Gå til innhold

Er det noen måte å unngå forkjølelse på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt Covid, men skal til mine foreldre i Julen. De er vist forkjølet og har vært det siden Onsdag og det var ikke Covid. Jeg drar i morgen. Orker ikke tanken på enda en forkjølelse, men har ikke lyst til å sitte alene i julen heller. Desverre er de ikke så nøye på håndhygiene osv. Så er sikkert smitte overalt der.Hvor lenge smitter det.

Anonymkode: 6efe4...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på hva slags virus det er snakk om, og ditt immunforsvar. Foreldrene dine er fortsatt smittsomme, så det beste du kan gjøre er å be dem være nøye med håndhygiene, unngå klemmer/holde avstand, og være nøye med egen håndhygiene. 

Anonymkode: 3a58a...19d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer helt an på hva slags virus det er snakk om, og ditt immunforsvar. Foreldrene dine er fortsatt smittsomme, så det beste du kan gjøre er å be dem være nøye med håndhygiene, unngå klemmer/holde avstand, og være nøye med egen håndhygiene. 

Det med håndhygiene er nytteløst å be dem om. De bryr seg ikke.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da må du bare ta risikoen. 

Skrevet

Dessverre, jeg har prøvd alt for å unngå forkjølelser, og aldri funnet noen metode. Men som regel blir jeg smittet på farten eller tilfeldig, og ikke når jeg har vært sammen med noen jeg vet er forkjølet. Ofte er man mest smittsom før det bryter ordentlig ut.

Anonymkode: 886c5...267

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dessverre, jeg har prøvd alt for å unngå forkjølelser, og aldri funnet noen metode. Men som regel blir jeg smittet på farten eller tilfeldig, og ikke når jeg har vært sammen med noen jeg vet er forkjølet. Ofte er man mest smittsom før det bryter ordentlig ut.

Man kan styrke immunforsvaret sitt med flere grep, men å begynne med forebyggende bare 1-2 dager før jul som TS snakker om, er nok verre. Godt immunforsvar tar tid å bygge. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De bryr seg ikke om håndhygiene..? 🥲

Skrevet
Jdz skrev (Akkurat nå):

De bryr seg ikke om håndhygiene..? 🥲

Nei. De er desverre sånn at de ikke tror på at det er viktig.

Skrevet

Tilby deg å lage alt av mat, i hvert fall. 

Skrevet

Så de kommer rett fra toalettet hvor de akkurat har tørket seg bak, også rett inn på kjøkkenet for å lage mat uten å vaske hendene? Jeg hadde ikke dratt på julemiddag hos sånne folk.

• Nyttig 1
Skrevet
Tobias001 skrev (2 minutter siden):

Så de kommer rett fra toalettet hvor de akkurat har tørket seg bak, også rett inn på kjøkkenet for å lage mat uten å vaske hendene? Jeg hadde ikke dratt på julemiddag hos sånne folk.

Ja desverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja desverre.

Da hadde det ikke vært forkjølelse jeg hadde vært mest bekymret for...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar 2 brusetabletter med c-max (de brusetablettene fra butikken) med en gang jeg kjenner jeg begynner å bli forkjølet. Gjør det gjerne flere dager på rad. Gjorde dette sist på fredag i forrige uke. Det funker faktisk utrolig bra, og jeg holder meg frisk på det viset. Man må da ta 2000-3000 mg på en dag for at det skal funke. Jeg får vondt i magen hvis jeg tar 3000 mg. 

Anonymkode: 1fa95...9fb

Skrevet

Kommer til å ha på meg munnbind, men de ble fornærma når jeg sa det.

Skrevet

Smitter det mest før utbrudd? For jeg har da vært med folk før som akkurat har blitt forkjølet, men jeg har ikke blitt forkjølet selv.

Skrevet

Alt går nå. Korona, influensa, forkjølelse. Eneste måten å unngå smitte er å unngå å være sosial. Man må bare akseptere å kanskje bli smittet, tenker jeg da. I en hvilken som helst sammenkomst er det minst 1 smittebærer. 

Anonymkode: 4d422...e1b

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. De er desverre sånn at de ikke tror på at det er viktig.

Hadde vært mer bekymret de gir deg ecoli eller verre. 

Anonymkode: 7b324...620

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hadde vært mer bekymret de gir deg ecoli eller verre. 

Ja, er redd for foreksempel omgangssyke. Ecoli vet jeg ikke hvor lett det er å få, men omgangssyke et det verre med.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, er redd for foreksempel omgangssyke. Ecoli vet jeg ikke hvor lett det er å få, men omgangssyke et det verre med.

Hvis de er slappe med håndhygiene er de sikkert det etter do også, hvor ecoli kan komme fra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...