Tanuki Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Litt tidlig, men vi vurderer å skaffe oss storpuddel i løpet av 2024, kanskje senere. Har selv lite erfaring med rasen, men kjenner mange som har dverg og toypuddel. - temperment? annerledes i forhold til de mindre variantene? - Hvordan opplever du energinivået og behovet for aktivisering? - Hvordan er helsen, f.eks er det veldig vanlig med ørebetennelse, allergier etc? - Kan du anbefale noen seriøse oppdrettere? Vi er en normalt aktiv familie, hvor hundene våre er med på "alt", og hundene vi har i dag får flere gode turer om dagen. I helgene blir det naturligvis mer aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Jeg ville tatt kontakt med hundefrisør Camilla Sundfjord Stornes. Ikke bare klipper og steller hun puddel, hun har også storpuddel hun konkurrerer med og har som røde kors hund. Hun er ikke oppdretter, så du vil ikke få partiske svar når du spør om gode opptrettere. Anonymkode: b0b23...948
Fjollefyr Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Jeg ville ikke valgt stor puddel som første hund. Har hatt en selv, som jeg digget og savner. Samtidig er det en rase som krever mye mental stimuli. Pluss at de ofte kan bli nervøs, og jeg fikk også forståelse for at det er et uttrykk som heter puddelnerver. Når han først begynte å bjeffe, tok det ikke slutt. Kunne bjeffe i 10 minutter, mot folk som var på besøk. Selv om han fikk irettesettelse, fikk hilse, eller ble holdt unna på annet rom. Men har du masse tid og kan holde tritt med både fysisk og mentalt behov er det en flott hund. Men med unger i hus ble det ikke bare ett ekstra barn, det ble 2-3.. Han ble 10 år gammel, så vi hadde han lenge. Men han var 1 år, og omplassert da han kom til oss. Det kan ha noe å si, for det første året vet vi at han var undetstimulert. 1 1
Million Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 Etter hva jeg har forstått, bor du ikke i Norge eller Europa? Det er kanskje verdt å merke seg at avlen man har bedrevet på storpudler i Asia der du bor, kanskje har fokusert på helt andre ting og det kan da ha oppstått andre temperament (gemytt) og atferd der, enn hva storpudler her i landet har. Bare nevner det for det er ganske sannsynlig at storpudler i Asia er annerledes enn de norske.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 Vi hadde vår storpuddel i 14 år. Han fikk demens og måtte avlives i fjor. Jeg brukte han som besøkshund, i tillegg var han en fantastisk familiehund. Jeg har hatt hund før, så er ikke førstegangseier, men storpuddel var en særdeles enkel hund å eie. Frisk, trygg, lettlært og med utrolig bra av-knapp. Akkurat så enkel som rasebeskrivelsen sier. Vår hund var med i et forskningsprosjekt hvor de kartla gener som gikk på stress og angst. Vår puddel hadde ikke et snev av angst, han kunne fint være alene hjemme og sov seg gjennom hver eneste nyttårsaften. Han bjeffet en del da vi fikk han, men etter å ha uttrykt min misnøye med dette, bjeffet han aldri igjen. Han var utrolig grei med andre hunder, særlig små hunder. Møtte han hunder som viste aggressivitet, så latet han som de ikke eksisterte. Vi hadde også katt, og han elsket katter. Han gikk løs i hagen uten å krysse tomtegrensen, og. på tur kunne han fint gå løs. Det viktigste for han var at han ikke mistet mammaen sin av syne. Hvis jeg må nevne noe som er negativt er det at han var enmannshund. Hvis jeg var til stede var han ganske uinteressert i andre mennesker. Mannen min syntes det var litt kjedelig. Anonymkode: 5463f...b24 1
Julie Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 Undersøk aktuelle linjer mht kloløsning, Addison og bittfeil (pga for smal kjeve). Artige hunder (høyst subjektivt selvsagt). Greit å ha i bakhodet at det kan være en del jaktlyst/viltintrs hos en del av individene. Mye hopp og sprett/kenguru i unghundperioden.
Fjollefyr Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 Ser nå at vår hund ble litt negativt omtalt. For han var en bra familiehund. Leken helt til det siste halvåret, men hadde da vond rygg og forstørret testikkel. Mest sannsynlig pga testikkelkreft. Som var grunnen til at han ble avlivet. Leken, lett å lære ting og veldig glad i folk. Med noen få unntak. Men vi måtte være ganske konsekvent da han var ung hund. Med 3 unger i hus, måtte de også oppdras som hundeeiere. F. Eks ingen lek inne. En så stor hund kan man ikke kaste ball med i stuen. Veldig kosete, nesten needy og han lå som regel under stuebordet når familien var samlet i sofaen. Med de utfordringene det medfører. Elsket å være ute, og kunne være i hagen alene i timesvis, og nermest nektet å komme inn. Kikke på ting som skjedde var tydeligvis en greie for han. Så oppsummering er at jeg tror de krever mye oppfølging. Men fysikken er jo fantastisk. Han kunne lett gå 15-20 km med meg i skogen, og være klar for en kveldstur med konen min senere på kvelden. Har du tid til hunden så får du en fin familiehund.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 Nå har jeg mellom, men kjenner flere med storpuddel. Mitt inntrykk av de jeg kjenner, er at de store er hakket roligere enn de små. Ikke det at de ikke trenger omtrent like mye trening og stimuli, men alt skjer ikke faderlig fort hele tida. Iallfall de voksne har mer ro ove seg enn de mindre pudlene jeg kjenner. Det viktigste er å sjekke linjene man vurderer, både helsemessig og hva de brukes til. Selv om de er i selskapsgruppen, skal man ikke glemme at de egentlig er apporterende fuglehunder. Og de er smarte, så hvis man ikke gir de oppgaver, kan de fort være kreative og finne på ting på egenhånd... Anonymkode: 9e09a...e1c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå