Gå til innhold

Tror jeg får baksmell på skatten!! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er fra juli jeg plutselig har skattet kun 17 %. Hvordan kan det bare endre seg slik?

Anonymkode: 6a73c...353

Har du kanskje fått høyere lønn i løpet av året? 

Uansett så skulle du vell lagt merke til at du plutselig fikk betraktelig mere utbetalt enn hva du har hatt før den tid, og at du plutselig betalte betraktelig mindre i skatt. 

Skatten endrer seg ikke bare av seg selv, så enten har du justert det, skrevet inn for lite i lønn og eller gått opp i lønn uten å justere opp i skattekorte. 

Uansett så er det slutten av desember nå så ikke all verden du får gjort med året som har gått. Sjekk hvor mye du skulle betalt ( bruk for eksempel en skattekalkulator), så er det bare å legge opp økonomien mtp at skatteregningen kommer mot slutten av sommer 24, også forsikre deg opp at opplysningene i skattekortet for 2024 er korrekt!

Anonymkode: 5f9d1...659

• Liker 1
Skrevet

Hvis arbeidsgiver plutselig har begynt å bruke feil skattekort må du spørre hvorfor, så det ikke gjentar seg. Men du virker ikke å ha veldig god kontroll på økonomien hvis du ikke oppdaget dette på flere måneder? 

Anonymkode: b4fe2...e7b

Skrevet (endret)
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fra juli jeg plutselig har skattet kun 17 %. Hvordan kan det bare endre seg slik?

Hva var skattetrekket før juli?

Endret av Gjertrud von Knäbe
Skrevet

Apeopos feil tall hos arbeidsgiver. Det kan skje. Kanskje arbeidsgiver har feilaktig endret?

Hos meg så skjedde det at arbeidsgiver (stor offentlig institusjon ) justerte lønnen min i systemet etter lønnsoppgjør. Så hadde de tastet feil....eller forvekslet noen tall...så jeg var registrert med en del høyere årslønn.

med min turnus så kan månedslønnen variere innenfor 5000 +/-, avhengig av tillegg/overtid. Så at jeg jevnt over fikk utbetalt ca 2000 mer i mnd enn jeg egenrlgi skulle, merket jeg ikke.  Jeg finregner ikke på lønna mi sånn. Og tar det jo litt før gitt at det er riktig.   Så ved neste lønnsoppgjør...så oppdaget lønnavd at jeg var registrert med feil lønn. Og gjett om jeg måtte tilbakebetale hver krone.  Selv om det ikke VaR min feil.  

Burde jeg oppdaget det? Ja? Nja? 

Anonymkode: 05774...542

• Hjerte 1
Skrevet

Om du ikke får betalt innen 31.05 så får du faktura i august. Om det er et høyt beløp får du faktura i august og september.

Anonymkode: 169c4...027

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Apeopos feil tall hos arbeidsgiver. Det kan skje. Kanskje arbeidsgiver har feilaktig endret?

Hos meg så skjedde det at arbeidsgiver (stor offentlig institusjon ) justerte lønnen min i systemet etter lønnsoppgjør. Så hadde de tastet feil....eller forvekslet noen tall...så jeg var registrert med en del høyere årslønn.

med min turnus så kan månedslønnen variere innenfor 5000 +/-, avhengig av tillegg/overtid. Så at jeg jevnt over fikk utbetalt ca 2000 mer i mnd enn jeg egenrlgi skulle, merket jeg ikke.  Jeg finregner ikke på lønna mi sånn. Og tar det jo litt før gitt at det er riktig.   Så ved neste lønnsoppgjør...så oppdaget lønnavd at jeg var registrert med feil lønn. Og gjett om jeg måtte tilbakebetale hver krone.  Selv om det ikke VaR min feil.  

Burde jeg oppdaget det? Ja? Nja? 

Ja, du ser vel på lønnsslippen?

Anonymkode: 54030...a56

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, du ser vel på lønnsslippen?

Anonymkode: 54030...a56

Absolutt.. men som sagt, min månedsalønn kan variere en god del. 

Om du hadde fått utbetalt eksempelvis  37926 istedet for 36576... når månedslønna du normalt varierer mellom 30 og 40 tusen avhengig av ekstravakter og tillegg...  og måneden før fikk jeg 38000ca, og måneden før der 32000. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Om du hadde fått utbetalt eksempelvis  37926 istedet for 36576... når månedslønna du normalt varierer mellom 30 og 40 tusen avhengig av ekstravakter og tillegg...  og måneden før fikk jeg 38000ca, og måneden før der 32000. 

Hvis lønna mi hadde variert, hadde jeg definitivt sjekket hver måned. Og hvis jeg fikk utbetalt så mye som dette ville jeg jo også merket veldig godt om jeg plutselig ble trukket alt for lite. Uansett kan det være en lærdom til neste gang for TS, og hun har tross alt ikke tapt noe penger på dette. 

Anonymkode: b4fe2...e7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 14.00):

Oppdaget plutselig at jeg har skattet bare17 prosent dette året!!!

Jeg er alenemor for to. Årslønn på 556.600. 

Hva tror dere? Når må restskatt betales inn? Har helt panikk nå. 

Du har god tid,men du bør begynne å betale inn på skattetrekkskontoen din nå....sette inn f.eks 1000 kr.ekstra pr mnd. Da vil du ha betalt inn 7000 før du MÅ betale, så tar du litt av feriepengene i tillegg.

Anonymkode: d7ee7...dfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 18.01):

Herregud, hvor dum er det egentlig mulig å bli. Du syns ikke det å sjekke skattekortet slik alle får beskjed om å gjøre var lurt eller?  Eller tenkte du at du kunne sno deg unna med å være alenemor? Restskatt over 5000 deles i to, og må betales i august og september. Du får bare begynne sparingen og ta deg en ekstrajobb. 

Anonymkode: 97e63...27b

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e2241...a0d

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det står på lønnslippen hvor mye skatt du er trukket. Så dette burde du oppdaget?

Skrevet
On 12/21/2023 at 10:23 PM, AnonymBruker said:

Det skulle ikke være mulig. Du må regne med 20-25000 i restskatt, så begynn å spare nå!

Skrevet

Oi! Den er sur.. Står ikke skattetrekket på lønnsslippen din?

Anonymkode: 5ee9b...0cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...