AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #21 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det koster å studere i Norge, bare ikke skoleavgift. I skoleavgiften til noen av mine venners barn inngår dormroom, skolebøker, mat på skolens restauranter. Her betaler vi husleie for seg, mat for seg og må gjerne lage den selv- ingen kjøkken på hybler de første årene i USA. Kollektivtransport- i USA bor man gjerne på campus. Så kommer det noen ekstra utgifter for noen studier, i min tid kslt kopiavgift… Ja, innrømmer at det gjerne blir dyrere på mange amerikanske universitet, men det er en grunn til at mange jobber ved siden av i Norge, foreldre sparer ikke til «colllegefund» Anonymkode: e627a...acd Og da lurer jeg på; gidder man dette med mindre man er ganske sikker på at man studerer noe man vil? Det er det som er poenget mitt. Anonymkode: 6d0b8...023
missbluebird Skrevet 21. desember 2023 #22 Skrevet 21. desember 2023 (endret) Dr. George Land og Beth Jarman fant ut mye bra når de ble spurt av NASA om å finne ut hva som gjorde at noen var genier. Skal du ha masse likesinnede formede mennesker, så er skolen svaret. "factories for human beings, too, called ‘schools’ so we could manufacture people that could work well in the factories." For noen er skolen veldig bra, for andre er det et makkverk av et system. Det er derfor fint at det er tilgjengelig og gratis slik at man har muligheten til å se om dette passer med ens egne ønsker. Hadde det kostet penger ville flere falt av og færre ville ha funnet sitt potensiale. Skole tilsier ikke rikdom og det er det mange som kan bevise https://www.forbes.com/sites/conormurray/2022/10/15/these-are-the-richest-americans-who-never-went-to-college/ Endret 21. desember 2023 av missbluebird 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #23 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og da lurer jeg på; gidder man dette med mindre man er ganske sikker på at man studerer noe man vil? Det er det som er poenget mitt. Anonymkode: 6d0b8...023 Bedre med høyere karakterkrav enn dyrere avgifter. Anonymkode: e627a...acd 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #24 Skrevet 21. desember 2023 Det at det er et gratis og enkelt forløp med studier og noe "alle" gjør, gjør at det blir studert uten at de unge tenker så mye over det. Det fører ja til litt bortkastet skolegang og noen som studerer feil, men det fører også til at få havner utenfor arbeidslivet pga manglende utdanning. Å ha studert noe selv om det ble feil er allikevel en erfaring som gjør dem rustet for å klare et nytt studie. Kontra om de hadde hatt pauser for å tenke. Å begynne fra skratsj blir nesten aldri gjort. Det virker uoverkommerlig. Jeg vet om noen fra byens fattigste familier, virkelig fattige, som i dag har høyere utdanning og kom seg noen vei. Gratis skole, Stipend og lån gjorde det mulig. Anonymkode: 7eae8...b42 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #25 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bedre med høyere karakterkrav enn dyrere avgifter. Anonymkode: e627a...acd Kan være enig i det, eller med motivasjon/intervju for å sile ut folk. Eller opptakstester. Anonymkode: 6d0b8...023
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #26 Skrevet 21. desember 2023 missbluebird skrev (8 minutter siden): Skole tilsier ikke rikdom og det er det mange som kan bevise Ikke rikdom nødvendigvis, men inntektsforskjellen mellom bare ungdomskole, fagbrev (VGS) og høyere utdanning er stor. Utdanning påvirker også andre områder som helse og div. livsvalg i positiv retning. Ja, det er kanskje tåpelig å utdanne folk innen teatervitenskap og sånt, men det er en liten kostnad i forhold til den gigantiske gevinsten det norske utdanningssystemet gir. Det er ikke perfekt, men mye bedre enn det meste annet. Anonymkode: 31343...37a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #27 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja kanskje dette kunne være et lurt tiltak. Og jeg mener det burde vært mer intervju/utsiling av studenter ved opptak. Leser jo side opp og ned om folk som ikke visste hva de drev med når de valgte studie og investerte tid og penger i det. Er virkelig ikke dette problematisk for samfunnet? Eller blir det mer et personlig problem. Anonymkode: 6d0b8...023 At noen velger feil utdannelse er kanskje et personlig problem, men ikke et samfunnsproblem. Det at noe opptar en studieplass uten å studere/ta eksamen er en utgift for samfunnet, men egentlig ikke noe problem. Anonymkode: 8291f...e29
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #28 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan være enig i det, eller med motivasjon/intervju for å sile ut folk. Eller opptakstester. Anonymkode: 6d0b8...023 Hvis dere har tenkt å spare penger, så glem intervju/motivasjon. Hva tror du det kommer til å koste studiestedene og søkerne? Ordningen skal administreres og kvalitetssikres, og ha de lovpålagte klageordningene. Minst to personer deltar på intervju, med for og etterarbeid minst en time på hver student. Med 100 søkere til et studium (som ikke er mye) vil selve prosessen ta 2-3 uker i juli. Så skal igjen tilbudene samkjøres. Tilbud om studieplass i midten av august, når studieåret starter. Forslaget er lite gjennomtenkt eller gjennomførbart. Anonymkode: 8291f...e29 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #29 Skrevet 22. desember 2023 MissKatt skrev (10 timer siden): Jeg synes utdanning for unge bør være gratis. Det er imidlertidig en rekke pensjonister med masse tid til overs som plutselig vil studere. Det kommer ikke samfunnet til gode, fordi de kommer ikke til å bruke utdannelsen til å jobbe etterpå. De bør derfor betale. Det er ikke pliktarbeid for noen, uansett alder. Noen unge bruker aldri utdannelsen, noen eldre, også pensjonister, fortsetter å være aktive i arbeidslivet. Hvordan skal du regulere dette? Godt voksne studenter bidrar også mye gjennom studiet Anonymkode: 8291f...e29
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #30 Skrevet 22. desember 2023 Utdanning bør være gratis for alle og tilgjengelig for alle. Da ville fattigdom i verden vært redusert med over 70% Anonymkode: 72da6...faf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #31 Skrevet 22. desember 2023 Visste ikke at det var gratis. Virka ikke sånn før. Alt koster. Anonymkode: 0235e...39f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #32 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke pliktarbeid for noen, uansett alder. Noen unge bruker aldri utdannelsen, noen eldre, også pensjonister, fortsetter å være aktive i arbeidslivet. Hvordan skal du regulere dette? Godt voksne studenter bidrar også mye gjennom studiet Anonymkode: 8291f...e29 Det er jo bare tull at de gjør. De lærer seint og "okkuperer" forelesningene med å stille irrelevante spørsmål om og om igjen. Det er en grunn til at man pensjoneres.. Anonymkode: e57a7...fbc
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #33 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ikke når man er yrkesufør. Da får man bare beskjed av NAV om at man har så god utdannelse så man må klare det selv uten kurs eller omskolering(selv om utdannelsen jeg har ikke kan brukes i de jobbene jeg kan stå i) Anonymkode: ded0d...8eb Så du sier at det er kun dette ene yrket du ikke kan jobbe i? Da kan du gå på aap også får du omskolering som tiltak. Been there, done that. Anonymkode: 9064d...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå