig at du har så mye omsorg for nevøen din❤️ Men tror ikke du har noe å bekymre deg for, og søsteren din må nok bare smøre seg med tålmodighet.

Skrevet

Syns han høres helt normal ut. Men, foreldre hans bør ikke godta det han opplever i barnehagen. Dette må barnehagen få kontroll over!

• Nyttig 1
Skrevet

Tipper det er rent taktisk at hun sier dette. Det skal jo ingenting før man skal bli beskyldt for å være "naiv" hvis man hevder å vite ting. Så for å slippe en rekke, håpløse spekulasjoner og videre debatt om hvorvidt hun EGENTLIG kjenner sin egen familie så har hun lagt inn et forbehold, så folk ikke trigges av at hun er for bastant. 

Anonymkode: 35b7a...33a

Annonse
Skrevet

Det er ikke unormalt at barn girer opp noen hakk ved 4 års alderen. Min eldste fikk en tyveriraid rundt 4,5-5 års alderen.  Min yngste har også begynt å stjele,  og lure seg unna med feks en kjekspakke fra skapet og gjemme seg ett sted for å spise i fred. Yngste er 4,5 år.

Har sett andre av de jevnaldrende vennene. Noen er veldig rampete og trosser grenser,  noen blir sinte og aggressive. 

Er det ikke det mantraet er i dag? Foreldre og voksne må tåle barn sine følelser, selv om de er ubehagelige. 

I følge montgomery er 8-9 åringer veldig dårlig til å regulere følelser. Hvordan tror du det er for ett barn som er halvparten av alderen?

Slapp av.  Du vet vel at din søster verken er narkoman eller kriminell. Det kommer mest sannsynlig til å gå fint med nevøen din! Vær en god tante, ta han med på ting, og gi ham gode minner i livet, som han kan tenke tilbake på.

Anonymkode: 0dfa1...6fb

Skrevet

BUP og barnevernet kommer ikke til å ta inn denne saken her, slik du beskriver den. Du beskriver tross alt en helt normal 4-åring. Om foreldrene ønsker foreldreveiledning på generelt grunnlag, kan de høre med helsesøster hvilke tilbud som finnes i deres kommune.

Anonymkode: 7a8d8...083

Skrevet

De burde gjøre noe med barnet i barnehagen som slår først og fremst. Siden det virker til å være utover det normale. 
  Men det du beskriver her med denne 4 åringen virker normalt, han tar også leker og godteri stjeler han også om han får sjansen 😅 og han kan også finne på å slå, ganske hardt også. Man må bare prate med barnet og prøve å forklare at når du slår så får x vondt. Gir heller ikke barnet noe «belønning» hvis han ikke slår. Fordi det er en selvfølge 

Anonymkode: e1cd5...ee8

Skrevet

høres helt vanlig ut. barn leker ganske voldsomt og sånn lærer de grenser og å regulere seg. Samme ser man i dyreriket, feks kattunger som lekeslåss.

• 1 måned senere...
Skrevet

Dersom dette er i Oslo, finner det Pedagogisk fagteam som kan veilede barnehagen. Mulig de har vært inne allerede, da er dette barnehagens (pedagogisk leder, med støtte av styrer) sitt ansvar å følge opp det de har blitt veiledet på. 

Anonymkode: fb84f...3a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...