AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Hei. Jeg, min bonusdatter og samboeren skal feire jul sammen med mine foreldre i år. Det har vi gjort flere ganger, men i år kjenner jeg at jeg gruer meg. Det er fordi hun er så utrolig utakknemlig, og jeg blir flau da vårs familie er ekstremt takknemlige av oss. Hun legger ikke skjul på om hun ikke liker noe, sier sjeldent takk uten at jeg/faren sier hun skal gjøre det og viser lite glede uansett hva hun får. Vi har prøvd å snakke med henne, ta det i situasjoner det trengs, og noen gang utenom til lite nytte. Hun er klar over hva vi mener, men nå når det nærmer seg - er det noe jeg/vi kan si til henne for å forhindre at julaften blir værre enn den trenger? Forberede henne på hva vi forventer osv. Vi jobber litt i motvind da moren er helt likens, og bryr seg ikke en millimeter om å være takknemlig. Bare få og få. Så vi føler vi blir ekstremt masete, mens jeg igjen blir så utrolig irritert oh har lyst å si at sier du ikke takk får du ingen pakker. Men det finnes sikkert en mer pedagogisk måte å gjøre dette på, da det er fort at det blir feil og mistolket. Har dere noen tips til hva vi kan si for å forbedre akkurat denne oppførselen? Ikke bare til jul, men ellers. Hun er bare 11år - men i puberteten og alt er bare møkk ifølge henne. Jeg hadde kjøpt sovepose til henne, men den tørr jeg ikke gi til henne fordi jeg vet hun ikke kommer til å bli glad. Kjøpte derfor en annen ting jeg håper hun liker. Så ille er det altså - jeg er livredd for at det ska bli feil fordi hun ikke sier takk for noe😕😅 -Den vonde stemor- Anonymkode: 6523d...337 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Ordne opp i dette. Please. Bruk alle metoder mulig. Jeg har selv en bror som er slik, det er hans kone også. De har vel aldri sagt takk i hele sitt liv og de bare forventer og få å få. Jeg må nå saksøke de fordi de har ødelagt for over 300k i utleieleligheten min. Og de skjønner det ikke fordi de forventer at jeg skal betale for at de lar bikkja pisse på gulvet uten å tørke opp, revet opp gulv osv osv. Stopp det før det er for sent og prøv få et folkelig og høfflig bonusbarn. Anonymkode: 32f40...bd5 8 4 7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Du kan vel forberede familien din på at samboeren din og eksen klarte ikke å oppdra barnet sitt. Så nå er resultatet slik. Du må ikke gjøre det til ditt problem Så vet du jo litt om hva fremtiden bringer med han som far. Anonymkode: 0b9df...fa0 4 12
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 Men hvorfor kjøper du sovepose hvis du vet det er noe hun ikke vil ha og heller ikke bli glad for? Sier ikke at det er rett å bli sur for gaver, men første steg er vel å gi noe en tror mottaker liker. Anonymkode: b993b...bb3 12 2
Jadaomatte Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 Det er ikke noe du trenger å være flau over, det er ikke ditt barn. Det er faren som burde vært flau. Bær over med det og fortsett med selv å vise takknemlighet og vær ett godt forbilde. Skjønner irritasjonen, har en bror som er likedan, forlanger/forventer alt, og får mye, men aldri ett takk. 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 Jadaomatte skrev (2 minutter siden): Det er ikke noe du trenger å være flau over, det er ikke ditt barn. Det er faren som burde vært flau. Bær over med det og fortsett med selv å vise takknemlighet og vær ett godt forbilde. Skjønner irritasjonen, har en bror som er likedan, forlanger/forventer alt, og får mye, men aldri ett takk. Hvis far hadde forstått problemet og blitt flau hadde han nok ikke hatt en så uspiselig datter. Jeg har noen sånne i familien jeg også og motivasjonen til å kjøpe noe til dem til jul er veldig lav, verken moren eller barna har lært å si takk 😑 Anonymkode: 7cd4c...041 3 1
lillevill Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hun er bare 11år - men i puberteten og alt er bare møkk ifølge henne. Jeg hadde kjøpt sovepose til henne, men den tørr jeg ikke gi til henne fordi jeg vet hun ikke kommer til å bli glad. Kjøpte derfor en annen ting jeg håper hun liker. Så ille er det altså - jeg er livredd for at det ska bli feil fordi hun ikke sier takk for noe😕😅 -Den vonde stemor Jeg tror ærlig talt at du lager en big deal ut av at hun er "sånn" gi henne gavene. Si håper du liker gaven da. God jul og glad i deg. Og så surmuler hun så smiler du og så åpner dere neste gave. Dere er voksne. Ikke la et barn styre stemningen i så stor grad. La det gå og la henne være en barnslig 11 åring denne dagen. Far og mor jobber sikkert med henne om å si takk? Lurer forresten på. Hvordan har de voksne reagert når barnet ga gaver? Det er sånn hun lærer. Altså at de voksne viser takknemlighet. 10 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 Ikke få barn med ham i alle fall ... Anonymkode: ed1f3...30d 4 2
lillevill Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi jobber litt i motvind da moren er helt likens, og bryr seg ikke en millimeter om å være takknemlig. Bare få og få. Så vi føler vi blir ekstremt masete, mens jeg igjen blir så utrolig irritert oh har lyst å si at sier du ikke takk får du ingen pakker. Men det finnes sikkert en mer pedagogisk måte å gjøre dette på, da det er fort at det blir feil og mistolket. Har dere noen tips til hva vi kan si for å forbedre akkurat denne oppførselen? Ikke bare til jul, men ellers. Men om mor ikke ønsker å lære ungen å vise takknemlighet, eller ikke viser takknemlighet selv, hvordan skal far da fikse dette tenker du? Antageligvis har barnet blitt møtt med samme utakknemlighet når hun har laget ting selv og gitt til mor. Så hun vet ikke bedre stakkars. Synes ikke det er barnet sin feil, men trist er det. Du trenger ikke være flau, det tror jeg bare gjør ting værre. Men om du synes det er veldig vanskelig så kan du jo snakke med foreldrene dine i forkant. Slik at de vet hvorfor det er sånn. 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 Håpløst hvis hun ikke har lært folkeskikk når hun er 11 år. Kan ikke skylde på puberteten for dårlig oppførsel i selskap på julaften. Syns du burde snakke med de dere skal feire med på forhånd, og forklare hvordan hun er, og så bare overse det på julaften. Dumt å la en 11-åring ødelegge stemningen. Og kanskje det rett og slett er det hun er ute etter? Å skape uro og få negative reaksjoner? Anonymkode: 39fdb...761 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 Jeg må bare le. Så glade dere stemødre må være for at det finnes en barnemor å skylde på for alt som er galt. Så moren er utakknemlig, ja. For det vet jo bonusmor aaalt om. Anonymkode: 2903e...910 3 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg må bare le. Så glade dere stemødre må være for at det finnes en barnemor å skylde på for alt som er galt. Så moren er utakknemlig, ja. For det vet jo bonusmor aaalt om. Anonymkode: 2903e...910 Det er vel en kjent sak at enkelte foreldre ikke bryr seg om å lære barna såpass folkeskikk at de kan oppføre seg normalt på julaften og takke for gaver. Ser for meg denne 12-åringen sitte der julaften og si "æsj, jeg ønsket meg ikke sånn". Min mann har en haug med nevøer og nieser som vi har sendt gaver til i 18 år. Så og si aldri fått en takk. Blir helt sjokkert over sånt. Anonymkode: 39fdb...761 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 Dette høres ut som stemor til hyttetrollet. 🤣 Anonymkode: e163d...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel en kjent sak at enkelte foreldre ikke bryr seg om å lære barna såpass folkeskikk at de kan oppføre seg normalt på julaften og takke for gaver. Ser for meg denne 12-åringen sitte der julaften og si "æsj, jeg ønsket meg ikke sånn". Min mann har en haug med nevøer og nieser som vi har sendt gaver til i 18 år. Så og si aldri fått en takk. Blir helt sjokkert over sånt. Anonymkode: 39fdb...761 Men hvorfor er det mors skyld? Hvorfor ikke fars? Eller hvorfor ingen sin skyld, bare en litt vanskelig alder? Det er vel opp til far og stemor å oppdra dette barnet også? Kreve at hun takker pent? Anonymkode: 2903e...910 6 1
visp Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 En elleveåring må man vel kunne snakke til rette. Sett dere ned med henne og si at man takker for gaver, holder negative ting for seg selv og ikke viser med hele kroppen at gaven er noe "dritt". Og det er bare sånn det er! Dette blir jo i samme kategori som å takke for maten, sitte pent ved bordet etc. Dette klarer hun å forstå. 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 14 minutter siden, lillevill said: Men om mor ikke ønsker å lære ungen å vise takknemlighet, eller ikke viser takknemlighet selv, hvordan skal far da fikse dette tenker du? Antageligvis har barnet blitt møtt med samme utakknemlighet når hun har laget ting selv og gitt til mor. Så hun vet ikke bedre stakkars. Synes ikke det er barnet sin feil, men trist er det. Du trenger ikke være flau, det tror jeg bare gjør ting værre. Men om du synes det er veldig vanskelig så kan du jo snakke med foreldrene dine i forkant. Slik at de vet hvorfor det er sånn. Jeg er enig i at det ikke er barnets feil. Men er det virkelig slik at hvis en forelder er håpløs, så er det ikke sjans for den andre å oppveie det? Eller gjelder dette kun for fedre? Mødre med håpløse fedre får neppe samme slack Anonymkode: 0b9df...fa0 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 Men da kan du jo foreslå for mannen din at hun feirer hos sin mor da? Du har jo åpenbart ikke noen kjærlighet for dette barnet, så hva er problemet? Anonymkode: 2903e...910 3
lillevill Skrevet 21. desember 2023 #18 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er enig i at det ikke er barnets feil. Men er det virkelig slik at hvis en forelder er håpløs, så er det ikke sjans for den andre å oppveie det? Eller gjelder dette kun for fedre? Mødre med håpløse fedre får neppe samme slack Anonymkode: 0b9df...fa0 Poenget mitt er, hvordan skal barnet lære når hun har vokst opp med at de ikke viser takknemlighet? Kansje far Kan snu det. Men viser han takknemlighet selv da? 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 Feil oppdragelse ja, men dette ser jeg blandt barnas venner og mine nevøer, nieser også, eller til og med mitt eget barn, dette var julaften etter pakkekalender, så det har vi ikke i år. Jeg gjorde feil, og ser i år om jeg har «rettet» opp i den Anonymkode: 960db...a90
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 lillevill skrev (3 minutter siden): Poenget mitt er, hvordan skal barnet lære når hun har vokst opp med at de ikke viser takknemlighet? Kansje far Kan snu det. Men viser han takknemlighet selv da? Hvordan vet du at hun har «vokst opp med at man ikke viser takknemlighet»? Høres veldig merkelig ut. Anonymkode: 2903e...910 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå