hallon Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Jeg har takket ny jobb i dag (21.12) og har avtalt oppstart rett etter påske (2. april). Hva skjer med de «nye» feriedagene mine oppspart i min nåværende jobb for 2024 når jeg sier opp? Mister jeg de? Tenkte det kunne være lurt å vente til 2. januar 2024 før jeg sier opp, men finner ikke noe om det. Har 2 mnd avspasering/ferie å ta ut (inkl. de nye feriedagene for 2024).
endo Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Gratulerer med ny jobb. Du starter i påsken? Du skal vel ha ferie i den nye jobben din? Du får ikke dobbelt opp med det. 1
tullaballa Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Har du søkt om overføring av ferie?
hallon Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #4 Skrevet 21. desember 2023 Takk! Starter etter påske (2. april) siden jeg har tre måneders oppsigelse. Har overført de resterende feriedagene for inneværende år, men når 2024 kommer, så får vi jo 25 nye feriedager (med lønn). Spørsmålet er om jeg mister disse når jeg sier opp nå i desember, eller om jeg venter til 2. januar.
endo Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 2 minutter siden, hallon said: Takk! Starter etter påske (2. april) siden jeg har tre måneders oppsigelse. Har overført de resterende feriedagene for inneværende år, men når 2024 kommer, så får vi jo 25 nye feriedager (med lønn). Spørsmålet er om jeg mister disse når jeg sier opp nå i desember, eller om jeg venter til 2. januar. Nei du mister de ikke. Du får de i din neste jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 Du har jo samme krav på ferie selv om du bytter jobb. Rett på ferie er nedfelt i Ferieloven og er ikke noe arbeidsgiver rår over. Overførte feriedager fra fjoråret du ikke fikk tatt får du vel utbetalt. Anonymkode: f9aa2...1b9
hallon Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #7 Skrevet 21. desember 2023 Ferie uten lønn har jeg jo krav på i ny jobb. Men i den gamle jobben har jeg jo 25 dager ferie med lønn som blir tilgjengelig i 2024. Var disse jeg tenkte på:)
endo Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 2 minutter siden, hallon said: Ferie uten lønn har jeg jo krav på i ny jobb. Men i den gamle jobben har jeg jo 25 dager ferie med lønn som blir tilgjengelig i 2024. Var disse jeg tenkte på:) Nei, du har krav på 25 dager. Du får ikke 50 dager ferie. 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 hallon skrev (7 minutter siden): Ferie uten lønn har jeg jo krav på i ny jobb. Men i den gamle jobben har jeg jo 25 dager ferie med lønn som blir tilgjengelig i 2024. Var disse jeg tenkte på:) Du har ikke 25 dager med lønn tilgjengelig. Du får feriepenger du har opptjent fra din gamle arbeidsgiver, og disse skal dekke den ubetalte ferien du må ta hos din nye. Anonymkode: f9aa2...1b9 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 hallon skrev (10 minutter siden): Ferie uten lønn har jeg jo krav på i ny jobb. Men i den gamle jobben har jeg jo 25 dager ferie med lønn som blir tilgjengelig i 2024. Var disse jeg tenkte på:) Du får jo feriepengene når du slutter, de skal dekke ferien du tar i den nye jobben. Anonymkode: d34ef...0fa
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 Tror du har misforstått litt.. Du har 25 dager ferie, disse er uten lønn. Feriepengene fra i fjor skal dekke opp disse. Du har ikke 25 dager betalt ferie i 2024 fra arbeidsgiveren din og enda 25 hos ny arbeidsgiver. Du får utbetalt alle feriepengene når du slutter, og når du tar ut ferie hos ny arbeidsgiver skal du bruke disse på på å lønne deg selv i denne perioden. Det spiller altså ingen rolle når du sier opp, men det er lurt å få feriepengene utbetalt neste kalenderår grunnet skatt, men det skjer jo uansett da du vil få de på sluttoppgjøret ditt. Anonymkode: e6013...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 Du har ikke ferie med lønn. feriepengene du får his tidligere arbeidsgiver skal dekke årets ferie. Du blir helt sikkert trukket hos ny arbeidsgiver i juni. Anonymkode: 634c4...d4b
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 For å forklare enda mer, en nyansatt som ikke har arbeidet tidligere vil ha ulønnet ferie i sitt første arbeidsår, da han ikke har opptjent feriepenger året før til å få lønn alle måneder. Derfor velger mange å ta mindre ferie dette året, en rettighet man har dersom man ikke har feriepenger fra året før. Anonymkode: e6013...fb0
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 Skjønner ikke helt hva du spør om her, om det er pengene eller dagene. Du har bare 25 dager ferie (vanligvis). Du får ikke med deg feriedager fra gamlejobben til den nye. En gang jeg sluttet så hadde jeg noen dager ferie til overs, de fikk jeg utbetalt i sluttoppgjøret. Om det er pengene du tenker på, så har du oppspart feriepenger i gamlejobben som du selvsagt får. Uansett om du sier opp i desember eller januar. Det er dine penger, som din arbeidsgiver bare har spart opp for deg. Men de skal altså dekke 5 uker som i utgangspunktet er ulønnet. SÅ: på din nye jobb, så vil du den måneden feriepengene kommer, få 0 kroner utbetalt, faktsik vil du få minus 1 uke lønn (som blir trukket på neste lønnsslipp). De trekker de 5 ukene i lønn, men du har ikke spart opp penger hos dem så du får ikke noe feriepenger fra dem. De får du fra den arbeidsgiveren du har nå. Noen ganger med sluttoppgjøret, men du kan nok også be om å få dem utbetalt i juli. Får du dem i sluttoppgjøret, så må du spare dem, du må ha en måneds buffer til sommeren uten lønn. Noen ganger kan man ta mindre ferie så man ikke blir trukket 5 uker, men jeg tror i utgangspunktet alle "må" ha ferie, så lenge man har tjent opp feriepenger året før. Anonymkode: 2baf2...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du har misforstått litt.. Du har 25 dager ferie, disse er uten lønn. Feriepengene fra i fjor skal dekke opp disse. Du har ikke 25 dager betalt ferie i 2024 fra arbeidsgiveren din og enda 25 hos ny arbeidsgiver. Du får utbetalt alle feriepengene når du slutter, og når du tar ut ferie hos ny arbeidsgiver skal du bruke disse på på å lønne deg selv i denne perioden. Det spiller altså ingen rolle når du sier opp, men det er lurt å få feriepengene utbetalt neste kalenderår grunnet skatt, men det skjer jo uansett da du vil få de på sluttoppgjøret ditt. Anonymkode: e6013...fb0 Dette. TS, du har misforstått. Du får ikke 50 feriedager fordi du bytter jobb. Da hadde jo alle byttet jobb hvert år. 🤣 Du får utbetalt feriepengene på sluttoppgjøret. De må du spare til juni, for da vil du ikke få lønn fra ny arbeidsgiver (de trekker deg for 25 feriedager da). Anonymkode: 5617a...6a0
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 En annen ting du må si opp nå. For oppsigelsen gjelder som regel fra den første måneden etter oppsigelsen er mottatt. Hvis det er 3 mnd oppsigelse er det (jan-mars) og da er du klar til å begynne i jobb 2.april. Anonymkode: e708c...ce4 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke helt hva du spør om her, om det er pengene eller dagene. Du har bare 25 dager ferie (vanligvis). Du får ikke med deg feriedager fra gamlejobben til den nye. En gang jeg sluttet så hadde jeg noen dager ferie til overs, de fikk jeg utbetalt i sluttoppgjøret. Om det er pengene du tenker på, så har du oppspart feriepenger i gamlejobben som du selvsagt får. Uansett om du sier opp i desember eller januar. Det er dine penger, som din arbeidsgiver bare har spart opp for deg. Men de skal altså dekke 5 uker som i utgangspunktet er ulønnet. SÅ: på din nye jobb, så vil du den måneden feriepengene kommer, få 0 kroner utbetalt, faktsik vil du få minus 1 uke lønn (som blir trukket på neste lønnsslipp). De trekker de 5 ukene i lønn, men du har ikke spart opp penger hos dem så du får ikke noe feriepenger fra dem. De får du fra den arbeidsgiveren du har nå. Noen ganger med sluttoppgjøret, men du kan nok også be om å få dem utbetalt i juli. Får du dem i sluttoppgjøret, så må du spare dem, du må ha en måneds buffer til sommeren uten lønn. Noen ganger kan man ta mindre ferie så man ikke blir trukket 5 uker, men jeg tror i utgangspunktet alle "må" ha ferie, så lenge man har tjent opp feriepenger året før. Anonymkode: 2baf2...5c3 Ja, hvis TS har opptjent fulle feriepenger fra forrige arbeidsgiver, har TS plikt til å ta ut ferie. Anonymkode: 5617a...6a0 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #18 Skrevet 21. desember 2023 Du har rett på ferie, men kommer til å få feriepenger fra nåværende arbeidsgiver enten utbetalt i juni, eller som en del av sluttoppgjøret ved soste lønn. Overførte feriedager fra i år, blir utbetalt. Så du har like mye feriedager hos ny arbeidsgiver, men må ta ferie uten lønn siden du får feriepengene fra måværende arbeidsgiver. Anonymkode: ea9b2...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 Et sluttoppgjør vil se ca sånn ut. kr XXX siste lønning kr XXX feriepenger for 2023 (som skal lønne ferie i 2024) kr XXX feriepenger for 2024 (det du har opptjent i feriepenger hittil i 2024, som skal lønne den delen av ferien i 2025 som du ikke får av din nye arbeidsgiver) Du må altså huske å sette av for ferien 2025 også av sluttoppgjøret du får utbetalt. Dette får du i mars 2024 fordi du slutter, normalt ville du fått det sommeren 2025. Ferielønn er feriepenger for året før + lønn for vanlig måned minus 5 uker ferietrekk. Anonymkode: e6013...fb0 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, hvis TS har opptjent fulle feriepenger fra forrige arbeidsgiver, har TS plikt til å ta ut ferie. Anonymkode: 5617a...6a0 TS har ingen plikt til å ta ut ferie hos ny arbeidsgiver…. Ny arbeidsgiver har ingenting med feriepengeopptjenening fra noen andre. Det som er riktig er at TS har rett på 5 uker ferie hos ny arbeidsgiver hvis hun ønsker. Anonymkode: ea9b2...0ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå