AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Hva tjener dere som konsulent i bygg og anlegg bransje? Og hvor mange år erfaring. Har selv 15 år erfaring og lønn på 750k. Mye overtid (les fleksitid) og mye stress rundt leveranser. Anonymkode: bbc4f...a47
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Hvor i landet er dette? Arbeidsoppgaver? Jeg har 800K + overtid og rundt 8 års erfaring som konsulent innen byggeteknikk. 750K med 15 års erfaring høres lavt ut, men kanskje ikke skrekkelig lavt. Jeg har undersøkt dette litt (dessverre etter jeg utdannet meg og ikke før) og lønnsutsiktene for en konsulent i byggebransjen virker dessverre ikke være veldig lovende. Slik det ligger an for min del fremover (og også de siste to års lønnsoppgjør), så er jeg heldig om jeg greier holde følge med inflasjonen. Har hatt nedgang i reallønn de siste to årene. Vurderer alternativer siden jeg ikke føler arbeidsbelastningen står i stil med lønnen. Anonymkode: 5d375...519
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #3 Skrevet 22. desember 2023 Sjekk Teknas lønnsstatistikk. Der finner du lønnsstatistikk for ulike bransjer. Rådgiverbransjen ligger litt under snittet, under entreprenører og industri. Anonymkode: ec98f...e08
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvor i landet er dette? Arbeidsoppgaver? Jeg har 800K + overtid og rundt 8 års erfaring som konsulent innen byggeteknikk. 750K med 15 års erfaring høres lavt ut, men kanskje ikke skrekkelig lavt. Jeg har undersøkt dette litt (dessverre etter jeg utdannet meg og ikke før) og lønnsutsiktene for en konsulent i byggebransjen virker dessverre ikke være veldig lovende. Slik det ligger an for min del fremover (og også de siste to års lønnsoppgjør), så er jeg heldig om jeg greier holde følge med inflasjonen. Har hatt nedgang i reallønn de siste to årene. Vurderer alternativer siden jeg ikke føler arbeidsbelastningen står i stil med lønnen. Anonymkode: 5d375...519 Oslo med omegn, nei ikke lett vår bransje. Marginer er lave og arbeidspress stort. Anonymkode: bbc4f...a47
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #5 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 10.18): Oslo med omegn, nei ikke lett vår bransje. Marginer er lave og arbeidspress stort. Anonymkode: bbc4f...a47 Skjønner. Ser ikke bedre ut for neste år heller. Har lyst å orientere meg mot en annen bransje. Kan vel jobbe som byggingeniør innen oljebransjen også vil jeg tro. Vårt firma har hatt dårlig inntjening de siste årene som følge av dårlige marginer og økt konkurranse, så tror ikke leder har så mye mer å tilby meg i lønn selv om han skulle ønske å gi det. Anonymkode: 5d375...519
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 Fikk 970k som konsulent i bygg- og anleggsbransjen med 4 års erfaring (ett jobbytte), så det er mulig å tjene høyere enn det dere tror. De fleste andre konsulentselskapet er villige til å gi meg 900k. Spørsmålet er om det er verdt det? Da må dere ofre Nettflix, barn, gaming og diverse andre hobbyer/forpliktelser for å heller fokusere på å bli best i faget. Det hjelper òg å være en god relasjonsbygger. Jeg har byttet til en annen jobb uten det samme ansvaret og det var helt greit å ta et lønnskutt for det. Konsulentlivet er stressende pga. de mange kundene som skal ha sin leveranse samtidig. Anonymkode: 577d9...347
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Fikk 970k som konsulent i bygg- og anleggsbransjen med 4 års erfaring (ett jobbytte), så det er mulig å tjene høyere enn det dere tror. De fleste andre konsulentselskapet er villige til å gi meg 900k. Spørsmålet er om det er verdt det? Da må dere ofre Nettflix, barn, gaming og diverse andre hobbyer/forpliktelser for å heller fokusere på å bli best i faget. Det hjelper òg å være en god relasjonsbygger. Jeg har byttet til en annen jobb uten det samme ansvaret og det var helt greit å ta et lønnskutt for det. Konsulentlivet er stressende pga. de mange kundene som skal ha sin leveranse samtidig. Anonymkode: 577d9...347 Kan jeg spørre om ca. alder og hvilke sektor i bygg&anlegg gjelder det? Anonymkode: bbc4f...a47
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #8 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fikk 970k som konsulent i bygg- og anleggsbransjen med 4 års erfaring (ett jobbytte), så det er mulig å tjene høyere enn det dere tror. De fleste andre konsulentselskapet er villige til å gi meg 900k. Ikke verst. Hva hadde du før jobb-byttet da? Jeg har blitt forsøkt rekruttert til et annet selskap nå og skal i andregangsintervju hvor de mer eller mindre har sagt at de ønsker å gi meg et tilbud, men fikk også en kommentar om at de ikke kunne love gull og grønne skoger vedrørende lønn. Så jeg holder ikke pusten. Sitat Spørsmålet er om det er verdt det? Da må dere ofre Nettflix, barn, gaming og diverse andre hobbyer/forpliktelser for å heller fokusere på å bli best i faget. Det hjelper òg å være en god relasjonsbygger. Tror nesten det å være en god relasjonsbygger er vel så viktig som ferdigheter. Jeg har nesten gitt litt opp det å bli best i faget, siden jeg oppfatter at det ikke har veldig mye å si gjennom de årene jeg jobber. I beste fall havner jeg i øverste persentil på RIF-statistikken slik firmaet vårt justerer lønnen, men fortsatt innenfor de 'rammene'. Jobbet 500 timer i overtid i 2022, så jeg føler i hvert fall jeg har ofret det som er å ofre. Tror ikke jeg gjør det igjen uten at jeg vet at jeg får noe igjen for det. Sitat Jeg har byttet til en annen jobb uten det samme ansvaret og det var helt greit å ta et lønnskutt for det. Konsulentlivet er stressende pga. de mange kundene som skal ha sin leveranse samtidig. Nettopp. Hva slags annen jobb byttet du til da? Anonymkode: 5d375...519
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #9 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke verst. Hva hadde du før jobb-byttet da? Den forrige arbeidsgivereren betalte i øvre sjiktet til RIF-statistikken og trodde derfor at ingen ville gå høyere, men så var det en annen arbeidsgiver som ville betale mer enn det 99% i årskullet mitt fikk. Jeg har blitt forsøkt rekruttert til et annet selskap nå og skal i andregangsintervju hvor de mer eller mindre har sagt at de ønsker å gi meg et tilbud, men fikk også en kommentar om at de ikke kunne love gull og grønne skoger vedrørende lønn. Så jeg holder ikke pusten. Hva har du som andre mangler, eller er du mer eller mindre som alle andre? Tror nesten det å være en god relasjonsbygger er vel så viktig som ferdigheter. Følgende kriterier er i mitt hode viktig for å kunne utmerke seg og dermed få god lønn: - Relasjonsbygger. Vær hyggelig mot alle. Si hei til vaskepersonellet og ønsk dem en fin dag. Hjelp kaféansatte med å rydde opp etter kafébesøket ditt. Bli en god lytter. - Faglig sterk - Kreativitet. Veldig mange ingeniører mangler dette. Jeg gikk på et kreativ studie før byttet til bygg- og anlegg. Kreativiteten må ha den faglige tyngden i bunn. - Gode kommunikasjonsferdigheter, både skriftlig og muntlig. Jeg har nesten gitt litt opp det å bli best i faget, siden jeg oppfatter at det ikke har veldig mye å si gjennom de årene jeg jobber. I beste fall havner jeg i øverste persentil på RIF-statistikken slik firmaet vårt justerer lønnen, men fortsatt innenfor de 'rammene'. Hvorfor gi opp? Kanskje du kan bli mer effektiv til å lære? Velger du nye og vanskeligere oppgaver eller gjør du ofte de samme monotone/kjedelige oppgavene? Jobbet 500 timer i overtid i 2022, så jeg føler i hvert fall jeg har ofret det som er å ofre. Tror ikke jeg gjør det igjen uten at jeg vet at jeg får noe igjen for det. Enig. Det finnes bedre ting å bruke tiden på enn å jobbe så mye overtid – dersom man ser på det som et offer. Nettopp. Hva slags annen jobb byttet du til da? Er en slags fagekspert på strategisk nivå, så slipper å forholde meg til tidsfrister og arbeid i prosjekter. Anonymkode: 5d375...519 Se svar i rødt. Anonymkode: 577d9...347
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 20.49): Se svar i rødt. Anonymkode: 577d9...347 Sitat Jeg har blitt forsøkt rekruttert til et annet selskap nå og skal i andregangsintervju hvor de mer eller mindre har sagt at de ønsker å gi meg et tilbud, men fikk også en kommentar om at de ikke kunne love gull og grønne skoger vedrørende lønn. Så jeg holder ikke pusten. Hva har du som andre mangler, eller er du mer eller mindre som alle andre? Har ikke lyst å utdype detaljer her, men jeg har lang praktisk bakgrunn og erfaring spesifikt rettet mot mitt felt som i hvert fall gir en helt annen innsikt i faget enn den gjennomsnittlige ingeniør som kun har vært på et kontor hele livet. Problemet slik jeg ser det er at at marginene innen bygg ikke er gode nok til at jeg kan få veldig god lønn. Jeg får nok 100K mer, men trolig også mer ansvar og stress, så er faktisk ikke sikker på om det er verdt det. 100K ekstra i året utgjør ikke veldig mye. Med 200K ekstra bør det selvsagt vurderes, men usikker om de strekker seg så langt. Sitat Jeg har nesten gitt litt opp det å bli best i faget, siden jeg oppfatter at det ikke har veldig mye å si gjennom de årene jeg jobber. I beste fall havner jeg i øverste persentil på RIF-statistikken slik firmaet vårt justerer lønnen, men fortsatt innenfor de 'rammene'. Hvorfor gi opp? Kanskje du kan bli mer effektiv til å lære? Velger du nye og vanskeligere oppgaver eller gjør du ofte de samme monotone/kjedelige oppgavene? Jeg har ikke akkurat gitt opp. Innenfor de oppgavene jeg gjør er motivasjonen min alltid å være best og jeg mener også at jeg er det innad i firmaet. Men det er mer en personlig motivasjon siden jeg har erfart at det ikke lønner seg økonomisk. Om det lønte seg økonomisk hadde jeg nok funnet motivasjonen til å studere en del på fritiden for å utvide bredden i kompetansen min, men jeg velger nok heller å bruke den tiden på egne prosjekter. Så i den grad jeg har gitt opp er det mer at jeg ikke nødvendigvis gidder å ofre så mye mer på å kunne "alt" fremfor å kunne nok til å gjøre den spesifikke jobben jeg gjør til enhver tid. I forhold til oppgaver jobber vi jo typisk veldig spesialisert, så det er ikke akkurat slik at jeg bare kan velge og vrake i arbeidsoppgaver. Særlig i disse tider. Det blir derfor gjerne monotone oppgaver, men det er ikke nødvendigvis selvvalgt. Sitat Jobbet 500 timer i overtid i 2022, så jeg føler i hvert fall jeg har ofret det som er å ofre. Tror ikke jeg gjør det igjen uten at jeg vet at jeg får noe igjen for det. Enig. Det finnes bedre ting å bruke tiden på enn å jobbe så mye overtid – dersom man ser på det som et offer. Jeg kunne fint gjort det igjen, men da ønsker jeg å være i en posisjon hvor jeg får en større del av kaka. Sitat Nettopp. Hva slags annen jobb byttet du til da? Er en slags fagekspert på strategisk nivå, så slipper å forholde meg til tidsfrister og arbeid i prosjekter. Høres bra ut. Vil kanskje sikte meg inn på noe lignende om jeg fortsetter som byggingeniør/konsulent, men er ikke helt sikker på om jeg kommer til å gjøre det. Takk for alle innspill Anonymkode: 5d375...519
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå