AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Ser det er så mange, meg selv inkludert, som bare studerte noe ukritisk for å få en utdannelse. Og så var det gjerne helt feil. Tenker spes på sykepleiere her. Kanskje og lærere. Mange tar utdannelsen bare for å få jobb og «vil jobbe med mennesker». Hvis man faktisk må betale for å studere, vil man så tenke seg om en ekstra gang før man gjør det? (tenker her skolepenger, ikke studielån) Anonymkode: 6d0b8...023
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Nei takk til amerikanske tilstander. Anonymkode: 9064d...1fe 20
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Nei, da er plutselig ikke utdanning for alle. Veldig usosialt. Anonymkode: e50a5...3ca 17
Topsi Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 Selvsagt skal utdanning være gratis. Utdanning er det mest effektive middelet til å få til sosial/økonomisk mobilitet, og er ikke noe som skal være forbeholdt de som kan betale 15
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser det er så mange, meg selv inkludert, som bare studerte noe ukritisk for å få en utdannelse. Og så var det gjerne helt feil. Tenker spes på sykepleiere her. Kanskje og lærere. Mange tar utdannelsen bare for å få jobb og «vil jobbe med mennesker». Hvis man faktisk må betale for å studere, vil man så tenke seg om en ekstra gang før man gjør det? (tenker her skolepenger, ikke studielån) Anonymkode: 6d0b8...023 Hvis man må betale (som vi også gjør i Norge) så er vi mye mer fanget. Det er såklart nor Staten ønsker. De vil ha kontroll på arbeidsmaurene sine.Hilsen yrkesufør med høyere utdannelse som nå er eid av Staten pga studielån Anonymkode: ded0d...8eb
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 Så dere mener det er bedre at folk tar flere utdannelser, at det går inflasjon i mastergrader, at folk får skyhøye studielån, enn at man må betale litt for å studere? Enig i at vi ikke ønsker store klasseforskjeller, men finnes det ikke en mellomting? Anonymkode: 6d0b8...023 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis man må betale (som vi også gjør i Norge) så er vi mye mer fanget. Det er såklart nor Staten ønsker. De vil ha kontroll på arbeidsmaurene sine.Hilsen yrkesufør med høyere utdannelse som nå er eid av Staten pga studielån Anonymkode: ded0d...8eb Haha. Master fra livets harde skole? En med høyere utdannelse vet at man ikke trenger ta studielån, da dette er et gode.. gratulerer. Anonymkode: 25dc1...c04 6
MissKatt Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 Jeg synes utdanning for unge bør være gratis. Det er imidlertidig en rekke pensjonister med masse tid til overs som plutselig vil studere. Det kommer ikke samfunnet til gode, fordi de kommer ikke til å bruke utdannelsen til å jobbe etterpå. De bør derfor betale. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 Utdanning bør selvsagt være gratis. Har selv fått en ny sjanse ganske sent i livet takket være studier. Anonymkode: 1b2f6...bb1 4
Topsi Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så dere mener det er bedre at folk tar flere utdannelser, at det går inflasjon i mastergrader, at folk får skyhøye studielån, enn at man må betale litt for å studere? Enig i at vi ikke ønsker store klasseforskjeller, men finnes det ikke en mellomting? Anonymkode: 6d0b8...023 Jeg synes det er bedre at noen får høye studielån (men det er begrenset hvor mye man kan ha i studielån) fordi man kanskje velger feil, enn at store deler av ungdomsbefolkningen i arbeiderklassen blir nektet adgang til høyere utdanning pga familiens sosioøkonomiske status. At noen ender opp med problemer skal ikke frata alle like muligheter Endret 21. desember 2023 av Topsi 1
Traktor Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser det er så mange, meg selv inkludert, som bare studerte noe ukritisk for å få en utdannelse. Og så var det gjerne helt feil. Tenker spes på sykepleiere her. Kanskje og lærere. Mange tar utdannelsen bare for å få jobb og «vil jobbe med mennesker». Hvis man faktisk må betale for å studere, vil man så tenke seg om en ekstra gang før man gjør det? (tenker her skolepenger, ikke studielån) Anonymkode: 6d0b8...023 Jeg tenker man heller burde tilpasset antall studieplasser innenfor forskjellige utdanninger bedre med tanke på hva samfunnet faktisk har behov for. Og kanskje alle burde fått 5 år gratis høyere utdanning, deretter en fornuftig egenandel? Disse "evige" studentene er en stor kostnad for samfunnet. Både med tanke på studieplassen de opptar, men også lavere skatteinntekter. Endret 21. desember 2023 av Traktor 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 Traktor skrev (34 minutter siden): Jeg tenker man heller burde tilpasset antall studieplasser innenfor forskjellige utdanninger bedre med tanke på hva samfunnet faktisk har behov for. Og kanskje alle burde fått 5 år gratis høyere utdanning, deretter en fornuftig egenandel? Disse "evige" studentene er en stor kostnad for samfunnet. Både med tanke på studieplassen de opptar, men også lavere skatteinntekter. Ja kanskje dette kunne være et lurt tiltak. Og jeg mener det burde vært mer intervju/utsiling av studenter ved opptak. Leser jo side opp og ned om folk som ikke visste hva de drev med når de valgte studie og investerte tid og penger i det. Er virkelig ikke dette problematisk for samfunnet? Eller blir det mer et personlig problem. Anonymkode: 6d0b8...023
mitch92 Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 Traktor skrev (1 time siden): Jeg tenker man heller burde tilpasset antall studieplasser innenfor forskjellige utdanninger bedre med tanke på hva samfunnet faktisk har behov for. Og kanskje alle burde fått 5 år gratis høyere utdanning, deretter en fornuftig egenandel? Disse "evige" studentene er en stor kostnad for samfunnet. Både med tanke på studieplassen de opptar, men også lavere skatteinntekter. Men i disse tider da AI spås å ta over mer og mer jobber tror jeg ikke nødvendigvis dette er veien å gå heller mpt at en del nok må omskolere seg. Man bør ikke bli for firkantet på det.
marsvin Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 (endret) Det vil skape et enda større skille mellom fattig og rik, og tydeligere klasseskiller. Hvis man har en lavtlønnet familie som ikke kan sponse studier for deg, så kan man aldri bryte generasjonsfattigdommen. Det er ikke gratis å studere heller, på den måten at man får lån hos lånekassen og man må jobbe ved siden av for å ha det til å gå rundt. De som bytter studier og hopper av og holder på får konsekvensen av skyhøy studiegjeld, og denne må betales tilbake. Samme med de som bare studerer noe for å studere noe. Derfor burde man tenke seg om uansett mener nå jeg.. Endret 21. desember 2023 av marsvin 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så dere mener det er bedre at folk tar flere utdannelser, at det går inflasjon i mastergrader, at folk får skyhøye studielån, enn at man må betale litt for å studere? Enig i at vi ikke ønsker store klasseforskjeller, men finnes det ikke en mellomting? Anonymkode: 6d0b8...023 Hadde vært flott om det var mulig ja, ikke alltid lett å vite hva man ønsker med livet når man er 18-20 år og mange hadde nok vært lykkeligere om de fikk skifte beite Anonymkode: ded0d...8eb
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man må betale (som vi også gjør i Norge) så er vi mye mer fanget. Det er såklart nor Staten ønsker. De vil ha kontroll på arbeidsmaurene sine.Hilsen yrkesufør med høyere utdannelse som nå er eid av Staten pga studielån Anonymkode: ded0d...8eb Om du er ufør får du slettet hele eller deler av studielånet. Maks vil du sitte igjen med 100k i studielån om du har relativt høy uføretrygd. Det er ikke å være eid av staten (liten s). https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/ Anonymkode: 9064d...1fe 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du er ufør får du slettet hele eller deler av studielånet. Maks vil du sitte igjen med 100k i studielån om du har relativt høy uføretrygd. Det er ikke å være eid av staten (liten s). https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/ Anonymkode: 9064d...1fe Ikke når man er yrkesufør. Da får man bare beskjed av NAV om at man har så god utdannelse så man må klare det selv uten kurs eller omskolering(selv om utdannelsen jeg har ikke kan brukes i de jobbene jeg kan stå i) Anonymkode: ded0d...8eb
Daria Skrevet 21. desember 2023 #18 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser det er så mange, meg selv inkludert, som bare studerte noe ukritisk for å få en utdannelse. Og så var det gjerne helt feil. Tenker spes på sykepleiere her. Kanskje og lærere. Mange tar utdannelsen bare for å få jobb og «vil jobbe med mennesker». Hvis man faktisk må betale for å studere, vil man så tenke seg om en ekstra gang før man gjør det? (tenker her skolepenger, ikke studielån) Anonymkode: 6d0b8...023 Er ikke hele poenget med å studere nettopp å få seg en utdannelse og en jobb, da? Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig ser for deg her - at færre vil studere (og gjøre hva i stedet? Ufaglærte jobber er få og dårlig betalt) eller at de vil velge andre utdannelser (hvorfor vil de gjøre det, hvis det koster uansett hva de velger?)?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 Det koster å studere i Norge, bare ikke skoleavgift. I skoleavgiften til noen av mine venners barn inngår dormroom, skolebøker, mat på skolens restauranter. Her betaler vi husleie for seg, mat for seg og må gjerne lage den selv- ingen kjøkken på hybler de første årene i USA. Kollektivtransport- i USA bor man gjerne på campus. Så kommer det noen ekstra utgifter for noen studier, i min tid kslt kopiavgift… Ja, innrømmer at det gjerne blir dyrere på mange amerikanske universitet, men det er en grunn til at mange jobber ved siden av i Norge, foreldre sparer ikke til «colllegefund» Anonymkode: e627a...acd
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 Daria skrev (1 minutt siden): Er ikke hele poenget med å studere nettopp å få seg en utdannelse og en jobb, da? Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig ser for deg her - at færre vil studere (og gjøre hva i stedet? Ufaglærte jobber er få og dårlig betalt) eller at de vil velge andre utdannelser (hvorfor vil de gjøre det, hvis det koster uansett hva de velger?)? Jeg tenker vel at høyere utdannelse er litt for lett tilgjengelig og at mange derfor velger på måfå og setter seg i studiegjeld, og må studere på nytt og på nytt. Jeg ville trodd at kanskje flere tenkte seg om en eller to ganger dersom man måtte betale mer, eller gjennomgå testing, intervju, et eller annet så man var mer sikker når man valgte. Anonymkode: 6d0b8...023
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå